Dreadlocksnr1 Skrevet 29. januar 2022 #1 Skrevet 29. januar 2022 hei! Vi har nå vært kjærester og samboere i 7år. siste 7mnd har vi prøvd aktivt og bli gravide (treffe eggløsningsdatoer, osv) men uten hell. Har hørt man kan drikke slimoppløsende hostesaft osv,men funker det?høres merkelig ut 😜 . Jeg har ikke brukt prevensjon på over 3 år. Vi har hoppa av I svingen i alle år frem til ifjor. både jeg og han har barn fra før. (Ønsker oss et barn sammen) legen har testet oss med masse blodprøver,.vært.hod gyn osv og vi er begge friske og raske,spiser normalt,går turer og er vanlige folk. Både jeg og han går på livsnødvendige medisiner,;altså antidepressiva, sovemedisiner, ritalin(kun meg). Men står ikke noe om infertilitet som bivirkning på noen av disse .. noen råd? (Jeg tar multivitaminer jern,.D og 'før og under graviditets vit.) Vi Drikker heller ikke. Men vi røyker. Ute. hjelp?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #2 Skrevet 29. januar 2022 Du kan aldri vite med sikkerhet når du har EL. Å følge en app er bare tull egentlig. For ikke alle har eggløsning syklusdag 14-16. Men ved å måle basaltemperatur så kan du med sikkerhet vite at EL har funnet sted. Google det. Temperaturen vil som regel holde seg under 37 grader fra mensen og frem til eggløsning. Dagen før eggløsning vil som regel temperaturen synke litt, for så å stige 0,2-0,4 grader etter eggløsning har funnet sted (som regel 24-48t etter du har målt laveste temperatur). Temperaturen skal holde seg jevnt høyere (trenger ikke være helt lik temp hver dag) frem til evt mensen. Får du mensen vil som regel temperaturen synke en del ca dagen før. Er du gravid vil temperaturen fortsatt være forhøyet. Du kan f.eks bruke fertility friend sin app. Der kan du legge inn alle tempene også får du en graf. Dette blir mest nøyaktig ved å tempe et par sykluser. Anbefaler også eggløsningstester. De viser bare når hormonet LH er høyt (eggløsningshormon). Men vil aldri kunne si noe om eggløsning faktisk har funnet sted. Teststrek skal bli minst like sterk som kontrollstrek eller sterkere på farge. Når det skjer, så vil som oftest eggløsning finne sted i løpet av 24-48t. Siden du ikke kan være sikker på når du har EL, så ville jeg startet å ta slike tester syklusdag 10 og helt frem til streken blir like sterk/sterkere. Noen har jo EL tidlig, andre veldig sent. Anbefaler også ha sex annenhver dag uansett når i syklus og ikke vente med å ha sex til dagene før du tror du har EL. For du kan jo ta feil av EL og treffe helt feile tider. Ellers er det jo vanlig å måtte prøve inntil et år, dere har kun prøvd 7 måneder. Jeg startet selv med eggløsningstester første prøveperiode da jeg har hatt veldig uregelmessige sykluser. Ønsket å kartlegge om jeg hadde EL + EL kom på ulike tidspunkt hver måned. Jeg ville finne ut tidlig dersom jeg hadde problemer så jeg kunne søke hjelp tidligere og ikke vente et år (privat, offentlig gidder ikke hjelpe før minst et år). Men er nå gravid og ble det PP 4. Anonymkode: cc63b...b95 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #3 Skrevet 29. januar 2022 Jeg har et tips litt på siden av det du spør om, og du får gjøre hva du vil med informasjonen (råd man ikke har bedt om kan være irriterende). Du bør undersøke om medisinene du går på kan brukes når du er gravid. Hvis de kan være skadelig for fosteret så kan det hende du er nødt til å slutte brått den dagen du blir gravid. Å slutte brått er ikke den mest behagelige måten å seponere medisiner på, så jeg ville vurdert å trappe ned før graviditet. Jeg har ikke så mange tips til akkurat det du spør om, men jeg håper det klaffer snart. Etter ett år får man utredning i det offentlige. Jeg vet ett år føles lenge, men det betyr også at alt under ett år er innenfor normalen. Det går også an å ta en tur til privat gynekolog for en sjekk hvis dere vil bruke litt penger på det. Anonymkode: a9cee...5fd 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #4 Skrevet 29. januar 2022 dersom legen ikke har noe å utsette på omsorgsevnen vil dere få assistert befrukning - noe som kan være greit om barn uteblir uten noen kjent årsak. Jo tidligere dere starter jo bedre sannsynlighet Anonymkode: 04ed1...d30
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #5 Skrevet 29. januar 2022 sikkert et irriterene svar, men slutt og prøv. Var først da det gikk for meg og mannen :') Anonymkode: c9def...9dc
Dreadlocksnr1 Skrevet 29. januar 2022 Forfatter #6 Skrevet 29. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Du kan aldri vite med sikkerhet når du har EL. Å følge en app er bare tull egentlig. For ikke alle har eggløsning syklusdag 14-16. Men ved å måle basaltemperatur så kan du med sikkerhet vite at EL har funnet sted. Google det. Temperaturen vil som regel holde seg under 37 grader fra mensen og frem til eggløsning. Dagen før eggløsning vil som regel temperaturen synke litt, for så å stige 0,2-0,4 grader etter eggløsning har funnet sted (som regel 24-48t etter du har målt laveste temperatur). Temperaturen skal holde seg jevnt høyere (trenger ikke være helt lik temp hver dag) frem til evt mensen. Får du mensen vil som regel temperaturen synke en del ca dagen før. Er du gravid vil temperaturen fortsatt være forhøyet. Du kan f.eks bruke fertility friend sin app. Der kan du legge inn alle tempene også får du en graf. Dette blir mest nøyaktig ved å tempe et par sykluser. Anbefaler også eggløsningstester. De viser bare når hormonet LH er høyt (eggløsningshormon). Men vil aldri kunne si noe om eggløsning faktisk har funnet sted. Teststrek skal bli minst like sterk som kontrollstrek eller sterkere på farge. Når det skjer, så vil som oftest eggløsning finne sted i løpet av 24-48t. Siden du ikke kan være sikker på når du har EL, så ville jeg startet å ta slike tester syklusdag 10 og helt frem til streken blir like sterk/sterkere. Noen har jo EL tidlig, andre veldig sent. Anbefaler også ha sex annenhver dag uansett når i syklus og ikke vente med å ha sex til dagene før du tror du har EL. For du kan jo ta feil av EL og treffe helt feile tider. Ellers er det jo vanlig å måtte prøve inntil et år, dere har kun prøvd 7 måneder. Jeg startet selv med eggløsningstester første prøveperiode da jeg har hatt veldig uregelmessige sykluser. Ønsket å kartlegge om jeg hadde EL + EL kom på ulike tidspunkt hver måned. Jeg ville finne ut tidlig dersom jeg hadde problemer så jeg kunne søke hjelp tidligere og ikke vente et år (privat, offentlig gidder ikke hjelpe før minst et år). Men er nå gravid og ble det PP 4. Anonymkode: cc63b...b95 Hei! Takk for svar, og ja jeg driver med disse testene,men den appen- den ska jeg laste ned. Takk for tips 😀 Og btw vi ligger sånn omtrentlig 4 ganger i uken- ikke kun ved antydet eggløsning 😜 Grattis med baby på vei♡ Endret 29. januar 2022 av Dreadlocksnr1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #7 Skrevet 29. januar 2022 Slutt å røyke. Anonymkode: f22a1...37d 1
Dreadlocksnr1 Skrevet 29. januar 2022 Forfatter #8 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 29.1.2022 den 11.54): Jeg har et tips litt på siden av det du spør om, og du får gjøre hva du vil med informasjonen (råd man ikke har bedt om kan være irriterende). Du bør undersøke om medisinene du går på kan brukes når du er gravid. Hvis de kan være skadelig for fosteret så kan det hende du er nødt til å slutte brått den dagen du blir gravid. Å slutte brått er ikke den mest behagelige måten å seponere medisiner på, så jeg ville vurdert å trappe ned før graviditet. Jeg har ikke så mange tips til akkurat det du spør om, men jeg håper det klaffer snart. Etter ett år får man utredning i det offentlige. Jeg vet ett år føles lenge, men det betyr også at alt under ett år er innenfor normalen. Det går også an å ta en tur til privat gynekolog for en sjekk hvis dere vil bruke litt penger på det. Anonymkode: a9cee...5fd Hei, takk for svar(tips) :)) jeg har sjekket medisiner og det er ingen av dem jeg må kutte ut før 3 måned ca, bortsett fra ritalinen. Men den er grei foreløpig og legen mente den ikke skulle være i veien for noe ny graviditet.(altså i prøvetiden) ja har tenkt på gang.. hva gjør dem der da? Sjekker for cyster eller ødelagte 'ting' md ultralyd eller ? Fruuustreeert AnonymBruker skrev (På 29.1.2022 den 12.24): sikkert et irriterene svar, men slutt og prøv. Var først da det gikk for meg og mannen :') Anonymkode: c9def...9dc Jaaa gav liksom opp det å få et barn til, men jeg klarer ikke helt slippe taket i det. Blir jo litt obsessed 😆 ... hehe Men blir en attpåklatt da, for min er 12 og hans er 14 😜 Jeg er godt under 35 så d ska vel ikle være så mye problemer da vel. Aff..... AnonymBruker skrev (På 29.1.2022 den 12.31): Slutt å røyke. Anonymkode: f22a1...37d Har gått ned fra 20 daglig til 7 daglig, så er på vei;) AnonymBruker skrev (På 29.1.2022 den 12.03): dersom legen ikke har noe å utsette på omsorgsevnen vil dere få assistert befrukning - noe som kan være greit om barn uteblir uten noen kjent årsak. Jo tidligere dere starter jo bedre sannsynlighet Anonymkode: 04ed1...d30 Ja vi har jo 2 fra før, og det går knirkefritt, ledig soverom tim en tim har vi også Assistert BF er vel jævla dyrt? AnonymBruker skrev (På 29.1.2022 den 12.03): dersom legen ikke har noe å utsette på omsorgsevnen vil dere få assistert befrukning - noe som kan være greit om barn uteblir uten noen kjent årsak. Jo tidligere dere starter jo bedre sannsynlighet Anonymkode: 04ed1...d30 Svarte deg lengre ned her. Skjønner ikke hvorfor noen svar kommer dobbelt ..
Itro Skrevet 29. januar 2022 #9 Skrevet 29. januar 2022 I tilegg til å slutte å røyke (som du jo er i ferd med å gjøre, så legg deg med bena opp en stund etter sex! Jeg vet det er noen som ikke tror det har noe for seg, men med alle våre 3 var det sånn den satt😅 1
Dreadlocksnr1 Skrevet 29. januar 2022 Forfatter #10 Skrevet 29. januar 2022 Itro skrev (6 minutter siden): I tilegg til å slutte å røyke (som du jo er i ferd med å gjøre, så legg deg med bena opp en stund etter sex! Jeg vet det er noen som ikke tror det har noe for seg, men med alle våre 3 var det sånn den satt😅 Ja det gjør jeg neeesten hver gang 😜 mannen lurer på om jeg er gal... 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #11 Skrevet 29. januar 2022 Prøve litt lengre enn 7 måneder... Anonymkode: 1b9be...6b4 1
Dreadlocksnr1 Skrevet 29. januar 2022 Forfatter #12 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Prøve litt lengre enn 7 måneder... Anonymkode: 1b9be...6b4 Hallo du. Ja selvfølgelig ... men hittil! -Har vi holdt på jevnlig trutt i 7mnd og d skjer ikke noe enda, derfor jeg lurte på TIPS.. les innlegget.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #13 Skrevet 29. januar 2022 Itro skrev (13 minutter siden): I tilegg til å slutte å røyke (som du jo er i ferd med å gjøre, så legg deg med bena opp en stund etter sex! Jeg vet det er noen som ikke tror det har noe for seg, men med alle våre 3 var det sånn den satt😅 Er det sant det med hostesaft? Eller no sånn urte te greier ? Anonymkode: 970f8...bf6
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #14 Skrevet 29. januar 2022 Dreadlocksnr1 skrev (13 minutter siden): Hallo du. Ja selvfølgelig ... men hittil! -Har vi holdt på jevnlig trutt i 7mnd og d skjer ikke noe enda, derfor jeg lurte på TIPS.. les innlegget. Det er helt vanlig. Anonymkode: 1b9be...6b4 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #15 Skrevet 29. januar 2022 Tror røyken er det som ødelegger fertiliteten hos deg. Kurt tvert om barn er viktig! Anonymkode: 782a2...5d3 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #16 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det sant det med hostesaft? Eller no sånn urte te greier ? Anonymkode: 970f8...bf6 Jeg tok bisolvon x 2 i to dager når EL-test ble veldig sterk/samme dag den ble sterkere. Ble gravid den PP. Aner ikke om det var tilfeldig. Har ikke synlig EL-slim Anonymkode: cc63b...b95
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #17 Skrevet 29. januar 2022 Mannen bør også kutte ut røyk, nikotin er ikke bra for spermiene. Anonymkode: 50e59...979
Dreadlocksnr1 Skrevet 30. januar 2022 Forfatter #18 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 29.1.2022 den 14.08): Tror røyken er det som ødelegger fertiliteten hos deg. Kurt tvert om barn er viktig! Anonymkode: 782a2...5d3 Hmm ja, mulig jeg må det.:) men- er det dokumentert at nikotin ødelegger fertilitet? AnonymBruker skrev (På 29.1.2022 den 14.19): Jeg tok bisolvon x 2 i to dager når EL-test ble veldig sterk/samme dag den ble sterkere. Ble gravid den PP. Aner ikke om det var tilfeldig. Har ikke synlig EL-slim Anonymkode: cc63b...b95 Ok takk for svar ;).verd og prøve:) AnonymBruker skrev (På 29.1.2022 den 15.42): Mannen bør også kutte ut røyk, nikotin er ikke bra for spermiene. Anonymkode: 50e59...979 Ok, blir dem late, eller dør dem ?
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #19 Skrevet 30. januar 2022 For min del fungerte ikkr hostesaft (ingen synlig el slim) men grapefruktkjerneekstrat (masse slim i dagesvis). Ble gravid men mister. Prøver igjen da med samme teknikk. Anonymkode: f648a...675
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #20 Skrevet 30. januar 2022 Du sier dere har tatt blodprøver, men har du tatt gynekologisk undersøkelse og har mannen tatt spermprøve? Spermprøve er billigst og enklest så jeg ville startet med det, det koster 1200-1700 å gjøre privat (vi betalte 1500). Er spermkvaliteten dårlig så kan det feks være at mannen må kutte nikotin. (Egentlig bør dere jo uannsett slutte å røyke siden du må slutte i graviditeten. Ikke så bra for baby å sove på rom med røykere heller, selv om de ikke røyker inne.) Sjekk av deg kan være feks indre ultralyd der de ser på eggledere og livmor og sånn, eller en dyrere og mer omfattende undersøkelse der de gjør noe sånn gjennomskylling av eggledere (litt usikker på denne, kanskje litt mye å gjøre det etter bare 7 mnd) Er dere over 35 tror jeg det er kan dere be om henvisning til full sjekk i det offentlige men er dere yngre må dere ha prøvd et år (+ at det er litt ventetid). Vi brukte også lang tid før det klaffet, 10 mnd. Den syklus jeg ble gravid hadde mannen ikke hatt utløsning på 3 dager før vi hadde godt timet sex rett før EL. Kan ha vært tilfeldig såklart men kanskje verdt å teste å ikke ha utløsning hver dag 😄 (PS: Ikke la deg lure av ting som "babyklister" osv, det er bare svindel og har ingen effekt, bruk heller de samme pengene på undersøkelser privat) Anonymkode: 147ba...6a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå