Gå til innhold

Ap-staten vet fortsatt best?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Balian d'Ibelin skrev (2 timer siden):

I Ap-verden synes en aktiv næringspolitikk å bety at staten skal ta mer plass og bli en mer – ja – aktiv og krevende spiller i markedet.

https://www.tv2.no/mening-og-analyse/14528224/

Ap/Sp-regimet svekker aktivt konkurransekraften og bidrar til nedskalering av næringslivet med sine enorme strømregninger. Men de har har full støtte fra flere andre partier, inkludert Høyre og MDG.Jeg har ikke fått med meg at det er andre enn Rødt og Frp som opponerer.

Å knuse masse bondegårder og bedrifter for å legge forholdene til rett for oppblomstring av statsbedrifter, det kan ikke være idèen. Det er for dumt og det er urealistisk. Det realistiske er at produktene vi slutter å produsere i privat regi her hjemme i stedet kommer fra Spania, Kina og andre land, og dette strøm- angrepet på næringslivet er følgelig et angrep på landet Norge.

Kan Norge vinne noe som helst på at vi selvskader med høy strømregning? eller er selvskading helt feil? Kan vi trekke inn psykologer som  kan hjelpe politikerne til å slutte med nasjonal selvskading?

Hva var politikernes spørsmål til foket? Jeg prøver å formulere:" Hvordan kan vi få dere til å godta vesentlig høyere strømregning?"

Jeg ser  for meg gjennomføring av strømplanen. For å få prisen opp fra 20-40 øre KWH så kan vi fire-femdoble prisen til ca 150-200 øre. Så blir det bråk, og når vi da setter den ned til halv pris igjen og lander på 70-80 øre så vil folk tenke. "ja, ja, stømmen har blitt dyr, men vi skal være glad den ikke er over krona", og vipps så har befolkningen akseptert en fordoblet strømpris.

Problemet er dessverre ikke bare det psykologiske med strømprisnivået, men det fysiske er veldig reellt. Flere bedrifter som har budsjettert med 40-50 øre kwh vil ikke kunne klare 80 øre med akseptabel inntjening og kan tvinges til nedleggelse.

Det hønsehuset i Trysil som legger ned. Det blir bare borte. Staten hverken vil eller klarer å sette opp og drive hønsehus i trysil bedre og billigere. Statens hønsehus blir aldri bygget.

Og hvilke planer er det egentlig staten har for ny næring?

Jeg tror det er innenfor kraftproduksjon, og når de klarer å presse strømprisen opp blir det lettere å bygge nye lønnsomme kraftproduksjonsenheter . Enheter som ikke ville vært lønnsomme med den gamle og fornuftige strømprisen.

Ny lønnsom offentlig eid strømproduksjon er i og for seg fint det, men kostnaden landet må ta, altså knekking av masse privat næring er så høy at det kommer til å gå veldig dårlig , og totalt sett svekke staten så dramatisk at det er krise.

Endret av I Grosny

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...