Gå til innhold

Godskrive studiepoeng/fortsette studie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet? Jeg startet på sosionom deltid over 4 år, men avsluttet etter 2 året. Dette er en stund siden, og har ikke hatt mulighet til å starte på igjen da studiet ikke har vært tilgjengelig. Sitter her å har litt lyst til å kanskje gå vernepleien, men er usikker pga tiden det vil ta..da jeg er nødt til å gå desentralisert pga jobb og barn. Så da lurer jeg på om det er mulig å søke om «fritak» eller godskriving, ettersom at jeg har to år (45 studiepoeng?), og hvis jeg ikke tar helt feil er disse to studiene ganske like i begynnelsen.  Er det noen som har erfaring eller peiling på hvordan reglene er på dette?  Er rett og slett interessert i å vite om jeg feks kan starte på 3 året vernepleien, siden jeg har to år med tilsvarene studier fra før av. 

Anonymkode: d496c...364

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts her. Ville bare endre på studiepoengene, for det er jo selvsagt 90 poeng jeg har,ikke 45😅

Skrevet

Du må nesten sjekke med skolen, det er de som avgjør om fagene du allerede har tatt er gode erstatninger for de du i utgangspunktet skal ta i det nye studiet. 

Jeg har gjort det samme innenfor humaniora. I det ene faget fikk jeg først beskjed fra han som var fagansvarlig at jeg ikke hadde tatt noen fag som kunne erstatte det han underviste i, men det ordnet seg av en eller annen grunn da jeg snakket med en studieveileder. 

Så min erfaring er at det ikke finnes noe fasitsvar på dette, selv om selve søknaden om godkjenning av fag er en standardisert prosess.

Anonymkode: 4522d...4ab

Skrevet

Enig, det er en individuell vurdering. Spesielt når det er noen år siden du studerte, siden studieplaner og emner kan ha blitt endret. 
Nå kjenner jeg ikke disse studiene, men jeg har litt vanskelig for å se for meg at alt er helt likt de første 1,5 årene, inkludert praksis. Hvis jeg skal tippe vil du kunne få godkjent noen emner, men ikke alle. Du kan få et hint hvis du sjekker hvilke emner som inngår i de to studiene. Men til syvende og sist vil dette være en faglig vurdering som gjøres av studiestedet. 

Anonymkode: fd05f...4a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen som vet? Jeg startet på sosionom deltid over 4 år, men avsluttet etter 2 året. Dette er en stund siden, og har ikke hatt mulighet til å starte på igjen da studiet ikke har vært tilgjengelig. Sitter her å har litt lyst til å kanskje gå vernepleien, men er usikker pga tiden det vil ta..da jeg er nødt til å gå desentralisert pga jobb og barn. Så da lurer jeg på om det er mulig å søke om «fritak» eller godskriving, ettersom at jeg har to år (45 studiepoeng?), og hvis jeg ikke tar helt feil er disse to studiene ganske like i begynnelsen.  Er det noen som har erfaring eller peiling på hvordan reglene er på dette?  Er rett og slett interessert i å vite om jeg feks kan starte på 3 året vernepleien, siden jeg har to år med tilsvarene studier fra før av. 

Det er ikke utenkelig, men ville ikke blitt forbauset om det ikke var mulig. Sjekk med skolen/-e du skal søke på om det er mulig, det er de som bestemmer. 

Anonymkode: 2caa1...14c

Skrevet

Ulike studiesteder har ulike studieplaner, men sjekk for eksempel sosialt arbeid og vernepleie ved NTNU: 

https://www.ntnu.no/studier/hsgveb/studiets-oppbygging#year=2021&programmeCode=HSGVEB

https://www.ntnu.no/studier/hsgsob/oppbygning

Ser ikke ut til å være noe felles her, til og med ex.phil er ulikt (men akkurat det tipper jeg du ville fått godkjent likevel). 

Skrevet

Mulig man kunne fått godkjent noe av psykologien over her, men det kommer an på vinklingen (innholdet) i emnene. Ved vurderingen vil de se på hele emnebeskrivelsen, ikke kun navnet på emnet. 

Skrevet

Ta her.

ok,jeg forstår.  Er det noe annet jeg kan bruke disse studiepoengene til, om det ikke er mulig å få fritak?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ta her.

ok,jeg forstår.  Er det noe annet jeg kan bruke disse studiepoengene til, om det ikke er mulig å få fritak?

Noen steder går det an å sette sammen en bachelorgrad selv, men det stilles tydelige krav til sammensetning av emner. Det er ikke 180 tilfeldige studiepoeng. Det står noe på UiOs sider blant annet, Google litt, så finner du det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...