Gå til innhold

Besøkshjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie som kunne tenke oss å være besøkshjem for et barn eller et søskenpar. Vi føler vi har tid, energi og lyst til å dette, men har ikke hørt så mye om dette.

Er det noen som har erfaring med å være besøkshjem? Noen tips og råd på veien?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen erfaring med å være det, men vet at du tar kontakt via barnevernet i kommunen/bydelen din. De gir deg den informasjonen du trengerm, hva de stiller av krav osv. Så fint at dere vil gjøre dette, det er alltid mangel på folk som kan stille opp på den måten.

Skrevet

Å være besøkshjem handler om å være en vanlig familie som har tid og overskudd til å ta seg av et barn eller flere en gang i måneden (noen ganger oftere andre ganger sjeldnere)

Det handler om å gi barnet positive opplevelser sammen med voksne (og evt andre barn). Man trenger ikke ha noen spesiell kompetanse utover det å være en trygg voksen hvor barnet kan få et fristed. Dere skal ikke være terapeuter og heller ikke jobbe for å "avdekke ting" for å si det sånn. (dette er det andre som tar seg av)

Før dere får et barn vil feks barneverntjenesten godkjenne dere som et besøkshjem og finne et barn som "matcher". Det vil deretter være møte mellom dere og familien slik at dere også blir godtatt av familien.

Dere vil få veiledning fra barneverntjenesten underveis hvis det er noe dere lurer på og kan evt bli bedt om å komme med en slags rapport/uttalelse etterhvert om barnet (dette er ikke alltid nødvendig og heller ikke særlig omfattende)

Det å være besøkshjem er som å være en normal familie, man trenger ikke finne på noe hele tiden, så dere trenger ikkke føle noe press i forhold til det. Som sagt dette skal være et sted hvor barnet får utfolde seg, få nye opplevelser, bli sett osv.

Håper dere tar sjansen hvis dere mener dere har tid og overskudd til dette, mange barn som trenger besøkshjem rundt omkring (og de vokser ikke akkurat på trær.....)

Lykke til! Bare å spørre mer hvis det er noe dere lurer på!

Skrevet

Tusen takk for svar! Vi kommer til å ta kontakt med barnevernet/kommunen, og forhøre oss litt der.

Vi har som sagt både tid, lyst og energi til dette, og håper at vi kan hjelpe noen som trenger vår hjelp. Dessuten er det koslig med flere barn i familien også, og fint for våre egne barn.

Takk igjen.

Skrevet
Vi er en familie som kunne tenke oss å være besøkshjem for et barn eller et søskenpar. Vi føler vi har tid, energi og lyst til å dette, men har ikke hørt så mye om dette.

Er det noen som har erfaring med å være besøkshjem? Noen tips og råd på veien?

Kjenner noen som er besøkshjem for to søsken. Mor bor alene med de. Ingen fam.i nærheten.bestefireldre bor langt vekke. Så de fungerer som ekstra besteforeldre/tante/onkel.

Mor ba helsestasjon om råd til dette og da fikk hun hjelp via barnevernet. Ingen problemer i fam.

Det var et savn hos unger/mor. De var alene i høytider osv.

Skrevet

Får man penger for å være besøkshjem? Regner med at en i hvert fall får dekket utgifter i forbindelse med det.

Skrevet
Får man penger for å være besøkshjem? Regner med at en i hvert fall får dekket utgifter i forbindelse med det.

Man sitter igjen med rundt fem hundre kroner for en helg for et barn under skolealder. Dette skal dekke alle utgifter pluss "lønn"

Skrevet

Jeg leser litt rundt omkring om enslige foreldre som så ønsker seg et besøkshjem til barnet sitt, men som ikke får via barnevernet fordi det ikke dreier seg om omsorgssvikt..

Kanskje det er en enslig forelder rundt der dere bor som dere kunne hjelpe?

Skrevet

Noen som vet hva slags krav de setter for at man skal kunne bli besøkshjem? Jeg kunne tenke meg å bli det og, men er bare 22, og jeg og samboeren har ikke bodd sammen så alt for lenge. På en annen side har jeg god erfaring med barn, og har både plass og tid.

Skrevet
Noen som vet hva slags krav de setter for at man skal kunne bli besøkshjem? Jeg kunne tenke meg å bli det og, men er bare 22, og jeg og samboeren har ikke bodd sammen så alt for lenge. På en annen side har jeg god erfaring med barn, og har både plass og tid.

Mannen og jeg ble det da jeg var 20 og han var 24. Vi sa vi ønsket å være besøkshjem for et barn under 12 år, så lenge vi var så unge selv, og det gikk fint. Jeg kan nok tenke meg at man ikke blir valgt først/får de vanskeligste oppdragene når man er så ung, men siden kommunen hadde stort behov, tok det ikke lang tid før vi kom i gang med intervjuer og gikk i gang med oppdraget.

Skrevet

Sitat: Man sitter igjen med rundt fem hundre kroner for en helg for et barn under skolealder. Dette skal dekke alle utgifter pluss "lønn"

Dette stemmer ikke helt, de 500 kronene du snakker om skal ikke dekke utgifter OG lønn. Husker ikke eksakte tall men mener man får ca 1200-1500kr for en helg og av disse er det noe som er utgiftsdekning (dvs penger som brukes direkte på barnet, feks kinobillett, inngangspenger osv)

Man blir ikke akkurat rik av dette, men man gjør en god ting for barn som trenger det da.

Og til Kelsey, er ikke noen aldersgrense på dette så lenge du er over 18. Men det er opp til barneverntjenesten å vurdere dere som egnet eller ikke. Ta kontakt med nærmeste barnevernkontor da vell? er ingenting å tape på det hvertfall! ;)

Skrevet

Satsene for besøkshjem (ble forhøyet 1. juli):

0-10 år Utgiftsdekning: 200 kr Arbeidsgodtgjøring: 480 kr Samlet: 680 kr

10 år+ Utgiftsdekning: 230 kr Arbeidsgodtgjøring: 480kr Samlet: 710

Dette er pr døgn, og en helg regnes stort sett som to døgn. I tillegg skriver man ofte kjøreregninger med antall kilometer..

Det er ingen spesielle krav som settes for besøkshjem, men at dere skal passe det aktuelle barnet. Oppfordrer dere til å ta kontakt med barneverntjenesten, så får dere svar!!

Håper det var til hjelp for noen da.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...