Gå til innhold

Er det greit at han sier jeg spiser mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min forteller meg at jeg må slutte å spise hele tiden, at jeg småspiser konstant og ser ut som at jeg har gått opp i vekt - dette er veldig tøft for meg å høre, da jeg hadde anoreksi/bulimi fra jeg var 14-16 år. Ble gravid og begynte å akseptere kroppen min mer. Men å høre dette ødelegger selvbilde mitt igjen, synes d er vanskelig å nyte maten min igjen og ser meg selv i speilte å tenker «gud så feit jeg er» veit ikke hva mer jeg skal si, annet enn at jeg trenger litt råd og tips…

Anonymkode: e80e7...422

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sier han det mens du er gravid? Eller i etterkant? For hvis han sier det mens du er gravid, så er han så hjernedød at han ikke burde ha livets rett. 

Anonymkode: 589ac...a03

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan du ikke si til han at han skal holde kjeft? 

Anonymkode: ceb77...b13

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Herregud det er fjernt av han. Så ufølsomt. Tror du må forklare han hele greia på nytt, hva en spiseforstyrrelse kan gjøre med deg, og hvor skadelig de kommentarene der faktisk er! Du må ta tak i det medengang! Han skal være på ditt lag, ikke kaste bensin på dine psykiske problemer som ligger i dvale. (Sier svale for spiseforstyrrelser kan dukke opp igjen).. 

Anonymkode: 5b9ba...a4d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sier han det mens du er gravid? Eller i etterkant? For hvis han sier det mens du er gravid, så er han så hjernedød at han ikke burde ha livets rett. 

Anonymkode: 589ac...a03

Er tre år siden jeg fødte nå, men har fortsatt løshud og strekkmerker som har medført. Elsket kroppen min slik d var og tror gravidtet hjalp meg enormt. Men så kommer han med slike kmt, så blir vanskelig for meg å akseptere kroppen min…

Skrevet

Ja, nei, joda så neida..  Det kommer jo an på mye - både det ene og det andre... Vet mannen din at du har/hatt spiseforstyrrelse, f.eks? Er du smÆllfeit, eller veldig tynn, spiser du ekstremt mye/lite osvosv.. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Herregud det er fjernt av han. Så ufølsomt. Tror du må forklare han hele greia på nytt, hva en spiseforstyrrelse kan gjøre med deg, og hvor skadelig de kommentarene der faktisk er! Du må ta tak i det medengang! Han skal være på ditt lag, ikke kaste bensin på dine psykiske problemer som ligger i dvale. (Sier svale for spiseforstyrrelser kan dukke opp igjen).. 

Anonymkode: 5b9ba...a4d

uff ja, men kjenner jeg er så lei å forklare han gang etter gang om min fortid.. 

Skrevet

En mann skal aldri kommentere vekt og spising til kona si mener jeg. Han skal si hun er vakker selv om hun ser ut som en lastebil. En kvinne vet godt hvis hun har for mye og det er helt unødvendig å kommentere på, det bare sårer.

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er tre år siden jeg fødte nå, men har fortsatt løshud og strekkmerker som har medført. Elsket kroppen min slik d var og tror gravidtet hjalp meg enormt. Men så kommer han med slike kmt, så blir vanskelig for meg å akseptere kroppen min…

Løshud og strekkmerker viser bare at du har en helt normal kropp. Ikke noe galt med det. Jeg kan og bli veldig lei meg hvis mannen kommer med kommentarer om godteri eller småspising. Men hvis jeg går i meg selv, så ser jeg jo at han har rett. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kjæresten min forteller meg at jeg må slutte å spise hele tiden, at jeg småspiser konstant og ser ut som at jeg har gått opp i vekt - dette er veldig tøft for meg å høre, da jeg hadde anoreksi/bulimi fra jeg var 14-16 år. Ble gravid og begynte å akseptere kroppen min mer. Men å høre dette ødelegger selvbilde mitt igjen, synes d er vanskelig å nyte maten min igjen og ser meg selv i speilte å tenker «gud så feit jeg er» veit ikke hva mer jeg skal si, annet enn at jeg trenger litt råd og tips…

Han her kommer til å trigge spiseforstyrrelsen din de luxe . Dette er ikke vanlig oppførsel av en kjærest . Kom deg vekk 🙏❤️

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje du kan begynne å kommentere hver gang han spiser?

"OI..Skal du ha to poteter?"

"Shit, klarer du virkelig å spise to brødskiver til frokost?"

"Har du spist så mye på så kort tid??"

"Hvor feit har du egentlig planer om å bli feiten?"

Anonymkode: ceb77...b13

• Liker 4
Skrevet

Hvis han vil være ufin, så ...

Anonymkode: 12b47...c80

Skrevet

Jeg tenker du bør revurdere forholdet, selv om dere har felles barn.

Dette er veldig skadelig og triggende for alle - men særlig for deg. Og hvorfor gjør han dette når han VET du har hatt spiseforstyrrelser? Det er jo psykisk vold. 

Om han har glippet ut med det noen få ganger og ellers er en veldig fin fyr hadde jeg gitt ham en sjanse DERSOM det ikke var for kommentarene om at det ser ut som du har gått opp i vekt. 

Anoreksi og bulimi kan være dødelig og veldig alvorlig - det er helt sprøtt at han fremlegger eventuell binge eating på den måten der. 

Og om du binget hadde han jo forholdt seg til dette på en annen måte, han kommenterer «småspising». 

Jeg spiser mye oftere enn mannen min, han har ALDRI kommentert det. Han er typen som kan spise 1-2 måltider daglig (da langt større porsjoner enn meg), mens jeg spiser hver 3-4 time fordi jeg ellers får symptomer på føling. Jeg gnager ikke på hans sjeldnere måltider eller mengde - han maser ikke på meg. 

• Liker 3
Skrevet

Men da forteller du det til mannen din sånn at han har en sjanse til å forstå hva slags mekanisme og tankegang som slår inn hos deg og de kommentarene han gir deg.  
Han er ikke synsk. 
Hvis du har hatt til vane for å holde ting inne i deg uten evne til å utrykke deg, så er det kanskje på tide og gjøre noe med det? 

Anonymkode: 450ac...b88

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Bare si at "so? Jeg liker mat...viss det plager deg så ikke se" Vær frekk tilbake og slå tilbake med kommentarer så han til slutt holder kjeft

Anonymkode: 01779...9de

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

uff ja, men kjenner jeg er så lei å forklare han gang etter gang om min fortid.. 

du trenger ikke forklare en dritt, ikke til noen om du ikke vil, men du kan lære å slå tilbake med frekke kommentarer og bli litt sånn "whatever"

Anonymkode: 01779...9de

Skrevet

Jeg syntes ikke noe om å kommentere andres spisevaner, det har han ikke noe med. Misforstod jeg eller er du gravid? Hvis jeg ikke hadde vært gravid med fyren hadde jeg sterkt revurdert forholdet. 

• Nyttig 2
Skrevet

Dette er ikke bare ubehagelig, men direkte helseskadelig for deg. Forklar han såpass grundig at han forstår alvoret og slutter.
Slutter han ikke da, så bør du gå. Det sier veldig mye om han som person, og ikke en mam bør dele livet med. 
Hvordan går det den dagen han synes barnet er for tykt og spiser for mye?

Spiseforstyrrelse er alvorlig. Det ødelegger liv

Anonymkode: 85a70...2f1

Skrevet

Om du faktisk småspiser hele tiden og stadig går mer opp i vekt, bør du kanskje ta det til deg? 

Anonymkode: 6e599...7a4

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Om du faktisk småspiser hele tiden og stadig går mer opp i vekt, bør du kanskje ta det til deg? 

Anonymkode: 6e599...7a4

Det er jo hun som skal være fornøyd med vekten sin, ikke han. Det er farlig å kommentere på vekt og matinntak hos en som er/har vært spiseforstyrret. Han skal spør hvordan hun har det. Ikke kritisere vekt.

Anonymkode: 85a70...2f1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...