Fuglemor Skrevet 29. januar 2022 #1 Skrevet 29. januar 2022 Jeg skjønner ikke reglene. Min mann har fått korona, og ikke jeg og barna. Det er kun ene barnet som er blitt testet én gsng da bhg sa vi skulle teste. Hun hater sånt, så det ble med den ene gangen. Det var negativ test. Jeg har også negativ test. Legen sier at alle utenom mannen kan fint gå ut med munnbind og avstand, han sa ingenting om testregime. Men så sier fhi at vi skal ha testregime i 11 dager eller karantene i 11 døgn, og at vi egentlig har karantene så ikke kan gå til butikken osv.. Jeg veit ikke hva vi skal gjøre.
Lærke Skrevet 29. januar 2022 #2 Skrevet 29. januar 2022 https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/befolkningen/narkontakter-og-smittekarantene/ 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 29. januar 2022 #3 Skrevet 29. januar 2022 Fuglemor skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner ikke reglene. Min mann har fått korona, og ikke jeg og barna. Det er kun ene barnet som er blitt testet én gsng da bhg sa vi skulle teste. Hun hater sånt, så det ble med den ene gangen. Det var negativ test. Jeg har også negativ test. Legen sier at alle utenom mannen kan fint gå ut med munnbind og avstand, han sa ingenting om testregime. Men så sier fhi at vi skal ha testregime i 11 dager eller karantene i 11 døgn, og at vi egentlig har karantene så ikke kan gå til butikken osv.. Jeg veit ikke hva vi skal gjøre. Daglig testing eller smittekarantene for nærkontakter Alle nærkontakter som er husstandsmedlem eller tilsvarende nær til en smittet person skal som hovedregel i smittekarantene i 10 døgn, men kan gjennomføre daglig testing isteden. Dette gjelder også barn. Tilsvarende nære vil si for eksempel kjærester, bestevenner, overnattingsbesøk og andre som du har hatt nær kontakt med over en lengre stund. Se definisjon på nærkontakt her. Gjennomføring av daglig testing For å få slippe smittekarantene må du teste deg hver dag i 5 døgn fra siste nærkontakt til den smittede. Dersom du bor sammen med den smittede og ikke kan holde avstand, må du i tillegg teste deg hele isolasjonstiden til den smittede. Det vil si at du må teste deg hver dag i 11 døgn. Det anbefales i tillegg at alle over 12 år bruker munnbind innendørs på offentlige steder og unngår store sammenkomster og arrangementer i 10 døgn etter nærkontakten. Denne anbefalingen gjelder ikke for barn over 12 år når de er på skolen. Følg med på symptomer under hele testperioden. Du skal holde deg hjemme og teste deg dersom du får symptomer. Smittekarantene Dersom du ikke gjennomfører testregimet som forklart over, må du som hovedregel være i smittekarantene i 10 døgn og følge reglene som gjelder for smittekarantene.
Anbefalte innlegg