Kunjila Skrevet 29. januar 2022 #1 Skrevet 29. januar 2022 Hei alle, Dette er min aller først post, jeg var fristet før i tiden å opprette en konto men jeg trodde det ikke er passende, men dette emnet er utrolig viktig for oss, og det forumet ser ut som beste sted for våre spørsmål Så, vi er på jakt etter en ny kontinental seng i 210x210 størrelse pga. barn og med gavl pga. amming. Etter en lang undersøkelse og erfaringer andre hadde, ser det ut for oss at Wonderland blir rimeligste valg. Det er jeg som veier 100+ kilo, nesten 2 meter og med ryggsmerter, mens min kjære kunne sove godt på potetsekker, og det er absolutt det samme for henne hvilken selg vi velger Hva sier dere om Wonderland vs Jensen vs Svane? Noen som kunne sammenligne i ca. samme kategori? Jeg klarte å finne ut alle "forskjellige" Wonderland modeller Skeidar, Møbelringen og Bohus, og med nåværende tilbud fremstår Skeider som rimeligst og Bohus som ikke rimelig i det hele tatt! Vi vil helst ha en modell nærmere toppen. SL14 er absolutt toppmodell som finnes bare hos Skeidar, eneste med Sensitive pockets (med 11 vindinger) i begge lag + pocket i bunn. Med gavl koster den 64 000, ganske heftig, selv på tilbud. Men dette er vi villig til å betale om det er verdt det! Dessverre finner vi ingen info om akkurat denne modellen, har noen erfaring med den? SL12 modell finnes bare hos Skeidar og den er ganske lik SL14, men uten pocket i bunn og exclusive (8 vindinger) pocket i undermadrass SL10 (Skeidar), Diamante (Møbelringen) og OPUS (Bohus) er i utgangspunktet samme modeller, med noen design forskjeller. Alle kommer med exclusive pocket i begge lag og uten pocket i bunn. SL8/SL6 (Skeidar), Windsor (Møbelringen), VIP (Bohus) er igjen like modeller, med exclusive pocket i hovedmadrass og standard (5 vindinger) i undermadrass, uten pocket i bunn igjen SL4 (Skeidar), Harmony (Møbelringen), Symfoni (Bohus) er igjen like modeller, med comfort pocket (6 vindinger) i hovedmadrass og standard i undermadrass, uten pocket i bunn igjen. Har noen har peiling på forskjellige typer vindinger og extra pocket i bunn? Er det verdt så stor prisforskjell eller det er bare en gimmick for å flå slike naive sengetullinger som meg? Erfaring fra noen av nevnte modellene? Helst SL14, men også andre? Hva med fasthet? Jeg tenkte fast eller x-tra fast for min del, men ikke sikker. Overmadrass? Det finnes 4 typer. Den billigste er Hyperflex som vi ikke vil ha, og så kommer 3 Latex modeller, Premium, Superior og Excellence på toppen. Excellence er den dyreste, men er det verdt en ganske stor prisforskjell? Erfaringer og sammenligninger med senger fra Jensen og Svane er hjertelig velkomne, samt andre rimelige produsenter som BedreNetter, XO (Bohus) eller North beds (Møbelringen). Fyr løs! P.S. jeg er på jobb på en båt for øyeblikket så akkurat nå kan jeg ikke besøke noen av varehusene og teste litt sengene selv
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #2 Skrevet 29. januar 2022 Det absolutt viktigste når du/dere skal velge seng er på prøveligge sengene. Ingen kan velge kun ut fra produsent, modell, pris og varehus hvilken som er best for dere. Dyrt trenger heller ikke være det som er best, jeg har venner som har kvittet seg med Svane og Jensen for å kjøpe Ikea. Da jeg kjøpte seng/madrass var jeg en runde i alle møbelvarehusene (også de billige som Jysk og Ikea) for å teste ut. Så noterte jeg de jeg syns kjentes best ut, og gikk en ny runde en uke etterpå for å forsøke de jeg likte på nytt. Stod til slutt mellom to modeller for min del, og kjøpte den som kom på tilbud først. Det var en Wonderland Opus med Superior overmadrass, og den har jeg vært kjempefornøyd med i ti år. Snakk med de i butikken om fasthet på madrassene, det er som regel bedre med en madrass som er for fast enn en som er for myk. Og ang det med pris, ikke tenkt at høyest pris er best, og husk at det kan være behov for endring av sengestørrelse eller type i fremtiden. Jeg skulle nå gjerne byttet til en seng med regulerbar bunn /for å heve hodeenden, men ettersom jeg brukte 30 000 ish på den sengen jeg har, så blir det tullete å bytte den ut etter kun ti år for å bruke tilsvarende på en ny. En annen ting er at jeg flyttet i mellomtiden, og her passer ikke en 180 seng så godt fordi soverommet er mindre enn der jeg bodde før. kjøper dere en 210 seng og flytter til en annen bolig, er det slett ikke sikkert sengen får plass. Anonymkode: 84e9f...900
Kunjila Skrevet 30. januar 2022 Forfatter #3 Skrevet 30. januar 2022 Takk for svaret! Ja, selvfølgelig, men akkurat nå kan jeg ikke prøveligge sengene, "fanget" på et Covid-skip! 😄 ... det gjør jeg ved første anledning, og jeg kan håpe det ikke blir for sent for å rekke tilbudene. Vi har IKEA akkurat nå og de er ok-ish, men de har ikke i 210x210 så det er utelukket, men Jysk kan vi se på! Den du kjøpte hos Bohus er det samme som Diamante hos Møbelringen og SL10 hos Skeidar, og du er ikke den første som er kjempefornøyd med akkurat den! ... jeg merket at overalt, i gjennomsnittet, folk flest foretrekker Wonderland over Jensen/Svane. Jeg vil også gjerne sjekke XO fra Bohus og Bedrenetter som fikk mye skryt. 210 i lengde er en absolutt MÅ for min del, siden jeg er 1,98. Bredde på 210 er foretrukket for å ha nok plass til barn, noe som ikke blir behov om et par år (håper det 😄) ... vi har et kjempestort rom på 22 kvm (med walk-in) og akkurat kjøpte et hus så vi ikke flytter på sikt Ang. regulerbar seng, det er noe jeg vurderte men ble ganske sterkt frarådet av mange egentlig! Dyrt, ikke egentlig brukt så mye og den ødelegger madrassen!
AprilLudgate Skrevet 30. januar 2022 #4 Skrevet 30. januar 2022 Jeg har hatt alle 3 merker - kan ikke si jeg merker voldsomt forskjell? Men jeg liker Wonderland bedre enn Jensen tror jeg - og fortsetter nok med dette merket. Ellers veide jeg endel mindre da jeg prøvelå i butikk - så det blir jo ikke sammenliknbart. Har medium fasthet selv, synes fast gir stive skuldre (har det på andre siden). Har modellen som er midt på prismessig.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #5 Skrevet 30. januar 2022 Det eneste gode rådet er dessverre å prøve senga Har ikke erfaring med de sengene du helst vil ha erfaringer fra, men vi har en Wonderland Symfoni på gjesterommet og den er ikke på langt nær så god som Jensen Ambassadør som vi sover i til daglig. Har også gode erfaringer med Jensen Diplomat. Skulle egentlig kjøpe en ny Jensen til gjesterommet, men var litt for sen på avtrekkeren og da var den ikke lenger på salg, så da ble det Wonderland. Da vi prøvde sengene i butikk la jeg merke til at jeg «bunnet» Wonderland-sengene når jeg satte meg (litt hardt) ned, og da fikk jeg forklart at Jensen har et ekstra lag med fjærer nederst for å forhindre dette. Jeg vet dog ikke om de dyreste Wonderland-madrassene har dette eller om det kun gjaldt modellene jeg testet. Er uansett mest fornøyd med Jensen, men jeg ville testet og se hvilken seng du syntes er best. Anonymkode: 109b5...312
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #6 Skrevet 30. januar 2022 Hvordan er dere ikke redde for insekter når dere kjøper seng? Anonymkode: 41972...eb4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #7 Skrevet 30. januar 2022 For å gjøre valget enda vanskeligere, vil jeg anbefale Tempur. Den gir fantastisk støtte og former seg etter kroppen. Mannen min er på din størrelse og har ryggproblemer. Vi har to ulike Tempursenger i hus og de er kjempegode begge to. Uansett må du prøveligge sengene. Ta en runde og se hva de ulike møbelbutikkene har å tilby. Anonymkode: 8f438...ec6
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #8 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan er dere ikke redde for insekter når dere kjøper seng? Anonymkode: 41972...eb4 Huh? Vi kjøpte Wonderland XO for ett år siden og er veldig fornøyd. Valgte fast latex overmadrass. Anonymkode: 3783f...77b
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #9 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Huh? Vi kjøpte Wonderland XO for ett år siden og er veldig fornøyd. Valgte fast latex overmadrass. Anonymkode: 3783f...77b Ikke? Er du helt sikker på at du ikke får veggedyr med på kjøpet? Anonymkode: 41972...eb4
Kunjila Skrevet 30. januar 2022 Forfatter #10 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Huh? Vi kjøpte Wonderland XO for ett år siden og er veldig fornøyd. Valgte fast latex overmadrass. Anonymkode: 3783f...77b Det er en selvfølge at jeg vil/må prøveligge sengene ... ved første anledning da jeg kommer hjem ... i mellomtiden er det lurt å forberede litt Men den XO er ikke Wonderland, eller? Ja lo merke på denne modellen: https://www.bohus.no/soverom/madrasser-og-senger/kontinentalseng/xo-kontinental-11 Er den ikke fra Zen?
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #11 Skrevet 30. januar 2022 Jeg og samboer har en wonderland 210x210, og det er det beste kjøpet vi har gjort noensinne! Vi kjøpte to ulike mykhetsgrader, for samboer ønsket seg hard og jeg myk. Vi har en tykk overmadrass, men jeg vet ikke hvilken sort. Vil anbefale deg å kjøpe madrassbeskytter. Det er mye lettere å kaste madrassbeskytteren til vask, enn trekket på en overmadrass av den størrelsen. Husk også å vende madrassen med jevne mellomrom slik at den ikke siger. Vi har hatt vår i tre år, vender den en gang i halvåret og vi sliter ikke med at den siger. Vær obs på at det er litt krevende å finne laken til så store senger 😊 Kjøp bein som er litt høye, slik at du kommer til under med støvsuger for den er noe møkk å snu på 😊 Vi prøvde både Jensen og Wonderland, men landet på sistnevnte fordi vi likte mykheten på wonderland bedre. Mener også den hadde flere valgmuligheter på bein og sengegavl. Anonymkode: 58728...229
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #12 Skrevet 30. januar 2022 Meg som skrev kommentaren over her. Måtte inn og finne ordrebekreftelsen min. Denne har jeg og samboer og vi er svært fornøyd 😊 https://www.bohus.no/soverom/madrasser-og-senger/kontinentalseng/symfoni-kontinental-1072 Anonymkode: 58728...229
Kunjila Skrevet 30. januar 2022 Forfatter #13 Skrevet 30. januar 2022 Takker! Jeg er litt snobby så jeg falt på den dyreste modellen 😄 Neida, det er bare å prøve da jeg endelig kommer hjem Ser at i gjennomsnittet foretrekker folk flest Wonderland over Jensen/Svane
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå