AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #41 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det var en god ide, for barnet skal få sin del. Hvordan kan man eventuelt finne ut hva/hvor mye barnet skal arve? Anonymkode: 7e5c7...59b Pliktdelsarven er 2/3. Men synes ikke dette er en spesielt god ide. Hvis dere får to egne barn før mannen din dør, så skal pliktdelsarven deles på alle barna, ikke kun dette ene som han har nå. Jeg synes du og mannen din skal roe ned på dette, og heller satse på å bli gammel og grå sammen. Anonymkode: 1be17...780 2
Hedda-78 Skrevet 29. januar 2022 #42 Skrevet 29. januar 2022 For at du skal kunne eie hele huset etter hans bortgang, må du kjøpe ut barnet, ja. Løsningen er livsforsikring med deg som begunstiget når han dør. Så bruker du forsikrings-pengene til å kjøpe barnets andel i huset. Det er viktig at det er du som er begunstiget, og ikke ham selv, for i såfall går forsikringspengene inn i dødsboet når han dør, og barnet vil arve det. Men hvis du dør, som samboer uten barn, så arver din familie (foreldre/søsken) deg, så han må jo også kjøpe din del av huset fra din familie på samme måte. Så dere stiller jo allerrede likt, det er ikke noe urettferdig slik det er nå. Du arver ikke ham, og han arver ikke deg. Samboere uten felles barn arver ikke hverandre, og ingen av dere har rett til å sitte i uskifte. https://www.domstol.no/arv-og-skifte/dodsfall-og-arv/arv-nar-avdode-etterlater-seg-samboer/ 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #43 Skrevet 29. januar 2022 Hedda-78 skrev (29 minutter siden): For at du skal kunne eie hele huset etter hans bortgang, må du kjøpe ut barnet, ja. Løsningen er livsforsikring med deg som begunstiget når han dør. Så bruker du forsikrings-pengene til å kjøpe barnets andel i huset. Det er viktig at det er du som er begunstiget, og ikke ham selv, for i såfall går forsikringspengene inn i dødsboet når han dør, og barnet vil arve det. Men hvis du dør, som samboer uten barn, så arver din familie (foreldre/søsken) deg, så han må jo også kjøpe din del av huset fra din familie på samme måte. Så dere stiller jo allerrede likt, det er ikke noe urettferdig slik det er nå. Du arver ikke ham, og han arver ikke deg. Samboere uten felles barn arver ikke hverandre, og ingen av dere har rett til å sitte i uskifte. https://www.domstol.no/arv-og-skifte/dodsfall-og-arv/arv-nar-avdode-etterlater-seg-samboer/ Han kan sitte i uskifte med familien hennes uten deres samtykke, så i praksis trenger han ikke å kjøpe ut hennes familie. Det er hans arvinger som må senere skifte med hennes familie Anonymkode: 19802...9dc
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #44 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er et slikt barn, og enka etter min far er 60 år, truffet en ny mann, reiser til Syden og blåser alle pengene. Når jeg først arver henne om 20-30 år - hvem vet hva som er igjen da...? Samt at det skal gjøres opp med hennes barn også. Så - om dere er unge - så ville jeg sett etter muligheter for hans barn får sin arv innen rimelig tid. For det jeg opplever nå er veldig vondt. (selv om det vondeste selvfølgelig var å miste min far). Anonymkode: 8cc08...941 Hvorfor samtykket du i at hun skal sitte i uskifte? Du kan jo høre med en advokat hvis du mener at hun forbruker arven på en urimelig måte? Anonymkode: 19802...9dc 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #45 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Han kan sitte i uskifte med familien hennes uten deres samtykke, så i praksis trenger han ikke å kjøpe ut hennes familie. Det er hans arvinger som må senere skifte med hennes familie Anonymkode: 19802...9dc Som gifte, ja. Ikke som samboere. Anonymkode: 003cf...f3d 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #46 Skrevet 29. januar 2022 Som gift, og uten barn, går også halve arven til foreldre eller søsken. Testament må til uansett. Barnet har sin arverett, men dere kan ta grep som sikrer deg. Det bør dere gjøre hos advokat. Anonymkode: 15554...e3e 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #47 Skrevet 29. januar 2022 Dette kan løses svært enkelt. Dere kjøper hver sin forsikring som begunstiger den andre med det beløpet som gjør at den gjenlevende kan sitte med huset alene. Så øker han sin forsikring tilsvarende den delen barnet har rett på. Dette har et vennepar av meg gjort ettersom mannen har særkullsbarn og har krav på arv umiddelbart dersom faren dør. Da får stemor en sum som løser ut store deler av huslånet pluss en ekstra sum som hun kan gi til stebarnet. Far sin forsikring er derfor dyrere. Syns forøvrig det er rart at det er dette som bekymrer deg mest, og ikke det faktum at far ikke gidder å ha kontakt med sitt eget barn... Anonymkode: 29816...b3b 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #48 Skrevet 29. januar 2022 Her har også mannen særkullsbarn og vi har felles barn. Vi er gift (og samvær med alle barna). Vi har begunstiget hverandre i livsforsikring pga huset, vil ikke sitte i uskiftet bo. Men hvordan blir det om mannen dør mens vi fortsatt har huslån? Det er jo ikke så mye å arve per nå, mest lån? Anonymkode: b3abb...e1c
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #49 Skrevet 29. januar 2022 Den som arver det han eier, arver også gjelden hans. F.eks hans del av huset er verdt 2 mill, og gjelden er 1,5 mill., og barnet arver dette. Da kan du bruke livsforsikringspengene for å kjøpe andelen av huset for 2 mill. fra barnet. Barnet vil da bruke pengene fra salget til å betale gjelden på 1,5 mill., og sitte igjen med 0,5 mill. Anonymkode: b4ad0...724
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #50 Skrevet 29. januar 2022 Hvis du vil ha det huset må dere jo sørge for at det kun er deg som eier huset. Anonymkode: e8d64...b11
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #51 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 29.1.2022 den 13.33): Barnet skal ikke gå glipp av noe arv. Det jeg prøver å løse er hvordan vi skal gjøre det slik at det blir likt ved eventuell bortgang. Ikke hvordan vi snor oss unna arv slik som mange tror her. Forstår at mange mener det er dumt at jeg stiller slike spm, men er noe jeg lurer på og bekymrer meg over. Derfor håpet jeg på konkrete svar/tips til hvordan jeg kan sikre meg og klare meg hvis han skulle gått bort. Ikke at barnet ikke skal få det som det har krav på. Anonymkode: 7e5c7...59b Dere må tegne livsforsikring som begunstiger den andre, slik at du har råd til å kjøpe ut hans særkullsbarn. Det er sånn man må gjøre det når man har felles barn og er gift også, siden barn arver stordelen av det den avdøde forelderen eier (med mindre man har svært lite verdier, arv til ektefelle går først her). Arv til barn kan innen gitte grenser også reduseres noe gjennom testamente. Med livsforsikring og testamente vil alle få det de har krav på. AnonymBruker skrev (21 timer siden): Dette kan løses svært enkelt. Dere kjøper hver sin forsikring som begunstiger den andre med det beløpet som gjør at den gjenlevende kan sitte med huset alene. Så øker han sin forsikring tilsvarende den delen barnet har rett på. Dette har et vennepar av meg gjort ettersom mannen har særkullsbarn og har krav på arv umiddelbart dersom faren dør. Da får stemor en sum som løser ut store deler av huslånet pluss en ekstra sum som hun kan gi til stebarnet. Far sin forsikring er derfor dyrere. Syns forøvrig det er rart at det er dette som bekymrer deg mest, og ikke det faktum at far ikke gidder å ha kontakt med sitt eget barn... Anonymkode: 29816...b3b Det er ikke stemor som vil ha kontroll på disse pengene, men overformynderiet. Anonymkode: 31b45...dd0 1
CAPS LOCK Skrevet 30. januar 2022 #52 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Gifter dere dere arver du 1/3 av gans del, barnet 1/3 og den siste delen han han styre selv gjennom testament. Anonymkode: 799f0...40e Hvis de gifter seg arver hun 1/4 og barnet 3/4. I testament kan han redusere barnets arv til 2/3 og hennes arv til 4G. 1
Rhodiola Skrevet 30. januar 2022 #53 Skrevet 30. januar 2022 Ryddet for brukerdebatt, avsporing og siteringer av slettede innlegg. - Rhodiola, mod. 1
CAPS LOCK Skrevet 31. januar 2022 #54 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 29.1.2022 den 12.35): Eneste måten å sikre at ingen må betale uten noen ved død er at dere gifter dere og huser står 100% på deg. Anonymkode: 799f0...40e Eneste måten å sikre at ingen må betale ut noen ved død er å ikke eie noe, for selv om huset står 100 % på den ene ektefellen, så vil huset inngå i delingsgrunnlaget ved delingen av midlene som er felleseie, og hovedregelen ved deling av midler som er felleseie, er likedeling. Selv om ektefellene avtaler særeie, vil de arve hverandre, og testament kan ikke frata barn pliktdelsarv. 1
Million Skrevet 2. februar 2022 #55 Skrevet 2. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 29.1.2022 den 12.42): Det kan nok hende at jeg er smålig, men dette barnet har ikke vært i bilde i det hele tatt. Jeg gikk med åpne øyne, men ble sammen med han, ikke barnet. Tenkte ikke på dette med arv og div før vi nå har kjøpt hus og skal gifte oss. Derfor lurer jeg, og jo synes det er litt urettferdig. Så da får jeg bare være smålig. Anonymkode: 7e5c7...59b Du nevnte i et innlegg lenger oppe i tråden at du synes det er urettferdig at du må ev bruke livsforsikringspengene etter han om han faller fra på å betale ut barnet, mens dersom det skjer noe med deg, så får han (mannen din) beholde pengene. Men det er feil, det gjør han ikke. Så lenge du har søsken og foreldre i livet, vil de ha arverett etter deg, så lenge du ikke har egne barn. Så samboeren din ville måttet bruke forsikringspengene på å betale dine slektninger arven deres. Den dagen du får egne barn overtar de arverett etter deg, og dine foreldre og søsken arver ikke lenger etter deg. Som samboere uten felles barn har dere IKKE arverett etter hverandre, med mindre testamente er skrevet. Dette med arverett mellom samboere forandrer seg når man får felles barn. Endret 2. februar 2022 av Million
Illuminatum Skrevet 2. februar 2022 #56 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 29.1.2022 den 13.27): Det var en god ide, for barnet skal få sin del. Hvordan kan man eventuelt finne ut hva/hvor mye barnet skal arve? Anonymkode: 7e5c7...59b Så lenge dere er gift arver barnet ALT. Etter at dere er gift arver barnet ALT med unntak av 1/4 som du som ektefelle eier. Dersom dere skriver testamenter vil dere kunne gjøre om på alt, men barnet arver uansett 2/3 deler av arven og ektefelle har krav på arv på 4G. Ektefellearven går først.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå