AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #1 Skrevet 29. januar 2022 Hei! Har nylig gått fra barnefar, har vært mye styr i forholdet det siste året og jeg har tatt han flere ganger i å røyke hasj. Skal snart til familievernkontoret og jeg ønsker at han går til rustesting før event. Samvær med barna. De er forsåvidt små, eldste er 4 år. Noen som har erfaring med dette? Kan jeg kreve det hos FVK? Har snakket med barnevernet, men de sier bare at jeg har ansvar for å ikke sende barna dit dersom jeg mistenker forhold barn ikke skal være i, samtidig som de sier jeg ikke kan nekte det .. hva gjør man da? Barnefar har blitt ganske ustabil og har mye sinne mot meg, det er ikke en person jeg ønsker å nekte samvær med på egen hånd.. Anonymkode: e68f0...833
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #2 Skrevet 29. januar 2022 Ring politiet neste gang du vet at han ruser seg, kanskje? Er det bevist at han ruser seg, vil det være lettere for barnevernet å hjelpe deg. Anonymkode: d350a...619 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #3 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ring politiet neste gang du vet at han ruser seg, kanskje? Er det bevist at han ruser seg, vil det være lettere for barnevernet å hjelpe deg. Anonymkode: d350a...619 Jeg vet dessverre ikke når han ruser seg, har bare funnet det på han/ kjent lukta. Vi har ikke kontakt for tiden og jeg har flyttet ut med barna. Anonymkode: e68f0...833
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #4 Skrevet 29. januar 2022 Familievernkontoret kan ikke gjøre noe her, de har ingen myndighet. Ei venninne fikk far til å avlegge urinprøver før samvær (hasj, mdma), men usikker på om det var pålagt han. Han gjorde det en stund. Anonymkode: 8e71a...db7
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #5 Skrevet 29. januar 2022 For mitt vedkommende så hadde jeg aldri sendt barna på samvær til en som har et ukontrollert sinne og ruser seg når det passer han. Jeg hadde gitt beskjed til Barnevernet at sånn blir det til mannen har fått hjelp og behandling. Om han ville se barna så får han komme hjem til deg mens det er ekstra tilsyn der samtidig. Hadde ikke stolt på den mannen i 5 min Anonymkode: 993de...ca3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #6 Skrevet 29. januar 2022 Ruser han seg til «hverdags»? Rundt barna, slik at det er påfallende? Om man skal være pragmatisk er ikke en sigg etter barnas leggetid så mye værre enn noen glass vin. Er det snakk om overnattingssamvær eller dagsamvær? Kan du være til stede under samvær, eller vil det bare trigge far? Har han vært sint på barna, eller med dem til stede? Finnes det noen i nettverket dere begge har tillit til, som kunne ha hatt «tilsyn»? Beklager mange spørsmål😉 Dette er en utrolig kjip situasjon, der man er mellom barken og veden, mellom samværs«sabotasje» og å potensielt utsette barna for en ruset forelder. Er saken meldt til barnevernet, eller bare drøftet? Dersom saken meldes, og det åpnes undersøkelse, må bv gjøre en vurdering av far (og deg), knyttet til omsorgen for barna. Da må de i større grad uttale seg om risikoen barna kan møte hos far. Men det er klart, det blir lett ord mot ord. Det skal en del til for å få gjennom rustesting når noen ikke vil. Du kan også ta saken til barnefordeling i retten, da vil du også få andres øyne på og mening om samvær med far. Da er det på en måte ute av dine hender. Anonymkode: 660b7...d74
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #7 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg vet dessverre ikke når han ruser seg, har bare funnet det på han/ kjent lukta. Vi har ikke kontakt for tiden og jeg har flyttet ut med barna. Anonymkode: e68f0...833 Hasj sitter i blodet/urinen opptil 30 dager hvis han røyker daglig eller flere ganger i uken. Altså må han kutte ut hasjen i 30 dager før han vil få en negativ prøve. Du kan ikke kreve noe som helst fra FVK. De bestemmer like lite som naboen din gjør over deg. Du melder far til barnevernet. Du sender selv en bekymringsmelding. Hjelper ikke bare å snakke med barnevernet. Det må de ikke følge opp. Men en bekymringsmelding må de sette av tid for å undersøke og vurdere om det er alvorlig nok. Anonymkode: fc9b4...f92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå