Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg. Craver. Indisk!! Har gjort det i flere dager nå og kjenner jeg må gi etter snart.

Men, er det noe man burde være obs på som gravid når man spiser indisk mat? F.eks om det er type krydder som ofte er brukt man burde unngå eller sånt?

Mener jeg har lest et sted at man ikke burde spise sterk mat?

Anonymkode: bfb0d...650

Skrevet

Det gjør ikke noe om du spiser syrrk mat. Babyen din skal ikke fødes ut av munnen.

Anonymkode: 8a03e...a72

• Liker 1
Skrevet

Hva spiser de i India når de er gravide, mon tro?

Anonymkode: a4e3f...a23

• Liker 17
Skrevet

India er verdens nest mest folkerike land - det går nok bra

Anonymkode: 7302d...435

• Liker 3
Skrevet

Hjelpsomme svar her, så søte dere er ❤️ Vil jo tro at indere også da vet om det er krydder eller annet de skal holde seg unna som gravide. Det vet ikke jeg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hjelpsomme svar her, så søte dere er ❤️ Vil jo tro at indere også da vet om det er krydder eller annet de skal holde seg unna som gravide. Det vet ikke jeg.

Syns bare det er litt merkelig at man som gravid faktisk spør om dette. Jeg som ikke er gravid engang vet jo dette.

Anonymkode: 8a03e...a72

Skrevet

Jeg har lest mye om hva man kan spise og ikke i graviditeten og har ikke sett noe om noen krydder eller liknende i indisk. Spiser selv indisk i graviditeten :)

Ville vært litt obs på at risen ikke er gammel (spis maten når den er ny og ikke spar på rester med ris) da det kan gi matforgiftning. Kjøtt skal også være gjennomstekt men har aldri spist indisk som ikke er gjennomstekt så det vil jeg tro er helt uproblematisk. 

Eneste grunnen til at noen gravide dropper sterk mat er vel halsbrann eller svangerskapskvalme. Selv synes jeg sterk mat var godt når jeg var kvalm men vet mange føler omvendt og lett kaster opp av sterk mat. Men har du ikke disse plagene er jo det irrelevant for deg 😄 

Anonymkode: 2e722...fa8

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har lest mye om hva man kan spise og ikke i graviditeten og har ikke sett noe om noen krydder eller liknende i indisk. Spiser selv indisk i graviditeten :)

Ville vært litt obs på at risen ikke er gammel (spis maten når den er ny og ikke spar på rester med ris) da det kan gi matforgiftning. Kjøtt skal også være gjennomstekt men har aldri spist indisk som ikke er gjennomstekt så det vil jeg tro er helt uproblematisk. 

Eneste grunnen til at noen gravide dropper sterk mat er vel halsbrann eller svangerskapskvalme. Selv synes jeg sterk mat var godt når jeg var kvalm men vet mange føler omvendt og lett kaster opp av sterk mat. Men har du ikke disse plagene er jo det irrelevant for deg 😄 

Anonymkode: 2e722...fa8

Tusen takk for godt og ordentlig svar! 😊 Da skal jeg bestille butter chickenen min med god samvittighet 😄

Skrevet

Det har blitt noen runder med indisk på meg og man kan helt fint spise det. Eneste forskjellen er at jeg bestiller mild, og ikke sterk som jeg vanligvis ville gjort. Ønsker ikke å få magevondt eller halsbrann av for sterk mat nå i graviditeten. 

Anonymkode: 6af4d...833

• Hjerte 1
Skrevet

Hvis du spiser ute eller bestiller takeaway, bør du forsikre deg om at de ikke bruker bukkehornkløver i maten. Det er en urt som kan framprovosere spontanabort. Vet ikke hvor vanlig det er å bruke det på restauranter i Norge, men det brukes mye i indisk mat.

Anonymkode: a7f31...ef8

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis du spiser ute eller bestiller takeaway, bør du forsikre deg om at de ikke bruker bukkehornkløver i maten. Det er en urt som kan framprovosere spontanabort. Vet ikke hvor vanlig det er å bruke det på restauranter i Norge, men det brukes mye i indisk mat.

Anonymkode: a7f31...ef8

Små mengder, som i karri, er ikke et problem. Derimot må man passe på kosttilskudd, der dosene med bukkehornkløver er høyere.

Anonymkode: c8d24...c96

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg. Craver. Indisk!! Har gjort det i flere dager nå og kjenner jeg må gi etter snart.

Men, er det noe man burde være obs på som gravid når man spiser indisk mat? F.eks om det er type krydder som ofte er brukt man burde unngå eller sånt?

Jeg spiste pakistansk mat nesten hver dag. Vi lager den sterk fordi det er godt og det har gått helt fint. 

Tror det er forskjellige type urter som kanskje ikke er bra, men de bruker jo gjerne ikke det.. 

Anonymkode: 005bd...e77

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg spiste pakistansk mat nesten hver dag. Vi lager den sterk fordi det er godt og det har gått helt fint. 

Tror det er forskjellige type urter som kanskje ikke er bra, men de bruker jo gjerne ikke det.. 

Man kan få halsbrann da. Men det er vel mer plagsomt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eller jo, de bruker methi.. 

Skrevet

Man bør unngå ingefær.. 

Anonymkode: 32b62...adc

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Eller jo, de bruker methi.. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Man bør unngå ingefær.. 

Anonymkode: 32b62...adc

Kjære vene, dette er ikke ting man må unngå totalt! 

Gravide må unngå store doser av ingefær og bukkehornkløver(methi). Dette er doser som er mye større enn man finner i mat. Et måltid indisk eller pakistansk mat en gang i blant er langt under grensen for hva som kan være farlig.

Det er noen ting gravide må unngå totalt. Disse er lett å finne info om på den offisielle siden med kostholdsråd for gravide. Dersom noe så vanlig som indisk mat hadde vært farlig, ville ikke det også vært en del av de offisielle rådene? Ingefær, lakris og sushi har alle egne avsnitt, med råd om mengde og type.

Anonymkode: c8d24...c96

• Liker 3
Skrevet

Som det blir nevnt over, årsaken til at du har hørt at en skal unngå sterk mat, er nok halsbrann :) Jeg feiret begge svangerskapene med skikkelig sterk indisk mat på favorittrestauranten til mannen og meg. Men utover i svangerskapene klarte jeg det ikke pga. halsbrann og at det hendte jeg kastet opp. 

Anonymkode: 62490...dba

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2022 den 17.06):

Anbefaler deg å lese deg opp på kostholdsråd for gravide fra helsenorge, fhi eller nhi. Ikke forhold deg til andre utrygge kilder som bare forvirrer deg.

Du kan spise så mye krydder du bare vil i svangerskapet. Og indisk.

Anonymkode: 1caf1...3e9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...