Gå til innhold

Dro du på fødselsforberedende kurs?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, men det kunne vært lurt. Brukte laaaang tid, og var helt utslitt. 

Anonymkode: 7c84d...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei, men det kunne vært lurt. Brukte laaaang tid, og var helt utslitt. 

Utslitt er vel alle og det er ikke sikkert det ville tatt kortere tid bare fordi om du dro på kurset.

Anonymkode: f0c6a...db2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på et kurs over to kvelder som ble arrangert på helsestasjonen. Det var helt ok, verken mer eller mindre, fikk litt innblikk i ulike temaer. Det jeg ikke likte var at de var veldig sånn "det går sikkert helt fint, det er få som blir alvorlig skadet under fødsel" men ikke et ord om at man kan ha mye plager av moderate skader. Og ingenting om barseltid og hvor viktig det er å hvile og ikke ta for hardt i for tidlig.

Anonymkode: 79e1d...c1d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på et kurs på sykehuset (Ahus) før første fødsel. Det var jeg veldig fornøyd med. Jeg hadde lest en del om fødsel på forhånd, og hadde egentlig ikke så mange spørsmål. Men jeg syns jordmoren som holdt kurset hadde veldig god formidlingsevne, så jeg syns rett og slett det var gøy å høre på henne. I etterkant tenker jeg at det gjorde meg tryggere på fødselen også. 

Anonymkode: 5353b...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, var på kurs på helsestasjonen. Var vel 2x2 timer (to ettermiddager). Sikkert lurt for dem som ikke har peiling på fødsel og siste trimester, men jeg visste alt vi lærte fra før, fordi jeg hadde lest på egenhånd. Det eneste jeg ikke hadde lest meg opp på var hva slags smertelindring man kunne få, bortsett fra epidural. Det ble snakket om TENS og jeg tenkte at det var noe for meg. Nå fikk jeg tilbud om det på sykehuset uten å spørre, så jeg hadde jo fått det uansett. 

Anonymkode: 2383d...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på kurs i smertefri fødsel, som varte ca 2,5 time en kveld i uka gjennom fire uker. Fantastisk lærerikt og hjelpsomt kurs som anbefales på det sterkeste om du har mulighet! 

Anonymkode: 8b9ed...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vært fornøyd med kurs? Jeg kan tenke meg å delta nærmere termin. Vet mannen er litt skeptisk, syns det er rart. Men det er nettopp derfor jeg ønsker å ha han med. Han klarer ikke helt å forholde seg til det som skjer/sykehus, og da syns jeg det er ok at han får noe forståelse av prosessen slik ikke alt blir nytt når den tid kommer. 

Anonymkode: 31eeb...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Var for noen uker siden, var over to kvelder, arrangert av kommunen og helsestasjon, glad for at vi dro :) 

Anonymkode: a4fd8...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg var på kurs i smertefri fødsel, som varte ca 2,5 time en kveld i uka gjennom fire uker. Fantastisk lærerikt og hjelpsomt kurs som anbefales på det sterkeste om du har mulighet! 

Hvor var dette? Følte du det hjalp når du skulle føde? Ble det "smertefri" fødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Utslitt er vel alle og det er ikke sikkert det ville tatt kortere tid bare fordi om du dro på kurset.

Det får man aldri vite. Dro ikke på kurs ihvertfall…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Var på et kurs over to kvelder som ble arrangert på helsestasjonen. Det var helt ok, verken mer eller mindre, fikk litt innblikk i ulike temaer. Det jeg ikke likte var at de var veldig sånn "det går sikkert helt fint, det er få som blir alvorlig skadet under fødsel" men ikke et ord om at man kan ha mye plager av moderate skader. Og ingenting om barseltid og hvor viktig det er å hvile og ikke ta for hardt i for tidlig.

Anonymkode: 79e1d...c1d

Helsepersonell er utrolig dårlig på å snakke om det sol kan gå galt eller senplager fra fødsel/svangerskap. Bare de tier om det så går det bra. Gud forby at vi ønsket informasjon om klipp  vakuum, problemer rundt renselsen, tørr skjede, prolaps i skjeden/urinblære, bekkenplager, revning og ulike grader av dette, hvor j vondt det kan være å sitte/sette seg/reise seg etter fødselen osv osv osv. 

Anonymkode: 1ccd7...b96

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor var dette? Følte du det hjalp når du skulle føde? Ble det "smertefri" fødsel?

Stavanger, hos Mamastork (usikker på om de har nettbaserte kurs hvis du bor et annet sted).

Absolutt! Lærte blant annet konkrete smertehåndterings- og panikkhåndteringsteknikker for å komme gjennom de ulike fasene av fødselen, i tillegg til å lære konkrete presseteknikker, fødselsstillinger osv. Vi fikk også kursmateriell som vi benyttet til øving hjemme når kurset var over. Partner var også delaktig og de fikk blant annet lære hvordan de skulle være der for partner gjennom de ulike fasene, smertelindrende massasjemetoder osv.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vi skal i regi av familiens hus som det heter her (kommunen). Det er en kveld med fokus på fødsel, og en kveld med fokus på tiden etter. 

i tillegg skal vi på digitalt kurs i regi av tvillingforeldreforeningen, siden vi venter to😊

Anonymkode: 331ef...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i regi av helsestasjonen med nr en. To ettermiddager. Var fint å få litt innblikk i forløp, faser etc, men ikke akkurat en revolusjonerende greie som påvirket fødselen

Anonymkode: 074ed...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må man betale for det selv på sykehuset, er det vanlig? Trodde man skulle få det på helsestasjonen, men de sier de ikke har noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da jeg var førstegangsfødende reiste jeg på et slikt kurs i regi av helsestasjonen. 

Når det er sagt hadde jeg ikke noe særlig utbytte av det.

Det som var mest nyttig for meg var en bok jeg lånte på biblioteket (husker dessverre ikke hva den heter) som handlet om fødsel, amming og barsel. I tillegg fikk jeg en bok/hefte fra ammehjelpen som var veldig nyttig å lese på forhånd. 

Anonymkode: 7ef50...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...