Gå til innhold

Hei! Jeg har hørt at en bekjent av noen som jeg snakket med, som ikke vil ansette en som ikke har riktig hudfarge.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette greit? Er vi kommet dit at hudfarge spiller en rolle?

Anonymkode: 858b6...5d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres litt ut som fantasi. Bestemora til venninna til naboens sønns skolekamerat sa at..

Anonymkode: f09b6...401

• Liker 4
Skrevet

Unnskyld meg men her har du et rykte. Et rykte trenger ikke å være sannhet. Og dette ryktet ville jeg nok vært forsiktig med å bringe videre. 

Om det er sant, så går det under rasisme. Uansett hudfarge, skal alle vurderes på likt grunnlag

Anonymkode: f8af6...766

• Liker 5
Skrevet

Høres ut som bygdesladder. 

Anonymkode: 21e1c...a2f

• Liker 3
Skrevet

Hvis det bare er noe du har hørt, må du finne ut om det medfører riktighet eller ei. Om det kan bevises. Dersom det er tilfelle og kan bevises, må bedriften selvsagt anmeldes for diskriminering pga hudfarge/rasisme. Det er ulovlig.

Anonymkode: 0bff7...ce5

• Liker 2
Skrevet

Selvsagt er det ikke greit med rasisme. Det er ulovlig å diskriminere på det grunnlaget.

Men her er det altså snakk om noe du har hørt at gjelder med en bekjent av noen du snakket med. For det første må man jo være forsiktig med å tro på den slags løse rykter. Slike ting man «har hørt» via den ene, andre og tredje må man ta med en stor klype salt. For det andre, hva skal man eventuet gjøre med det? Man kan jo ikke akkurat oppsøke fremmede for å snakke med dem om noe man hørte av en venns venn at de hadde tenkt til å gjøre. 

Anonymkode: 25513...9c4

• Liker 3
Skrevet

Så rare svar du har fått, TS. Det er også en litt underlig problemstilling du tar opp. Det er ikke spesielt overraskende i og med at det er dokumentert at folk med unorske navn blir diskriminert i arbeidsmarkedet. Leser ingen på KG aviser og nyheter om forskning? Absurd.

Anonymkode: fcf43...441

• Liker 1
Skrevet

En privat bedrift har selvsagt lov til å ansette hvem de vil. 

Det er ikke diskriminering (heller ikke rasisme) å ikke ansette noen, helt uavhengig av hudfarge.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er dette greit? Er vi kommet dit at hudfarge spiller en rolle?

Anonymkode: 858b6...5d3

Det er jo opp til arbeidsgiver. Det er politisk ukorrekt, men hvorfor skal arbeidsgiver bry seg om det? 

Anonymkode: dfe4f...91f

Skrevet
A-hunter skrev (1 minutt siden):

Det er ikke diskriminering (heller ikke rasisme) å ikke ansette noen, helt uavhengig av hudfarge.

Dette... 

Anonymkode: dfe4f...91f

Skrevet

Jeg ville aldri ansatt en mørk mann som dyrepasser for hunden min, for den blir veldig aggressiv når den ser mørkhudede.

Har ingen ting med rasisme å gjøre

Anonymkode: 94a33...78a

Skrevet
A-hunter skrev (4 minutter siden):

Ja, man kan for så vidt ansette den man vil. Men det ER rasisme dersom man hadde valgt akkurat denne personen om vedkommende var hvit, men velger noen annen fordi vedkommende ikke er det. Det vil helt klart rammes av loven. 

MEN det er jo nærmest umulig å bevise det. Ingen arbeidsgiver vil jo innrømme at det var grunnlaget, og alle vil jo bare si at det var helt andre grunner til at noen andre ble valgt. Og da er man i praksis like langt. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, man kan for så vidt ansette den man vil. Men det ER rasisme dersom man hadde valgt akkurat denne personen om vedkommende var hvit, men velger noen annen fordi vedkommende ikke er det. Det vil helt klart rammes av loven. 

MEN det er jo nærmest umulig å bevise det. Ingen arbeidsgiver vil jo innrømme at det var grunnlaget, og alle vil jo bare si at det var helt andre grunner til at noen andre ble valgt. Og da er man i praksis like langt. 

Du vet nok at hensikten med en bedrift er å tjene penger. Da må man produsere noe og finne de mest egnede folka til å jobbe der. Så ansetter man de ut fra bunken med søkere.

Det er bare vi som rabler rundt på nettet som kan legge en hel masse politikk inn i helt ordinære ting som skjer. 

Altså er det helt legalt å ikke ansette en person selv om denne har en annen hudfarge. Man kan ikke mistenke at det er rasisme hver gang en innvandrer blir forbigått. Så syke er vi vel ikke?

• Liker 2
Skrevet
A-hunter skrev (1 time siden):

Du vet nok at hensikten med en bedrift er å tjene penger. Da må man produsere noe og finne de mest egnede folka til å jobbe der. Så ansetter man de ut fra bunken med søkere.

Det er bare vi som rabler rundt på nettet som kan legge en hel masse politikk inn i helt ordinære ting som skjer. 

Altså er det helt legalt å ikke ansette en person selv om denne har en annen hudfarge. Man kan ikke mistenke at det er rasisme hver gang en innvandrer blir forbigått. Så syke er vi vel ikke?

Men hvis man hadde ansatt denne personen hvis vedkommende var hvit, men tar noen andre bare fordi vedkommende er svart - ja, da er det ulovlig diskriminering. Det betyr selvsagt ikke at hver gang en svart person blir forbigått, så er det rasisme. Det er jo veldig langt unna det jeg skriver. Mange ganger vil jo det være fordi man hadde bedre søkere. Men hvis man blir valgt bort fordi man er svart - eller for den del kvinne eller homofil - så er det ulovlig diskriminering. 

Problemet er som sagt å bevise at det var hudfargen som var utslagsgivende. Det kan man jo sjelden. Men jeg synes loven er klar nok. Du har ikke lov til å diskriminere på bakgrunn av hudfarge, og det er jo det man gjør hvis vedkommende ellers hadde fått jobben. 

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som et rykte, kunne handlet om et tema jeg dukket opp på. Jeg sa at firmaet har bare norske ansatte nå. Min utenlandske venn svarte da at da kan vel ikke hun søke jobb der. Jeg svarer at joda, ansettelser er opp til meg nå. 

Rykter fra samtalen kan likevel brått handle om at ingen utenlandske får jobb der eller at det handler om farge. 

Man skal være forsiktig med å spre videre ting man ikke vet helt sikkert. 

Anonymkode: 3eddb...eed

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men hvis man hadde ansatt denne personen hvis vedkommende var hvit, men tar noen andre bare fordi vedkommende er svart - ja, da er det ulovlig diskriminering. Det betyr selvsagt ikke at hver gang en svart person blir forbigått, så er det rasisme. Det er jo veldig langt unna det jeg skriver. Mange ganger vil jo det være fordi man hadde bedre søkere. Men hvis man blir valgt bort fordi man er svart - eller for den del kvinne eller homofil - så er det ulovlig diskriminering. 

Problemet er som sagt å bevise at det var hudfargen som var utslagsgivende. Det kan man jo sjelden. Men jeg synes loven er klar nok. Du har ikke lov til å diskriminere på bakgrunn av hudfarge, og det er jo det man gjør hvis vedkommende ellers hadde fått jobben. 

Det hele fremstår som en konstruert problemstilling. Typisk pratemakeri for å fremstå som et bedre menneske enn andre.

Skjer dette? Finnes det side opp og side ned med dommer mot bedriftseiere som bevisst forbigår innvandrere og mørkhudede? 

Svaret på det er nei. Det finnes nesten ingen saker, og de som finnes er drysset med mer enn nok tvil. Den jevne bedriftseier har ikke økonomi til å drive politikk gjennom bedriften sin.

Slik du legger opp til må man anta at hver gang en innvandrer blir forbigått så kan det være på grunn av hudfargen. Man skal lete etter rasisme selv der det ikke finnes. Finner man det ikke, er likevel ikke all tvil borte. 

For det kan jo skje. I en konstruert virkelighet.

Endret av A-hunter
  • Liker 2
Gjest Alterego666
Skrevet
A-hunter skrev (1 time siden):

Dersom han ikke ansetter folk med mørk hudfarge er det klokkeklar rasisme. Det finnes lover mot slikt.

Det er selvsagt vanskelig å bevise i en rett, men det er like fullt rasisme.

Skrevet
Alterego666 skrev (15 minutter siden):

Dersom han ikke ansetter folk med mørk hudfarge er det klokkeklar rasisme. Det finnes lover mot slikt.

Det er selvsagt vanskelig å bevise i en rett, men det er like fullt rasisme.

Gratulerer med å ha bommet fullstendig på alle punkter.

Tror du virkelig at det er slik at hvis en med mørk hudfarge søker på en stilling så denne ansettes? Og at dette er lovfestet? 

• Liker 1
Skrevet

Ansettelsesprosesser preges stort av fordommer, stigma, rasisme, forskjellsbehandling, ekskludering osv pga førsteinntrykk og personlig persepsjon. Det gjelder ikke bare hudfarge, men også kjønn (noen foretrekker kvinner, andre menn), legning, handicap, kroppsvekt, utseende, bakgrunn, og alt annet mellom himmel og jord som trekker kandidaten ene eller andre veien opp mot persepsjon. 

Rasismen i seg selv er bare en liten del av et stort problem.

Det er ingen hemmelighet. Dette er selvfølgelig ikke greit, men hva kan vi gjøre med det? Ingenting. For det skjer i det skjulte og kan ikke bevises.

Med mindre man prater høyt om det, og da kan du få et stort problem. 

Uansett står arbeidsgiverne fritt til å ansette de dem ønsker foran de dem ikke ønsker. 

Ironisk nok, og særlig i staten, så har de innført kvoteringer. F.eks skal det ansettes så og så mange kvinner pga likestilling og likebehandling osv. Men hvor mange menn som er bedre kvalifisert har ikke blitt forbigått pga denne kvoteringen? Er ikke det også en form for rasisme? Men det har man til gjengjeld måtte ha vendt oss til. Det har blitt akseptert. Så jeg vet ikke hvem som egentlig blir behandlet verst i ansettelsesprosessene. Tror nok mange føler de blir forbigått av ikke-relevante grunner, ikke bare mørkhudede. 

Og det er ikke en dritt man kan gjøre med det. 

Anonymkode: 045ea...f12

• Liker 2
Gjest Alterego666
Skrevet
A-hunter skrev (13 minutter siden):

Gratulerer med å ha bommet fullstendig på alle punkter.

Tror du virkelig at det er slik at hvis en med mørk hudfarge søker på en stilling så denne ansettes? Og at dette er lovfestet? 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-51#KAPITTEL_1
Les §2, §6 og §7.

Bare hyggelig å kunne hjelpe til med utdanningen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...