AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #1 Skrevet 29. januar 2022 Jeg hadde en godt betalt jobb før jeg havnet i en ulykke. Deretter fikk jeg en varig skade påført av lege under en operasjon, og nå skal jeg opereres en femte gang for å prøve å bli bedre. Jeg går nå på aap. Hvis neste operasjon ikke hjelper skal jeg i arbeidsutprøving med NAV, og eventuelt utregne en uføregrad. Fastlegen min maser og maser om at jeg skal prøve å få en ny jobb. Jeg har vært på intervju, og lønnen er halvparten av den jeg hadde. Jeg vet ikke engang om jeg vil klare å stå i den i 100%, spesielt ettersom at jeg ikke er ferdig behandlet. Men fastlegen min vil at jeg skal ut i jobb, for så eventuelt bli sykmeldt igjen senere. Hvis jeg bytter jobb, vil en eventuell uføregrad utregnes av den nye jobben? Jeg føler en konstant uro på å bytte fra en jobb jeg har hatt i 15 år med god lønn, til å bytte til en jobb med halve inntekten fordi det er "bra for meg å komme meg ut blant folk". Jeg er forsåvidt enig i det, men økonomien uroer meg. Føler noen ganger at fastlegen ikke er på "min side" ettersom at han vil ha meg til å bytte jobb - selv om NAV vil heller at jeg skal prøve arbeidsutprøving først. Og en halv lønn vil også medføre at hele familien må flytte, da økonomien ikke vil holde hvis jeg får halv inntekt. Hilsen ts. Anonymkode: 4705e...4ab
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #2 Skrevet 29. januar 2022 Nei, ikke hvis du tror du er på vei til å bli ufør. Uføregraden avhenger av arbeidsevnen din men hvor mye du får utbetalt av staten som ufør avhenger av hva du tjente før. Noen år i en dårlig betalt jobb vil samlet sett kunne koste deg flere millioner i tapt uføretrygd ut livet. Anonymkode: 7da49...273 5 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #3 Skrevet 29. januar 2022 For all del, ikke gjør det. Du skal ha ufør beregnet på din tidligere jobb, ingenting annet. Det bør NAV og fastlegen din ha full forståelse for. Spør fastlegen om han hadde godtatt uføreutberegning etter lønn fra en vaskejobb, hvis han var i samme situasjon. Anonymkode: 8e6c9...099 10 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #4 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, ikke hvis du tror du er på vei til å bli ufør. Uføregraden avhenger av arbeidsevnen din men hvor mye du får utbetalt av staten som ufør avhenger av hva du tjente før. Noen år i en dårlig betalt jobb vil samlet sett kunne koste deg flere millioner i tapt uføretrygd ut livet. Anonymkode: 7da49...273 Tusen takk for svar. Det er dette jeg har mistenkt, men fastlegen min sier gang på gang at det ikke er bra å være ute av jobb i flere år som jeg har vært. Opprinnelig skulle jeg vært sykmeldt i seks uker men grunnet feilen under første operasjon så har jeg fått varig skade som har krevd mange operasjoner deretter. Jeg føler meg i villrede, skal jeg bytte fastlege? Jeg skulle ønske at han bistod underveis og ville komme med beste forslag for å hjelpe MEG. Han mener å bidra i samfunnet er viktigere enn høy lønn til tross for at jeg forteller at vi nå må bruke sparepengene for å få økonomien til å gå rundt. Hilsen ts. Anonymkode: 4705e...4ab 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #5 Skrevet 29. januar 2022 Men du er jo ikke arbeidsufør hvis du klarer en enklere jobb. "Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk. Tidligere års inntekt blir justert opp til dagens verdi." Står det på nav. Du kan altså fint jobbe inntil 2 år i en lavere lønnet jobb før det går ut over uføretrygden din. Anonymkode: 090d5...897 5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #6 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg føler meg i villrede, skal jeg bytte fastlege? Jeg skulle ønske at han bistod underveis og ville komme med beste forslag for å hjelpe MEG. Han mener å bidra i samfunnet er viktigere enn høy lønn til tross for at jeg forteller at vi nå må bruke sparepengene for å få økonomien til å gå rundt. Sånn er det å bli syk. Når man er uføretrygda må man ha en lavere levestandard enn andre. Man har ikke råd til alt man vil. (Jeg er uføretrygdet selv.) Anonymkode: 090d5...897 1
Hengebuksvinet Skrevet 29. januar 2022 #7 Skrevet 29. januar 2022 Har en venninne som var gjennom dette. Hun angrer veldig på at hun gikk med på å si opp en del av stillingen. (Ekstra betalt for tilleggsansvar). Er fast ansatt bør du holde hardt på hele stillingen din. Sånn jeg har forstått det. 5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #8 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men du er jo ikke arbeidsufør hvis du klarer en enklere jobb. "Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk. Tidligere års inntekt blir justert opp til dagens verdi." Står det på nav. Du kan altså fint jobbe inntil 2 år i en lavere lønnet jobb før det går ut over uføretrygden din. Anonymkode: 090d5...897 Takk for info. Det som er greia er at jeg ikke vet om hvor bra jeg blir før etter neste operasjon som blir på våren. Så jeg ønsker å vente til jeg er ferdig behandlet, men fastlegen vil at jeg skal bytte jobb NÅ. Anonymkode: 4705e...4ab
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #9 Skrevet 29. januar 2022 Enig med fastlegen at man vil så gjerne være i jobb om man klarer det. Det er ingenting å trakte etter å være ufør, miste mestring og utfordringer på jobb, kollegier, sosialt, og arbeidsinntekt. Men er neste steg ufør, så forstår jeg at du vil trygge økonomien, du vil få 66% inntil 6G av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk. Anonymkode: c144c...9ff 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #10 Skrevet 29. januar 2022 Kan jeg bare spørre hvilken type jobb du har? Jeg byttet selv fra turnus i tung jobb i helsesektoren, til fyisk lettere jobb i helsesektoren med dagjobb. Taper selvsagt tillegg på kveld/helg (men jobber jo heller ikke da). Ser ut til at 50% ufør blir veien videre, da vil de 50% jeg ikke har klart å jobbe bli utregnet fra min gamle inntekt. Anonymkode: 90a7b...fa9
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #11 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men du er jo ikke arbeidsufør hvis du klarer en enklere jobb. "Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk. Tidligere års inntekt blir justert opp til dagens verdi." Står det på nav. Du kan altså fint jobbe inntil 2 år i en lavere lønnet jobb før det går ut over uføretrygden din. Anonymkode: 090d5...897 Ikke hør på dette, ts. Anonymkode: 1d123...8dc 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #12 Skrevet 29. januar 2022 Må nevne at det uansett ikke er snakk om full uføregrad, men hvis jeg ikke blir bedre så blir det en delvis uføregrad. Jeg VIL og SKAL jobbe, men hvis jeg ikke blir bedre tror jeg fort at det blir 50% uføregrad. Hilsen ts. Ps, jeg synes det er vanskelig å snakke om dette med fastlegen også. Føler meg grisk, men samtidig gjelder dette hele familiens økonomi. Anonymkode: 4705e...4ab 1 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #13 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan jeg bare spørre hvilken type jobb du har? Jeg byttet selv fra turnus i tung jobb i helsesektoren, til fyisk lettere jobb i helsesektoren med dagjobb. Taper selvsagt tillegg på kveld/helg (men jobber jo heller ikke da). Ser ut til at 50% ufør blir veien videre, da vil de 50% jeg ikke har klart å jobbe bli utregnet fra min gamle inntekt. Anonymkode: 90a7b...fa9 Så bra! Jeg er overkonduktør, og har blitt tilbudt 100% stilling som vekter. Hilsen ts. Anonymkode: 4705e...4ab
Hengebuksvinet Skrevet 29. januar 2022 #14 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Må nevne at det uansett ikke er snakk om full uføregrad, men hvis jeg ikke blir bedre så blir det en delvis uføregrad. Jeg VIL og SKAL jobbe, men hvis jeg ikke blir bedre tror jeg fort at det blir 50% uføregrad. Hilsen ts. Ps, jeg synes det er vanskelig å snakke om dette med fastlegen også. Føler meg grisk, men samtidig gjelder dette hele familiens økonomi. Anonymkode: 4705e...4ab Her hadde jeg trolig byttet fastlege. Min venninne har vært helt tydelig på at hun gjorde noen tabber, som hun ikke ønsker at andre skal gjøre. Og sier helt bestemt at du ikke bør forandre noe på jobb, om det går mot uføre. 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #15 Skrevet 29. januar 2022 Et problem er at du ved å søke ufør skal være ariedsufør i ethvert yrke. Dersom du kan klare å jobbe gradert i et annet yrke, kan nok nav gi avslag på ufør på bakgrunn av det og du havner på karensår. Om du heller ikke har prøvd å være i jobb, er du heller ikke avklart. Er det helt uaktuelt å jobbe feks gradert i det yrket du har nå? Har du prøvd det? Anonymkode: 90a7b...fa9 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #16 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Et problem er at du ved å søke ufør skal være ariedsufør i ethvert yrke. Dersom du kan klare å jobbe gradert i et annet yrke, kan nok nav gi avslag på ufør på bakgrunn av det og du havner på karensår. Om du heller ikke har prøvd å være i jobb, er du heller ikke avklart. Er det helt uaktuelt å jobbe feks gradert i det yrket du har nå? Har du prøvd det? Anonymkode: 90a7b...fa9 Men det er jo ikke nav som vil ts skal jobbe nå. Det er fastlegen. Nav vil prøve arbeidsutprøving etter operasjonen. Det blir noe annet. . Anonymkode: 069a5...e08 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #17 Skrevet 29. januar 2022 Ikke gjør dette. Hvis det går mot trygd, er det helt klart best med høyest lønnet jobb i beregningen av trygd. Anonymkode: f2308...645 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #18 Skrevet 29. januar 2022 Takk for svar alle sammen. Jeg kommer til å fortelle fastlegen min om alt dette, og også si det rett ut at jeg uroer meg for om han ønsker mitt beste. Og det stemmer det en skrev over, det er fastlegen som vil ha meg ut i fast ny jobb, NAV ønsker arbeidsutprøving. Anonymkode: 4705e...4ab 5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #19 Skrevet 30. januar 2022 Men da vil du vel også tape på å jobbe med halv lønn? Altså at du får mer på AAP enn i den nye jobben? Merkelig lege spør du meg... Du er da ikke ferdig behandlet! Nei, jeg ville ventet til du var ferdig behandlet og vet mer hvordan du fungerer. Tenk om du faktisk blir så bra at du kan gå helt tilbake i gamlejobben? DET vet vel ingen? Hvor lenge har du vedtak på AAP? Tenker at om du må søke ny periode før operasjonen kan legen gi deg problemer ved å si at du KAN jobbe og dermed få avslag på AAP?? I så fall ville jeg byttet fastlege, eller forresten jeg ville byttet uansett... Men hva sier de som skal operere deg? Kan den legen hjelpe deg her, om din lege ikke spiller på ditt lag.. Og nei, jeg oppfordrer ikke til trygdesvindel... jeg synes det er meningsløst å sende TS ut i ny jobb som attpåtil vil svekke hennes økonomi ytterligere når det er snakk om ny operasjon som ingen vet utfallet av. TS har tross alt en jobb hun evt kan komme tilbake til. Skal gamlejobben sies opp da? Ved bedring kan hun da ikke komme tilbake. Anonymkode: 25c92...dd1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #20 Skrevet 31. januar 2022 Uføretrygd funger ikke sånn at man kan velge det ut i fra hva som er mest lønnsomt Anonymkode: 6efb7...833 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå