AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #1 Skrevet 29. januar 2022 Får et hjemmebesøk av barnevernet på mandagen. Skolen har meldt oss pga skolevegring etter mobbing. helt sykt. Barnevernet ser hva som har skjedd og etter første samtale skal de nå ha et hjemmebesøk, så skal de evaluere. enten blir det henlagt eller vil de tilby tiltak. den siste uka har jeg vasket NED huset, alle rom, tak og vegger. Ryddet i alle skuffer og skap, klær og har brettekanter på alt som er. Dusj og badekar er skrubbet. Vet det er helt unødvendig, de ser ikke på brettekanter i skapene, de skal bare på et hjemmebesøk. Men jeg aner jo ikke.. de skal hverfall ikke finne noe å sette fingeren på her. vi har det rent og ryddig til vanlig.. men i en slik situasjon blir en jo ekstra vár for om det ligger tannkrem i vasken Anonymkode: 1f72b...13a 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #2 Skrevet 29. januar 2022 Fullstendig misforstått å tro at man må ha et skinnende rent hjem om BV skal komme. De ser på samspill mellom barn og foreldre, får en oppfatning om omsorgen er adekvat, og om barnet har gode vilkår hjemme. Hvorfor tror folk at barnevernet er opptatt av hvor rent det er? Jeg ville heller bekymret meg om andre ting, altså. Anonymkode: 87628...d5e 32 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #3 Skrevet 29. januar 2022 Jeg har en jobb som samarbeider med barnevernet og jeg kan love deg at de bryr seg ikke om hvordan det ser ut hjemme hos deg, så lenge det er innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig. Om dere i tillegg til å ikke være gode foreldre bor i en svinesti kan det være en faktor, men ellers driter de i om det er smuler på gulvet eller tannkrem i vasken. Jeg skjønner det er vanskelig og vondt, men jeg har i min jobb opplevd barn som bor hjemme mye, mye, mye for lenge. Barnevern må sette i gang tiltak i hue og ræva på alle familiemedlem før de eventuelt går for omsorgsovertakelse, og det er ikke sikkert de vinner da en gang. Anonymkode: 63284...a70 8
Eryn Skrevet 29. januar 2022 #4 Skrevet 29. januar 2022 Håper barnet ditt får den hjelpen han/hun trenger for å komme over skolevegringen, og håper skolen virkelig tar tak i mobbingen hvis den fortsatt pågår? Skolen burde også delta i et samarbeidsmøte med dere og barnevernet.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #5 Skrevet 29. januar 2022 Barnevernet kan ikke ta fra deg barnet fordi barnet blir mobbet på skolen. Det må isåfall være fordi du ikke tar vare på henne. Anonymkode: 5afb8...db9
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #6 Skrevet 29. januar 2022 Skjønner veldig godt hvorfor du vasker sånn og hvor stressa du er. Jeg hadde det helt likt. Det føltes som en invasjon av hjemmet mitt og jeg fant aldri roen der igjen. Så vi flytta et år senere. Jeg hørte historier fra andre om nazi ansatte som gikk med fingre på lister osv, så jeg tok ikke sjansen på å ikke ha det skinnende rent. de kom, tok av seg ytterklær i gangen. Gikk inn i stua, satt i underkant av en time og pratet litt mens de så på oss og ungene, også dro de. Ikke noe kikking i skaper eller stryking på lister. De har ikke engang innom kjøkkenet eller badet. Ikke rommet til ungene eller vårt heller. Jeg tror at de historiene man hører om bv-ansatte som er nazi, kommer av at det er en så stor bekymring for barnet, at de må være nøye. Men ser de hvor feilen ligger, så er det mer en rutine enn noe annet Anonymkode: adc94...fe2 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #7 Skrevet 29. januar 2022 Jeg har hatt tett samarbeid med BV, de har vært 2 ganger hjemme hos meg. Begge gangene var hjemmet preget av at det er et hjem, at vi bor og lever der. Det var ting på kjøkkenbenk, klestaviv med klær i gangen, leker på gulvet. En sko her og en sko der og jakke på gulvet. Støvsuget litt, men ikke sånn voldsomme greier. Tilbakemeldingene mine er at de har absolutt ingen bekymring. Jeg får bare gode tilbakemeldinger for samspillet mellom meg og barnet var og er bra. Jeg satt på gulvet og gjorde det jeg gjør når vi er aleine. Jeg snakket til barnet og ikke «over» det. De ser kun på det, også legger de merke til småting som at det får mat og drikke. Man merker jo om det er noe man har i hus. (Typ tallerkner på kjøkkenbenk) skittent melkeglass. Ikke stress. De er ikle der for å ta deg og ditt hjem. Anonymkode: fd75c...204
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #8 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fullstendig misforstått å tro at man må ha et skinnende rent hjem om BV skal komme. De ser på samspill mellom barn og foreldre, får en oppfatning om omsorgen er adekvat, og om barnet har gode vilkår hjemme. Hvorfor tror folk at barnevernet er opptatt av hvor rent det er? Jeg ville heller bekymret meg om andre ting, altså. Anonymkode: 87628...d5e Lettere å sitte med hevet hode om man vet at alt er på stell rundt en. Anonymkode: b58a2...f7f 1
Bacteria Skrevet 29. januar 2022 #9 Skrevet 29. januar 2022 Hæ, har du vaska ned hjemmet pga at barnevernet kommer på hjemmebesøk? Når du vet at problemet ikke går på manglende trivsel i hjemmet ? (Hadde nær sagt tvert om…!) DET er jo bare å slite seg ut av ingen grunn. De fleste har vel det rimelig reint og ryddig nå rett etter jul tenker jeg. Unødvendig. Når det er sagt, kan jeg forstå deg også. Hjemmebesøk av barnevernet er jo invaderende, det er noe vi ikke har bedt om og har begrensa kontroll over. Da er det en menneskelig reaksjon å ha kontroll på de områdene vi kan, i ditt tilfelle renhold. Tenker det er litt rart at barnevernet vil sjekke hjemmesituasjonen på bakgrunn av mobbing/skolevegring, men de vil vel danne seg et bilde av totalsituasjonen. Regner med dette går helt fint. Håper du får datra di på skolen igjen. Har hatt samme problem med ett av mine, i perioder fra barneskolen og helt opp til videregående. Ikke mobbing involvert heldigvis. Ikke barnevern heller. Men skolevegring er utmattende. Kan fort oppleves mer belastende at barnevern blir involvert. Skulle tro instanser som BUP var mer relevante.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #10 Skrevet 29. januar 2022 Bacteria skrev (43 minutter siden): Hæ, har du vaska ned hjemmet pga at barnevernet kommer på hjemmebesøk? Når du vet at problemet ikke går på manglende trivsel i hjemmet ? (Hadde nær sagt tvert om…!) DET er jo bare å slite seg ut av ingen grunn. De fleste har vel det rimelig reint og ryddig nå rett etter jul tenker jeg. Unødvendig. Når det er sagt, kan jeg forstå deg også. Hjemmebesøk av barnevernet er jo invaderende, det er noe vi ikke har bedt om og har begrensa kontroll over. Da er det en menneskelig reaksjon å ha kontroll på de områdene vi kan, i ditt tilfelle renhold. Tenker det er litt rart at barnevernet vil sjekke hjemmesituasjonen på bakgrunn av mobbing/skolevegring, men de vil vel danne seg et bilde av totalsituasjonen. Regner med dette går helt fint. Håper du får datra di på skolen igjen. Har hatt samme problem med ett av mine, i perioder fra barneskolen og helt opp til videregående. Ikke mobbing involvert heldigvis. Ikke barnevern heller. Men skolevegring er utmattende. Kan fort oppleves mer belastende at barnevern blir involvert. Skulle tro instanser som BUP var mer relevante. Når de åpner en sak er de pliktig til å samtale med oss foreldre, ett hjemmebesøk og samtale med barnet. hos oss er det en ungdom det er snakk om. De skal bare komme på en kopp kaffe og se hvordan vi har det. Men siden jeg ikke har noe erfaring fra barnevernet og kun via mediene vil jeg ha det rent og strøkent her. Vi er en ressurssterk familie, og gode foreldre. Det er idioten som har meldt oss som er helt på bærtur. Vi får god hjelp på bup. og det er de som kan hjelpe. gleder meg til barnevernet har sjekket ut av saken. Dette er det mest nedverdigende, invaderende og mest krenkende jeg har opplevd Anonymkode: 1f72b...13a 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #11 Skrevet 30. januar 2022 Helt unødvendig. Bv ser aldri på sånt. Anonymkode: d367d...962 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #12 Skrevet 30. januar 2022 Bacteria skrev (1 time siden): Hæ, har du vaska ned hjemmet pga at barnevernet kommer på hjemmebesøk? Når du vet at problemet ikke går på manglende trivsel i hjemmet ? (Hadde nær sagt tvert om…!) DET er jo bare å slite seg ut av ingen grunn. De fleste har vel det rimelig reint og ryddig nå rett etter jul tenker jeg. Unødvendig. Når det er sagt, kan jeg forstå deg også. Hjemmebesøk av barnevernet er jo invaderende, det er noe vi ikke har bedt om og har begrensa kontroll over. Da er det en menneskelig reaksjon å ha kontroll på de områdene vi kan, i ditt tilfelle renhold. Tenker det er litt rart at barnevernet vil sjekke hjemmesituasjonen på bakgrunn av mobbing/skolevegring, men de vil vel danne seg et bilde av totalsituasjonen. Regner med dette går helt fint. Håper du får datra di på skolen igjen. Har hatt samme problem med ett av mine, i perioder fra barneskolen og helt opp til videregående. Ikke mobbing involvert heldigvis. Ikke barnevern heller. Men skolevegring er utmattende. Kan fort oppleves mer belastende at barnevern blir involvert. Skulle tro instanser som BUP var mer relevante. Nja. Jeg opplevde først at renhold var irrelevant, men med en gang de ønsket å ta meg ble plutselig renhold viktig. Ikke vits å utfordre dem. Anonymkode: b58a2...f7f 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #13 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nja. Jeg opplevde først at renhold var irrelevant, men med en gang de ønsket å ta meg ble plutselig renhold viktig. Ikke vits å utfordre dem. Anonymkode: b58a2...f7f Ta deg? Anonymkode: d367d...962 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #14 Skrevet 30. januar 2022 Noe som skurrer litt når du tror BVet går opp i tellekanter, TS. Det blir nok fint for deg å kunne ta en snakk med BVet, så de kan forklare deg hva som egentlig betyr noe for barns oppvekst. De kommer jo for å hjelpe barnet. Anonymkode: f2247...09f 7
tussi84 Skrevet 30. januar 2022 #15 Skrevet 30. januar 2022 så lenge det ikke ser ut som en svinesti så bryr bv seg ingenting om hvordan det ser ut. De er fullt klar over at de fleste hjem ser ut som det bor noen der, og gjerne med barn er det naturlig at det er litt rot. De er mest opptatt av samspillet mellom barn og foreldre, om barnet har klær og mat og sånne elementære ting. Her var bv på hjemmebesøk når barnet vårt var et par mnd bare (litt anderledes). men det de så etter bortsett fra samspill var feks at vi hadde utstyr til Babyen. De observerte på en måte at vi hadde barneseng, stellebord, klær, vogn osv.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #16 Skrevet 30. januar 2022 Har hatt BV på hjemmebesøk og de så helt klart på hvordan vi hadde det hjemme, men mest hvordan barnet vårt var når det fikk i oppdrag å presentere rommet sitt. F. Eks om barnet virker likegyldig, stolt, ivrig eller noe annet. Om barnet har alt det skal av mat, klær, utstyr osv. Vår viste seg over å veldig stolt av rommet sitt og skulle vise frem det ene og andre. Har man det veldig rotete er det lett og da slutninger om lav kapasitet i familien, ikke minst om det er skittent. Har barnet veldig lite leker kan det tolkes som barnet blir understimulert, det samme om det er null barnebøker. Anonymkode: 81115...612
Jullen Skrevet 30. januar 2022 #17 Skrevet 30. januar 2022 Nå må du konsentrere deg om hva dette egentlig handler om, nemlig BARNET ditt som sliter med mobbing og skolevegring. Det kan være en lang kamp for foreldre som står oppi noe så vondt og vanskelig. Nå har derimot kommunen tatt tak og du får hjelpen på besøk i din egen stue! BRUK dem for alt de er verdt!! De er IKKE ute etter å ødelegge for dere eller ta fra deg barnet ditt. De vil HJELPE deg/dere❤️ Det kan alltid virke litt skremmende når man hører at barnevernet er på banen, men dette handler mest om gamle fordommer og skrekkhistorier (der vi bare får høre en side av saken, og det er fra den siden uten taushetsplikt..). Skolen har ikke alltid ressurser til å ta tak i dette, ihvertfall ikke nå midt i høydepunktet av pandemien. Så da ble det barnevernet denne gang. De vil hjelpe å verne barnet ditt mot mobbingen og være med å støtte og hjelpe det ut av skolevegringen. 6 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #18 Skrevet 30. januar 2022 Håper du har anmeldt skolen til statsforvaltningen og levert inn 9a klage! De skal ikke prøve å legge dette på deg, her må de skjerpe seg, høres det ut som. Anonymkode: 838f7...042 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #19 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Når de åpner en sak er de pliktig til å samtale med oss foreldre, ett hjemmebesøk og samtale med barnet. hos oss er det en ungdom det er snakk om. De skal bare komme på en kopp kaffe og se hvordan vi har det. Men siden jeg ikke har noe erfaring fra barnevernet og kun via mediene vil jeg ha det rent og strøkent her. Vi er en ressurssterk familie, og gode foreldre. Det er idioten som har meldt oss som er helt på bærtur. Vi får god hjelp på bup. og det er de som kan hjelpe. gleder meg til barnevernet har sjekket ut av saken. Dette er det mest nedverdigende, invaderende og mest krenkende jeg har opplevd Anonymkode: 1f72b...13a Vet hvordan du har det. Personen som har meldt oss, er anonym, men jeg skjønte ut ifra meldingen hvem det var. Og jeg tenker at vedkommende ikke mente vondt med det, men er oppriktig bekymret for vårt barn. Det handler om adferd pga diagnoser, men det vet ikke melder, hun har aldri møtt oss foreldre. Kun møtt barnet 3-4 ganger. Og melder er veldig ung. Anonymkode: 32e81...af9
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #20 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vet hvordan du har det. Personen som har meldt oss, er anonym, men jeg skjønte ut ifra meldingen hvem det var. Og jeg tenker at vedkommende ikke mente vondt med det, men er oppriktig bekymret for vårt barn. Det handler om adferd pga diagnoser, men det vet ikke melder, hun har aldri møtt oss foreldre. Kun møtt barnet 3-4 ganger. Og melder er veldig ung. Anonymkode: 32e81...af9 Alder er ingen unnskyldning. Hun skal forholde seg til regelverket, ikke en eller annen ullen magefølelse basert på svada hun dikter opp i eget hode. Anonymkode: 83842...6c3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå