AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #1 Skrevet 29. januar 2022 Jeg lurer bare på hva dere tenker er normalt. Hvem betaler mat o.l. ? vi får besøk av et vennepar flere ganger i året. Der de spør om å få komme til oss, og «bor» hos oss en helg her. En uke der. Ja relativt ofte i løpet av et år. Gjerne over flere dager/en god uke. (Vi er aldri hos dem.) hva vil være normalt i forhold til mat? Til nå har de bodd gratis (såklart) vi har handlet inn mat hver gang, og de forsyner seg av det de vil hele dagen. Vi planlegger og handler også inn middag og snacks. Vi står for alt. Vi lager også all mat. Og de dusjer, vasker klærne sine osv her. jeg vil gjerne være raus. Men det blir så dyrt hver gang de er her. De er her så lenge hver gang og mange ganger i året. Vi har nærmest halv inntekt av hva de har. samtidig så føler jeg meg gjerrig hvis jeg må spørre dem om de kanskje kan betale en middag eller to i løpet av uken. De spør ikke selv, men kan plutselig kjøpe ett par ting på butikken som de selv vil ha (snacks el.), og da føler jeg at vi må takke dem. Selv om de har fått alt annet av oss. De takker ikke oss. Det virker selvsagt. jeg har faktisk begynt å få lyst til å si nei til å la dem komme ettersom vi ikke har økonomi til det her hele tiden. hva er normalt? Anonymkode: e4043...184
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #2 Skrevet 29. januar 2022 Når de er der så ofte og lenge, synes jeg faktisk at de kan bidra litt Jeg bidrar selv med mat når jeg er på besøk hos noen over lengre tid. Anonymkode: 19871...12e 7
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #3 Skrevet 29. januar 2022 Høres ut som om dere blir utnyttet for meg. Hadde de i det minste tilbudt seg, eller sagt takk liksom (ikke at det hjelper på økonomien akkurat men) -men når de ikke gjør det en gang, og besøket bare går ene veien? Merkelig oppførsel av folk med penger på konto.. Hvor gode venner er dere utenom disse besøkene? For meg høres det ut som om de har funnet ut at de har noen "lettlurte" og godsnille folk rundt seg som de kan bruke når de vil.. Anonymkode: 1f769...5b2 1
saltvann Skrevet 29. januar 2022 #4 Skrevet 29. januar 2022 Er koselig at de liker å tilbringe tid med dere. Siden det har vært slik veldig lenge er det jo litt vanskelig å plutselig si at de kan handle inn middag og brød. Men det går jo også. Eller så skriver du det til dem neste gang de spør om å komme på besøk. Noe ala ja, bare koselig at dere vil komme på besøk, men håper vi kan dele utgiftene til mat.
Djungelvrål Skrevet 29. januar 2022 #5 Skrevet 29. januar 2022 Neste gang de foreslår å komme skriver eller sier du: Ok det blir kos, men fint om dere vil handle inn til middag for idag/morgen etc. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #6 Skrevet 29. januar 2022 Jeg ville snakket med det om at dersom de ønsker komme på besøk må de bidra med maten, og om de kommer på besøk uten at de bidrar ville jeg nok bare kastet dem ut. Jeg har opplevd det selv at enkelte folk ikke bidrar, og forsyner seg av alt de finner uansett. Noen folk er rett og slett bare frekke. Anonymkode: d3fe0...8c9
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #7 Skrevet 29. januar 2022 Høres absolutt ut som om dere blir utnyttet. Anonymkode: 290d6...ab4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #8 Skrevet 29. januar 2022 Det vanlige er vel at vertskapet tilbyr noe men i hovedsak at man deler på maten, som en hyttetur. Besøk en sjelden gang ville jeg som vert spandert alt men ikke i en situasjon når det skjer ofte. Når det både er ofte og de inviterer seg selv heller enn at dere har invitert dem synes jeg iallfall de bør bidra med å handle/betale for minst halvparten av mat + drikke til seg selv + egentlig gi dere noe også.. Anonymkode: c971e...9c0 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #9 Skrevet 29. januar 2022 Fy søren , aldri om jeg hadde overnattet hos noen flere dager på rad uten å bidra! Dette hadde jeg ikke orket, snakk om å bli utnyttet. Anonymkode: 94f9f...5d2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #10 Skrevet 29. januar 2022 Jeg synes ikke det er vanlig å bo hos venner over så lang tid flere ganger i året når man er godt voksne og tjener penger. En natt eller en helg kanskje maks ila året, men ikke mer, det blir noe annet med familie. Jeg har venner i Oslo, men bor på hotell om jeg skal dit og foreslår heller at vi skal treffes på kafé eller restaurant. Mange slapper jo heller ikke ordentlig av med besøkene i huset over så lang tid. Så jeg synes du kan si nei til disse besøkene med god samvittighet eller be om at de bidrar. Anonymkode: f6f10...b47 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #11 Skrevet 29. januar 2022 Jeg syns det er veldig spesielt å dra på besøk til venner i dagesvis flere ganger i året uten å tilby seg å handle inn mat/ bidra på andre måter. Disse folkene er rett og slett frekke etter min mening. Jeg tenker at det vanlige i slike settinger er å tilby seg å handle eller å stå for middag noen av dagene. Minimum. Anonymkode: cb36d...d04 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #12 Skrevet 29. januar 2022 Hva slags oppdragelse har de egentlig? Når vi var hos venner ifjor og bodde der i 3 dager forbindelser med dyreparken så hadde vi med: gaver til barna i huset, blomst og vin til vetskapet, vi handlet inn frokost rett før vi kom. Vi betalte en middag, og vi hadde med snacks. Man tilbyr seg å dele på mat, basta bom. Høres ut som de utnytter og ser på dere som er hotell. Sett ned foten. Sannsynligvis så kommer de ikke mer.. Anonymkode: dc53f...62b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå