Gå til innhold

Hvor ofte kan man unne seg junkfood/ take away når man slanker seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Junkfood har vært min store last i livet, men kjenner at jeg savner å spise noe skikkelig godt som kroppen min skriker etter. Hvor lang tid synes du at det bør gå mellom hver gang man spiser noe sånt, når man egentlig prøver å slanke seg?

Mvh frustrert junkfood-entusiast

Anonymkode: e930e...c52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I løpet av min vektnedgang (30 kg, 18 mnd) har jeg spist take away flere ganger, både kinesisk, thai, indisk, pizza og selv kebab. Men, jeg tipper det har vært en gang i måneden ca? Og jeg blir jo uansett fortere mett, så holder på vanlig porsjon. 

Prøv? Ha en dag i måneden feks? 😁 er ikke bærekraftig å nekte deg noe du liker veldig godt for resten av livet 🤷‍♀️ Bare begrens deg, og sørg feks for å ikke innta flytende kalorier samtidig?

Anonymkode: b5205...675

• Liker 2
Skrevet

Tenker det kommer an på hvor mye en skal ned i vekt, hvor lenge du må holde på. For det mest optimale er å ikke spise junk og godter under slankingen, men prøve gradvis etterpå for å se hvor mye en kan spise uten å gå opp i vekt. Nå under vektnedgang vil du utsette tiden noe om du spiser mye kalorier over budsjett ofte. 

Anonymkode: 46fb3...81d

• Liker 1
Skrevet

Aldri

Anonymkode: 6bff4...9db

Skrevet

Hvis det innebærer å skeie veldig ut kalorimessig (butterchicke , med naanbrød og ris full av smør) vil jeg si en gang i måneden. Er det snakk om 12 biter sushi eller en burger på mcdonalds kanskje 2-3 ganger i måneden?

Anonymkode: c63f3...5f7

Skrevet

Altså, du kan i teorien spise junk når som helst. Så lenge kaloriene ikke overskrider ditt daglige budsjett (og det betyr jo at den dagen du spiser junk blir det lite annen mat, og så må du selv vurdere om det er verdt det). 
Det er også noen som legger opp til å kunne spise for eksempel 1000 kcal ekstra på lørdager, men da må disse trekkes fra resten av dagene i uka. Så det handler om prioriteringer. 

Anonymkode: d185e...9c6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Slanking handler jo i bunn og grunn om å telle kalorier, det var sånn jeg gikk ned i vekt.

I teorien kan man da spise nøyaktig hva man vil bare man kontrollerer mengden. 

Men man finner jo fort ut at det blir vanskelig å leve på veldig kaloririk mat om man skal ha stabilt blodsukker.

Jeg merket også da jeg slanket meg at vaner og cravings endret seg, suget på sukker og junk ble mindre. Det på godteri forsvant faktisk helt.

Så selv om det å ha cheat days/treat days nærmest er et must, så tror jeg det er smart å holde seg litt i kragen i starten iallfall. Så vil kroppen slutte å skrike etter det. Rådene er kjipe, det er å ta seg en gulrot eller et knekkebrød når man egentlig har lyst på sjokolade. Men det funker. 

Anonymkode: 68c9a...27d

Skrevet

Jeg må ærlig innrømme at det har blitt en god del junk og utemat i det siste, MEN jeg har allikevel gått ned 0,7-0,8 i uka.

Trikset er å beregne disse kaloriene inn i dagsbudsjettet.

Eks: for 2 uker siden spiste jeg på McDonalds. Da gikk jeg inn på nettsidene og sjekket næringsinnholdet på det jeg hadde lyst på og spiste da mindre kalorier resten av dagen.

Og i går var jeg på indisk restaurant. Da tok jeg meg en god treningsøkt tidligere på dagen  som gjorde at jeg hadde litt ekstra kalorier jeg kunne spise for :) 

Anonymkode: cb0ed...582

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Ts

Anonymkode: e930e...c52

Skrevet

Jeg synes du skal ta det med i kaloriregnskapet ditt. Du bør ha omtrentlig oversikt over hva du bruker og får i deg. 

Spis gjerne energirik mat, men da må du passe på å spise mindre resten av døgnet/dagen i forveien e.l. I en tråd her inne for noen år siden lærte jeg at det er slik mange slanke mennesker holder seg slanke. Vet de at de skal spise noe energirikt, kompanserer de med de andre måltidene den dagen.

Anonymkode: af107...58d

• Liker 1
Skrevet

Som tommelfingerregel - en gang i måneden. Ellers - så ofte som kaloriregnskapet tillater det. Du vil snart finne ut at i det lange løp er det andre ting som er lurere å spise. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...