Gå til innhold

Arv, hva skjer hvis samboer dør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg lurer på flere ting i forbindelse med arv. Min forlovede har et barn som han ikke har samvær med. Vi har akkurat kjøpt hus, og i den forbindelse lurer jeg på hva som skjer hvis han skulle, mot all formodning dø? 

Jeg har ingen barn, så føler det blir ujevnt fordelt hvis det skulle skje noe med han eller meg. Noen kan tenke at dette er smålig, men er bekymret, for er ikke slik at vi har veldig god råd, så hvis han går bort og jeg må betale ut barnet eller hva enn som skjer, så blir det brutalt for meg. Er det eventuelt noe vi kan gjøre for å gardere oss?

Vi skal gifte oss om ikke så alt for lenge, blir det endringer med tanke på arv da? 

Setter pris på alle svar og råd. Og fint hvis det kan svares på tema, ikke andre saker mtp barnet eller noe i den duren. 

Anonymkode: 7e5c7...59b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må ta med i betraktningen at barnet skal ha sin del av arven uavhengig av om dere er gift eller ikke. Det er lurt å forsikre seg på en slik måte at du har en reell mulighet til å kjøpe barnet ut av huset om han dør. 

Anonymkode: 1309e...29f

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere må ta med i betraktningen at barnet skal ha sin del av arven uavhengig av om dere er gift eller ikke. Det er lurt å forsikre seg på en slik måte at du har en reell mulighet til å kjøpe barnet ut av huset om han dør. 

Vi har livsforsikringer på hverandre, så er jo gardert der, men må si jeg synes det er dårlig gjort at hvis jeg dør, får han hele livsforsikringen uten å måtte bruke det på noe spesifikt, mens hvis han dør må jeg bruke livsforsikringen hans på å betale ut barnet. Er det virkelig sånn? 

Skrevet

Hvis du har søsken eller foreldre har de også krav på arv hvis du dør så lenge du ikke har barn.

Anonymkode: a18f7...33a

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Har han ikke samvær med barnet - det synes jeg var det tristeste her.

Anonymkode: daa2b...a34

• Liker 9
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har livsforsikringer på hverandre, så er jo gardert der, men må si jeg synes det er dårlig gjort at hvis jeg dør, får han hele livsforsikringen uten å måtte bruke det på noe spesifikt, mens hvis han dør må jeg bruke livsforsikringen hans på å betale ut barnet. Er det virkelig sånn? 

Skal ikke barn arve sine foreldre? 

Anonymkode: 508b4...419

• Liker 7
Skrevet

Det er jo ikke urettferdig. Han har barn og barnet hans arver han. På denne måten kan dere begge ved den andres død beholde huset.

• Liker 2
Skrevet

Samboere uten barn har ingen arverett. Så lenge dere ikke er gift eller har skrevet et testament, så har du ingen arverettigheter etter han.

Når dere er gift har du derimot rett på din del av arven, men det har barnet og. Dere kan skrive et testament, men barnet vil fremdeles ha rett på pliktdelsarv.

Anonymkode: 19802...9dc

• Liker 11
Skrevet

Hvorfor er det dårlig gjort? Ikke hans feil at du ikke hadde barn fra før av. 

Anonymkode: 13d8d...e82

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han kan jo betale inn for dobbelt så stor forsikring, så får barnet hans sitt og du ditt.

Anonymkode: 02e3c...526

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Han må jo også bruke forsikringsutbetalingen på å beholde huset om han ønsker det, om han ikke har uvanlig stor inntekt.

Barnet skal ha farsarven sin uansett, det kommer dere ikke unna.

• Liker 2
Skrevet

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Noen kan tenke at dette er smålig,

Nå ble du faktisk litt smålig. Det er barnet hans, og du går inn i dette med åpne øyne. 

Om dere har dårlig råd, ta gjeldsforsikring. 

Anonymkode: 1be17...780

• Liker 4
Skrevet

Er dere samboere arver barnet hans del i huset.....uansett samvær eller ikke.

Gifter dere dere arver du 1/3 av gans del, barnet 1/3 og den siste delen han han styre selv gjennom testament.

Eneste måten å sikre at ingen må betale uten noen ved død er at dere gifter dere og huser står 100% på deg.

Anonymkode: 799f0...40e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gifter dere dere arver du 1/3 av gans del, barnet 1/3 og den siste delen han han styre selv gjennom testament.

Eneste måten å sikre at ingen må betale uten noen ved død er at dere gifter dere og huser står 100% på deg.

Du mener at TS ikke må betale noen ut. Hvis huset står 100% på TS, så må jo han betale noe helt ut.

Skrevet

Jeg er samboer med kreftsyk mann. Vi har et barn hver. Vi eier bolig 50/50. Skal gifte oss. I tillegg må vi få skriftlig fra begge barna at gjenlevende kan sitte i uskiftet bo. Mange som ikke er klar over at den tillatelsen ikke følger med ekteskap, så obs! 

Anonymkode: 6bc33...efd

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du mener at TS ikke må betale noen ut. Hvis huset står 100% på TS, så må jo han betale noe helt ut.

Da er jo han arving hvis hun dør, hun har ingen barn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hei. 

Jeg lurer på flere ting i forbindelse med arv. Min forlovede har et barn som han ikke har samvær med. Vi har akkurat kjøpt hus, og i den forbindelse lurer jeg på hva som skjer hvis han skulle, mot all formodning dø? 

Jeg har ingen barn, så føler det blir ujevnt fordelt hvis det skulle skje noe med han eller meg. Noen kan tenke at dette er smålig, men er bekymret, for er ikke slik at vi har veldig god råd, så hvis han går bort og jeg må betale ut barnet eller hva enn som skjer, så blir det brutalt for meg. Er det eventuelt noe vi kan gjøre for å gardere oss?

Vi skal gifte oss om ikke så alt for lenge, blir det endringer med tanke på arv da? 

Setter pris på alle svar og råd. Og fint hvis det kan svares på tema, ikke andre saker mtp barnet eller noe i den duren. 

Det er forskjell på arverettigheter hos gifte og samboere uten avtale. Men biologiske barn har automatisk arverett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2022 den 12.35):

Spørsmålet er om dette ikke blir en transaksjon/gave/opprettelse av en ektepakt som barnet senere kan kreve omstridt ved en tvistesak 😜

AnonymBruker skrev (På 29.1.2022 den 12.39):

Da er jo han arving hvis hun dør, hun har ingen barn.

Søsken og foreldre har arverett om man ikke har barn

Anonymkode: 19802...9dc

• Liker 6
Skrevet

Når dere er gift så får du også arverett etter han. Jeg regner med at mannen din har andre likvide midler og eiendeler også som barnet kan få som sin arv. Da ender du opp med en ganske liten del av husets verdi som du må betale ut. Hvis du ikke en gang klarer det så vil jeg si at dere bor for dyrt. Jeg hadde i hvert fall ikke vært komfortabel i en slik situasjon.

Anonymkode: 2f246...f51

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå ble du faktisk litt smålig. Det er barnet hans, og du går inn i dette med åpne øyne. 

Om dere har dårlig råd, ta gjeldsforsikring. 

Det kan nok hende at jeg er smålig, men dette barnet har ikke vært i bilde i det hele tatt. Jeg gikk med åpne øyne, men ble sammen med han, ikke barnet. Tenkte ikke på dette med arv og div før vi nå har kjøpt hus og skal gifte oss. Derfor lurer jeg, og jo synes det er litt urettferdig. Så da får jeg bare være smålig.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...