Gå til innhold

Tv2-saken om overvektige kvinner og vanskeligheter med å finne passende klær. Hva tenker du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.tv2.no/underholdning/14468845/

Sikter også til saken om det samme på "tv2 hjelper deg". 

Det er jo hårreisende at noen kjeder reklamerer for "bukser til alle", når sannheten er en annen. Men de butikkene som ikke gjør det, hvorfor er det så ille at de ikke har bukser i str. XXXXL? Jentene som er med i programmet klager over at det er slikt som kan føre til spiseforstyrrelser. Men helt ærlig, de som er så stor allerede, har ikke de allerede selv utviklet en spiseforstyrrelse? Overspising (evt i kombinasjon med nedsatt psykisk helse også)? Skal virkelig butikkene bidra til at folk holder seg overvektig - sykelig overvektig over tid? Jeg skjønner det er kjedelig å ikke finne bukser i alle butikker, men vi har jo faktisk noen butikker for større kvinner. De er også flinkere å finne modeller som er kledelig. Kvinnene i programmet klaget også over at noen fant passende bukser, men at de ikke var fin i passformen. Problemet er vel at når man er stor, så blir kroppene VELDIG forskjellig. Noen har store legger, noen stor rumpe, noen store lår, noen står mage, også er de slankere andre steder på kroppen. Det er jo da vanskelig å lage bukser som passer en hver passform, da må det jo tas mål og spesialbestilles. 

Hva tenker dere om saken?

Selv veide jeg 90kg en periode. Jeg klarte å finne litt klær på HM og Lindex. Men jeg forstod at jeg var overvektig og at jeg faktisk ikke kunne finne passende klær alle plasser / at alle modellene faktisk ikke var like kledelig på meg. Jeg kjøpte også litt klær på noen av butikkene med store størrelser. Og der var det jo mye fint. Tenkte egentlig ikke så mye over det. Jeg tenkte jeg måtte finne klær der en periode til jeg klarte å gå ned i vekt. Det eneste jeg tenker er dumt, er kanskje når "vanlige butikker (som HM, ikke Zizzi) har egne avdelinger med store størrelser. De store størrelsene kunne vel blitt blandet inn med de andre klærne, så det ikke ble så synlig "overvektig" og "normalvektige" avdelinger. 

Jeg må også si, at jeg tenker litt på at vi som samfunn faktisk ikke kan bidra til at folk holder seg sykelig overvektig over tid. Hvis vi skal tilpasse alt hele tiden, så mater man jo denne sykelige overvekten. 

Anonymkode: 87a35...6e9

• Liker 35
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt kan ikke passe alle. Jeg er  høy og har såpass lange ben at det er veldig sjelden jeg finner noe på kjedebutikkene med 36 benlengde. Jeg må bestille på nett. 

Tviler på at det hjelper å kontakte media, bruker heller tiden på å finne gode nettbutikker.

Anonymkode: 57051...c4f

• Liker 20
Skrevet

Problemet er at det finnes ikke mange butikker med store klær, hm la ned de avd og zizzi har lagt ned mange steder

Anonymkode: 1d192...614

• Liker 17
Skrevet

For en holdning du utviser, blir helt kvalm. Så folk med spiseforstyrrelser, som er nesten umulig å få hjelp for, skal ikke finne klær som passer? 

Anonymkode: bb0a2...606

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For en holdning du utviser, blir helt kvalm. Så folk med spiseforstyrrelser, som er nesten umulig å få hjelp for, skal ikke finne klær som passer? 

Jo men ikke i alle butikker. Det finnes ikke en egen avdeling for dverger eller de som er 2,5 m høye heller. 

Så er det et hardt og uunngåelig faktum at vi ikke skal pleie spiseforstyrrelsen. Veier man 150 kg + så skal ikke alle butikker ha en egen avdeling til deg, men du gjøre noe med det store helseskadelige matinntaket. 

Anonymkode: 64ba9...f67

• Liker 39
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg må også si, at jeg tenker litt på at vi som samfunn faktisk ikke kan bidra til at folk holder seg sykelig overvektig over tid. Hvis vi skal tilpasse alt hele tiden, så mater man jo denne sykelige overvekten. 

Anonymkode: 87a35...6e9

Tror du, helt ærlig, at det er lettere å gjøre noe med overvekten hvis man hater hvordan en ser ut, ikke finner noe å gå i annet enn potetsekker? Forskning viser at fordømmelse og hat gjør det vanskeligere å gå ned i vekt, go figure!

Anonymkode: bc238...45b

• Liker 35
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo men ikke i alle butikker. Det finnes ikke en egen avdeling for dverger eller de som er 2,5 m høye heller. 

Så er det et hardt og uunngåelig faktum at vi ikke skal pleie spiseforstyrrelsen. Veier man 150 kg + så skal ikke alle butikker ha en egen avdeling til deg, men du gjøre noe med det store helseskadelige matinntaket. 

Men her er jo problemet at butikker som reklamerer for større størrelser ikke har det. De må på nettet for å finne disse størrelsene.

Og "pleie spiseforstyrrelsen" er det sykeste jeg har hørt. Du tror seriøst at dersom syke mennesker hadde funnet klær i sin størrelse i butikken, så hadde motivasjonen for å bli frisk, blitt mindre?? Du viser veldig tydelig hvor vanvittig lite peiling du har. Om man ikke har kunnskap om ting så burde man virkelig holde kjeft. 

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så de med anoreksi bør heller ikke finne små klær i butikkene? For å ikke pleie spiseforstyrrelsen? De må bare gjøre noe med det helseskadelig lave matinntaket, sant?

Anonymkode: 4334c...7c8

• Liker 16
  • Hjerte 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det med spiseforstyrrelse er faktisk en sykdom, og jeg tenker at du og veldig mange andre ikke ser greia. Man blir ikke frisk av spiseforstyrrelsen som gjør deg tykk, ved at det er vanskelig å finne klær? Det er like sannsynlig som at hvis du flytter en med amputert bein opp i en leilighet i fjerde etasje uten heis, så vil den personen gro ut ett nytt bein fordi det er lettere. 

Det burde finnes klær i både veldig små og veldig stor størrelser i de butikkene som sier de har klær til alle de som forhandler Basic plagg.. For både de som har spiseforstyrrelser som gjør at de er veldig tynne eller veldig tykke kan faktisk ikke gå rundt naken mens de venter på at spiseforstyrrelsen skal forsvinne av seg selv. 

Anonymkode: 01dec...ee7

• Liker 29
Skrevet

Jeg sliter selv med å finne klær som passer, og jeg er normalvektig. Det er ikke gøy å handle klær! Og ja, man føler seg utenfor og feit når man ikke finner klær som passer.

Anonymkode: 5bbf4...ebc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men her er jo problemet at butikker som reklamerer for større størrelser ikke har det. De må på nettet for å finne disse størrelsene.

Og "pleie spiseforstyrrelsen" er det sykeste jeg har hørt. Du tror seriøst at dersom syke mennesker hadde funnet klær i sin størrelse i butikken, så hadde motivasjonen for å bli frisk, blitt mindre?? Du viser veldig tydelig hvor vanvittig lite peiling du har. Om man ikke har kunnskap om ting så burde man virkelig holde kjeft. 

De har jo større størrelser. De har både l og xl.. 

Anonymkode: f1de9...c89

• Liker 7
Skrevet

Jeg så ikke hele programmet, men jeg så det klippet med hun som klaget fordi det var slitt hull på stoffet på lårene etter bare noen få uker. Vel, det er jo det som skjer når lårene gnisser sammen, og stoffet gnisser mot hverandre. Hadde de forsterket det området, så hadde det vel blitt ekstremt ubehagelig.

Jeg er enig i at butikker ikke burde reklamere i at de har alt for alle når de åpenbart ikke har det, men jeg synes ikke man kan forvente at alle mulige butikker har alt til alle mulige kropper. Og som påpekt her, når man går mye opp i vekt, legger man på seg på ulike steder. Noen får det på baken, noen på magen osvosvosv .... Det er jo umulig å masseprodusere til så ulike fasonger.

Jeg bruker for eksempel ulik størrelse på overkroppen og nede. Men jeg stiller meg ikke opp og griner fordi det er så å si umulig å finne en kjole uten stretch som passer. Hva gjør jeg? Stikker fingeren i jorda og godtar situasjonen, fordi jeg ikke får endret på det uten kirurgi.  Så hvis jeg skal kjøpe kjole, må jeg ha stretch eller gå for skjørt og topp. 

Anonymkode: 3f122...10f

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så de med anoreksi bør heller ikke finne små klær i butikkene? For å ikke pleie spiseforstyrrelsen? De må bare gjøre noe med det helseskadelig lave matinntaket, sant?

Anonymkode: 4334c...7c8

Vel. Det er jo mange som fordømmer at det finnes små nok størrelser til de som har anoreksi. Det er jo med på å skape usunt kroppspress. Klær i store størrelser blir heiet frem….

Anonymkode: bf6fe...d4d

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke større størrelser. Jeg er normalvektig, men må opp i både L og XL hos visse merker likevel. Jeg er høy og da øker størrelsen.

• Liker 23
Skrevet

Store jenter må ha klær de også. Å si at "samfunnet må ikke tilpasse seg" og at man "mater overvekten" er nesten som å si at "Du fortjener ikke klær hvis du er stor."

Jeg har alltid strevd med overvekt, helt siden jeg var liten. Det er ikke sånn at "Ops... jeg spiste litt usunt i det siste og nå har jeg gått opp ti kilo." Det er forskjell på overvektige. Noen er overvektig i en liten periode på grunn av endring av livsstil, eller fordi de har vært gravid, men mange av oss sliter med overvekt hele livet. 

Jeg sliter veldig med å finne klær. Jeg er så heldig at jeg har Zizzy i nærheten, men jeg må innrømme at de stort sett har klær for kvinner som er en del år eldre enn meg. Det er vanskelig for meg som er ung og kle meg i fine ungdommelige klær. I tillegg til det har Norge regler som gjør det dyrt å handle klær fra utlandet, fordi nettbutikkene i utlandet som har fine klær for store jenter ligger som oftest ikke på moms. 

• Cubus har egentlig sluttet å selge storeklær.
  • Lindex har en del større klær, men toppene deres er ALDRI lang nok. Jeg er 175 cm, jeg må ha litt lengde på klærne mine.
  • HM kan gå å fucke seg. 
  • Kaphal har noen store klær, men ikke noe fint.
  • Zizzy har store klær, men som nevnt, designen er rettet mot damer som er 40+. 

Det er et mareritt å få tak i et fint antrekk, og nei det er ikke så enkelt at man kan "bare slanke seg". Jeg vet at det er mange enkle sjeler her inne på KG som ikke har forstått dette, men man kan ikke bare slutte å spise og så raser kiloene av. Det finnes mange grunner til at noen er overvektige. Jeg kjenner til mennesker som har langt på seg på grunn av medisiner, fortjener ikke de klær? 

Anonymkode: 79f23...17e

• Liker 27
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Påpeker bare fakta selv om fakta ikke alltid er trivelig. Alt er ikke alltid trivelig å høre men så må det sies likevel. 

Det er verken fakta, eller noe som må sies.

• Liker 11
Skrevet

Jeg er petit. Slank og lav. Det er tilnærmet umulig å finne bukser som passer. Derfor må jeg enten kjøpe i butikk og sy om eller kjøpe på nett. Det virker som om disse damene tror at de er de eneste som sliter med å finne klær.

Anonymkode: 6a2a5...899

• Liker 14
Skrevet

Dette handler jo helt enkelt om tilbud og etterspørsel. Er ikke etterspørselen stor nok, slutter butikkene å føre klær i disse størrelsene. Sånn er det jo med alt. 

Anonymkode: 2bf70...b97

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Enkel og sunn løsning: Gå ned i vekt! 
Har selv gått ned 25 kilo og vet at det er mulig. Bare man gidder å gjøre en innsats og ha litt viljestyrke👍🏻

Anonymkode: eb310...e8a

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er ikke store størrelser hvis du er høy. Damer er forskjellig. Ja, hvis du er 160 cm så er kanskje L en stor størrelse. 🙄

Anonymkode: 79f23...17e

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...