AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #1 Skrevet 29. januar 2022 Vi begge har skilte foreldre. Og begge har flere søsken. Begge har også to sett besteforeldre/kommende oldeforeldre. Jeg kjenner allerede på presset. Virker som de forventer alle sammen å dukke opp på føden like etter fødsel, og hvertfall treffe oss hjemme med en gang vi er kommet hjem. Aner jo ikke hvordan fødsel går. Og aner ikke hvor sliten vi kommer til å være. Også er det jo korona da... Jeg er nok mest komfortabel med at min side av familien ser meg i "elendig" form. Er det urettferdig om min familie får se først? Da tenker jeg ikke på alle, men helst foreldre. Og i hvilken rekkefølge bør de få møte? Er det best vi deler opp og lar mange komme samtidig fordelt over feks to dager? Eller få og få av gangen? Er det ok å ha en tidsbegrensning på besøk? Tror det blir vanskelig å "kaste" de ut om vi plutselig blir sliten. Flere vil nok hjelpe oss med mat, husstell osv, men jeg kjenner på at det kan bli masete. Vil ha mest mulig tid til å bli kjent med baby alene. Anonymkode: a853d...6b5 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #2 Skrevet 29. januar 2022 Tror vi hadde ett besøk daglig første uke hjemme. De fikk kun kaffe 🙂. Om jeg var sliten eller baby urolig, så gikk vi bare og la oss. "Kastet" uansett folk ut etter maks en time. Koselig med besøk, men man har jo null kontroll eller rutiner første uka. Det skjønner de fleste oppegående mennesker. Ikke planlegg noe, men ta alt på sparket. Og jeg syns det er ille å prioritere dine foreldre foran mannens. Alle er like mye besteforeldre. Anonymkode: 7c682...18f 12 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #3 Skrevet 29. januar 2022 Alle fikk komme som de ville😊 Jeg sa heller bare fra når det var nok og de måtte gå hjem. Kaffe stilte jeg med. Ville de ha noe mer måtte de ta med selv og gjett om de tok med🤩 Jeg hadde boller, rundstykker, lasagne, kanelboller, gryteretter osv. i stort monn etter besøk som kom innom og hadde med noe😊 Anonymkode: e4134...3d9 5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #4 Skrevet 29. januar 2022 Jeg sa at vi sier i fra når vi vil ha besøk, og så svarte vi ikke på meldinger eller telefoner den første tiden med mindre vi faktisk hadde overskudd til det. Jeg lot det ikke være opp til noen diskusjon. Nå lot jeg mamma og lillesøster, samt svigers og svigersøster, komme på besøk alt på sykehuset for å få det overstått, men det var jo i 2018 - før Korona. Nå er det vel maks to besøkende totalt de fleste plassene tillater? Men det var veldig kjekt å få det overstått så vi kunne være egoistisk med ekstra god samvittighet så lenge vi ønsket. Anonymkode: e3a43...365
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #5 Skrevet 29. januar 2022 Jeg skjønner godt at familien ville komme og hilse på babyen og vi syntes det var stas å vise ham fram. Men ingen ble lenge, maks en time. Det var bare koselig, ingen hadde forventninger om servering og strøkent hus. Anonymkode: 09405...c8a 6
Urwa Skrevet 29. januar 2022 #6 Skrevet 29. januar 2022 Alle kunne komme. Men det var familie og nære venner. Så de ordnet mat og alt. Så ikke noe stress rundt det. 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #7 Skrevet 29. januar 2022 Mange uttrykker at de ønsker å komme på besøk for å vise entusiasme og å vise at baby er velkommen i familien. Mange klarer likevel å styre seg, og klarer helt fint å vente litt etter fødsel. Men det er høflig å uttrykke at man er ivrig. Ikke stress med det - og gi tydelige invitasjoner/instrukser etter fødsel. Anonymkode: c589b...1d3 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #8 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mange uttrykker at de ønsker å komme på besøk for å vise entusiasme og å vise at baby er velkommen i familien. Mange klarer likevel å styre seg, og klarer helt fint å vente litt etter fødsel. Men det er høflig å uttrykke at man er ivrig. Ikke stress med det - og gi tydelige invitasjoner/instrukser etter fødsel. Anonymkode: c589b...1d3 dette. Ingen andre enn kanskje bestemødrene bryr seg egentlig. Man bare later som man er kjempeivrig på å hilse på for å vise interesse og entusiasme. Anonymkode: 5255f...a99 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #9 Skrevet 29. januar 2022 Som guttemamma så blir jeg oppriktig lei meg når du skriver at du helst bare vil ha dine egne foreldre på besøk for å se den nyfødte i den første tiden. Anonymkode: ae3c7...2ad 20 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #10 Skrevet 29. januar 2022 Jeg var totalt vrak etter fødsel. Så vil løste det ved at pappan tok med seg babyen i fellesarealene og viste henne frem der uten at jeg var med. Den eneste som fikk komme inn til meg, var søstra mi. Veldig greit at alle hadde fått sett babyen før vi kom hjem, for da ble det ganske rolig. Anonymkode: 6d4d2...ee1 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #11 Skrevet 29. januar 2022 Har 3 barn, på føden har jeg i utgangspunktet aldri tatt imot besøk annet enn av mannen på sykehuset. Med sistemann ble det annerledes, moren min var svært syk og da besøkte jeg og babyen hennes avdeling. Jeg tar imot både besteforeldre og onkler og tanter på begge sider første uke, uten noe spesifikk rekkefølge. Men har ikke besøk fra alle på engang, det blir travelt. Min erfaring med barselbesøk er at de fleste er så pass sosialt oppegående at de ikke drøyer besøket for lenge. Sistemann tok vi kun imot barselbesøk fra besteforeldre, på grunn av korona. Alle søskenbarn og tanter/onkler fikk vente pga smitterisiko. Alle forstår at at folk vil verne om sitt nyfødte barn. Du har født og det er du som bestemmer 😊 Anonymkode: d87e3...39d 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #12 Skrevet 29. januar 2022 Fødte før jul, og vi viste ham frem på FaceTime fra sykehuset og sa da i samme slengen at de skulle få invitasjon til å komme å hilse på. Inviterte besteforeldrene hver sin formiddag helga etter at han ble født (født på tirsdag). Tanta fikk hilse på når det passet inn i hennes juleferie ettersom hun bor langt unna. Oldeforeldrene har ikke fått hilse på enda pga smittesituasjonen - vi har et eldre barn i barnehage og ønsker ikke å ta livet av dem med alt det gøye vi strør om oss med for tida. Våre tanter, onkler og søskenbarn har heller ikke hilst på enda. Får bli til våren når smittetrykket går ned / babyen er over tre måneder og tåler mer. Anonymkode: 0c6b5...f7e 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #13 Skrevet 29. januar 2022 Kun besteforeldrene fikk komme på besøk om de ville, etter 1 uke. Ellers ga vi beskjed til søsken, oldeforeldre, søskenbarn, tanter/onkler og venner at vi sender en mld når de kunne komme. Slik at de ikke plutselig skulle stå på døra 🙈 Anonymkode: 04f2d...392
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #14 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi begge har skilte foreldre. Og begge har flere søsken. Begge har også to sett besteforeldre/kommende oldeforeldre. Jeg kjenner allerede på presset. Virker som de forventer alle sammen å dukke opp på føden like etter fødsel, og hvertfall treffe oss hjemme med en gang vi er kommet hjem. Aner jo ikke hvordan fødsel går. Og aner ikke hvor sliten vi kommer til å være. Også er det jo korona da... Jeg er nok mest komfortabel med at min side av familien ser meg i "elendig" form. Er det urettferdig om min familie får se først? Da tenker jeg ikke på alle, men helst foreldre. Og i hvilken rekkefølge bør de få møte? Er det best vi deler opp og lar mange komme samtidig fordelt over feks to dager? Eller få og få av gangen? Er det ok å ha en tidsbegrensning på besøk? Tror det blir vanskelig å "kaste" de ut om vi plutselig blir sliten. Flere vil nok hjelpe oss med mat, husstell osv, men jeg kjenner på at det kan bli masete. Vil ha mest mulig tid til å bli kjent med baby alene. Anonymkode: a853d...6b5 jeg er veldig glad de kom samme dag og dagene etter, jeg var selskapsyk,men fikk også mye tid med babyen, synes det er fint familien er intressert Anonymkode: 29e37...318 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #15 Skrevet 29. januar 2022 Virker som dere fleste her har familie i nærheten. Hva med dere som ikke har noen i nærheten hvor besøket må faktisk overnatte minst 1 uke om de først kommer? Har dere hatt kapasitet til det de første ukene? Feks først kommer familien til den ene og skal overnatte en ukes tid eller mer og så den andres? Og eventuelle søsken osv i tillegg etter det? Bare lurer for jeg er i en slik situasjon.. Anonymkode: 2e15a...e76
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #16 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Virker som dere fleste her har familie i nærheten. Hva med dere som ikke har noen i nærheten hvor besøket må faktisk overnatte minst 1 uke om de først kommer? Har dere hatt kapasitet til det de første ukene? Feks først kommer familien til den ene og skal overnatte en ukes tid eller mer og så den andres? Og eventuelle søsken osv i tillegg etter det? Bare lurer for jeg er i en slik situasjon.. Anonymkode: 2e15a...e76 Hvor bor de som må overnatte i en uke? På den andre siden av jorda? Hvis de må være en uke så tar de vel inn på hotell. Anonymkode: 09405...c8a 11
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #17 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Virker som dere fleste her har familie i nærheten. Hva med dere som ikke har noen i nærheten hvor besøket må faktisk overnatte minst 1 uke om de først kommer? Har dere hatt kapasitet til det de første ukene? Feks først kommer familien til den ene og skal overnatte en ukes tid eller mer og så den andres? Og eventuelle søsken osv i tillegg etter det? Bare lurer for jeg er i en slik situasjon.. Anonymkode: 2e15a...e76 Aldri i livet om jeg hadde ønsket besøk i en uke i strekk, uansett hvor hjelpsom og god de prøver å være. AirBNB, hotell eller annen familie. Eller vent til det passer bedre. Anonymkode: e3a43...365 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #18 Skrevet 29. januar 2022 Jeg har vært utslitt etter harde fødsler, samtidig har jeg jo hatt et ekstremt ønske i å vise frem den perfekte babyen til alle jeg var glad i. Så vi hadde mye besøk, og så gikk jeg (og evt baby) bare å la oss når vi ble slitne. Ingen har reagert på det. 😊 Noen ganger gikk jeg og la meg, og så hadde mannen baby i stua sammen med besøket. Nære og kjære vil jo se den nybakte mora for å få bekreftet at alt går greit, men utover det så er det jo babyen folk ofte vil møte. Jeg ønsker jo at besteforeldre og tanter og onkler skal ha et godt forhold til barnet, og selv om jeg ikke hadde det næreste forholdet til svigers osv før, så ble jeg jo kolossalt mye mer glad i dem da jeg så hvor utrolig høyt de elsket babyen. ❤ det å se noen elske noen du elsker, det gjør noe med forholdet altså! Anonymkode: b1fd3...71c 2 1
Gjest Villfisker Skrevet 29. januar 2022 #19 Skrevet 29. januar 2022 Ser hele tiden tråder om dette. Det er dere som skal ha baby. Ikke dem. Få det inn i knollen på slekta, og sett ned foten. Ingen vet hvordan fødselen blir, eller hvor mye babyen vil kreve den første tida. Babyen får alle tidsnok se. De trenger ikke møte den når dere er slitne, og alt er nytt. Si fra at de får møte babyen når det passer. Presser de på, bare gjenta. Ikke diskuter. «Bare» vær bestemt.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #20 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvor bor de som må overnatte i en uke? På den andre siden av jorda? Hvis de må være en uke så tar de vel inn på hotell. Anonymkode: 09405...c8a Ja nesten faktisk, så det er ikke sånn at de tar turen for en natt liksom.. og heller ikke så mye penger at hotell skulle være noe alternativ. Samme med min familie, de bor på et lite sted noen tusen km unna . Fly koster vel cirka det samme som en ukes tur til syden her fra , og da snakker jeg ikke om restplasser😅 Til info så er det ingen som har sagt de skal komme men regner med de fleste har lyst å se babyen før den blir over 1 år... Anonymkode: 2e15a...e76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå