Gå til innhold

Han har begynnt å våkne om natten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra å ha sovet gjennom natten fra han var 3 måneder til nå, 5,5 måned, så har han plutselig begynnt å våkne igjen om natten. Først ved 3 tiden, så ved 5 tiden. Han gråter ikke med mindre jeg ikke går inn til ham, men virker bare våken. Hva skjer??Og, hva skal jeg gjøre??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han ikke gråter og ikke gir tegn til ubehag kan du vel bare la ham være i fred til han sovner igjen?

Skrevet

han ligger og sutrer, og jeg går ikke inn til ham, før han begynner å gråte.

Skrevet

Det kan jo hende han føler seg litt utrygg, siden han ligger på eget rom (selv om han ikke har gjort det tidligere). Jeg ville tro at det lureste du kan gjøre er å gå inn til ham med en gang han begynner å sutre, og sitte sammen med ham, stryke på ham og vise at du er der hvis han trenger deg. (Jeg ville ikke tatt ham opp, bare strøket på ham og vist at du bryr deg om ham og er der for ham.)

Barn under ett år driver ikke med "taktisk" gråting. De gråter fordi de har behov. Og selv om man ikke alltid skal dekke behovene (eks. for mat om natten når de begynner å bli større), så er det viktig for trygghetsfølelsen at de føler at det er noen der for dem.

Når en liten baby våkner om natten og ikke føler seg helt har jeg forstått at det er viktig at de ikke føler seg ensomme og forlatte, men at det kommer noen til dem med en gang de viser at de ikke er fornøyde.

Skrevet

Vi opplevde at sønnen vår som hadde sovet hele natta de første 3-4 månedene, plutselig begynte å våkne om natta. Han trengte mer mat (på dagtid) rett og slett, så vi begynte å gi ham grøt.

Ellers er det stort sett kos de vil ha om natta. Prøv å roe ham ned ved å stryke, synge og evt. ta ham opp.

Skrevet

Vi har samme problemet!

Prøver med grøt og middag - men enda er ikke det videre populært.

Ser at de som mente at jeg ikke viste hva de ville si å ha baby siden hun var så grei - fikk viljen sin.

Lykke til Jens!

Tross alt litt godt å høre at vi er flere i samme båt!

Skrevet

Så lenge barnet bare sutrer så må du ikke ta h*n opp.Det er ikke sykdom eller noe.La han ligge og sutre litt.

Det verste er å ta barnet opp fra sengen.

Om det blir gråt så gå inn og stryk han i håret/hodet.

Ikke ta opp barnet uten at det er noe annet som ligger bak.

Skrevet

Jeg tar han ikke opp.

Har vært inne hos ham nå og strøket ham på hodet og roet ham, men hører att han nå er veldig våken, da han ligger å prater.... :roll:

Har gitt han litt vann. Får sitte her til jeg hører han har sovnet. Får også håpe det er forbipasserende.

Gjest Gjest_Frua_*
Skrevet

He he! Been there done that!

Høyst normalt vil jeg si:-). Men litt slitsomt. Vanlig problem når barnet trenger mer energi og begynner å bli klar for fast føde. Noen skikkelig dreis over sakene får du nok ikke før inntaket av fast fødet monner. Det tar en del tid med tilvenning, kanskje oppmot en måned. Litt forskjellig fra barn til barn.

Når du så har kommet ordentlig i gang med det, så kan du evt. ta natta tilbake hvis barnet fremdeles våkner. Da er det ikke lenger grunn til dilling om natten.

Men husk at det ofte ikke holder med litt kveldsgrøt før barnet legger seg. Det er det totalt energiinntaket over hele dagen som må være bra.

Lykke til!

Skrevet
He he! Been there done that!

Høyst normalt vil jeg si:-). Men litt slitsomt. Vanlig problem når barnet trenger mer energi og begynner å bli klar for fast føde. Noen skikkelig dreis over sakene får du nok ikke før inntaket av fast fødet monner. Det tar en del tid med tilvenning, kanskje oppmot en måned. Litt forskjellig fra barn til barn.

Når du så har kommet ordentlig i gang med det, så kan du evt. ta natta tilbake hvis barnet fremdeles våkner. Da er det ikke lenger grunn til dilling om natten.

Men husk at det ofte ikke holder med litt kveldsgrøt før barnet legger seg. Det er det totalt energiinntaket over hele dagen som må være bra.

Lykke til!

Høres fornuftig ut!

Grøtspisinga begynner å ta seg opp her i huset, så da håper vi at nettene etterhvert blir bedre i alle fall!

Lykke til Jens! Håper mat er løsninga for deg også! :)

Skrevet

Takk for svar så langt. Men, han har fått grøt til formiddags og kvelds i over en måned nå, pluss frukt på glass etc... Så han spiser fast føde og, også mye av det....hm...

Gjest Bjørnsdatter i.i.
Skrevet

Hadde samme runden med Vendelin rett før hun ble 6 mnd. Hun våknet plutselig og hylskreik til forskjellige tider på natta, ville ikke ha smokken og puppen var det eneste som hjalp. Siden hun hadde sovet hele natta en god stund, så ble vi jo redde for at det kunne være noe galt, så vi tok henne selvsagt opp og prøvde å "finne feilen".

Etter et par netter skjønte vi jo at det ikke var noe galt, men hun fortsatte jo med å våkne og hyle til hun fikk pupp og kos - fordi hun fikk noe ut av det, rett og slett. Så var det om å gjøre å være hard nok til å la henne skrike en stund da... herregud, for en forferdelig følelse å bare la ungen hyle... Men etter noen minutter med hyling (prøvde oss litt fram med lengre og lengre intervaller til det funka) gikk en av oss inn, ga henne smokken og da ble det stille.

Det tok tre netter, og så sov hun hele natta igjen som normalt. Fælt så lenge det stod på, men til det beste både for henne og oss.

Lykke til!

Skrevet

Uff, var redd jeg måtte gjøre noe sånt ja, (la han skrike noen netter).....

Gjest mamma 77
Skrevet

Da datteren min var 1 år begynnte hun å å hyle om natten. Dette etter at hun hadde sovet hele natten fra 3 mnd alder. Jeg fikk beskjed om at jeg bare skulle la henne skrike av helsesøster. Første natten skrek hun en halvtimes tid, dagen etter et kvarter, og dag tre skrek hun i fem minutter. Etter det har jeg ikke hørt et pip. De er utspekulerte disse små-rakkera. De vil ha kos og klem.... men det er ikke nødvendig om natta spør du meg!

Så gå for en skrike helg... er helt for jæ.... mens det pågår, men gud, så deilig etter det virker! For det gjør det! Jeg lover!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...