Gå til innhold

Arv, hva skjer hvis samboer dør?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da er jo han arving hvis hun dør, hun har ingen barn.

Anonymkode: 799f0...40e

Da må ts i så fall skrive testamente, ellers arver hennes foreldre evt. søsken hvis foreldre ikke er i live.

Anonymkode: 003cf...f3d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skal ikke barn arve sine foreldre? 

Anonymkode: 508b4...419

Jo, det mener jeg de skal. Men dette er også mitt hus, og dermed synes vi det er vanskelig/urettferdig at det skal var en skille mellom hvis jeg dør og han dør. 

Anonymkode: 7e5c7...59b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da er jo han arving hvis hun dør, hun har ingen barn.

Anonymkode: 799f0...40e

Men hun har kanskje søsken, foreldre osv ? Han står vel ikke som enearving bare fordi de er gift (mener han har rett på 1/2 hvis det ikke er barn)? Og hva om han dør før de gifter seg? Og hva om de skiller seg og hun står som 100% eier? 

Anonymkode: 1be17...780

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan nok hende at jeg er smålig, men dette barnet har ikke vært i bilde i det hele tatt. Jeg gikk med åpne øyne, men ble sammen med han, ikke barnet. Tenkte ikke på dette med arv og div før vi nå har kjøpt hus og skal gifte oss. Derfor lurer jeg, og jo synes det er litt urettferdig. Så da får jeg bare være smålig.

Slutt å bruke "urettferdig" om arv du ikke har krav på. Det er bare idiotisk.

Anonymkode: 003cf...f3d

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Han må jo også bruke forsikringsutbetalingen på å beholde huset om han ønsker det, om han ikke har uvanlig stor inntekt.

Barnet skal ha farsarven sin uansett, det kommer dere ikke unna.

Anonymkode: 1309e...29f

Det er sant, men min del går jo på å utbetale barnet hvis jeg har forstått riktig, ikke på å beholde huset. Med andre ord burde han ha en større livsforsikring?

Skrevet

Du arver ikke noe hvis ikke dere er gift eller har en spikret avtale/testamente. Lengden på samboerskapet har ingen betydning. Barnet arver uansett sin far, å ta grep for å hindre det er dårlig gjort. Barn preges av å ikke ha far i livet sitt og å da oppleve at far har hindret arv kan bli veldig vondt for barnet. 

Anonymkode: 1811c...ce5

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan nok hende at jeg er smålig, men dette barnet har ikke vært i bilde i det hele tatt. Jeg gikk med åpne øyne, men ble sammen med han, ikke barnet. Tenkte ikke på dette med arv og div før vi nå har kjøpt hus og skal gifte oss. Derfor lurer jeg, og jo synes det er litt urettferdig. Så da får jeg bare være smålig.

Men det er ikke urettferdig. Lovverket er til for nettopp å sikre dette barnet som tross alt har en biologisk far. At han ikke har deltatt i barnets liv, skal ikke barnet belastes for. Barnet har sine rettigheter, helt uavhengig av hva han og den biologiske moren har tatt av valg.

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Husk at barnet ikke er skyld i at far ikke er tilstede i livet. Det er råttent å tenke at barnets arverett er urettferdig.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er samboer med kreftsyk mann. Vi har et barn hver. Vi eier bolig 50/50. Skal gifte oss. I tillegg må vi få skriftlig fra begge barna at gjenlevende kan sitte i uskiftet bo. Mange som ikke er klar over at den tillatelsen ikke følger med ekteskap, så obs! 

Anonymkode: 6bc33...efd

Tusen takk for info! ❤️

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Husk at barnet ikke er skyld i at far ikke er tilstede i livet. Det er råttent å tenke at barnets arverett er urettferdig.

Det med at han ikke er i livet til barnet er ikke noe jeg kan noe for eller har noe rett til å legge meg oppi. Jeg lurer helt enkelt på hvordan vi skal gjøre dette for at det skal bli likt mellom meg og samboer hvis en av oss dør. 

Skrevet

Det med at han ikke er i livet til barnet er ikke noe jeg kan noe for eller har noe rett til å legge meg oppi. Jeg lurer helt enkelt på hvordan vi skal gjøre dette for at det skal bli likt mellom meg og samboer hvis en av oss dør. 

Det korte svaret er: det kan ikke bli likt. Rett og slett fordi dere går inn i eierskapet på ulike premisser. Han med en livsarving, du uten. Punktum.

• Liker 7
Skrevet

TS dette er ikke urettferdig.. Det er jo hans barn. Dette barnet er like mye hans barn som deres eventuelle barn hvis dere skulle få barn en dag. Det føles sikkert kjipt for deg at barnet får sin del av arven, men sånn er det. Det at faren ikke har vært engasjert i barnets oppvekst har vel ingenting med saken å gjøre. Det eneste som hadde vært urettferdig er om barnet hadde på en eller annen måte gått glipp av arven sin. 

Anonymkode: 19802...9dc

• Liker 4
Skrevet

Og TS hvis du mener dette er urettferdig.. Om du hadde vært et særkullsbarn, hadde du gitt avkall på arv til fordel for kona til faren din? 

Og hvis mannen din ikke har mye penger, så må du huske på at gjenlevende ektefelle har rett på minstearv. Og da får ikke barna noe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg er samboer med kreftsyk mann. Vi har et barn hver. Vi eier bolig 50/50. Skal gifte oss. I tillegg må vi få skriftlig fra begge barna at gjenlevende kan sitte i uskiftet bo. Mange som ikke er klar over at den tillatelsen ikke følger med ekteskap, så obs! 

Anonymkode: 6bc33...efd

Jeg er et slikt barn, og enka etter min far er 60 år, truffet en ny mann, reiser til Syden og blåser alle pengene. Når jeg først arver henne om 20-30 år - hvem vet hva som er igjen da...? Samt at det skal gjøres opp med hennes barn også. 

Så - om dere er unge - så ville jeg sett etter muligheter for hans barn får sin arv innen rimelig tid. For det jeg opplever nå er veldig vondt. (selv om det vondeste selvfølgelig var å miste min far). 

Anonymkode: 8cc08...941

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Når dere er gift så får du også arverett etter han. Jeg regner med at mannen din har andre likvide midler og eiendeler også som barnet kan få som sin arv. Da ender du opp med en ganske liten del av husets verdi som du må betale ut. Hvis du ikke en gang klarer det så vil jeg si at dere bor for dyrt. Jeg hadde i hvert fall ikke vært komfortabel i en slik situasjon.

Anonymkode: 2f246...f51

Hvis vi legger til grunn at huset f eks er verdt 4 millioner, og at mannen dør uten andre barn, så skal det en del til av andre ledige midler for å kunne betale ut barnet 1 320 000,- (pliktdelsarv på 2/3). Og hvorfor skal barnet f eks ta til takke med en bil, noe møbler eller andre eiendeler, bare fordi det summerer opp til dette beløpet? 

• Liker 1
Skrevet

Hvis vi legger til grunn at huset f eks er verdt 4 millioner, og at mannen dør uten andre barn, så skal det en del til av andre ledige midler for å kunne betale ut barnet 1 320 000,- (pliktdelsarv på 2/3). Og hvorfor skal barnet f eks ta til takke med en bil, noe møbler eller andre eiendeler, bare fordi det summerer opp til dette beløpet? 

Jeg regner med at den som foretar skiftet passer på at partene får det de skal ha. I Norge har vi et overformynderi og en forvaltning som etter min erfaring er spesielt opptatt av å ivareta mindreårige i en slik situasjon. Noen må jo overta eiendelene og noen må ta huset, eventuelt kan det selges på det åpne markedet om arvingene ikke blir enige om verdien eller ingen vil ha eiendelene. Og så går kronebeløpet inn i oppgjøret.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er et slikt barn, og enka etter min far er 60 år, truffet en ny mann, reiser til Syden og blåser alle pengene. Når jeg først arver henne om 20-30 år - hvem vet hva som er igjen da...? Samt at det skal gjøres opp med hennes barn også. 

Så - om dere er unge - så ville jeg sett etter muligheter for hans barn får sin arv innen rimelig tid. For det jeg opplever nå er veldig vondt. (selv om det vondeste selvfølgelig var å miste min far). 

Anonymkode: 8cc08...941

Det var en god ide, for barnet skal få sin del. Hvordan kan man eventuelt finne ut hva/hvor mye barnet skal arve? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

TS dette er ikke urettferdig.. Det er jo hans barn. Dette barnet er like mye hans barn som deres eventuelle barn hvis dere skulle få barn en dag. Det føles sikkert kjipt for deg at barnet får sin del av arven, men sånn er det. Det at faren ikke har vært engasjert i barnets oppvekst har vel ingenting med saken å gjøre. Det eneste som hadde vært urettferdig er om barnet hadde på en eller annen måte gått glipp av arven sin. 

Barnet skal ikke gå glipp av noe arv. Det jeg prøver å løse er hvordan vi skal gjøre det slik at det blir likt ved eventuell bortgang. Ikke hvordan vi snor oss unna arv slik som mange tror her. 

Forstår at mange mener det er dumt at jeg stiller slike spm, men er noe jeg lurer på og bekymrer meg over. Derfor håpet jeg på konkrete svar/tips til hvordan jeg kan sikre meg og klare meg hvis  han skulle gått bort. Ikke at barnet ikke skal få det som det har krav på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg regner med at den som foretar skiftet passer på at partene får det de skal ha. I Norge har vi et overformynderi og en forvaltning som etter min erfaring er spesielt opptatt av å ivareta mindreårige i en slik situasjon. Noen må jo overta eiendelene og noen må ta huset, eventuelt kan det selges på det åpne markedet om arvingene ikke blir enige om verdien eller ingen vil ha eiendelene. Og så går kronebeløpet inn i oppgjøret.

Hvis dette er et gjennomsnittpar, så ligger nok mye av verdiene de har innenfor husets fire vegger i form av møbler, oppussing osv. Kanskje de har to biler og en liten bufferkonto. Utover det har de lån på boligen og bilene. 

At overformynderiet vil ivareta barnets interesser er jeg ikke i tvil om. Og heldigvis for det. Men synes løsningen din er noe enkel.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnet skal ikke gå glipp av noe arv. Det jeg prøver å løse er hvordan vi skal gjøre det slik at det blir likt ved eventuell bortgang. Ikke hvordan vi snor oss unna arv slik som mange tror her. 

Forstår at mange mener det er dumt at jeg stiller slike spm, men er noe jeg lurer på og bekymrer meg over. Derfor håpet jeg på konkrete svar/tips til hvordan jeg kan sikre meg og klare meg hvis  han skulle gått bort. Ikke at barnet ikke skal få det som det har krav på. 

Hvorfor må det være «likt»??? Herregud. Det er vel bare for deg å testamentere en tilsvarende sum til hans barn som det han selv gjør, da blir det helt likt.

Anonymkode: 2de17...a06

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...