Gå til innhold

Barnet mitt blir truet i barnehagen- hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Jeg har ei jente på fem som blir plaget og truet av en jevnaldrende gutt i barnehagen. Hun forteller at han dytter jentene fordi han ikke liker jenter, slår når han blir sur og i dag fortalte hun at han har sagt at han skal drepe henne med spikkekniven sin og skjære henne så hun blør. 
Jeg har vært vitne til at denne gutten har hoppet på henne og slått henne hardt tre ganger i hodet en gang jeg skulle hente henne. 
Barnehagen er klar over situasjonen, og det er jo ikke bare mitt barn dette går utover. Det er tydelig et barn som trenger hjelp, og jeg vet bhg har hatt samtaler med foreldrene der. Men er det noe jeg kan gjøre for å lette hverdagen til barnet mitt? Til høsten skal disse barna starte i samme klasse og jeg kjenner jeg er oppriktig bekymret for sikkerheten til barnet mitt og andre i klassen. 
Er det noen som kan gi meg råd? 🙈

Anonymkode: 84390...212

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette tar du selvsagt opp med barnehagen og krever at de setter inn tiltak. Deretter, om mulig, sørger du for at disse ikke kommer i samme klasse. Om det er mer enn en klasse på barneskolen dere hører til er det null problem.

Anonymkode: 9e367...608

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette tar du selvsagt opp med barnehagen og krever at de setter inn tiltak. Deretter, om mulig, sørger du for at disse ikke kommer i samme klasse. Om det er mer enn en klasse på barneskolen dere hører til er det null problem.

Anonymkode: 9e367...608

Jeg har snakket med barnehagen om det, og de unnskylder veldig og er veldig ydmyke, men jeg opplever ingen bedring for barnet mitt eller barnet som truer. De kommer til å gå i samme klasse, det er bare en klasse på skolen her. Alternativt må jeg søke henne til en annen skole, men det vil fjerne henne fra venner og storebror som går på samme skole.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

fordi han ikke liker jenter

Er han homofil?

Anonymkode: 06aa9...e2d

• Nyttig 1
Skrevet

Sånne saker er så vanskelige. Vi opplevde noe lignende men da på sfo i første klasse. En gutt hadde kuttet nesten helt av tauene i en klatre/lekeløype de hadde. Så da røyk tauet når datteren min klatret. Så hadde han kommet med kniven og truet henne med at hvis hun sa noe om det så skulle han komme hjem til henne og drepe moren og faren hennes med denne kniven.

Hun ble livredd og turte ikke å melde fra, men en sfoansatt merket jo at hun var helt ute av seg. Og fikk historien ut av henne. Likevel sa de ikke fra til oss! Fikk høre det midt på natten av datteren min, da hun aldri sovnet fordi hun trodde jo jeg og far skulle bli drept i løpet av natten... 

Fy faen så forbanna jeg var da jeg snakket med sfo dagen etter. Men de var bare opptatt av at han gutten hadde det vanskelig. Javel, men datteren min ble skadet av fallet (pga bevisst hærverk, for å skade), og livredd pga drapstrussel. 

Heldigvis hadde jeg fødselspermisjon, tok henne helt ut av sfo, pga de overhodet ikke kunne passe på henne eller i det minste gi oss informasjon uten at jeg måtte bli sint på dem. Da jeg hentet fikk jeg bare beskjed om at hun hadde falt og ingenting om hva som virkelig var saken. Og hun sfo- ansatte innrømte at hun visste om trusselen etter at datteren min fortalte om det, men ingenting til meg....

Anonymkode: 2eedd...89e

• Liker 9
  • Hjerte 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Prat med styrer  i barnehagen, de er pliktige til å iverksette tiltak. 

Om det ikke hjelper, så kontakter du barnevernet. 

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet

Meg over. Han samme gikk forøvrig i barnehagen vår, da var det stadig slåing og biting. Tok det opp da også, men det var ikke noe de kunne gjøre. Etterpå flyttet vi. Forundrer meg jammen ikke om han er et gjeng/rans-medlem nå for tiden....

• Liker 2
Gjest hellokitty
Skrevet (endret)

Hva sier foreldrene til denne gutten? Uten å ha kompetanse på området om oppførsel og adferdsproblemer hos barn, så kan vel hvem som helt si at det ikke er normalt av en 5 åring. Man trenger ikke være barehagelærer, psykolog eller ha kompetanse på området for å vite det altså

Endret av hellokitty
Skrevet

Spør barnehagen hvilke tiltak som er satt inn for å bedre situasjonen, evt ta det opp med styrer.
Meld til barnevernet og se om det kanskje hjelper.
Barnet som er truende trenger jo også hjelp.

Når det kommer til skolen, er det viktigst at barnet ditt går i klasse med venner, eller er det viktigere at hun er trygg og ikke blir truet?
Venner vil hun jo kunne få i nye klassen uansett, men et barn som er såpass utagerende nå, vil trolig bli et stort problem også på skolen.
I dagens samfunn så har lærere få hjelpemidler til å takle utagerende elever og det går som oftest ut over både læreren og de andre elevene i klassen.

Anonymkode: ca7e9...ea9

• Liker 4
Skrevet

Her hadde jeg pent meldt til barnevernet, og ikke anonymt. Melder man anonymt er det ofte de ikke kan gjøre så mye med saken, og når foreldrene til barnet hadde skjønt dette. Kanskje de ville tatt det til seg og gjort ting annerledes, men her høres det nesten ut som at barnet ikke har foreldre som er der for en.  Og da er det nesten bedre at bv kommer inn i bildet, og kan bestemme! 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Omarandhana skrev (1 minutt siden):

I all verden hvorfor gjør ikke bhg noe? Dette er ikke greit I det heletatt 

😮

Barnehagen gjør nok noe, men jeg har jo ikke rett på å vite hva de gjør med det andre barnet. Han trenger jo tydelig hjelp, men jeg har inntrykk av at foreldrene ikke er helt med på notene. De har hatt mange møter med barnehagen. Jeg møtte styrer en gang etter et sånt møte og da sa hun det var «intenst».  Vi bor på et lite sted der alle kjenner til alle, og jeg vet at barnets mor har litt brokete bakgrunn og eksen hennes som er i min omgangskrets sier at hun er helt gal. Men jeg kan ikke melde til barnevernet på rykter på bygda. 
Men jeg skal ta meg en prat med styrer igjen. Kanskje det går an å lage en oppfølgingsplan for jenta mi. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2022 den 19.32):

Jeg har snakket med barnehagen om det, og de unnskylder veldig og er veldig ydmyke, men jeg opplever ingen bedring for barnet mitt eller barnet som truer. De kommer til å gå i samme klasse, det er bare en klasse på skolen her. Alternativt må jeg søke henne til en annen skole, men det vil fjerne henne fra venner og storebror som går på samme skole.

Bytt barnehage og skole. Dette kan utvikle seg til et levende mareritt.. 

AnonymBruker skrev (På 29.1.2022 den 19.37):

Sånne saker er så vanskelige. Vi opplevde noe lignende men da på sfo i første klasse. En gutt hadde kuttet nesten helt av tauene i en klatre/lekeløype de hadde. Så da røyk tauet når datteren min klatret. Så hadde han kommet med kniven og truet henne med at hvis hun sa noe om det så skulle han komme hjem til henne og drepe moren og faren hennes med denne kniven.

Hun ble livredd og turte ikke å melde fra, men en sfoansatt merket jo at hun var helt ute av seg. Og fikk historien ut av henne. Likevel sa de ikke fra til oss! Fikk høre det midt på natten av datteren min, da hun aldri sovnet fordi hun trodde jo jeg og far skulle bli drept i løpet av natten... 

Fy faen så forbanna jeg var da jeg snakket med sfo dagen etter. Men de var bare opptatt av at han gutten hadde det vanskelig. Javel, men datteren min ble skadet av fallet (pga bevisst hærverk, for å skade), og livredd pga drapstrussel. 

Heldigvis hadde jeg fødselspermisjon, tok henne helt ut av sfo, pga de overhodet ikke kunne passe på henne eller i det minste gi oss informasjon uten at jeg måtte bli sint på dem. Da jeg hentet fikk jeg bare beskjed om at hun hadde falt og ingenting om hva som virkelig var saken. Og hun sfo- ansatte innrømte at hun visste om trusselen etter at datteren min fortalte om det, men ingenting til meg....

Nå fikk jeg tårer i øynene. Stakkars datteren din. Håper det går bra med henne nå. :klem:

• Liker 6
  • Hjerte 5
Skrevet
Tvillingsjel skrev (3 minutter siden):

Nå fikk jeg tårer i øynene. Stakkars datteren din. Håper det går bra med henne nå. :klem:

Ja det går helt fint. Hun hadde visst i mange år at det er noe galt med ham. De gikk i barnehage sammen fra de var rundt tre år. Han var alltid en som slo og var slem, mot alle. Hun var redd en god stund etterpå men nå er hun nesten 16 og har nok ikke tenkt stort på dette på ti år. Men det var skremmende da det sto på. Og som sagt, jeg tok henne ut av sfo en god stund og så flyttet vi. 

Er mer bekymret for hva han gutten driver med nå for tiden. 

Han sa til henne etter at hun falt at han hadde kuttet tauene nesten over fordi han syntes at det ville være gøy å se at tauet røyk og at noen falt. Før han truet med drap på foreldrene hennes. Hvilken 6-7åring tenker slik?? Angrer på at jeg ikke meldte til barnevernet. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hei! 
Jeg har ei jente på fem som blir plaget og truet av en jevnaldrende gutt i barnehagen. Hun forteller at han dytter jentene fordi han ikke liker jenter, slår når han blir sur og i dag fortalte hun at han har sagt at han skal drepe henne med spikkekniven sin og skjære henne så hun blør. 
Jeg har vært vitne til at denne gutten har hoppet på henne og slått henne hardt tre ganger i hodet en gang jeg skulle hente henne. 
Barnehagen er klar over situasjonen, og det er jo ikke bare mitt barn dette går utover. Det er tydelig et barn som trenger hjelp, og jeg vet bhg har hatt samtaler med foreldrene der. Men er det noe jeg kan gjøre for å lette hverdagen til barnet mitt? Til høsten skal disse barna starte i samme klasse og jeg kjenner jeg er oppriktig bekymret for sikkerheten til barnet mitt og andre i klassen. 
Er det noen som kan gi meg råd? 🙈

Fra 01.01.21 ble det innført en ny mobbelov i barnehager på lik linje som i skolen. Den nye loven innebærer at både foreldre og styrer skal varsles og at det umiddelbart skal settes i gang en skriftlig virksomhetsplan for å få stoppet mobbingen. Hvis det ikke er gjort, kan du slå i bordet til pedagogisk leder og styrer og vise til Barnehageloven! (Barnehageloven og Rammeplanen finner du på www.udir.no). Lykke til!

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Grüner skrev (4 minutter siden):

Fra 01.01.21 ble det innført en ny mobbelov i barnehager på lik linje som i skolen. Den nye loven innebærer at både foreldre og styrer skal varsles og at det umiddelbart skal settes i gang en skriftlig virksomhetsplan for å få stoppet mobbingen. Hvis det ikke er gjort, kan du slå i bordet til pedagogisk leder og styrer og vise til Barnehageloven! (Barnehageloven og Rammeplanen finner du på www.udir.no). Lykke til!

Det er ikke gjort for mitt barn. Takk for informasjon! 

Når det gjelder dere som sier «bytt barnehage». Det er ikke ledige plasser i barnehagene rundt her, og å stå på venteliste for å kanskje få plass en mnd før sommerferie og skolestart ser jeg ingen grunn til. Dette må løses av barnehagen, men jeg er usikker på fremgangsmåten. Men nå fikk jeg et godt tips. Og jeg skal vurdere en bekymringsmelding altså. Mannen min er bare så innmari imot å sende sånt, men gutten trenger hjelp. Han er ufyselig mot alle og hugger til med ukvemsord hvis du prøver å snakke med han. Det er helt tydelig at han sliter med noe. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja det går helt fint. Hun hadde visst i mange år at det er noe galt med ham. De gikk i barnehage sammen fra de var rundt tre år. Han var alltid en som slo og var slem, mot alle. Hun var redd en god stund etterpå men nå er hun nesten 16 og har nok ikke tenkt stort på dette på ti år. Men det var skremmende da det sto på. Og som sagt, jeg tok henne ut av sfo en god stund og så flyttet vi. 

Er mer bekymret for hva han gutten driver med nå for tiden. 

Han sa til henne etter at hun falt at han hadde kuttet tauene nesten over fordi han syntes at det ville være gøy å se at tauet røyk og at noen falt. Før han truet med drap på foreldrene hennes. Hvilken 6-7åring tenker slik?? Angrer på at jeg ikke meldte til barnevernet. 

Sånn du beskriver denne gutten hadde jeg ikke blitt overraska om han sprenger en bilbombe i sentrum i Oslo, Bergen, Trondheim eller Stavanger, eller bestemmer seg for å flytte til Midtøsten for å bli medlem av IS eller Aby-Sayyaf.

Anonymkode: 06aa9...e2d

• Liker 6
Skrevet

Barnehagen må sette i gang tiltak når dette skjer, det er ikke noe de kan velge å ikke gjøre. 

Anonymkode: c1aa2...8ae

• Liker 3
Skrevet

Meld til barnevernet. Og kontakt kommunen og be om at de setter inn tiltak. 

Anonymkode: 3dd79...2e8

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Meld fra til barnevern, klag bhg inn til kommunalsjef for skole og oppvekst, til statsforvalter om det ikke hjelper. Det blir støy, det blir ekkelt og slitsomt, men det er barna våre det er snakk om. 

Datteren din har krav på en trygg hverdag og gutten det er snakk om har krav på veileding for å sikre at han får en god oppvekst ❤️

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det er helt SYKT at barn som denne gutten her, får gå i bhg og skole på lik linje som normale barn. De ødelegger hverdagen til de andre barna. Hva faen er det med denne misforståtte snillismen?!

Håper og ber om at spesialbhg og spesialskoler blir en realitet ASAP. Det vil vere mindre stigmatiserende for problembarna (alle vet at det er det de er) å gå på spesialbhg/skole enn vanlig bhg/skole - siden alle er så jævla opptatt av at alt skal vere likt i dette samfunnet. 

Plasser disse barna der de får hjelp, og ikke ødelegger livet til andre barn.

Anonymkode: 20585...b0c

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...