Gå til innhold

Treningsdagbok for 17.11

17.11

Anbefalte innlegg

Jeg fortsetter med "litt er bedre enn ingenting". I dag ble det litt lett styrke på overkroppen.

Diagonal-løft på kne x 15 på hver side

Dynamisk sideplanke x 15 på hver side

Push-ups + 15

Dips x 15

Superwoman x 15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flink du er👏🏻 Og som du sier, litt er jo bedre enn ingenting - og det bedriver jeg med nå. Sitter på rumpa og venter på at tiltakslysten skal komme…😅

Lurte på hva å trene superwoman var. Ser for meg løping i stua, med kappe og hendene bakover..🤭🤭

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lunalu said:

Så flink du er👏🏻 Og som du sier, litt er jo bedre enn ingenting - og det bedriver jeg med nå. Sitter på rumpa og venter på at tiltakslysten skal komme…😅

Lurte på hva å trene superwoman var. Ser for meg løping i stua, med kappe og hendene bakover..🤭🤭

Hahaha, jeg har sluttet å vente på tiltakslyst, og lager heller øktene så korte at det nesten er en prestasjon å ikke gjennomføre 😛 

Superwoman er egentlig supermann, men siden jeg er dame så kjører jeg superwoman istedenfor :dany:

https://aktivtrening.com/trening/styrketrening/styrkeovelser/supermann

Når jeg leser der så ser jeg at jeg gjør den litt annerledes, jeg løfter bare overkroppen også veiver jeg med armene som om jeg skulle prøvd å svømme. Men det viktigste er ikke å gjøre det riktig tenker jeg, men å være i bevegelse :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha åhja, ikke helt det jeg så for meg, nei🤭 Tror jeg også må lage meg et program med overkommelige øvelser, sånne minus armhevinger og armløft…Nå prøver jeg å gå litt, sånn 3-4 ganger i uka, men det hadde vært fint med greie rygg og mage øvelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rygg og mage er det området jeg syns er aller vanskeligst å trene faktisk, "alle" øvelsene er enten for kjedelig eller for vanskelig å gjøre til at jeg gidder å styre med det. Også har jeg elendig styrke i kjernemusklaturen, så det er i tillegg noe jeg absolutt burde jobbe med. 

Har du trent noe styrke tidligere da? Eller har du andre treningsformer du liker å drive med?

Gåing er i alle tilfeller veldig bra da! Vi har fått hund, så det blir heldigvis noen gåturer hver dag. Neste mål er å jogge med bikkja.. Kjøpte inn joggeutstyr til hund og hele pakka, samboeren min har jogget to ganger med henne, jeg har jogget én gang, så vi får se hvordan det blir :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har trent styrke tidligere, men det er lenge siden. Jeg klarer ikke sånn fellestrening, typ spinning, zumba eller sånne greier. Jogging ligger også langt fram i tid. Så fint med hund da, litt sånn «gratis» turer, for man MÅ jo lufte bikkja. Jeg fikk en liten løpetur i går da katta fulgte etter meg, så jeg måtte lure han hjem igjen…😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 hours ago, Lunalu said:

Ja, jeg har trent styrke tidligere, men det er lenge siden. Jeg klarer ikke sånn fellestrening, typ spinning, zumba eller sånne greier. Jogging ligger også langt fram i tid. Så fint med hund da, litt sånn «gratis» turer, for man MÅ jo lufte bikkja. Jeg fikk en liten løpetur i går da katta fulgte etter meg, så jeg måtte lure han hjem igjen…😂

Jeg gikk faktisk på fellestrening LENGE, men etter covid så begynte de plutselig å sette oss sammen i par på gruppetrening. "Nå må alle finne seg en partner!", og det ble rett og slett for mye for den sosiale angsten min, så nå er det null treningssenter på meg 😛  Jeg savner yoga i grupper da, det er kanskje det eneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny treningsøkt i dag, kort og grei, men litt lengre enn sist gang jeg trente underkropp.

Donkey-kicks x 15 hver side

Liggende benhev på siden med bøyd ben x 15 hver side

Liggende benhev på siden med rett ben x 15 hver side

Knebøy 2 x 15

Hip-thrust x 15

Ettbens hip-thrust x 15 på hver side

Bruker fortsatt bare kroppsvekt, jeg skal prøve å trappe rooolig oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel trent!

Jeg har bare gått tur i dag, - meeeen nå har jeg lasta ned en app, så kanskje jeg snart er motivert til trene litt styrke😅

Kroppen er et synlig bevis på at jeg trenger det…🤭🤭

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg at jeg kanskje begynner å gjøre for mye igjen, men skitt la gå. I går brukte jeg litt tid på å sette sammen fire økter, to for underkroppen og to for overkroppen. Tenker jeg fortsetter med bare én runde per sett, også får jeg heller tilpasse litt etterhvert.

I dag har jeg trent overkropp, med vekter! Jeg har ikke all verdens til utvalg i vekter, men benytter i hovedsak manualer på 4 kg, pluss at jeg løfter litt på vektskiver der jeg trenger variasjon. Der bruker jeg f.eks. noen små vektskiver på 1,5 kg når jeg gjør butterfly.

Dynamisk oppvarming: 
Knestående diagonalløft x 15
Strikk frem og tilbake over hodet x 15
Dynamisk planke x 15

Generell oppvarming;
Skuldersirkler x 15
Hånd til tå x 15
Slenge armer fra side til side x 15

Overkropp, økt 1: 
Bicep curl x 15
Militærpress x 15
Butterfly x 15
Vekt rundt hode x 15
Kick-backs x 15
Fremløft x 15
Stående roing x 15
Skuldertrekk x 15

Ellers i dag håper jeg på å få med meg både samboer og hund opp i skogen, slik at vi kan grille og bade nå når det endelig er en finværsdag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så støl som jeg er i dag har jeg ikke vært på lenge, men jeg vet at det beste jeg kan gjøre nå er å trene meg rolig gjennom det. Sist jeg kom inn i en rytme der jeg trente daglig, så sluttet jeg veldig rakst å kjenne på at jeg var støl. 

Jeg vet det sies at man ikke skal trene hver dag, men for meg som ikke trenger verken tungt eller lenge, så føles det mye bedre med litt aktivitet hver dag. Så prøver jeg heller å passe på at jeg ikke trener de samme muskelgruppene rett etter hverandre. 

I dag har jeg trent underkropp, utstyret er:

Ankelvekter på 1,5 kg
Vektstang med skiver, 15 kg

Dynamisk oppvarming: 
Squat med rotasjon x 15
Lavt utfall med rotasjon x 15
Hoftesirkler x 15

Generell oppvarming:
Vipp og stram x 30
Liggende benhev bøyd x 15
Liggende benhev rett x 15

Underkropp, økt 1:
Brannhydrant x 15
Tåhev x 15

Ettbens hip-thrust x 15
Knebøy x 15
Markløft x 15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det skikkelig tungt å trene, så nå tror jeg at jeg tar en siste økt i mårra, også blir det kanskje en dag med treningsfri på fredag, eventuelt bare yoga. 

Treningen i dag gikk også på et område jeg hater å trene, nemlig rygg, mage og kjerne. Jeg har veldig svak kjernemuskulatur, og dermed er det tungt å trene, og det føles ineffektivt. Men kjerne er utrolig viktig å trene, så jeg få bare holde ut med det, og heller prøve å kjenne etter om jeg blir sterkere etterhvert.

Utstyr brukt i dag var trappestige og en strikk.

Dynamisk oppvarming: 
Dynamisk planke x 15

Generell oppvarming;
Skuldersirkler x 15
Hånd til tå x 15

Overkropp, økt 2:
Hofteløft x 15
Supermann x 15
Side-crunch x 15
Saksing x15
Båten x 15
Sit-ups x 15
Push-ups x 15
Dips x 15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste styrkeøkt før jeg tar en treningsfri dag i morgen!

I dag har jeg trent underkropp, utstyret er:

Strikk
Ankelvekter, 1,5 kg
Kettlebell, 14 kg

Dynamisk oppvarming: 
Squat med rotasjon x 15
Hoftesirkler x 15

Generell oppvarming:
Vipp og stram x 30

Underkropp, økt 2:
Donkey-kicks x 15
Crabwalk x 15

Utfall x 15
Sumo-knebøy x 15
Hip-thrust x 30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lett for å bli avhengig av ting, og trening er enda en sånn ting. Rett før covid brøt ut hadde jeg kommet inn i en rytme igjen, med jevnlig trening og god mestringsfølelse. Men noe skjedde. Plutselig trente jeg 2-3 ganger om dagen, spiste proteinbarer og gikk i treningstights døgnet rundt. Trening er ikke det verste man kan bli avhengig av, men jeg skulle kanskje ønske at jeg ikke var avhengig av noe i det hele tatt. 

I går regnet jeg ut hvor mye jeg spiste i smoothie, og det.. var ikke spesielt bærekraftig...

I løpet av ca fem uker fortærer jeg:

90 egg (!)
3,6 kg mango
3,6 kg jordbær
900 gram avokado

I tillegg bruker jeg blåbær og bringebær, men disse måler jeg aldri vekten på da det ikke er en fast mengde. Jeg har ikke regnet ut hvor mye dette koster, og det tror jeg egentlig ikke jeg har tenkt å gjøre heller. Når jeg ikke er ruset så eier jeg ikke matlyst i det dele tatt, og smoothie er noe av det eneste jeg klarer å få i meg. Så den propper jeg full av det jeg kan komme på av sunne ting som jeg ellers sliter med å spise. Som egg, jeg hater egg i alle former, men i smoothien så merker jeg ikke noe av det, selv om jeg bruker hele tre rå egg i hver smoothie. 

For noen år siden så spiste jeg nesten ikke i det hele tatt. Levde på kjeks og Litago. Jeg skjønner ikke at jeg klarte å holde meg i live, og at jeg ikke fikk noen mangelsykdommer. Det er først de siste tre årene at jeg har begynt å få ting på plass. Jeg tar kosttilskudd, unngår junkfood, og har kuttet heftig ned på raske karbohydrater. Nå er det nok noe i det at kosttilskudd aldri kan erstatte et variert kosthold, men sannheten er at jeg spiser ikke variert i det hele tatt. Jeg spiser sunt, stort sett, men det går i mye av akkurat den samme maten over veldig lang tid. 

I dag har jeg så utrolig lyst til å ta en styrkeøkt, og jeg vet at det mest sannsynlig ikke hadde skadet heller, i alle fall ikke fysisk. Men jeg skal lære meg å ta pauser, jeg skal lære meg å ta det rolig. Det eneste jeg skal gjøre i dag er yoga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg på en måte kommet helt rundt, så nå er jeg tilbake til overkropp økt 1! Denne gangen tok jeg hele økta i to runder.

Dynamisk oppvarming: 
Dynamisk planke x 15

Generell oppvarming;
Skuldersirkler x 15
Hånd til tå x 15

Overkropp, økt 1: 
Bicep curl x 15
Militærpress x 15
Butterfly x 15
Vekt rundt hode x 15
Kick-backs x 15
Fremløft x 15
Stående roing x 15
Skuldertrekk x 15

Avsluttet med å tøye ut til denne videoen:

Endret av 17.11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyr: 
Ankelvekter på 1,5 kg

Dynamisk oppvarming: 
Squat med rotasjon x 15
Hoftesirkler x 15

Generell oppvarming:
Vipp og stram x 30

Underkropp, økt 1:
Brannhydrant 15 x 2
Tåhev  15 x 2

Ettbens hip-thrust 15 x 2
Knebøy 15 x 2
Markløft 15 x 2

Prøvde å tøye til denne, men det ble faktisk for tungt rett etter en styrkeøkt, så jeg må prøve å finne en som er bedre tilpasset til å ta rett etter treningen.

Endret av 17.11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OPPSUMMERING AV UKA

• Mental trening: 0 økter
  • Yoga: 1 økt
  • Styrketrening: 6 økter
  • Cardio: 0 økter

• Søvn i snitt: 6 timer per natt

• PAI-score: 42

MÅL FOR NESTE UKE

• Starte med mental trening hver morgen
  • Få en PAI-score som ligger stabilt over 70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt trent! 👏😊 Går fremdeles litt tregt her🙄 Må bare si jeg kjenner meg igjen i forbruk av egg og mango. 4-5 egg hver dag, og mangosmoothie er favoritten. Og så synes jeg mango er veldig godt i salater, og sammen med kylling…😋😋

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, mango er gull! Hver gang er tikronerstilbud på poser med frossen mango så fyller jeg hele fryseren. 

Lager du smoothie av ren mango?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HALLO MANDAG

Neida, jeg er ikke sånn, bare litt. Jeg liker "ny start"-følelsen som kommer på mandager. Favorittaktiviteten min på mandager er å sjekke alle tilbudsavisene, planlegge middag, og skrive handlelister. Mandager er også dagen for å starte nye vaner, og for min del innebærer dette at jeg i dag skal begynne med mental trening. 

Det jeg vet om mindfullness er det jeg har lest i Stillhetens råskap, og her fikk jeg også tilgang til lydspor som jeg har tenkt å prøve sånn til å begynne med. Det finnes utallige youtube-videoer med guidet meditasjon eller mindfullness, så for å gjøre det enklest mulig for meg selv så startet jeg med lydsporene fra boken. 

Dagens treningsøkt: 

Dynamisk oppvarming: 
Dynamisk planke x 15

Generell oppvarming;
Skuldersirkler x 15
Hånd til tå x 15

Overkropp, økt 2:
Hofteløft 15 x 2
Supermann 15 x 2 
Side-crunch 15 x 2 
Saksing 15 x 1
Båten 15 x 2 
Sit-ups 15 x 2
Push-ups 15 x 1
Dips 15 x 1

Tror jeg dropper øvelsen saksing fra og med neste gang. Det er en kjedelig øvelse som jeg sliter med å gjennomføre korrekt, og som jeg dermed føler jeg får lite utbytte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...