AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #1 Skrevet 30. januar 2022 Hei hei! Jeg skal starte å søke jobb i Oslo området som grafisk designer siden studiet er ferdig til våren. Men lurer på om noen her inne er grafisk/digital designer og kan fortelle hva jeg kan forvente av første årslønna? Og omså hvordan man burde forhandle? Hva er ok startlønn for Oslo/Ålesund og hvor mye kan jeg forvente i lønnsvekst? Anonymkode: 9cdd4...4c7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #2 Skrevet 30. januar 2022 Tror du er heldig om du blir fast ansatt, ellers jobber du mer på oppdrag, da kan du bestemme pris litt selv, også kommer det helt an på hvor mye du jobber osv. Anonymkode: 030ac...9c0
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #3 Skrevet 30. januar 2022 Jeg jobba gratis (dvs ubetalt overtid) såå mye som grafisk designer. Lønna var dårlig. Skifta yrke fordi det var så dårlig lønn. Det er 10 år siden, så vet ikke hvordan det er nå. Anonymkode: 8f5ea...469
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #4 Skrevet 30. januar 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Tror du er heldig om du blir fast ansatt, ellers jobber du mer på oppdrag, da kan du bestemme pris litt selv, også kommer det helt an på hvor mye du jobber osv. Anonymkode: 030ac...9c0 Har allerede et studio i Oslo som er ganske interessert i å ta meg om bord siden jeg gjør en del 3D design.. men usikker på hva første lønna blir og hvor mye jeg bør forhandle etc. Anonymkode: 9cdd4...4c7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #5 Skrevet 30. januar 2022 Spørs hva du tenker å jobbe med. Som konsulent i det private kan du nok få 500 000 + i startlønn. Ellers er det mange som får fra 400 000 og opp. Søk opp Okse sin statistikk, der står det litt om grafiske designere. I Oslo er det vanlig, eller forventet, å tjene over snittet pga. høyere levekostnader. I Ålesund kan du forvente atskillig mindre. Anonymkode: 87141...408
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #6 Skrevet 30. januar 2022 Grafisk designer er litt utdatert? De fleste ser etter digital designer (altså nettsider, apper osv). Driver du kun med trykk, eller la meg spesifisere, har du kun utdannelse i trykk media så regner jeg med startlønnen ligger rundt 400k. Kanskje mindre til og med. Men webdesigner starter nok rundt 500k. Anonymkode: de6ab...7a8
Majer Skrevet 30. januar 2022 #7 Skrevet 30. januar 2022 Tar de ikke 5-800 kr timen som selvstendig næringsdrivende? Vil tro de som får fast jobb tjener dårlig i og med at de fleste ønsker det men få får det. Da har arbeidsgiver mulighet til å holde lønningene nede. Om det ikke passer for deg kan du bygge på med litt html/css/js og gå for interaksjonsdesign. Bedre muligheter og lønn.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #8 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Grafisk designer er litt utdatert? De fleste ser etter digital designer (altså nettsider, apper osv). Driver du kun med trykk, eller la meg spesifisere, har du kun utdannelse i trykk media så regner jeg med startlønnen ligger rundt 400k. Kanskje mindre til og med. Men webdesigner starter nok rundt 500k. Anonymkode: de6ab...7a8 Det ironiske er jo at så sant du ikke driver med programmering og backend så er såkalt "digital designer" mye enklere enn å jobbe mot enn trykk. Jeg jobber mot begge deler og det er null problem for en grafisk designer å sette seg inn i digital levering. Å levere ting til trykk på en profesjonell måte, kan derimot være en større utfordring. Har møtt mange som bare jobber med levering til digitale flater og har null snøring på levering av trykte produkter og hvilke specs man må følge for å få et bra resultat. Jeg vil påstå at kunnskapen rundt trykk er blitt såpas dårlige blant designere at trykkerier bare lar dritt passere fordi de ikke orker lære opp alle designere som tror det bare er å sende skjermkvalitet i trykken. Anonymkode: 26987...e13
vaand Skrevet 30. januar 2022 #9 Skrevet 30. januar 2022 8 minutter siden, Majer said: Tar de ikke 5-800 kr timen som selvstendig næringsdrivende? Vil tro de som får fast jobb tjener dårlig i og med at de fleste ønsker det men få får det. Da har arbeidsgiver mulighet til å holde lønningene nede. Om det ikke passer for deg kan du bygge på med litt html/css/js og gå for interaksjonsdesign. Bedre muligheter og lønn. frilansere FLEST innen grafisk design tjener ekstremt mye mindre enn noen i fast jobb (med mindre du har ekstremt mange klienter rett etter studier). ja mange tar 500-1000kr timer, men det er ikke slik at det får jobber heltiden til å holde en 8 timers arbeidsdag. trur fleste frilansere ligger på rundt 300k i året.. pluss mye VAT og skatt som frilanser 😛
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #10 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det ironiske er jo at så sant du ikke driver med programmering og backend så er såkalt "digital designer" mye enklere enn å jobbe mot enn trykk. Jeg jobber mot begge deler og det er null problem for en grafisk designer å sette seg inn i digital levering. Å levere ting til trykk på en profesjonell måte, kan derimot være en større utfordring. Har møtt mange som bare jobber med levering til digitale flater og har null snøring på levering av trykte produkter og hvilke specs man må følge for å få et bra resultat. Jeg vil påstå at kunnskapen rundt trykk er blitt såpas dårlige blant designere at trykkerier bare lar dritt passere fordi de ikke orker lære opp alle designere som tror det bare er å sende skjermkvalitet i trykken. Anonymkode: 26987...e13 Dette lærer man på skolen da. Jeg tjente 570 i året i min første jobb som grafisk designer, men kan mye annet og har mye arbeidserfaring. Anonymkode: 8623c...18b
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #11 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 30.1.2022 den 22.01): Dette lærer man på skolen da. Jeg tjente 570 i året i min første jobb som grafisk designer, men kan mye annet og har mye arbeidserfaring. Anonymkode: 8623c...18b Man lærer det på gr. design-studier, ja. Men om trykk-kunnskap blir dekket i studier som retter seg mot digitale flater er jeg ikke så sikker på. Poenget var uansett at kommentaren om at grafisk design er "utdatert" ikke er spesielt relevant. Min erfaring er at en grafisk designer med kunnskap om trykk lett kan hoppe inn i en jobb som leverer innhold til digitale flater, men det er ikke gitt i motsatt fall. Anonymkode: 26987...e13
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #12 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man lærer det på gr. design-studier, ja. Men om trykk-kunnskap blir dekket i studier som retter seg mot digitale flater er jeg ikke så sikker på. Poenget var uansett at kommentaren om at grafisk design er "utdatert" ikke er spesielt relevant. Min erfaring er at en grafisk designer med kunnskap om trykk lett kan hoppe inn i en jobb som leverer innhold til digitale flater, men det er ikke gitt i motsatt fall. Anonymkode: 26987...e13 Og «grafisk design» betyr jo bare at man «designer grafisk». Grafiske designere er vant til å jobbe innenfor mange ulike typer medier, deriblant mange digitale. Det handler jo i bunn og grunn om kunnskaper om komposisjon, farger, stilarter, typografi og visuelle uttrykk. Som du sier, det er som regel ingen stor sak å sette seg inn i webdesign når man først er grafisk designer. Det er jo litt annerledes å lese et trykket magasin enn å navigere på en nettside, men dette (og de tekniske forskjellene) er ting man kan lese seg opp på. Grafisk design-utdannelser har ofte webdesign med i læreplanen også. Anonymkode: 19823...7f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå