AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #1 Skrevet 29. januar 2022 Vi har en liten gutt som blir to år i mars. Han er utrolig glad i vann, og på et tidspunkt i sommerferien gjorde vi oss selv den store bjørnetjenesten og lot han ha med tåteflaske med vann i sengen. Det var gull de første ukene/månedene… flasken holdt natten gjennom, og vi slapp å stå opp når han var tørst. Men etterhvert begynte han å drikke mer og mer, og nå er vi oppe i tre flasker om natten som betyr at vi både må fylle på flasken flere ganger, må skifte kanskje to bleier hver natt og vaske enormt mye klær. Hva gjør vi? Han blir så sint når vi prøver å holde igjen på vanntilgangen… Hvordan avvenne denne nye vanen på mest mulig skånsom måte? Han bruker smokk. Tar i mot alle tips med stor takk! Hilsen sliten familie som har bestemt oss for å ikke vurdere unge nr 2 før dette er løst. 🤞🏼 Anonymkode: 7779e...331
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #2 Skrevet 29. januar 2022 Har dere vurdert om det store vanninntaket kan skyldes noe helsemessig? Ikke helt det du spør om, men vanskelig å avvenne noe hvis kroppen hans «skriker» etter vann Anonymkode: 36d93...75d 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #3 Skrevet 29. januar 2022 Jeg ville faktisk bestilt en legetime om barnet er såpass tørst. 3 flasker vann om natten høres drøyt mye ut og det er jo heller ikke helt normalt å tørste såpass på natten om han drikker godt på dagtid også. Ellers er det jo ingen andre løsninger enn å gi mindre og mindre vann og til slutt ingenting, samme som når man avvenner nattamming. Det kan bli hyl og skrik, men det må man bare stå i. Men som sagt, jeg ville snakket med lege om dette at han er såpass tørst. Anonymkode: 862f6...322 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #4 Skrevet 29. januar 2022 Ja, vi har vært hos legen og utelukket ting som diabetes. Legen mener det er kosen flasken gir som er årsaken til at han drikker så mye (det er som nevnt fremdeles snakk om en tåteflaske). Han er ikke så tørst på dagtid, men drikker mer enn nok til at han skulle trenge å ta igjen noe om natten. Det at det er snakk om vann gjør dette vanskeligere for meg fordi jeg synes det er vanskelig å skille kos fra tørst. Anonymkode: 7779e...331
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #5 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har dere vurdert om det store vanninntaket kan skyldes noe helsemessig? Ikke helt det du spør om, men vanskelig å avvenne noe hvis kroppen hans «skriker» etter vann Anonymkode: 36d93...75d AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg ville faktisk bestilt en legetime om barnet er såpass tørst. 3 flasker vann om natten høres drøyt mye ut og det er jo heller ikke helt normalt å tørste såpass på natten om han drikker godt på dagtid også. Ellers er det jo ingen andre løsninger enn å gi mindre og mindre vann og til slutt ingenting, samme som når man avvenner nattamming. Det kan bli hyl og skrik, men det må man bare stå i. Men som sagt, jeg ville snakket med lege om dette at han er såpass tørst. Anonymkode: 862f6...322 Ja, vi har vært hos legen og utelukket ting som diabetes. Legen mener det er kosen flasken gir som er årsaken til at han drikker så mye (det er som nevnt fremdeles snakk om en tåteflaske). Han er ikke så tørst på dagtid, men drikker mer enn nok til at han skulle trenge å ta igjen noe om natten. Det at det er snakk om vann gjør dette vanskeligere for meg fordi jeg synes det er vanskelig å skille kos fra tørst. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Anonymkode: 7779e...331
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #6 Skrevet 29. januar 2022 Kjøp et par flasker til da, så fyller dere opp alle tre? Blir vel fortsatt tissing på natten, men om han gjør det for kosen og ikke av helsemessige årsaker vil han nok vokse fra seg dette Anonymkode: 4e28f...3a2
Ms.Parker Skrevet 29. januar 2022 #7 Skrevet 29. januar 2022 Bytt ut tåteflasken med f.eks en camelback? Forklar at nå er tåteflaskene ferdige, men han kan få med denne andre flaska hvis han er tørst. 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #8 Skrevet 29. januar 2022 Ms.Parker skrev (1 minutt siden): Bytt ut tåteflasken med f.eks en camelback? Forklar at nå er tåteflaskene ferdige, men han kan få med denne andre flaska hvis han er tørst. Har du erfaring med dette?😊 vil gjerne høre i så fall! Anonymkode: 7779e...331
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #9 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjøp et par flasker til da, så fyller dere opp alle tre? Blir vel fortsatt tissing på natten, men om han gjør det for kosen og ikke av helsemessige årsaker vil han nok vokse fra seg dette Anonymkode: 4e28f...3a2 Ja, tenker det får være nødløsningen vår hvis vi ikke får til å kutte ned😅 Anonymkode: 7779e...331
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #10 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, tenker det får være nødløsningen vår hvis vi ikke får til å kutte ned😅 Anonymkode: 7779e...331 Ville ikke tatt det rådet, det er å fortsette vanen med å drikke så mye på natt og også tømme blæren hyppig på natt. Om ikke lenge skal dere kanskje avvenne bleie også, ikke venn blæren til å være såpass aktiv på natt. Noen kamper må man nesten bare ta selv om det blir upopulært. Men best for en snart toåring å avvennes denne vanen, med påfølgende bleieskift og klesskift. Det forstyrrer jo også nattesøvnen. Anonymkode: 862f6...322 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #11 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ville ikke tatt det rådet, det er å fortsette vanen med å drikke så mye på natt og også tømme blæren hyppig på natt. Om ikke lenge skal dere kanskje avvenne bleie også, ikke venn blæren til å være såpass aktiv på natt. Noen kamper må man nesten bare ta selv om det blir upopulært. Men best for en snart toåring å avvennes denne vanen, med påfølgende bleieskift og klesskift. Det forstyrrer jo også nattesøvnen. Anonymkode: 862f6...322 Huff er det også en greie🙈 Anonymkode: 7779e...331
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #12 Skrevet 29. januar 2022 Dette kunne vært jeg som skrev for 4 år siden. Vi endte opp med full sjekk på sykehuset fordi han drakk så mye vann. Det var skift av bleier, vått sengetøy og en utrolig "tørst" gutt hver natt. Det som tilslutt løste det var å ta vekk flasken. Han fikk drikke vann fra kopp. Det gikk ikke mer enn et par dager før problemet var løst. Anonymkode: 842ca...eb4 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #13 Skrevet 29. januar 2022 Ms.Parker skrev (3 timer siden): Bytt ut tåteflasken med f.eks en camelback? Forklar at nå er tåteflaskene ferdige, men han kan få med denne andre flaska hvis han er tørst. Støtter dette forslaget. Det er sikkert mye kos i å sutte på tåteflaska. En vanlig drikkeflakse er det annerledes med. Samtidig praktisk dersom.barnet faktisk er tørst. Anonymkode: 68b91...f58 1
Ms.Parker Skrevet 30. januar 2022 #14 Skrevet 30. januar 2022 13 hours ago, AnonymBruker said: Har du erfaring med dette?😊 vil gjerne høre i så fall! Anonymkode: 7779e...331 Sånn halvveis ihvertfall, vi er i gang med dette nå. Vårt barn har aldri tatt smokk, og vi har hatt store utfordringer med søvn/innsovning. Nå er vi der at hun får tåteflaske med nesten ikke noe vann i når hun skal legge seg, nettopp fordi dette er hennes kos. Hun drikker den mens vi sitter ved senga hennes og leser/synger/snakker om dagen som har vært. I overgangen fra masse vann i den flaska, og påfølgende påfyllinger, forberedte vi henne på at "i dag er det torsdag, i morgen når du skal sove får du flaske en gang, og så er det ferdig, ikke mer vann". Gjentok dette ved hver naturlige anledning, og stilte henne spørsmål rundt det "hva skjer når du har drukket opp vannet i flaska?", hvorpå hun svarte bekreftende på at da var det tomt, ikke mere vann da. Det ble noen kamper, men man må bare stå i det. Det ga seg etter 2 netter mener jeg å huske. Da kunne hun fremdeles spørre etter mer, men godtok svaret uten hyl og gråt. Nå hender det hun spør, men da er det alltid med et lurt smil, for hun vet svaret. Ble langt dette, send meg gjerne en melding om du lurer på noe annet 😊
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #15 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Dette kunne vært jeg som skrev for 4 år siden. Vi endte opp med full sjekk på sykehuset fordi han drakk så mye vann. Det var skift av bleier, vått sengetøy og en utrolig "tørst" gutt hver natt. Det som tilslutt løste det var å ta vekk flasken. Han fikk drikke vann fra kopp. Det gikk ikke mer enn et par dager før problemet var løst. Anonymkode: 842ca...eb4 TAKK for at du sier dette. Føler meg helt alene om dette problemet med de store mengdene vann. Melk føler jeg er vanlig, men vann oppleves typisk som mindre problematisk… Og i mine øyne vanskeligere å fjerne fordi det er vanskelig å erstatte det med noe og jeg selvfølgelig ikke ønsker at han skal tørste. Vi prøver første natt uten i natt. Gruer meg…… Anonymkode: 7779e...331
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #16 Skrevet 30. januar 2022 Ms.Parker skrev (4 timer siden): Sånn halvveis ihvertfall, vi er i gang med dette nå. Vårt barn har aldri tatt smokk, og vi har hatt store utfordringer med søvn/innsovning. Nå er vi der at hun får tåteflaske med nesten ikke noe vann i når hun skal legge seg, nettopp fordi dette er hennes kos. Hun drikker den mens vi sitter ved senga hennes og leser/synger/snakker om dagen som har vært. I overgangen fra masse vann i den flaska, og påfølgende påfyllinger, forberedte vi henne på at "i dag er det torsdag, i morgen når du skal sove får du flaske en gang, og så er det ferdig, ikke mer vann". Gjentok dette ved hver naturlige anledning, og stilte henne spørsmål rundt det "hva skjer når du har drukket opp vannet i flaska?", hvorpå hun svarte bekreftende på at da var det tomt, ikke mere vann da. Det ble noen kamper, men man må bare stå i det. Det ga seg etter 2 netter mener jeg å huske. Da kunne hun fremdeles spørre etter mer, men godtok svaret uten hyl og gråt. Nå hender det hun spør, men da er det alltid med et lurt smil, for hun vet svaret. Ble langt dette, send meg gjerne en melding om du lurer på noe annet 😊 Tusen takk for utfyllende svar!!! Vi prøver i natt.. jeg er spent og gruer meg veldig, men vi har snakket mye om at det ikke blir mer vann om natten nå. Får så vondt av å ta vekk den tryggheten som det må være for han, men vi skal sitte ved siden av og støtte hele veien. Får klump i magen bare av å tenke på det, men tror det blir bedre for alle når vi kommer i mål Anonymkode: 7779e...331
Ms.Parker Skrevet 30. januar 2022 #17 Skrevet 30. januar 2022 59 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen takk for utfyllende svar!!! Vi prøver i natt.. jeg er spent og gruer meg veldig, men vi har snakket mye om at det ikke blir mer vann om natten nå. Får så vondt av å ta vekk den tryggheten som det må være for han, men vi skal sitte ved siden av og støtte hele veien. Får klump i magen bare av å tenke på det, men tror det blir bedre for alle når vi kommer i mål Anonymkode: 7779e...331 Jeg heier på dere, det blir bra til slutt! Når kampen kommer, husk at dere gjør dette for ham, ikke mot ham ❤️ Det er tøft å stå i, men det går bra til slutt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå