AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #1 Skrevet 29. januar 2022 Hei, fant ut at jeg er gravid i dag. 3+6. jeg har ikke vært bekymret for korona, men nå ble jeg litt bekymret. Når er liksom holdningen «alle skal bli smittet» «bort med restriksjoner». Kjenner jeg har veldig lite lyst å bli smittet nå. Er det ikke til å unngå? Smitten florerer. er det skadelig for foster med omikron? Jeg har to doser vaksine, men det har ikke gått lang nok tid til at jeg har kunne tatt den tredje. Anonymkode: ea6a4...aa8
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #2 Skrevet 29. januar 2022 Jeg er gravid i uke 22 og har korona nå. Ingen vaksiner. Bare litt vondt i hode og halsen, ellers fin. Anonymkode: 48385...dd3 2 3
Bruspulver Skrevet 29. januar 2022 #3 Skrevet 29. januar 2022 Er selv i uke 18 nå, med korona, har vært sykmeldt hele uka fordi jeg har vært så dårlig - vondt i halsen og mye slim som jeg ikke har fått til å hoste opp fordi jeg har så vondt i halsen. Har derfor brekt meg/kastet opp. Er endelig på bedringens vei nå, men har blitt mye dårligere enn de andre som også ble smittet på den samme turen. Graviditet er en stor påkjennelse for kroppen i tillegg til sykdom. Har to vaksinedoser. Jeg ville vært så forsiktig som mulig fram til du er forbi de 12 viktige utviklingsukene for fosteret, for å være på den sikreste siden. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #4 Skrevet 29. januar 2022 Min venninne er gravid i uke 28 og hadde corona siste uke. Ingen vaksiner. Hun var dårlig i 3 dager og det var det. Går nok helt fint dette ❤️ Anonymkode: 3e55e...510 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #5 Skrevet 29. januar 2022 Det sies at korona er verre for gravide desto lengre de er på vei. Husk at du ikke er langt på vei og det er bare et "støvkorn". Anonymkode: 576b1...ad2 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #6 Skrevet 29. januar 2022 Jeg er 13+5 på vei, og har fått omikron. Jeg har to doser, fikk positiv koronatest samme dag jeg skulle få dose 3, ironisk nok. Hos meg har sykdomsforløpet vært veldig mildt, som en meget mild forkjølelse. Jeg har hatt sommerforkjølelser og influensaer som har vært hundre ganger verre. Bestilte videokonsultasjon med legen min for sikkerhets skyld, siden jeg er 39 og førstegangsfødende. Legen sa at dette ikke var farlig i det hele tatt, men at jeg skulle følge med tre ting: problemer med å puste, meget høy feber og stort væsketap/problemer med å innta væske. Først da kan korona ha noe som helst å si for barnet, men akkurat disse tre kan jo skje ved andre sykdommer også, så du trenger ikke bekymre deg for at det er noe spesielt med viruset som vil påvirke fosteret. Anonymkode: 3058b...f4a
Dame1989 Skrevet 29. januar 2022 #7 Skrevet 29. januar 2022 Jeg er 36+4 og fikk korona forrige uke. Har 2 doser med vaksine. Bke forkjølet og tett og tung i hodet. Nå er jeg bare litt tett i nesa (ute av isolasjon for 4 dager siden). Vi har omtrent isolert oss så vet ikke hvor den smitten kom fra. Akkurat nå er jeg glad for at vi akkurat har hatt det så jeg ikke må føde alene
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #8 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Min venninne er gravid i uke 28 og hadde corona siste uke. Ingen vaksiner. Hun var dårlig i 3 dager og det var det. Går nok helt fint dette ❤️ Anonymkode: 3e55e...510 Utrolig kunnskapsløst å si dette. De fleste som får korona blir ikke alvorlig syke, men noen blir det, og det er større sjanse om man er gravid. Allikevel er det naturligvis slikt at de fleste gravide ikke blir steinsjuke, men sjansen er større for dem enn for ikke gravide. Det har vært mange gravide på respirator i landet, det er ikke normalt. Så du vet ingenting om at «dette går fint». Til TS, du er heldigvis relativt trygg med 2 doser, ligg lavt til du har kommet i 2.trimester og kan ta booster. Anonymkode: d6ff0...668 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #9 Skrevet 29. januar 2022 Korona øker dessverre muligheten for at barnet i magen dør. Anonymkode: 94f3f...d0a
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #10 Skrevet 29. januar 2022 Jeg er 17 uker, uvaksinert og isolert med korona. Men jeg er HELT symptomfri.. Tenker uansett på den i magen, men er man smittet, så er man smittet. Håper på det beste og forholder meg positiv ☺️ Anonymkode: 7f146...b44 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #11 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Korona øker dessverre muligheten for at barnet i magen dør. Anonymkode: 94f3f...d0a Men det er først og fremt hos uvaksinerte gravide i tredje trimester. Forskning så langt tyder på at koronaviruset ikke går gjennom morkaken til barnet. Barnet rammes dersom mor blir veldig dårlig. Man har forløst tidlig (ned mot uke 30?) dersom mor (uvaksinert) har vært veldig dårlig, slik at hun bl.a. skal få puste bedre. Jeg ville ikke vørt bekymret om jeg var TS. Anonymkode: 00586...5dd 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #12 Skrevet 29. januar 2022 Jeg er også bekymret. 8+3 i dag, har tatt 2 vaksinedoser, tenkte å ta boosteren rett etter 1. trimester. Vi er pålagt å komme tilbake på kontoret på mandag, noe jeg virkelig ikke har lyst til nå som smitten er overalt. Har ikke sagt noe om graviditeten til sjefen enda, og vil vente med det noen uker til. Jeg tenkte å få legeerklæring på at jeg må ha hjemmekontor noen uker til, arbeidsgiver har jo ikke rett til å vite grunnen. Men jeg kjenner jeg blir irritert. Det burde være frivillig om man vil komme tilbake på kontoret nå eller ikke, vi gravide er én gruppe, men hva med de som virkelig er i risikogruppe og nå er fritt vilt for smitte? Jeg synes det er skikkelig ubehagelig at man skal bli påtvunget og bare akseptere at man nå skal bli smittet framover. 😡😡 Anonymkode: a655b...496 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #13 Skrevet 30. januar 2022 Dere som er tidlig i graviditeten. Dere vet at gravide tidlig i forløpet ikke er en utsatt gruppe for alvorlig sykdom? Det er først og fremst mot slutten av graviditeten at risikoen øker, men selv da er risikoøkningen for alvorlig sykdom minimal dersom man er vaksinert. De gravide som har blitt lagt inn på sykehus pga. Covid-19 har vært uvaksinert. (Tar da utgangspunkt i friske gravide. Har man immunsvikt, vil man selvfølgelig ha økt risiko, men det vil være knyttet til immunsvikten, ikke graviditeten i seg selv.) Anonymkode: 00586...5dd
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #14 Skrevet 30. januar 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Dere som er tidlig i graviditeten. Dere vet at gravide tidlig i forløpet ikke er en utsatt gruppe for alvorlig sykdom? Det er først og fremst mot slutten av graviditeten at risikoen øker, men selv da er risikoøkningen for alvorlig sykdom minimal dersom man er vaksinert. De gravide som har blitt lagt inn på sykehus pga. Covid-19 har vært uvaksinert. (Tar da utgangspunkt i friske gravide. Har man immunsvikt, vil man selvfølgelig ha økt risiko, men det vil være knyttet til immunsvikten, ikke graviditeten i seg selv.) Anonymkode: 00586...5dd Feber er uansett ikke bra for fosteret og da mener jeg det er lite gunstig å satse på å bli syk. Mange (meg inkludert) har heller ikke rukket å få 3. dose da det er anbefalt å avvente vaksine til 2. trimester. Ja, det kan hende jeg få symptomfri omikron, men det kan også hende jeg blir liggende med feber i flere dager. Det er en russisk rullett jeg mener det er unødvendig å spille. Det er ikke intensiven jeg er redd for. Anonymkode: e41a0...c35
Kakaoen Skrevet 30. januar 2022 #15 Skrevet 30. januar 2022 Jeg er i uke 12 og har fått korona nå. Ble smitta av mine egne barn. Sånn sett har vi ventet på å få dette i hus lenge nå, og jeg er glad vi fikk omikron. Mannen har hatt feber og vært dårlig, jeg har så langt bare småhostet litt og våknet i dag med litt hodepine og litt vondt i kroppen. Men testet positivt i går, så vet ikke når det evt skal ta seg opp, eller om dette er "alt". Snakket med legen siden ungene var syke og jeg visste at jeg kom til å bli smittet og hun sa at det viktigste var at jeg ikke fikk høy feber. Så om feberen krøp over 38 var det bedre å ta paracet for å få den ned igjen. Jeg tenker at du må gjøre ditt beste for å unngå smitten, men kommer den så kommer den. Jeg kjenner ingen som har blitt alvorlig syke av denne smittebølgen som florerer i nærmiljøet. Og folk er både uvaksinerte og vaksinerte. Lykke til 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #16 Skrevet 30. januar 2022 Jeg fikk omikron nå i andre trimester (22 uker). Det var egentlig et helt greit tidspunkt, kjente masse liv og er ikke tung og tungpustet ennå. For det meste gikk det greit, som en kraftig forkjølelse. Men, jeg hadde feber i halvannet døgn, og hadde vært mer bekymret om jeg var i første trimester med tanke på fosterutvikling. Så jeg skjønner dere godt. Jeg hadde to doser vaksine (fikk akkurat tilbud om den tredje). Hadde jeg vært uvaksinert i tredje trimester nå hadde jeg vært livredd. Anonymkode: c27b2...d3f 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #17 Skrevet 30. januar 2022 Jeg er i uke 37, har to vaksinedoser (skulle fått tredje om to uker) og testet positivt i dag. Det er som en god forkjølelse med bittelitt feber. Har ligget i hele dagen, men har spist og drukket greit, og babyen har vært veldig aktiv. Den lider tydeligvis ingen nød. Krysser likevel fingrene for at formen blir bedre i morgen. Jeg aner ikke hvor jeg har blitt smittet. Har ingen naturlige smitteveier, og jeg har vært superforsiktig, så viruset smitter tydeligvis veldig lett. Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge ved graviditet, og hjemmekontor er stort sett ganske enkel måte å tilrettelegge på. Annen tilrettelegging kan være forskyving av arbeidstid (de gangene de trenger at du er på kontoret) slik at man ikke må reise kollektivt i rushen. Tilgang på parkeringsplass (om arbeidsgiver disponerer dette) kan også være tilrettelegging. Med den lille erfaringen jeg har, ville jeg som gravid ikke vært redd for smitte. Anonymkode: 00586...5dd 1
Rhodiola Skrevet 30. januar 2022 #18 Skrevet 30. januar 2022 Ryddet for brudd på koronarommets retningslinjer, brukerdebatt og siteringer av slettede innlegg. - Rhodiola, mod.
Anbefalte innlegg