Gå til innhold

Ta med baby til bestefar i URENT hjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 12 uker på vei, og tenker mye på når babyen kommer til verden og vi skal besøke pappa.. 

Han er snart 70 og litt vond i knærne, ellers frisk og aktiv for hans alder. Han har 5 katter og er ikke veldig flink til å rydde/holde det ordentlig rent inne. Mye gulvtepper, støv, katte-flekker på gulv og tepper og kattehår. Urene bad, urent kjøkken osv. Tørr ikke tenke på alt av bakterier og ting som er i det huset. 

Han bor alene. Han er den eneste generasjonen over meg som lever på min side av familien.. så dette er et veldig sårt tema for meg. 

Overdriver jeg når jeg tenker at jeg er redd for å ta med en liten baby til han, som etterhvert skal krabbe på gulvene?

Eller burde jeg sette en del krav for at vi skal kunne ta med babyen til han? 

Hva tenker dere? Hva ville dere gjort? 

Han er verdens beste pappa, vær snille i kommentarfeltet..❤️ 

Anonymkode: b1147...0d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tilbydd meg å hjelpe til med å vaske huset. 

• Liker 14
Skrevet (endret)
kaleidoskop skrev (2 minutter siden):

Vi er flinke å hjelpe han med dette, og vi tar jevnlig å går gjennom rommene for å rydde/vaske. Men kommer til et punkt det der ikke blir så rent lenger.. Føler liksom aldri det blir godt nok. 

Han burde jo hatt vaskehjelp men det nekter han for, han syntes selv han holder det fint hjemme, akkurat som om han ikke ser det vi ser.. 

Endret av Kendrasirena
Skrevet

Han kan jo komme til dere? 

Anonymkode: 3324a...994

• Liker 1
Skrevet

Du har jo egentlig flere alternativer. Dere kan hjelpe han å få vasket og kanskje omplassere noen av kattene hvis han ikke er i stand til å ta vare på de? Ellers kan dere møte han ute og rundtomkring eller invitere han hjem til dere.

Vi får noe av det samme problemet med mine foreldre. De har en mannevond hund som både jeg og samboer er redd for. Vi kommer ikke til å besøke dem, hverken nå i graviditeten og hvertfall ikke med baby. Vi må rett og slett innstille oss på å møte dem andre steder enn hjemme hos de. Litt trist å tenke på at babyen min ikke kan være med til mitt barndomshjem og sine besteforeldre, men vi kan rett og slett ikke ta sjansen.

Anonymkode: f4924...958

Skrevet

Jeg ville vasket godt og også leid inn en tepperenser til å få vasket gulvteppene skikkelig.

Anonymkode: 4d5e7...228

Skrevet

Uff, dette er så kjent. Var i helt samme situasjon som deg (og er det forsåvidt ennå).

Synes det var vanskelig i starten. Hadde alltid med eget teppe som han lå på, etterhvert som han begynte å krabbe ble det mindre besøk, deretter ble det sommer og vi kunne være utendørs i hagen 🙏 Etter småen fylte ett år, ble ting lettere for da begynte han å gå og sluttet å putte alt i munnen.

Etterhvert som de blir eldre, er man ikke så bekymret for bakterier, det er verst første månedene! Lykke til, vil tro det går bedre enn du tror, det gjorde det ihvertfall her 🙂

Anonymkode: d973f...a96

• Liker 4
Skrevet
kaleidoskop skrev (11 minutter siden):

Hvorfor? Det er da bare å leie inn en vaskehjelp som kommer ukentlig. 70-åringer flest har godt med penger, men kan behøve bistand til det rent praktiske rundt innleie.

Anonymkode: 1a7ea...aa0

Skrevet

Hei du, samme problem. Kjøkkenet er bestandig skittent og ekkelt, så vi vasker før bruk. Badet også. Vi bor et stykke unna så er der ikke så ofte. Sist vi var der var babyen 4mnd og ikke mobil, så lå mest på et teppe vi hadde med oss. 

Til sommeren skal vi sikkert på besøk og da håper jeg at ungen har slutta å smake på alt. 

Du har all min medfølelse! Det er så trist å se. Har alltid vært litt skittent og rotete hjemme hos oss, men det ble verre etter at mamma flytta ut og pappa ble alene. Han ser heller ikke poenget med vaskehjelp. Eller psykologhjelp, for den del.

Anonymkode: d93e7...a58

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Du har jo egentlig flere alternativer. Dere kan hjelpe han å få vasket og kanskje omplassere noen av kattene hvis han ikke er i stand til å ta vare på de? Ellers kan dere møte han ute og rundtomkring eller invitere han hjem til dere.

Vi får noe av det samme problemet med mine foreldre. De har en mannevond hund som både jeg og samboer er redd for. Vi kommer ikke til å besøke dem, hverken nå i graviditeten og hvertfall ikke med baby. Vi må rett og slett innstille oss på å møte dem andre steder enn hjemme hos de. Litt trist å tenke på at babyen min ikke kan være med til mitt barndomshjem og sine besteforeldre, men vi kan rett og slett ikke ta sjansen.

Det er jo ikke umulig å ha hunden ute mens dere er der da?  For noen problemer enkelte skaper av ingenting 

Anonymkode: 37cc5...7a2

• Liker 1
Skrevet

5 katter?! Mannen er syk. Hvem er det kattene erstatter? 

Skrevet
Kendrasirena skrev (37 minutter siden):

Vi er flinke å hjelpe han med dette, og vi tar jevnlig å går gjennom rommene for å rydde/vaske. Men kommer til et punkt det der ikke blir så rent lenger.. Føler liksom aldri det blir godt nok. 

Han burde jo hatt vaskehjelp men det nekter han for, han syntes selv han holder det fint hjemme, akkurat som om han ikke ser det vi ser.. 

Hvis faren din lever i uverdige forhold, så er det på tide å brette opp ermene og ta en full vask. Ingenting er så skittent at det ikke kan vaskes til levelige forhold. Babyen trenger ikke krabbe på gulvet, ta med en egen matte. 

Skrevet

Jeg ville iallfall tenkt litt på det som at dere tar med babyen "ut på tur" ikke til noens hjem, og da mener jeg ha med matte til å stelle på, teppe/vippestol/noe baby kan ligge på osv - altså alt baby holder i, spiser på eller ligger på er medbrakt. Ville forsøkt i så stor grad som mulig at han kommer på besøk til dere og om dere skal dit ville jeg planlagt korte besøk og kanskje ikke de aller første ukene. Baby skal jo heldigvis ikke bruke badet eller spise mat fra kjøkkenet eller noe sånt :) Slike ting blir vel vanskeligere når barnet blir større men tenker man må ta en fase av gangen. 

Du kan jo også om du har et godt forhold til faren din si at du er litt bekymret for å dra på besøk med baby når de er skittent og du kan jo skylde på kattene om du føler det da blir snillere ovenfor faren din, si at du skulle ønske han kunne få vaskehjelp og foreslå at du kan hjelpe ham å finne en.

(Det er ikke i seg selv farlig med litt kattehår osv altså, for et barn, bare sånn at du ikke bekymrer deg unødig for at det er dyr der) 

Forstår ellers godt at du bekymrer deg, jeg er gravid selv og svigermors leilighet er ikke så skitten som du beskriver men det er elendig luft der fordi hun røyker inne. Føler at alle klær vi har med også får røyklukt når vi har vært der. Har egentlig ikke lyst til å ta med baby eller småbarn dit i det hele tatt men pga hennes helse er vi ofte nødt til å besøke henne heller enn at hun kommer hit. Vi prøver i stor grad selv nå når vi ikke har barn å ta henne med ut eller at vi henter henne til oss med bil men det er ikke alltid hun orker det heller. 

Anonymkode: fe4dc...886

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo ikke umulig å ha hunden ute mens dere er der da?  For noen problemer enkelte skaper av ingenting 

Jo, det er det.

1. fordi de mener den er så snill og nekter å sette den ut fordi da er det synd på den. De tar på den bånd og lar den stå og bjeffe og glefse mot oss.

Og 2. om de går med på å sette den på et annet rom/ut bjeffer den helt krakilsk og skremmer vannet av både naboer og alt som beveger seg i nærheter. Ikke hyggelig å sitte der i det levenet heller.

Skrevet

Det er vel enklere å kontrollere når baby er liten, enn når hen blir 1-2 år og løper rundt / spiser på alt 😊 Barn tåler da litt!  jeg hadde dratt, og krevd en håndvask før han eventuelt skulle holde 🙂 ta med et pledd eller teppe baby kan ligge på

Anonymkode: 256ac...3d4

Skrevet

Tilby hjelp til å vaske huset. Eventuelt oppfordre han til å få hjemmehjelp til å rengjøre jevnlig hvis kriteriene fylles. Eller privat renhold. Virker jo som han trenger det. Så hvis dere er en liten familie så kan jo du bistå slik det blir kjekkere for dere alle og du kan ta med baby i et renere hjem. 

Skrevet
Kendrasirena skrev (1 time siden):

Det kan være du har rett i at han ikke ser det like godt som dere, eldre mennesker trenger mer lys og ser ofte ikke detaljer like godt. Har sett det med flere eldre i familien, som tidligere har hatt det strøkent. 

Anonymkode: c068d...500

Gjest Alterego666
Skrevet

Skal ikke barnet begynne i barnehage omtrent samtidig som det begynner å bli aktivt?

Skrevet

Ville kjøpt robotstøvsuger i bursdagsgave til han, og hatt med eget teppe som baby kan ligge på😅

Anonymkode: 94d95...934

• Liker 1
Skrevet

Har det og slik - ble nesten litt «lettet» over å høre at andre har «samme» utfordring.

Kommer fra et ganske rotete ekkelt hjem. Før tror jeg det var økonomiske og tidsmessig ressurser som var årsaken, men nå har mor flere milioner på konto- men velger fremdeles å bo i ett slitt ekkelt , rotete og skittent hus. Kun stuen er varm - og soverommene hvor barna en gang holdt til er fylt med ting hun aldri vil bruke. Hyller og benker er fylt av ting og tang..  

har forsøkt å hjelpe til m å rydde - men hun vil ha kontroll selv - så hun tar ikke imot hjelp.. gruer meg til at brannvesen eller helsepersonell ser dette.. Jeg jobber i en jobb hvor vi må inn i private hjem- og en gang var vi i et slik hjem (bare 100x verre ) og kollegaen min sa at barna til denne personen burde skamme seg som kunne la sin foreldre bo slik.. jeg kjente stikket i magen.. for jeg vet at uansett hvor mye de har prøvd er de maktesløs - for ikke å snakke om belastningen de selv har gått gjennom med å skape sitt nye liv- og sårene fra barndommen med å ikke våge å ta med venner fordi det er flaut å ha med fremmede hjem..

Min mor spør av og til om vi ikke vil sove over når det blir sene kvelder.. men det klarer jeg ikke.. gjorde det litt før, men føler meg kjempeenkel så har de siste åra valgt å reise hjem..

En tide etter at min far brått døde spurte jeg henne om hun ikke heller ville flytte til et annet hus- og få en ny start.. men hun ønsker å være der hun er..

ingen av barnebarna har noen gang overnattet hos henne.. jeg venter mitt første barn nå.. og tror faktisk at jeg kommer til å invitere henne hjem til meg og dra til henne når på sommeren når vi kan være ute, reise på ferie med henne etc.. 

Anonymkode: e20d8...ac3

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...