Gå til innhold

Når man må henvise til annen selvskrevet oppgave, og samtidig den gamle kilden i bacheloroppgave (Hjelp!)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skriver en bacheloroppgave, der jeg skal nevne noe jeg har skrevet om i andre oppgaver. Samtidig må det jo henvises til forfatter som jeg fant den gamle teksten fra. Det er litt vanskelig å omformulere teksten jeg har skrevet før, da det ikke er så mange måter å beskrive det på. Hvordan gjør jeg dette når jeg skal bruke samme tekst i bacheloroppgaven?
Litt enklere forklart:

Har skrevet kanskje 2 oppgaver innenfor samme tema som jeg også må bruke i bacheloroppgaven. Må henvise til både mine egne oppgaver, og kildene jeg har brukt i de gamle tekstene i samme avsnitt i bacheloroppgaven.

Setter STOR pris på hjelp, klarte ikke finne noe om dette.

Anonymkode: 5babe...dfc

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Med mindre du skal bruke empiriske funn, så skriver du om det du har skrevet fra før, og henviser til orginalkilden. Om du synes det er vanskelig, så les - lukk bøkene og skriv etter hukommelsen. Ikke under noen omstendighet klipper du ut tekst, og limer den inn igjen og henviser til deg selv (med mindre det er snakk om egne funn, egne teorier og hypoteser). 

Endret av MollyJones
  • Liker 4
Skrevet
MollyJones skrev (1 minutt siden):

Med mindre du skal bruke empiriske funn, så skriver du om det du har skrevet fra før, og henviser til orginalkilden. Ikke under noen omstendighet klipper du ut tekst, og limer den inn igjen og henviser til deg selv (med mindre det er snakk om egne funn, egne teorier og hypoteser). 

Dette ☝

Klipp pg lim fra tidligere oppgaver trekker iallfal ikke opp.

Anonymkode: 91ab1...32d

• Liker 4
Skrevet

Men jeg må vel likevel henvise til egne oppgaver?
Teksten jeg skal bruke handler mest om definisjon på ulike ord.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Nei, du legger bort den gamle teksten, så finner du frem orginalkilder også definerer du dette til oppgaven din. 

I denne oppgaven vil jeg bruke begrepet X, og i det legger jeg forståelsen som X skriver (årstall, sidetall): "X er blablabla". 

• Liker 1
Skrevet

IKKE henvis til egne oppgaver. Selvsagt finnes det andre måter å skrive om originalkildene på.

Hilsen sensor og veileder på bacheloroppgaver

Anonymkode: 29604...008

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

TS

Men er det dine definisjoner i utgangspunktet, da? Hvis ikke så skriver du selvsagt originalkilden.

Som alle andre også sier: ikke klipp og lim fra tidligere oppgaver. Skriv det på nytt. Definisjoner refereres til der den står. Ikke til en random studentoppgave. 

Skrevet (endret)

Du kan ikke henvise til oppgaver/tekster du har skrevet tidligere, med mindre disse er publiserte og tilgjengelige for allmennheten. Det må være mulig for de som leser oppgaven å finne og lese kilden selv.

Men det kan da ikke være noe problem å skrive det samme som du har gjort i tidligere oppgaver og referere til originalkildene? Bare ikke skriv rett av, omformuler litt. 

Endret av Myrmica
Skrevet

Du har helt rett i at du skal henvise til deg selv dersom du bruker noe du har skrevet i tidligere oppgaver, ellers kan du bli tatt for selvplagiering, som er en form for fusk.

Det spiller ingen rolle om den forrige teksten din er publisert eller ikke. Alle universitet og høyskoler i Norge bruker elektroniske fuskeprogram, som screener innleveringen din mot alle tidligere innleveringer fra alle studenter, samt tilgjengelige tekster på nett. Det vil komme som treff i fuske-programmet dersom du benytter en av dine tidligere oppgaver, arbeidskrav el liknende uten å henvise til denne. 

Noen over her foreslår å «omformulere litt» så går det bra. Det er helt feil. Det kalles parafrasering og er også en form for fusk. Å ta kredit for noe en annen (eller du selv i et tidligere arbeid) har tenkt, og bare endre ordene til synonymer eller liknende, er ikke i tråd med akademisk redelighet, og er også en form for fusk.

Hovedregelen i alle akademiske oppgaver er at dersom du er i tvil er det bedre med en henvisning for mye enn en for lite. I ditt tilfelle ville jeg referert til tidligere oppg + originalkilde.

(Jeg har jobbet på universitet i 12 år, og har undervist, veiledet og sensurert på bachelor, master og phd nivå, så jeg lover at det jeg sier her er riktig).

Anonymkode: e38d4...dc0

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...