AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #1 Skrevet 30. januar 2022 Planen er å flytte til Sunnmøre til sommeren, nærmere bestemt Søre Sunnmøre. Noen steder det anbefales for en liten småbarnsfamilie å bosette seg? Eventuelt hvor man ikke bør bosette seg? Er jo ikke bare-bare å bli kjent med nye folk på små steder. Anonymkode: 58b8a...42e
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #2 Skrevet 30. januar 2022 Det spørs jo litt hva dere jobber med, for det er vesentlig forskjell i arbeidsmiljøet i Ørsta/Volda og i Herøy/Ulstein/Hareid. Selv vil jeg gjerne slå et slag for Volda og Ørsta, om det er passende jobber for dere her. Som Volding vil jeg gjerne slå et slag for bygda mi. Det er fantastisk natur her, gode skoler både på grunnskolenivå og høyere opp, det er lokalsykehus med de fleste funksjoner (feks akutt, føde, DPS), så her vil man kunne få helsehjelp nært. I Volda bor det mange innflyttere, da Høgskulen trekker til seg mange studenter som blir værende, så det er et sted der det ikke er vanskelig å komme til som ny. Det er mange fritidsaktiviteter for ungene, god kulturskole og splitter ny idrettshall. Det bygges også ny ungdomsskole nå, og begge sentrumsskolene er relativt nye (Øyra bygd i 2020 ca og Bratteberg ca 2000). Volda har dårlig med butikker, men Ørsta har stort kjøpesenter. Anonymkode: 024e1...852 8
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #3 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 30.1.2022 den 9.04): Det spørs jo litt hva dere jobber med, for det er vesentlig forskjell i arbeidsmiljøet i Ørsta/Volda og i Herøy/Ulstein/Hareid. Selv vil jeg gjerne slå et slag for Volda og Ørsta, om det er passende jobber for dere her. Som Volding vil jeg gjerne slå et slag for bygda mi. Det er fantastisk natur her, gode skoler både på grunnskolenivå og høyere opp, det er lokalsykehus med de fleste funksjoner (feks akutt, føde, DPS), så her vil man kunne få helsehjelp nært. I Volda bor det mange innflyttere, da Høgskulen trekker til seg mange studenter som blir værende, så det er et sted der det ikke er vanskelig å komme til som ny. Det er mange fritidsaktiviteter for ungene, god kulturskole og splitter ny idrettshall. Det bygges også ny ungdomsskole nå, og begge sentrumsskolene er relativt nye (Øyra bygd i 2020 ca og Bratteberg ca 2000). Volda har dårlig med butikker, men Ørsta har stort kjøpesenter. Anonymkode: 024e1...852 Som utflytta Volding sier jeg meg enig i alt dette. Det er også flyplass med ruter til Oslo og Bergen. Mange gode barnehager også! Og naturen er fantastisk. Anonymkode: 037c2...357 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #4 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Som utflytta Volding sier jeg meg enig i alt dette. Det er også flyplass med ruter til Oslo og Bergen. Mange gode barnehager også! Og naturen er fantastisk. Anonymkode: 037c2...357 Jeg glemte å skrive om alle de fine turmulighetene i Volda. Det er veldig mange fine ruter å gå, også flere som blir brøytet om vinteren og som mange bruker på ettermiddags/-kveldstid. Foreksempel panoramaveien, Resetveien og rundt Rotevatnet. Liker du best fjellturer eller litt tyngre turer er det også mange slike. Anonymkode: 024e1...852 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #6 Skrevet 31. januar 2022 Glem Volda. Bare bønder og særinger som bor der. Bedre om du flytter til Ørsta. Der har de alt. Anonymkode: 92a9c...b69
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #7 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Glem Volda. Bare bønder og særinger som bor der. Bedre om du flytter til Ørsta. Der har de alt. Anonymkode: 92a9c...b69 Særinger? Folk det er vanskelig å komme innpå? Har nemlig hørt mye bra om Volda. Trodde ikke Volda og Ørsta var så forskjellig fra hverandre, se bort fra at Ørsta har et bredere utvalg i butikker og kafeer(?) Eneste er at det ser ut til at det er hakke dyrere å kjøpe i Volda og Ulstein kontra Ørsta, Herøy og Hareide. Anonymkode: 58b8a...42e
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #8 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Åheim Anonymkode: 20ec5...7b6 Det blir litt langt mtp jobb. Anonymkode: 58b8a...42e
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #9 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Særinger? Folk det er vanskelig å komme innpå? Har nemlig hørt mye bra om Volda. Trodde ikke Volda og Ørsta var så forskjellig fra hverandre, se bort fra at Ørsta har et bredere utvalg i butikker og kafeer(?) Eneste er at det ser ut til at det er hakke dyrere å kjøpe i Volda og Ulstein kontra Ørsta, Herøy og Hareide. Anonymkode: 58b8a...42e Tror det er noen som prøver å fyre opp under Ørsta/Volda-kranglingen, men det er ikke sånn at vi Voldinger hater Ørsta altså Jeg er Volding og bor i Volda, men kunne like gjerne ha bodd i Ørsta hvis det var der det passet best med jobb og at jeg fant meg egnet bosted. De fleste i begge kommunene benytter seg av tjenester i nabokommunen. Det er flere bønder i Ørsta, det er en større landbrukskommune - noe som er positivt synes jeg da. Ørsta har flere butikker og kafeer og bedre kinosal. Volda har studenthuset Rokken, der det er konserter i blant, men ellers er det lite kulturtilbud der. Bygda klarer heller ikke å bli enige om bygging av kulturhus, det har vært sak i kommunestyret i årevis uten at man kommer noen vei. Dersom du ikke vil bo midt i sentrum, men ha enkel vei til sentrum, er Ørsta bedre, da det ligger flere bygder nært som for eksempel Åmdalen, Follestaddalen, Sæbø og Vartdal. Skal du litt lengre ut på bygda i Volda ligger flere av de litt mer utilgjengelig til, iom du trenger ferje til mange av de. Den største forskjellen på Ørsta og Volda er nok utdanningsnivå og type jobber. Det er flere innflyttere i Volda, og mange av de lokale arbeidsplassene er på sykehuset og høgskulen. I Ørsta er det et litt annet arbeidsmarked, uten disse store institusjonene. Volda er dyrere å kjøpe, ja. Men det er også et større leiemarked, hvis dere ønsker å kjøpe noe med utleiedel. Mange studenter gjør at det er stort marked for utleie. Vil også si at om man flytter litt ut på bygda (det gjelder begge kommunene), kan man få seg stort hus svært rimelig. Her kan man for eksempel se på Hornindal, som kom inn under Volda etter kommunesammenslåing. Der har de de fleste funksjoner, som lege, butikker, skole og barnehage. Sæbø (Ørsta) er også en bygd i vekst. Anonymkode: 024e1...852 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #10 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror det er noen som prøver å fyre opp under Ørsta/Volda-kranglingen, men det er ikke sånn at vi Voldinger hater Ørsta altså Jeg er Volding og bor i Volda, men kunne like gjerne ha bodd i Ørsta hvis det var der det passet best med jobb og at jeg fant meg egnet bosted. De fleste i begge kommunene benytter seg av tjenester i nabokommunen. Det er flere bønder i Ørsta, det er en større landbrukskommune - noe som er positivt synes jeg da. Ørsta har flere butikker og kafeer og bedre kinosal. Volda har studenthuset Rokken, der det er konserter i blant, men ellers er det lite kulturtilbud der. Bygda klarer heller ikke å bli enige om bygging av kulturhus, det har vært sak i kommunestyret i årevis uten at man kommer noen vei. Dersom du ikke vil bo midt i sentrum, men ha enkel vei til sentrum, er Ørsta bedre, da det ligger flere bygder nært som for eksempel Åmdalen, Follestaddalen, Sæbø og Vartdal. Skal du litt lengre ut på bygda i Volda ligger flere av de litt mer utilgjengelig til, iom du trenger ferje til mange av de. Den største forskjellen på Ørsta og Volda er nok utdanningsnivå og type jobber. Det er flere innflyttere i Volda, og mange av de lokale arbeidsplassene er på sykehuset og høgskulen. I Ørsta er det et litt annet arbeidsmarked, uten disse store institusjonene. Volda er dyrere å kjøpe, ja. Men det er også et større leiemarked, hvis dere ønsker å kjøpe noe med utleiedel. Mange studenter gjør at det er stort marked for utleie. Vil også si at om man flytter litt ut på bygda (det gjelder begge kommunene), kan man få seg stort hus svært rimelig. Her kan man for eksempel se på Hornindal, som kom inn under Volda etter kommunesammenslåing. Der har de de fleste funksjoner, som lege, butikker, skole og barnehage. Sæbø (Ørsta) er også en bygd i vekst. Anonymkode: 024e1...852 Tusen takk for et flott og utfyllende svar. Anonymkode: 58b8a...42e 4
Natta1980 Skrevet 2. februar 2022 #11 Skrevet 2. februar 2022 Spjelkavik området er fint. En 20 minutter fra Ålesund sentrum. Mye eneboligstrøk. Flere store kjøpesentre som ligger tett inntil hverandre. Er faktisk trivelig der. Mye kafeer, spisesteder og klesbutikker. En god del møbelfabrikker i området. Svømmehall, helsehus, kino mm. Og ganske ok i forhold til avstand til flyplassen Vigra. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #12 Skrevet 4. februar 2022 Hvis du har det minste behov for intellektuell stimulans, så hadde jeg valgt Volda. Fosnavåg og Ulsteinvik er derimot perfekt om du er materialistisk, religiøs eller veldig interessert i fotball. Anonymkode: 70456...d61 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå