Gå til innhold

Var jeg dramatisk og krevende som gav beskjed?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er to venninner som bor sammen (21 og 22 år gamle sammen)

hun setter aldri ting i oppvaskmaskinen, og rydder veldig lite etter seg. Det vil si hver morgen kommer jeg ned til at det er en kaffekopp og asjett på benken når oppvaskmaskinen står tom og stekepanner settes alltid uvasket ned i vasken... 🤷🏻‍♀️
dette har jo selvsagt blitt et irritasjonsmoment, så selv om jeg er konfliktsky fant jeg ut at jeg til slutt ville gi beskjed. Det gjorde jeg, og det ble tatt fint i mot.

senere på dagen traff jeg en annen venninne. Fortalte i dag at jeg hadde tatt den samtalen. Venninnen lo meg rett opp i ansiktet "haha, er du seriøs?! Starte drama pga litt kjøkkenservise?? Det tar deg seriøst et sekund å rydde opp etter henne... jaja, du velger dine kamper selv" sa hun og lo hånlig... følte meg skikkelig dum...

var jeg dramatisk som gav beskjed når jeg egentlig bare kjapt kunne rydda opp etter henne? 

Anonymkode: 60606...b49

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At venninna du snakka med anser seg selv som alle andre sin tjener for stå på hennes regning. Jeg hadde også tatt det opp dersom den jeg bor med ikke holder orden rundt seg. 

Anonymkode: 8cff8...f2f

• Liker 29
Skrevet

Man rydder opp etter seg selv, så enkelt er det. Bor man med andre skal man ta hensyn. Bor man alene kan man gjøre som man vil! Det er helt på sin plass at du tok dette opp med hun du bor sammen med. Det er jo bare toppen av latskap å sette skitne tallerker, krus o.l. utenfor vaskemaskinen 🙄

Anonymkode: dd585...b36

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

At venninna du snakka med anser seg selv som alle andre sin tjener for stå på hennes regning. Jeg hadde også tatt det opp dersom den jeg bor med ikke holder orden rundt seg. 

Anonymkode: 8cff8...f2f

Glemte å nevne at denne venninna fortAtt bor hjemme hos mor og far 😅

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Man rydder opp etter seg selv, så enkelt er det. Bor man med andre skal man ta hensyn. Bor man alene kan man gjøre som man vil! Det er helt på sin plass at du tok dette opp med hun du bor sammen med. Det er jo bare toppen av latskap å sette skitne tallerker, krus o.l. utenfor vaskemaskinen 🙄

Hun hadde også filmkveld med kjæresten sin. De hadde fløtegratinerte poteter biff og saus, + rødvin... hun dro på ferie neste dag og ingenting var vasket opp...

Skrevet

Du er ikke dramatisk. 

Anonymkode: 9d3a7...298

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun hadde også filmkveld med kjæresten sin. De hadde fløtegratinerte poteter biff og saus, + rødvin... hun dro på ferie neste dag og ingenting var vasket opp...

Herlighet for en lat kvinne... Hun kunne værtfall vært vennlig nok å spurt deg om du kunne tatt oppvasken for henne denne gangen, og ikke bare gått ut fra at du skulle gjøre det. Er du generelt veldig snill og/ eller konfliktsky? Da kan du fort bli utnyttet. Har selv sagt ifra til noen jeg bodde i kollektiv med at de måtte rydde opp og vaske etter seg selv. Men noen har så dårlige rutiner, eller er så late at det er bare sånn de er. Men det skal ikke være sånn at du stadig må rydde opp etter henne, da hadde jeg faktisk bare flyttet ut. Jeg orker ikke å være noens hushjelp.

• Liker 4
Skrevet

Om det aldri ryddes så hadde jeg absolutt sagt ifra. Men hadde ikke brydd med om det skjedde en og annen gang. 

Det jeg synest er mest "drama" her er at du måtte fortelle det til enda en venninne. 

Anonymkode: 6e89c...40d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om det aldri ryddes så hadde jeg absolutt sagt ifra. Men hadde ikke brydd med om det skjedde en og annen gang. 

Det jeg synest er mest "drama" her er at du måtte fortelle det til enda en venninne. 

På hvilken måte er det dramatisk å ta opp et irritasjonsmoment med en annen venninne? Av og til har man behov for å få ut ting som man tenker på, eller trenger å høre andres synspunkter. Ingenting dramatisk med det.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi møtes på kafe, hun spirte hvordan det gikk med meg på studie, i leiligheten osv. da ble det naturlig å ta opp

• Liker 5
Skrevet

De årene jeg levde i kollektiv av ulike typer holdt jeg bare kjeft. Hadde mine ting i mitt skap, en ren fjøl, og så videre. Og lot være å klage på andre. Det er på en måte etiketten de årene man er student, og bor rimelig. 

Anonymkode: 3f6a9...019

• Liker 1
Skrevet

Ironisk nok var det venninna di som hadde en dramatisk reaksjon 😅

Anonymkode: 0fca5...07a

• Liker 5
Skrevet

Begge dine venninner er tydeligvis late og umodne. Ingen kan forvente at andre rydder etter en, det er da snakk om voksne damer her. Hun som lo er helt på viddene, tydeligvis bortskjemt hjemmefra. 

Anonymkode: 590b7...061

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er to venninner som bor sammen (21 og 22 år gamle sammen)

hun setter aldri ting i oppvaskmaskinen, og rydder veldig lite etter seg. Det vil si hver morgen kommer jeg ned til at det er en kaffekopp og asjett på benken når oppvaskmaskinen står tom og stekepanner settes alltid uvasket ned i vasken... 🤷🏻‍♀️
dette har jo selvsagt blitt et irritasjonsmoment, så selv om jeg er konfliktsky fant jeg ut at jeg til slutt ville gi beskjed. Det gjorde jeg, og det ble tatt fint i mot.

senere på dagen traff jeg en annen venninne. Fortalte i dag at jeg hadde tatt den samtalen. Venninnen lo meg rett opp i ansiktet "haha, er du seriøs?! Starte drama pga litt kjøkkenservise?? Det tar deg seriøst et sekund å rydde opp etter henne... jaja, du velger dine kamper selv" sa hun og lo hånlig... følte meg skikkelig dum...

var jeg dramatisk som gav beskjed når jeg egentlig bare kjapt kunne rydda opp etter henne? 

poenhet er jo ikke hvor kjapt du kan rydde etter henne. poenget er at begge er voksne og har like mye ansvar for å rydde etter seg. Du hjprde så klart rett i å gi beskjed

• Liker 2
Skrevet

da hadde jeg blitt forbanna

• Liker 2
Skrevet

Nei, det er helt innafor å si fra om dette. Jeg bor ikke med romkamerat, men to tenåringer. Herregud for et jævla mas det er om å få de til å sette inn i oppvaskmaskinen og vaske opp kjeler og panner etter seg. Uffing og akking og det er ikke måte på hvor synd det er på de. "Jammen serr?! Det tar deg to sekunder å gjøre det selv!" Sier de.  Ja jaggu tar det akkurat samme tiden for  dem å gjøre det selv også.

Nei. Det der er sykt irriterende og helt innafor å si fra om. Det er kjedelig å måtte rydde etter andre før man får satt igang med det man skal.

Anonymkode: 2f1f8...cda

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er ikke greit.

Men om hun velger å rydde egen kaffekopp senere på dagen eler gryta 2 timer etter middag må du akseptere når du bor med andre. 

Men, om du forteller om disse tingene til venninner kan det oppfattes som baksnakking- greit å droppe det. 

Endret av Fløff
  • Liker 2
Skrevet

Aha, da er hun nok heller av typen som venter at andre skal rydde etter henne uten å mukke enn den som rydder etter andre. 😂

Anonymkode: acf57...058

• Liker 1
Skrevet

Da er det ikke mye å lure på hvem som rydder der.

Når barna mine gjør sånt sier jeg fra. Ikke fordi det ikke tar meg to sekunder å sette et par sko i skostativet eller en tallerken i oppvaskmaskinen. Men fordi jeg reagerer på den underliggende beskjeden: du er her for å rydde opp etter meg.

Anonymkode: e364a...593

• Liker 3
Skrevet

Ja det var unødvendig å si ifra til venninna di. Du er tydelig en person som liker å skape unødvendige diskusjoner. 
Skal du bo med andre på din alder så må du tåle litt rot, sånn er det bare! 

Anonymkode: 96623...f8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...