Dødspingvinen Skrevet 21. oktober 2005 #1 Skrevet 21. oktober 2005 Jeg har ei innekatt som fikk forebyggende ormkur nå sist i august. Ho er litt over fem måneder nå. Vi har fått masse små fruktfluer av en eller annen grunn, og det gjør meg litt engstelig. Har nemlig hørt at de kan gi katter orm?? Smille har spist litt mer en vanlig i det siste. Ikke foruroligene mye, men allikevel. Det virker som om ho bæsjer mer enn vanlig. Har aldri vært borti katt med orm før, så jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal se etter... Kan fluene ha gitt ho orm, selv om ho fikk forebyggende ormekur for to måneder siden? Hva er tegnene på at katten har orm?
Gjest gjest1 Skrevet 21. oktober 2005 #2 Skrevet 21. oktober 2005 Det kan dukke opp orm i oppkast og avføring. Har aldri oppdaget det på min, men enkelte sier at du kan se små hvite korn(egg?) i pelsen rundt endetarmen dersom katten er angrepet. Har katten mye orm kan det også tyte ut av endetarmen. Når katten min har hatt orm har jeg funnet det i oppkast. Hun er utekatt så hun får kur med jevne mellomrom året rundt.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2005 #3 Skrevet 21. oktober 2005 Kan fluene ha gitt ho orm, selv om ho fikk forebyggende ormekur for to måneder siden? Hva er tegnene på at katten har orm? ← Ormekur virker ikke forebyggende, de kan altså få orm igjen umiddelbart etter avsluttet ormekur. Det gjelder imidlertid å ikke gå det altfor ofte, da det kan gjøre ormen resistent overfor ormemiddelet. Og det er bedre p gi for stor dose (da blir all ormen drept), enn å gi for lite. SYmptomer på orm kan være: vekttatp, oppblåst mage, økt apetitt, oppkast, løs avføring, synlig tredjeøyelokk. Ellers er det ikke uvanlig å finne hvit orm i avføringen. Det skal svært mye til før innekatter får orm, så hvis du ikke ser noen tydelige tegn nå, er nok sannsyneligheten stor for at katten ikke har orm.
lillesky Skrevet 21. oktober 2005 #4 Skrevet 21. oktober 2005 Økt apetitt merket jeg hos min katt, da han fikk orm. Ja, jeg har lest på en veterinærside at innekatter kan få orm av fluer. Kanskje du kan gi henne en ormekur til, bare for å være på den sikre siden.
Dødspingvinen Skrevet 22. oktober 2005 Forfatter #5 Skrevet 22. oktober 2005 Skal gi det ett par dager kanskje, og se om det er noen forandring i det hele. Så får ho ormekur fra mandagen av om det ikke har roet seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå