Gå til innhold

Andre med gutter som kom i puberteten i 10-års alderen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er tidlig. Han var vel knapt 10 år da han kom i puberteten. Nå er han 11 år og han har fått masse, mørkt dun på leppa, er vel ikke lenge før han må barbere seg.  Virker som om han er den første i klassen…flere av guttene har ertet han fordi han har stor tiss😣 Det plager han. Og nå begynner han å få bart.. ikke lett å skille seg ut! Noen flere med gutter som startet tidlig?

Anonymkode: 1b428...615

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en i klassen til mitt barn som er tidlig ute, han får dusje alene da det har vært mye tull i gymtimene da han er omskåret og har fått hår så han skiller seg visst ut. Synes det er synd de ikke prater mer om forskjellene og at man ikke kommenterer andre sin kropp.

Anonymkode: 315bf...0be

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Synes det er tidlig. Han var vel knapt 10 år da han kom i puberteten. Nå er han 11 år og han har fått masse, mørkt dun på leppa, er vel ikke lenge før han må barbere seg.  Virker som om han er den første i klassen…flere av guttene har ertet han fordi han har stor tiss😣 Det plager han. Og nå begynner han å få bart.. ikke lett å skille seg ut! Noen flere med gutter som startet tidlig?

Min sønn begynte vel puberteten da han va 9 år. Kjønnshår, skikkelig svettelukt og en liten dunbart. Er et hode høyere enn sine jevnaldrende. Er nå 11 år.

Jeg vet ikke om det plager sønnen min. Han har hvertfall ikke gitt uttrykk for det og han har mange gode venner. 

Trist å høre at gutten din har det sånn. Kanskje du skulle tatt en prat med foreldrene til de som plager han. 

Anonymkode: f2030...080

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Min sønn begynte vel puberteten da han va 9 år. Kjønnshår, skikkelig svettelukt og en liten dunbart. Er et hode høyere enn sine jevnaldrende. Er nå 11 år.

Jeg vet ikke om det plager sønnen min. Han har hvertfall ikke gitt uttrykk for det og han har mange gode venner. 

Trist å høre at gutten din har det sånn. Kanskje du skulle tatt en prat med foreldrene til de som plager han. 

Anonymkode: f2030...080

Ja, kjønnshår og svettelukt her også. Så bra at det ikke virker som om det plager sønnen din! 
Ja, må nok snakke med foreldrene her..er ganske tøft skolemiljø her dessverre. 

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har en i klassen til mitt barn som er tidlig ute, han får dusje alene da det har vært mye tull i gymtimene da han er omskåret og har fått hår så han skiller seg visst ut. Synes det er synd de ikke prater mer om forskjellene og at man ikke kommenterer andre sin kropp.

Så fint at de har funnet en ordning som (forhåpentligvis) fungerer for han.  Skal snakke med sønnen min om dette er noe han kunne tenke seg! Men, veldig synd, for han er sosial og vil helst gjøre det samme som de andre. 

• Liker 1
Skrevet

Du får si til han at stor tiss kommer han til å sette pris på om et par år. 

Anonymkode: 36f41...8b0

• Liker 1
Skrevet (endret)

De andre kommer nok etter vert❤️

Endret av Bygdetroll
  • Liker 1
Skrevet

Oj! Det var tidlig (tror jeg).... Husker et par av guttene på barneskuulen ble "mobbet" pga. "stor tiss med hår" i femte/sjette, og at læreren vår sa at noe i duren av "dere er for unge til å skjønner greia" e.l. , og alle trodde lærer var tilbakestående også... Kanskje hun var spåkone, og "early-adopter" av  KG :fnise:

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja, kjønnshår og svettelukt her også. Så bra at det ikke virker som om det plager sønnen din! 
Ja, må nok snakke med foreldrene her..er ganske tøft skolemiljø her dessverre. 

Er det en mulighet for han å bytte skole? Det som skjer på skolen kommer til å følge han resten av livet. 

Anonymkode: cd41e...e6b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Født i Norge? Om ikke så er det noen som blir registrert med feil dato og derfor faktisk er et par år eldre enn de er på papiret i Norge. I enkelte land så er de ikke så opptatt av fødselsdato og ikke alle har papirene i orden. 

Anonymkode: d429e...a4b

Skrevet

Litt på siden, men lurer på om dere vet. Regner med barna leser mye på nett, men finnes det fine bøker om pubertet for gutter som er greie å gi barna?

Anonymkode: 817fe...734

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Litt på siden, men lurer på om dere vet. Regner med barna leser mye på nett, men finnes det fine bøker om pubertet for gutter som er greie å gi barna?

Gutteboka er bra👍🏻 Det er en bok om pubertet for gutter som er skrevet av to barneleger, til jenter er den en bok som heter jenteboka

• Liker 1
Skrevet
Bygdetroll skrev (4 minutter siden):

Gutteboka er bra👍🏻 Det er en bok om pubertet for gutter som er skrevet av to barneleger, til jenter er den en bok som heter jenteboka

Takk for tips! Har ikke hørt om de.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for tips! Har ikke hørt om de.

Leste om den nå, så veldig bra ut. Den skal jeg kjøpe. Men det fikk meg til å tenke på noe annet. Er det ikke like viktig å vite hva som foregår med det motsatte kjønn i puberteten? Regner med det ikke står noe om jenten i gutteboka?

Skrevet

På trinnene til barna har jevnt over gutter med familiebakgrunn i Afrika og Midt-østen kommet i puberteten mye før sine klassekamerater hvor all slekt er født i Norge.   Min eldste er 15 og har ikke et dun under armen eller over leppa engang og tro meg det er ikke noe gøy det heller. Tidlig i pubertet for gutter er kanskje kjipt i dusjen, men i andre sammenhenger kan det ses på som en fordel. Tidligere moden for skolearbeid, fysisk sterkere osv.  Så bygg selvtilliten på alle andre fysiske fortrinn som for elsempel høyde kan gi. 

Anonymkode: 8841c...eb2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Leste om den nå, så veldig bra ut. Den skal jeg kjøpe. Men det fikk meg til å tenke på noe annet. Er det ikke like viktig å vite hva som foregår med det motsatte kjønn i puberteten? Regner med det ikke står noe om jenten i gutteboka?

Nei, bare om forelskelse, men det går ann å låne jenteboka på biblioteket så han kan lese den også hvis han ønsker det

Anonymkode: 915da...0df

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

På trinnene til barna har jevnt over gutter med familiebakgrunn i Afrika og Midt-østen kommet i puberteten mye før sine klassekamerater hvor all slekt er født i Norge.   Min eldste er 15 og har ikke et dun under armen eller over leppa engang og tro meg det er ikke noe gøy det heller. Tidlig i pubertet for gutter er kanskje kjipt i dusjen, men i andre sammenhenger kan det ses på som en fordel. Tidligere moden for skolearbeid, fysisk sterkere osv.  Så bygg selvtilliten på alle andre fysiske fortrinn som for elsempel høyde kan gi. 

Anonymkode: 8841c...eb2

Det er sant. Har snakket litt om det.. skal snakke mer.. fint etter hvert nå han begynner å få større muskler før de andre.  

Ingen i klassen hans fra de verdensdelene dessverre. Men, de andre kommer vel etter snart, heldigvis. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...