AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #21 Del Skrevet 29. januar 2022 Deltok da vi ventet første. Tror det var 4 (?) kvelder eller noe sånt. Skulka kursdagen som omhandlet fødsel siden jeg hadde totalt panikkangst for fødselen og ikke orker verken tenke på det, snakke om det eller høre om det. Basert på de kursdagene vi møtte opp på så lærte jeg egentlig null, nada og niks, bortsett fra at det ikke er lurt å ta i mot besøk første dagen hjemme. Var veldig glad for at vi hadde fått beskjed om det for da vi kom hjem fra sykehuset med første barnet så var det helt kaos 🙈 Anonymkode: c451d...6bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #22 Del Skrevet 29. januar 2022 Er i uke 36 og har ikke tenkt å delta på det. Men jeg har noen ekstra samtaler med jordmor pga fødselsangst og har også vært på omvisning på fødeavdelingen pga det, så jeg har jo fått litt mer info sikkert enn en som kun går på de vanlige kontrollene. Forsto det som at sånn omvisning også var en del av fødselskurset mitt sykehus tilbyr (mot betaling). Jeg har gått på både gravidyoga og på angstmestrings-kurs (tidligere, før graviditet) så jeg har allerede en del verktøy for pusting, avspenning, panikkmestring og slikt som jeg håper jeg kan klare å bruke i fødsel. Anonymkode: 6ce35...2be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #23 Del Skrevet 29. januar 2022 Jeg gikk på gravidyoga, og samme lærer hadde også et fødselsforberedende kurs der partner også fikk være med. Syns det var nyttig, snakket mye om ulike puste- og avspenningsteknikker, de ulike fasene av en fødsel, hvordan partner kan hjelpe og støtte, osv. Var også på en forelesning i regi av sykehuset, det de snakket om de ulike fasene i en fødsel, når ringe for rådgivning / reise inn, fasiliteter, forskjellen på barselhotell og barselavdelingen, osv. Syns begge var nyttige, men jeg hadde nok klart meg fint uten også. Anonymkode: c7d52...f97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #24 Del Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Var på et kurs over to kvelder som ble arrangert på helsestasjonen. Det var helt ok, verken mer eller mindre, fikk litt innblikk i ulike temaer. Det jeg ikke likte var at de var veldig sånn "det går sikkert helt fint, det er få som blir alvorlig skadet under fødsel" men ikke et ord om at man kan ha mye plager av moderate skader. Og ingenting om barseltid og hvor viktig det er å hvile og ikke ta for hardt i for tidlig. Anonymkode: 79e1d...c1d Hadde samme inntrykk, jeg prøvde å spørre om ting som kunne skje - for det er jo helt normalt å få skader, også alvorlige, selv om det ikke er veldig vanlig. Jeg liker å vite ting, og å vite at det er konkrete prosedyrer i de forskjellige situasjonene og hva det evt er. Prøvde også å spørre hva som kunne føre til keisersnitt, typ hast/akutt etc. Det var de i hvertfall ikke interessert i å prate om. Føler det hele var en svær glorifisering av fødselen. Anonymkode: 48d67...c67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #25 Del Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg gikk på gravidyoga, og samme lærer hadde også et fødselsforberedende kurs der partner også fikk være med. Syns det var nyttig, snakket mye om ulike puste- og avspenningsteknikker, de ulike fasene av en fødsel, hvordan partner kan hjelpe og støtte, osv. Var også på en forelesning i regi av sykehuset, det de snakket om de ulike fasene i en fødsel, når ringe for rådgivning / reise inn, fasiliteter, forskjellen på barselhotell og barselavdelingen, osv. Syns begge var nyttige, men jeg hadde nok klart meg fint uten også. Anonymkode: c7d52...f97 Dette høres kjempeflott ut, og akkurat det jeg ser for meg av ordet "fødselsforberedende"! Dere er heldige som hsr muligheten 🙂 Her jeg bor eksisterer så vidt yoga på Internett en gang. Anonymkode: 48d67...c67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #26 Del Skrevet 29. januar 2022 Nei, alt var avlyst pga. corona, var bare tilbud om nettkurs og da så jeg liksågodt videoer om pusting etc. på youtube Anonymkode: fd015...561 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #27 Del Skrevet 29. januar 2022 Var ikke tilbud om det i min kommune. Anonymkode: 724ca...278 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #28 Del Skrevet 29. januar 2022 Nettopp vært på et, hvor det var fysioterapeut og jordmor tilstede. Skulle egentlig vært en helsesykepleier også, men hun kom ikke pga sykdom. Ble et kurs på ca to timer, masse fin info for vår del hvert fall. Snakket om fødselsprosessen, og et fokus på ledsager/partners rolle under fødsel som jeg (og gubben) syns var veldig fint. På vårt kurs ble det snakket mye om dette med aktivitet for mor, nå i tiden før og perioden etter fødsel. Veldig fint med tips og dette med å senke forventninger til hvordan kroppen er etter en fødsel (og hvor individuelt det vil være). Hva som er lurt å tenke på, og hva som er "bra nok". Jordmor snakket oss gjennom de fire fasene, og tok opp både dette med ulike former for smertelindring og generelt hva som kunne vært lurt å ha fokus på underveis. Generelt var syns jeg kurset var godt balansert, matnyttig for både meg som førstegangsfødende og for partner 🙂 Anonymkode: ae65a...d50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silla123 Skrevet 29. januar 2022 #29 Del Skrevet 29. januar 2022 (endret) Ja, jeg gruet meg veldig til fødsel men hele kurset roet meg ned. Kunne spørre om alt mulig, fikk vite om hele prosessen fra smertestillende og lystgass til om man vil føde i badekar, fødebrev, hvordan man ammer +++ Det eneste var at de hadde egentlige slike sosiale grupper også men de var alltid avlyst pga coronaen. Kjempebra tilbud! Var forresten bra for mannen min også så han visste hva han skulle gjøre for å hjelpe meg, både under og etter fødsel 🙂 Endret 29. januar 2022 av Silla123 La til noe mer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #30 Del Skrevet 29. januar 2022 Var ikke med første i 2012, men tok i 2020 før andremann fordi første fødsel gikk litt vel fort og vi ble anbefalt tilfelle fødsel måtte skje hjemme. Anonymkode: 27389...750 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #31 Del Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Eller har tenkt til å dra? Anonymkode: f0c6a...db2 Tenkte litt på det, men svigersøstra mi sa alt hun lærte ble glemt det sekundet riene startet. Så jeg så ikke poenget. Ungen kom ut på 30min uansett, så det gikk fint. Anonymkode: fde66...f8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #32 Del Skrevet 29. januar 2022 Nei. Jeg leste meg opp på egen hånd. Jeg lærer veldig godt når jeg leser på egen hånd. Men jeg var på omvisning på sykehuset, og det var veldig nyttig. Ble vist rundt av en svært dyktig jordmor. Fint å få se en fødestue og vite litt om hvilken smertelindring man kunne få, og at mange hadde god hjelp av å variere posisjon eller være i litt bevegelse. Veldig nyttig. Anonymkode: 93e17...7b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #33 Del Skrevet 29. januar 2022 Har tenkt å dra! Men kurset skulle være på tirsdag, jeg fødte på fredag uka før, tre uker før termin. 🤪 Anonymkode: e78eb...18a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #34 Del Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Fikk aldri noe sånt tilbud. Kalva i 2010. Anonymkode: 3286e...7da Samme her. Fikk aldri tilbud om det, også i 2010. Fikk heller ikke tilbud om barselgruppe. Fødselen gikk greit den, helt fram til pulsen til babyen falt og den ikke kom opp igjen. Hastesnitt i full narkose. Anonymkode: 0c476...58f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå