Gå til innhold

Hvordan fortelle familie om spontanabort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi mistet i uke 6 i sommer. Er nå 8 uker. Vi har ikke fortalt noen at vi prøver, men vi antar vi får litt spørsmål når vi deler nyheten. Vi er 35 og 38år, og begges familier har hatt en forventning om at vi skulle få barn for lenge siden. 

Vi vil ikke lyge om at det tok litt tid å bli gravid og at vi mistet en gang, men vi ønsker ikke at familiene våre skal legge fokuset her. Det er tross alt 6mnd siden og vi har kommet over det. 

Men hva forteller vi familiene? Vi tenker å opplyse de om graviditet snart da jeg sliter med tretthet og kvalme og det er vanskelig å holde skjult. Har allerede måtte avlyse flere besøk og avtaler. Vil jo gjerne at de skal sitte igjen med "de venter barn" og ikke "stakkars, dere mistet" (svigermor bar seg over at min manns søster spontanaborterte i uke 5 for et par år siden, tar det enda opp nå og da). Det må også sies at svigerfamilien ofte kan henge seg opp i ting og ikke alltid forstår grenser (f.eks. om noen ikke vil snakke åpent om alt med alle).

Anonymkode: 08e42...318

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger dere si noe om det da? Jeg hadde latt være om dere ikke er så nære at dere har fortalt det allerede. Hvor lengde dere eventuelt har prøvd å få barn er vel heller ikke noe å ta opp. 

Anonymkode: a51ea...daa

• Liker 6
Skrevet

Jeg har mistet 2 ganger, i uke 6 og uke 9. Har ikke sagt noe til familie. Helt unødvendig, spør du meg. 

Anonymkode: b095c...60a

• Liker 3
Skrevet

Dere trenger jo ikke si det? 

Mistet selv i uke 6. Er nå 13 uker på vei, og har fortalt til noen få at vi mistet men nå er gravid igjen. 

Anonymkode: 9734b...da6

• Liker 2
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor man skal opplyse om det. 

• Liker 1
Skrevet

Så lenge de ikke vet om graviditeten, hadde jeg ikke opplyst dem, ser ingen grunn til det.

Anonymkode: 49464...086

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så lenge de ikke vet om graviditeten, hadde jeg ikke opplyst dem, ser ingen grunn til det.

Anonymkode: 49464...086

Ikke meningen å være anonym.

Skrevet

Hvorfor må du si det da? Altså, du kan jo bare si det om du vil men du trenger jo ikke. Jeg tror heller ikke de kommer til å fokusere så mye på det om du sier det. 

Anonymkode: bc62f...3ec

• Liker 1
Skrevet

Del det med de som du tenker klarer å behandle opplysningen på en god og respektfull måte. Å stadig dra det opp i ettertid er ikke det, så hadde bare droppet å fortelle om SA til svigers.

Anonymkode: 05cc4...c0e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Trenger dere si noe om det da? Jeg hadde latt være om dere ikke er så nære at dere har fortalt det allerede. Hvor lengde dere eventuelt har prøvd å få barn er vel heller ikke noe å ta opp. 

Anonymkode: a51ea...daa

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har mistet 2 ganger, i uke 6 og uke 9. Har ikke sagt noe til familie. Helt unødvendig, spør du meg. 

Anonymkode: b095c...60a

Grunnen for at jeg vil dele, er fordi jeg ikke ønsker å skjule noe. Spontanabort er tabu for mange. Ikke så rart om få deler og det ikke virker som statistikken stemmer. Ønsker gjerne å få gi de en kort forklaring på hvorfor vi ikke har delt prøvetiden også. De har mast mye og har alltid vist når andre i familien har vært prøvere.

Skrevet

Er vel bare å si det h is du ønsker det. Si noe sånn som at «ja, vi vi er veldig glade for graviditeten, det tok jo litt lengre tid enn vi hadde tenkt og vi mistet en gang i sommer, men nå håper vi alt vil gå fint fremover» eller noe i den duren :) 

Anonymkode: 159b5...680

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Grunnen for at jeg vil dele, er fordi jeg ikke ønsker å skjule noe. Spontanabort er tabu for mange. Ikke så rart om få deler og det ikke virker som statistikken stemmer. Ønsker gjerne å få gi de en kort forklaring på hvorfor vi ikke har delt prøvetiden også. De har mast mye og har alltid vist når andre i familien har vært prøvere.

Jeg skjønner tanken og synes det er fint med åpenhet rundt vanskelige tema, men tenker at akkurat åpenheten kan de ta seg av, de som har litt mer taktfull familie ;) 

Anonymkode: 05cc4...c0e

• Liker 2
Skrevet

Blir bare rart å nevne det nå. Hvorfor sa du ikke noe når det skjedde, om det er så viktig å kringkaste for verden?

Anonymkode: 4086b...85d

• Liker 1
Skrevet

I følge en annen tråd her skal i hvertfall svigermor få vite det først, du bør ikke fortelle din egen mor noe slikt, så personlig som det tross alt er.

Anonymkode: 43c37...fca

Skrevet

Jeg har mistet i uke ti og fortalte til både min mor og svigermor. 🤷 Jeg fortalte også til noen venninner og kollegaer (kom opp tilfeldig). Jeg for min del har ikke angret, og jeg har hørt tilbake så mange historier om andre kvinner som mistet i svangerskapet, på diverse tidspunkter. Det ville jeg ikke visst om hvis ikke jeg fortalte min historie først. 

Anonymkode: 8fb8a...94d

Skrevet

Hvis du ikke vil fortelle så trenger du ikke det vel?

Vi var samme alder når jeg ble gravid (jeg 35, han 37). Vi hadde prøvd lenge, uten noen SA, men vi sa ikke noe om at vi hadde prøvd og delte heller ikke med familie at vi prøvde. Selv om andre i familien har gjort dette så kan dere gjøre det dere ønsker og er komfortable med. Vi fortalte bare at jeg var gravid. Nå var det heller ingen i våre familier som spurte da, hverken om vi hadde prøvd eller hvor lenge eller noe sånt.

Tenker du må bestemme selv om du er komfortabel med å fortelle det og om du ønsker å fortelle det. Om du vil så er det såklart helt greit, men om du tror de vil snakke mye om det senere og du ikke ønsker det så er det jo bare å droppe å si noe. 

Du kan jo også vurdere om dere vil fortelle kun om de spør, og om de ikke spør så ikke ta det opp selv? 

Anonymkode: 3a160...13d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi mistet i uke 6 i sommer. Er nå 8 uker. Vi har ikke fortalt noen at vi prøver, men vi antar vi får litt spørsmål når vi deler nyheten. Vi er 35 og 38år, og begges familier har hatt en forventning om at vi skulle få barn for lenge siden. 

Vi vil ikke lyge om at det tok litt tid å bli gravid og at vi mistet en gang, men vi ønsker ikke at familiene våre skal legge fokuset her. Det er tross alt 6mnd siden og vi har kommet over det. 

Men hva forteller vi familiene? Vi tenker å opplyse de om graviditet snart da jeg sliter med tretthet og kvalme og det er vanskelig å holde skjult. Har allerede måtte avlyse flere besøk og avtaler. Vil jo gjerne at de skal sitte igjen med "de venter barn" og ikke "stakkars, dere mistet" (svigermor bar seg over at min manns søster spontanaborterte i uke 5 for et par år siden, tar det enda opp nå og da). Det må også sies at svigerfamilien ofte kan henge seg opp i ting og ikke alltid forstår grenser (f.eks. om noen ikke vil snakke åpent om alt med alle).

Hvike spørsmål er det du antar at dere ville få?

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Blir bare rart å nevne det nå. Hvorfor sa du ikke noe når det skjedde, om det er så viktig å kringkaste for verden?

Anonymkode: 4086b...85d

Vi ville ikke si noe, for da kom de til å vite at vi var prøvere. Og de hadde mast, stilt spørsmål, kommet med "råd" osv. Jeg har hørt de overdrive dette temaet før. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Men du hjelper jo ikke på tabuet når du alt har latt være å fortelle om det. Og dere har holdt skjult prøvetiden. Det gjør jo folk nettopp for å slippe å snakke om aborter.  Dere gjør selvsagt som dere vil og føler for selv. 

jeg har hatt en sa i uke 5 og en sa i uke 14. den i uke fem kunne det aldri falt meg inn å fortelle noen om for det var ekstremt lite dramatisk og nesten som en mens. Den i uke 14 orker jeg ikke prate om uansett for det var jævlig. Men den hadde vel hatt litt nyhetsverdi for andre. 

Anonymkode: 5da1a...841

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

At slikt ikke er tabu er bra, og åpenhet generelt er derfor en fin ting. 

Åpenhet til mor og svigermor, som begge bærer følelsene utenpå kroppen, kan ta slikt opp som tema når det ikke passer, og i det hele tatt oppfører seg som at slikt er deres sorg. Det droppet jeg. 

Om de hadde mast og spurt mye på toppen hadde jeg faktisk, uavhengig av pkt 1, holdt kjeft. Bare for å understreke at slikt er mitt valg, ikke noe de er berettiget til å vite. De er jo rett og slett ufine med deg og andre i familien. 

Anonymkode: 5b35d...482

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...