Gå til innhold

Er forbrytelse og slafs et hovedddverk innen vestlig litteratur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det den viktigste romanen som er gitt ut? 
Er den vanskelig å lese? 

Anonymkode: 1f06c...630

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slafs? hovedddverk?

Anonymkode: 8b41d...097

Skrevet (endret)

Dostojevski? Joda, den er grei. Ikke min favoritt. Jeg er ikke så glad i russisk litteratur. Alt er så dystert, synes jeg. Hvis du leser Camus, Sartre (franske eksistensialister) eller Dostojevski eller Tolstoj (russere), så merker du ikke alltid at de er intelektuelle. Historien flyter greit og setningene er ikke altid så pretensiøse som litteraturkritikken i ettertid kan gi inntrykk av.

Endret av Michaelhe
Skrevet

Forbrytelse og slafs :rulle: Splatter-kannibal-krim?

Hva som er den viktigste romanen kan diskuteres herfra til evigheten og det finnes ingen fasitsvar. Hva som er vanskelig å lese kommer an på leseren vel så mye som boka. Kort sagt - det kommer an på hvem du spør, og du vil få forskjellige svar hver gang (i tillegg til en bidiskusjon om hvorvidt russisk litteratur regnes som vestlig)...

• Liker 3
Skrevet (endret)

Slafs 😄 Det er en kjempegod roman. Motsatt av et par andre romaner jeg ikke gadd, deriblant De besatte, er den høyst lesverdig og gir mye. Kåringer om hva som er det beste som er utgitt, er jeg ganske uinteressert i. Vokabularet i sånne diskusjoner blir så svulstig og mytete. Sånn: Man kan ikke skrive god litteratur uten å ha lest *insert legendarisk, genial, uovertruffen og what not forfatter her*. Men jeg elsker de gamle russerne. Synes de er gode på å beskrive mennesker og språket deres er utrolig levende, selv når det er dystert.

Endret av Lava Anne
  • Liker 1
Skrevet
Lava Anne skrev (Akkurat nå):

Slafs 😄 Det er en kjempegod roman. Motsatt av et par andre romaner jeg ikke gadd, deriblant De besatte, er den høyst lesverdig og gir mye. Kåringer om hva som er det beste som er utgitt, er jeg ganske uinteressert i. Vokabularet i sånne diskusjoner blir så svulstig og mytete. Men jeg elsker de gamle russerne.

Turgenjev sin Fedre og sønner likte jeg da jeg var yngre. Om jeg vil like den nå vet jeg ikke? Gogol klarte jeg ikke lese. Har prøvd et par andre. Tolstoj er jo bra, men humor er ikke hans ting. Ibsen var også knusktørr. 

Skrevet

Jada det var hysterisk morsom tittel

Anonymkode: 7c0cd...ea3

Skrevet (endret)
Michaelhe skrev (12 minutter siden):

Turgenjev sin Fedre og sønner likte jeg da jeg var yngre. Om jeg vil like den nå vet jeg ikke? Gogol klarte jeg ikke lese. Har prøvd et par andre. Tolstoj er jo bra, men humor er ikke hans ting. Ibsen var også knusktørr. 

Gogols Døde sjeler synes jeg er fantastisk. Jeg er helt enig i at Tolstoj ikke er noen humorist, men det er Gogol i denne boken. For et språk! Har du lest hans roman Kappen? Den er kort, ganske uten humor, men har en helt annen atmosfære enn Døde sjeler. Anbefaler den. Fedre og sønner leste jeg bare fordi noen sa den var opphavet til ordet nihilisme, men den kjedet meg. En jegers dagbok likte jeg bedre. Maxim Gorkij er vel heller ikke veldig humoristisk, men språket er nydelig, spesielt i Foma Gordejev og Barndom. Det er jo mye dystre greier, men Døde Sjeler ga meg faktisk et par latterkuler.

Endret av Lava Anne
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Lava Anne skrev (1 time siden):

Gogols Døde sjeler synes jeg er fantastisk. Jeg er helt enig i at Tolstoj ikke er noen humorist, men det er Gogol i denne boken. For et språk! Har du lest hans roman Kappen? Den er kort, ganske uten humor, men har en helt annen atmosfære enn Døde sjeler. Anbefaler den. Fedre og sønner leste jeg bare fordi noen sa den var opphavet til ordet nihilisme, men den kjedet meg. En jegers dagbok likte jeg bedre. Maxim Gorkij er vel heller ikke veldig humoristisk, men språket er nydelig, spesielt i Foma Gordejev og Barndom. Det er jo mye dystre greier, men Døde Sjeler ga meg faktisk et par latterkuler.

At russerne har litteratur i verdensklasse, det er det ingen tvil om. Men de vi har nevnt er fra tsartiden. Gorkij er nyere, men så skifter tematikken til problemstillinger innenfor det kommunistiske diktaturet. Og det er deprimerende. Da er jeg mer glad i noen av filmene deres. De har en flott versjon av sherlock holmes. Og en del fine filmer i ulike sjangre. Sovjetunionen hadde også en del science fiction som ikke får så mye oppmerksomhet i vesten. 

Endret av Michaelhe
Skrevet
Michaelhe skrev (2 timer siden):

At russerne har litteratur i verdensklasse, det er det ingen tvil om. Men de vi har nevnt er fra tsartiden. Gorkij er nyere, men så skifter tematikken til problemstillinger innenfor det kommunistiske diktaturet. Og det er deprimerende. Da er jeg mer glad i noen av filmene deres. De har en flott versjon av sherlock holmes. Og en del fine filmer i ulike sjangre. Sovjetunionen hadde også en del science fiction som ikke får så mye oppmerksomhet i vesten. 

Jeg er heller ikke så glad i eksplisitt politisk litteratur, så det pleier jeg å styre unna, ofte fordi det blir dårlig. Hva vil du anbefale av dette? Jeg ser ikke så mye film, men fint å ha på lista!

Skrevet (endret)
Lava Anne skrev (3 timer siden):

Jeg er heller ikke så glad i eksplisitt politisk litteratur, så det pleier jeg å styre unna, ofte fordi det blir dårlig. Hva vil du anbefale av dette? Jeg ser ikke så mye film, men fint å ha på lista!

Her er en tekstet versjon av Sherlock Holmes

https://www.youtube.com/playlist?list=PLS5g10jrGG0Fg9g-o862Kg31VAyqItsul

Her er White Sun of The Desert (1970)

https://www.youtube.com/watch?v=GqnqFhc9aho

Ivan the Terrible (1944, regi: Sergei Eisenstein. ) 

https://www.youtube.com/watch?v=i5EWgWEcoxM

Jeg har ikke sett så mange russiske scifi filmer. Jeg likte overhodet ikke Solaris, som alle forguder. Jeg kan ikke russisk. Men om du finner noen av disse på youtube, kan du bruke automatisk teksting.

https://fictionhorizon.com/best-russian-sci-fi-movies/

Endret av Michaelhe
  • Liker 1
Skrevet

Blir du aldri lei av disse barnslige omskrivningene? 

Anonymkode: d8aac...5f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan kan vi gjette hvem du sikter til? 

Anonymkode: 640af...565

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

image.jpeg.05f4cd3bfaf6a7a01b719f75437cb086.jpeg

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

image.jpeg.05f4cd3bfaf6a7a01b719f75437cb086.jpeg

Å ja. Ok. Sorry da. :) 

• Liker 1
Skrevet

Hundemannen er super litteratur, da.

• Liker 1
Skrevet
Leifr skrev (1 time siden):

Hundemannen er super litteratur, da.

Ja ikke sant. 

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg var også sikker på at det var Hundemannen-boka du siktet til. 😆

Skrevet
Rowan skrev (På 12.2.2022 den 18.13):

Jeg var også sikker på at det var Hundemannen-boka du siktet til. 😆

👏

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...