Gå til innhold

Noen andre som får sms om "pakke som venter på deg" og link? Svindel? 😡

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så irriterende. Det er enten "pakke kommer snart, trykk her" eller "pakke venter, trykk her". 

Hvordan får disse tullingene tak i våre telefonnumre? Er det helt random? 

Anonymkode: 9a7be...0a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sender ut millionvis av meldinger. De aller fleste stoppes av teleoperatørene, men de finner stadig måter å sno seg rundt det.

Anonymkode: 72e3e...284

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fått en sånn melding, og tenkte at det måtte være en feil. Jeg dro for å spørre etter den, bare for moro skyld. Til min store overraskelse kom de med en pakke. Den var adressert til meg. Jeg kontaktet hun som stod som avsender, men hun hadde ikke sendt noen pakke. Etter masse detektivarbeid og hjelp av kundeservice til finn.no, så viste det seg at det var PostNord som hadde klart å merke en pakke med feil mottager og avsender. Stakkaren som hadde kjøpt pakken, hadde ikke fått noen hjelp av PostNord når de rotet bort pakken hennes. Så hun var veldig takknemlig når jeg tok kontakt.

Anonymkode: 34f05...1f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har fått en sånn melding, og tenkte at det måtte være en feil. Jeg dro for å spørre etter den, bare for moro skyld. Til min store overraskelse kom de med en pakke. Den var adressert til meg. Jeg kontaktet hun som stod som avsender, men hun hadde ikke sendt noen pakke. Etter masse detektivarbeid og hjelp av kundeservice til finn.no, så viste det seg at det var PostNord som hadde klart å merke en pakke med feil mottager og avsender. Stakkaren som hadde kjøpt pakken, hadde ikke fått noen hjelp av PostNord når de rotet bort pakken hennes. Så hun var veldig takknemlig når jeg tok kontakt.

Men da har jo du fått en legitim hentemelding fra PostNord, ikke en spammelding som vil ha deg til å trykke på lugubre lenker.

Anonymkode: 270ee...bbc

• Liker 2
Skrevet

Jeg får stadig sånne, det litt skumle er at de ofte kommer når jeg venter på en pakke. Som om de vet det. Men som regel er meldingene ganske lette å avsløre på skrivefeil. Man skulle tro at de ville klart å formulere en setning på norsk når de først bruker så mye ressurser på å spamme folk. 

Anonymkode: 06007...225

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg opplevde akkurat det samme for noen måneder siden. Det var faktisk en pakke og ordentlig SMS fra PostNord, men verken PostNord eller «avsender» skjønte hva det handlet om. Jeg hentet selvfølgelig ingen pakke siden jeg ikke har bestilt noe, så hva skjedde med den og hvem var avsenderen, vet jeg fortsatt ikke 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg får stadig sånne, det litt skumle er at de ofte kommer når jeg venter på en pakke. Som om de vet det. Men som regel er meldingene ganske lette å avsløre på skrivefeil. Man skulle tro at de ville klart å formulere en setning på norsk når de først bruker så mye ressurser på å spamme folk. 

Anonymkode: 06007...225

Men det er jo norske telefonnumre som sender det 

Gjest BrittEkeberg
Skrevet (endret)

Nei. Blokker nummeret. 

Endret av BrittEkeberg
Skrevet

Det er så irriterende at man ikke kan «reservere» seg mot en sånn bullshit. På e-post havner sånt søppel som regel i en spam-mappe, slik at man slipper å se det, men på mobil blir man nødt til å se det og irritere seg over det 

Skrevet
BrittEkeberg skrev (1 minutt siden):

Nei. Blokker nummeret. 

Det er forskjellige numre hver gang 

• Liker 1
Gjest BrittEkeberg
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er forskjellige numre hver gang 

Blokker alle. Og hvis du ikke er mye i utlandet, så setter du på innstillingen - ikke kontakt meg i utlandet - i appen hos operatøren din. Blokker norske nummere også. 

Skrevet
BrittEkeberg skrev (1 minutt siden):

Blokker alle. Og hvis du ikke er mye i utlandet, så setter du på innstillingen - ikke kontakt meg i utlandet - i appen hos operatøren din. Blokker norske nummere også. 

Først sjekker jeg dem på gulesider og det er telefonnumre til reelle personer som bor i Bergen, Drammen eller andre steder. Lurer på om de er klare over at det kommer søppel fra deres telefonnumre. 

Gjest BrittEkeberg
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Først sjekker jeg dem på gulesider og det er telefonnumre til reelle personer som bor i Bergen, Drammen eller andre steder. Lurer på om de er klare over at det kommer søppel fra deres telefonnumre. 

Moren min får også det. Vi finner de til og med på Facebook. Sist var det fra et taxiselskap i Drammen. 

Skrevet

Jeg har fått to sånne. Åpner selvsagt ikke lenken og bare sletter meldingen. 

Anonymkode: 54416...97d

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har fått to sånne. Åpner selvsagt ikke lenken og bare sletter meldingen. 

Anonymkode: 54416...97d

Men hvorfor sender de meldinger til akkurat deg eller meg? Hvordan får de tak i telefonnumrene? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men hvorfor sender de meldinger til akkurat deg eller meg? Hvordan får de tak i telefonnumrene? 

De sender ut til alle nummer, de velger ikke ut noen spesielle.

Anonymkode: 72e3e...284

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

er nummeret ditt offentlig tilgjengelig hos for eksempel Gule Sider eller lignende? 

Jeg har faktisk sånn "reservert" nummer, og har fremdeles "til gode" å få noen sånne søppel-meldinger. :phaedra:  

Anonymkode: 06d13...7da

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

er nummeret ditt offentlig tilgjengelig hos for eksempel Gule Sider eller lignende? 

Jeg har faktisk sånn "reservert" nummer, og har fremdeles "til gode" å få noen sånne søppel-meldinger. :phaedra:  

Anonymkode: 06d13...7da

Jeg har også et sånt reservert nummer. Derfor lurer jeg på hvorfor jeg begynte å få sånne meldinger 🙁🤔 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har også et sånt reservert nummer. Derfor lurer jeg på hvorfor jeg begynte å få sånne meldinger 🙁🤔 

Jeg også. Fikk to sånne meldinger bare i dag. Tipper det er noen som selger videre telefonnummer, en eller annen nettbutikk. 

Anonymkode: 52257...406

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg også. Fikk to sånne meldinger bare i dag. Tipper det er noen som selger videre telefonnummer, en eller annen nettbutikk. 

Anonymkode: 52257...406

Men hvordan får de tak i reserverte, «skjulte», numre? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...