Gå til innhold

Beste alder å få barn for MENN

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange tråder om den beste alderen å få barn for kvinner spesielt. Men hva med menn? Gjelder de samme tallene for dem?

Anonymkode: 19b24...0c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

30-40 år.

Anonymkode: 6a8c9...187

Skrevet

Rundt 40-42.

Anonymkode: 93336...c92

Skrevet

Nei 

Menn 30 -50

kvinne 25-35

Anonymkode: a9afc...075

Skrevet

best mht hva?
Tenker rundt 24. Er da ung med masse energi. Får fler år med barnet vs en på 42

Anonymkode: 88ed4...8bb

• Liker 1
Skrevet

Rundt 30 eller før om man er klar.

Anonymkode: 2e5c3...fb8

Skrevet

30-40. Menns sæd blir dårligere med alderen og dette akselereres av dårlig livsstil. 

Anonymkode: 43571...c44

Skrevet

30-40.

Anonymkode: 747c7...066

Skrevet

Jeg fikk første barn da jeg var 32.  Det har funket bra for meg.

Jeg anbefaler egentlig å få barn tidligere hvis man kan. 

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

30-40.

Anonymkode: 747c7...066

hvorfor ikke i 20 årene?

Skrevet

25-40. Det passer seg ikke å få flere barn om barna allerede har blitt voksne. 

Anonymkode: c1e78...6c8

Skrevet

Menn: 50

kvinner : 25

Anonymkode: f3aca...aba

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hvorfor ikke i 20 årene?

Mange er ikke klare da. Har ikke fått festet og pult ifra seg ennå. Så er det det med utdanning, jobb og hjem, samme som mange kvinner vil ha på plass før de får barn.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Mange er ikke klare da. Har ikke fått festet og pult ifra seg ennå. Så er det det med utdanning, jobb og hjem, samme som mange kvinner vil ha på plass før de får barn.

Mange menn som vil etablere seg i 20 årene. Mange menn som ikke har festet og pult fra seg i 30-40 årene

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mange menn som vil etablere seg i 20 årene. Mange menn som ikke har festet og pult fra seg i 30-40 årene

Selvfølgelig finnes det alle sorter :)

Skrevet

Mannen min var 25, 28 og 31 da vi fikk våre. Merket stor forskjell på energi mellom 25 og 31. Tenker midten av 20-årene er fint for begge to, både mann og dame :)

Anonymkode: 193d7...8f9

• Liker 3
Skrevet

Statistikk og forskning taler for seg. Menn bør gjøre seg ferdig med barneproduksjon mens de fremdeles er unge:

"Ved å bruke en rekke ulike statistiske målingsverktøy, fant forfatterne at sammenlignet med et barn av en 24-årig far, har et barn av en 45-årig far:

3,5 ganger større sannsynlighet for å ha en autismespekterlidelse

13 ganger større sannsynlighet for å ha ADHD

2 ganger større sannsynlighet for å ha psykoselidelse

25 ganger større sannsynlighet for å ha bipolar lidelse

2,5 ganger større sannsynlighet for suicidal atferd eller rusmisbruk

1,5 ganger større sannsynlighet for lavere karakterer på skolen eller dårligere akademiske resultater

Risikoen for psykiske vansker hos barnet øker proporsjonalt med alderen til faren

- Høy alder hos far er forbundet med økt risiko for psykiske vansker og akademiske problemer hos barnet. Risikoen er større enn tidligere antatt. Funnene våre samsvarer med hypotesen om at det fins en årsakssammenheng mellom genetiske mutasjoner ved sædproduksjonen hos eldre menn og psykisk sykdom hos barna til disse mennene, konkluderer forfatterne."

https://www.helsebiblioteket.no/psykisk-helse/aktuelt/barn-av-eldre-fedre-har-mangedoblet-risiko-for-adhd-og-bipolar-lidelse-jama

Anonymkode: 5af19...4c9

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Tenker det er samme alder som for kvinner. Menn har bare lettere for å ignorere det fordi "de kan få barn hele livet". Men energi, tilpassningsdyktighet, fysikk og sperm blir dårligere med alder hos menn også. 

Ideelle synes jeg er at partnerne er jevngamle +/- 2 til 3 år og får barna når de selv er mellom 25 og 35. Bør få første før 30.

Men verden er på ingen måte ideell, og det meste går fint. Ikke alltid så lett å planlegge livet. 

-k30, med jevgammel samboer og ingen barn. 

Anonymkode: 30f30...11e

• Liker 4
Skrevet

Det er selvfølgelig ikke særlig eldre for menn. Selv om de har et noe videre produksjonsvindu, faller både energinivå og helse generelt, som hos alle voksne mennesker, samt kvaliteten på sæden og det er større sjanse for ulike sykdommer.

Derfor er det best å få barn når man er forholdsvis unge for begge kjønn. Sikkert ofte fint å først ha det økonomiske på plass for begge for da har man i tillegg mer ordnede forhold for barna.

Anonymkode: c3e24...ff0

Skrevet

Jeg tenker både kvinner og menn bør ha fått første barn ved 35-års alder. Det mest ideelle er uansett å få barn tidligere. Gjerne fra midten av 20-årene. Får fulgt opp barna bedre, ikke minst kunne trå til som ung og sprek bestefar 😊

Anonymkode: e816e...181

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...