AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #1 Skrevet 29. januar 2022 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g6Klk9/elvia-oeker-nettleien-i-oslo-og-viken-med-ca-15-prosent – Elvia planlegger å sette opp nettleien fra 1. april i år. Dagens nettleie i Oslo og Viken er i dag 47 øre ved et årlig forbruk på 20 000 kWh. Økningen er ikke helt fastsatt ennå, men jeg antar at den blir på rundt 15 prosent, sier kommunikasjonssjef Morten Schau til VG. NVE varslet allerede i november at nettleien kom til å gå kraftig opp i år på grunn av rekordhøye strømpriser og investeringer i strømnettet. Når elektrisiteten transporteres fra A til B forsvinner det en del strøm på veien, såkalt overføringstap. Og når strømmen er rådyr, blir dette tapet mer kostbart enn i et normalår. Nettapet, differansen i mengden strøm som blir produsert og matet inn i nettet og mengden strøm som blir levert, må dekkes av nettselskapet som igjen sender regningen videre til kundene. Anonymkode: 2dcc0...c7c
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #2 Skrevet 29. januar 2022 Hjelper ikke mye om strømmen koster 1 øre kWh, hvis nettleien settes opp tilsvarende for å kompensere Anonymkode: 89b3f...435
newman01 Skrevet 30. januar 2022 #3 Skrevet 30. januar 2022 11 hours ago, AnonymBruker said: nettleien kom til å gå kraftig opp i år på grunn av rekordhøye strømpriser og investeringer i strømnettet. Må ikke glemme utbytte i milliardklassen til eier av nettselskapet da... Må være fantastisk å få lov til å både ta ut milliarder i utbytte og på toppen av det hele la kundene betale ekstra for å få nok inntekter til oppgradering av nettet 5
Strange Doll Skrevet 30. januar 2022 #4 Skrevet 30. januar 2022 NorgesNett har satt opp prisen allerede, sendte ut brev med grunnen som de sier er «fordi strømmen er dyr»
A-hunter Skrevet 30. januar 2022 #5 Skrevet 30. januar 2022 newman01 skrev (3 minutter siden): Må ikke glemme utbytte i milliardklassen til eier av nettselskapet da... Må være fantastisk å få lov til å både ta ut milliarder i utbytte og på toppen av det hele la kundene betale ekstra for å få nok inntekter til oppgradering av nettet Monkey see, monkey do. Bare en nasjon av komplette idioter gir politikerne full anledning til å hente ut det de måtte behøve av ekstra penger som en "skatt" på nødvendighetsproduktet strøm. Dermed har politikerne en utømmelig kilde av penger for å drive med helt meningsløs symbolpolitikk. Og folket jubler og klapper i takt. 1
PetterKanin Skrevet 30. januar 2022 #6 Skrevet 30. januar 2022 newman01 skrev (8 minutter siden): Må ikke glemme utbytte i milliardklassen til eier av nettselskapet da... Må være fantastisk å få lov til å både ta ut milliarder i utbytte og på toppen av det hele la kundene betale ekstra for å få nok inntekter til oppgradering av nettet Det enorme utvyttet på kroner null?
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #7 Skrevet 30. januar 2022 38 minutter siden, PetterKanin said: Det enorme utvyttet på kroner null? Agder Energi Nett tok ut 230.000.000 i utbytte i 2020, Eidsiva Energi over en milliard. Bl.a. Anonymkode: 2dcc0...c7c 2
PetterKanin Skrevet 30. januar 2022 #8 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Agder Energi Nett tok ut 230.000.000 i utbytte i 2020, Eidsiva Energi over en milliard. Bl.a. Anonymkode: 2dcc0...c7c De utbetalte dette, ja. Men hva var årsaken? Eidsiva enerhi er vel ikke et nettselskap.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #9 Skrevet 30. januar 2022 7 minutter siden, PetterKanin said: De utbetalte dette, ja. Men hva var årsaken? Eidsiva enerhi er vel ikke et nettselskap. Eidsiva Energi eier Elvia AS. Anonymkode: 2dcc0...c7c
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #10 Skrevet 30. januar 2022 Dette er jo helt sykt??? Det går jo ikke an å ha det sånn? Når skal våre folkevalgte komme på banen og sette ned foten for galskapen? Anonymkode: 2297d...813 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #11 Skrevet 30. januar 2022 Glitre Energi Nett AS har tatt ut 3-400 millioner i utbytte i siste 5 årene. Anonymkode: 2dcc0...c7c 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #12 Skrevet 30. januar 2022 Just now, AnonymBruker said: Dette er jo helt sykt??? Det går jo ikke an å ha det sånn? Når skal våre folkevalgte komme på banen og sette ned foten for galskapen? Anonymkode: 2297d...813 Hvorfor det? De vil jo ha det slik. Anonymkode: 2dcc0...c7c
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #13 Skrevet 30. januar 2022 Hvorfor stoppes ikke strømmafiaen? Anonymkode: a413d...d08 4
PetterKanin Skrevet 30. januar 2022 #14 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Eidsiva Energi eier Elvia AS. Anonymkode: 2dcc0...c7c Og?
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #15 Skrevet 30. januar 2022 Greit å ha tunga rett i munnen her. Jeg bor i området som dekkes av Elvia, og ville sjekke hva dette hadde å si for meg. Naturlig nok sjekket jeg mot siste faktura, for desember, som hadde et energiledd på 44,8 øre/kWh. 15 % påslag på dette ville gitt et energiledd på 51,5 øre fra april. Men så var det noe som fikk meg til å gå inn på nettsidene deres, og der fant jeg følgende prisutvikling for energileddet: 2018: 47,70 øre 2019: 47,95 øre 2020: 48,33 øre 2021: 44,80 øre Januar-mars 2022: 35,08 øre April-desember 2022: 43,20 øre Altså: Selv etter oppgangen på 15 % fra april vil prisen på energileddet av nettleien være lavere enn den har vært på mange år. Ser dette virkelig ut som et nettselskap som prøver å flå kundene sine ved å sette opp prisen i krisetider, eller kan det være at noen fyrer seg opp uten grunn? Anonymkode: b8fbc...2d1 1
Gjest Alterego666 Skrevet 30. januar 2022 #16 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g6Klk9/elvia-oeker-nettleien-i-oslo-og-viken-med-ca-15-prosent – Elvia planlegger å sette opp nettleien fra 1. april i år. Dagens nettleie i Oslo og Viken er i dag 47 øre ved et årlig forbruk på 20 000 kWh. Økningen er ikke helt fastsatt ennå, men jeg antar at den blir på rundt 15 prosent, sier kommunikasjonssjef Morten Schau til VG. NVE varslet allerede i november at nettleien kom til å gå kraftig opp i år på grunn av rekordhøye strømpriser og investeringer i strømnettet. Når elektrisiteten transporteres fra A til B forsvinner det en del strøm på veien, såkalt overføringstap. Og når strømmen er rådyr, blir dette tapet mer kostbart enn i et normalår. Nettapet, differansen i mengden strøm som blir produsert og matet inn i nettet og mengden strøm som blir levert, må dekkes av nettselskapet som igjen sender regningen videre til kundene. Anonymkode: 2dcc0...c7c Nettleien går til å bygge ut, drifte og vedlikeholde strømnettet. Over tid skal dette gå i 0, og det er ikke lov å ta ut overskudd fra nettdrift. Dette er svært strengt regulert. Du vil vel ha en sikker strømforsyning? Vann- og avløpsnettet og renovasjon i kommunen din drives etter samme prinsipp.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #17 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Greit å ha tunga rett i munnen her. Jeg bor i området som dekkes av Elvia, og ville sjekke hva dette hadde å si for meg. Naturlig nok sjekket jeg mot siste faktura, for desember, som hadde et energiledd på 44,8 øre/kWh. 15 % påslag på dette ville gitt et energiledd på 51,5 øre fra april. Men så var det noe som fikk meg til å gå inn på nettsidene deres, og der fant jeg følgende prisutvikling for energileddet: 2018: 47,70 øre 2019: 47,95 øre 2020: 48,33 øre 2021: 44,80 øre Januar-mars 2022: 35,08 øre April-desember 2022: 43,20 øre Altså: Selv etter oppgangen på 15 % fra april vil prisen på energileddet av nettleien være lavere enn den har vært på mange år. Ser dette virkelig ut som et nettselskap som prøver å flå kundene sine ved å sette opp prisen i krisetider, eller kan det være at noen fyrer seg opp uten grunn? Anonymkode: b8fbc...2d1 Rettelse: Jeg ser ikke når nettsiden er oppdatert sist. Mulig det menes at de 15 % legges på de 43,20? I så fall blir det mer merkbart, men jeg synes fremdeles ikke Elvia ser ut som slemme utsugere. Og fra april og utover bruker de fleste merkbart mindre strøm enn i jan-mars. Anonymkode: b8fbc...2d1
Gjest Alterego666 Skrevet 30. januar 2022 #18 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Rettelse: Jeg ser ikke når nettsiden er oppdatert sist. Mulig det menes at de 15 % legges på de 43,20? I så fall blir det mer merkbart, men jeg synes fremdeles ikke Elvia ser ut som slemme utsugere. Og fra april og utover bruker de fleste merkbart mindre strøm enn i jan-mars. Anonymkode: b8fbc...2d1 De har ikke lov til å ta ut overskudd, alle inntekter skal forbli i nettselskapet. Dette er utrolig strengt regulert og blir nitidig revidert og kontrollert.
PetterKanin Skrevet 30. januar 2022 #19 Skrevet 30. januar 2022 Alterego666 skrev (2 minutter siden): De har ikke lov til å ta ut overskudd, alle inntekter skal forbli i nettselskapet. Dette er utrolig strengt regulert og blir nitidig revidert og kontrollert. Korrekt. Altså vil et utbytte alltid være tilbakebetaling av innskudd.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #20 Skrevet 30. januar 2022 Alterego666 skrev (33 minutter siden): De har ikke lov til å ta ut overskudd, alle inntekter skal forbli i nettselskapet. Dette er utrolig strengt regulert og blir nitidig revidert og kontrollert. ??? Det blir tatt utbytte, står til og med at man skal ha avkastning i regelverket. Jeg tolker regelverket slik: kostnader med tap i linjer, utbygginger, drift osv. kan dekkes via nettleie (til og med bygging av utenlandskabler og tap i disse dekkes sannsynligvis av kundene, da blir også nettet større/dyrere og utbyttet kan økes deretter) det er lovfestet rett til avkastning basert på hvor stort nett selskapet har. Anonymkode: dd90d...9a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå