Gå til innhold

Hvilke rettigheter har jeg som gravid i arbeidslivet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er tre måneder på vei og hadde en veldig ubehagelig opplevelse på jobb denne uka.

Vi skal i gang med et nytt prosjekt som jeg siden i høst har ytret ønske om å ha ansvaret for. Da vi hadde møte om fordeling  denne uka var det en kollega som kom med en kommentar om at det er slitsomt å måtte ta over et prosjekt for noen som plutelig forsvinner og spurte når jeg skulle ut i permisjon. Jeg ble satt ut og ingen andre (inkludert sjefen) prøvde å stoppe ham, så jeg måtte forsvare meg selv. Prosjektet er over to måneder før termin (noe de vet veldig godt) og det er ingen grunn til at jeg ikke skal kunne ta det. Jeg måtte poengtere at dette hadde han ikke lov til å ta opp engang, men jeg ble usikker på hvilke rettigheter jeg har som gravid. Jeg er overrasket og skuffet over at sjefen ikke sa noe. Jeg er helt enig i at det ville være ulogisk om jeg tok prosjektet hvis jeg har termin før det har deadline.

Såvidt jeg vet skal ikke graviditet brukes i mot meg. Jeg jobber på et kontor bak en dataskjerm, det er ikke fysisk krevende arbeid. Og selvsagt kan jeg bli sykemeldt tidligere, men jeg er i fin form og vi er uansett to stykker som jobber på disse prosjektene så skulle jeg bli sykemeldt er det noen andre som også har jobbet på det som kan ta over. Hvem som helst kan jo bli sykemeldt/dø når som helst så jeg synes det er merkelig å bruke det mot meg. Han har barn fra før og er mye oftere borte fra jobb og må gå tidlig for å hente i barnehagen, det er selvsagt ikke noe jeg sier høyt, men det faller på sin egen urimelighet at han bruker min graviditet i mot meg når han selv har mindre arbeidskapasitet enn jeg og andre som ikke har barn.

Resten av møtet ble for min del sterkt preget da jeg både var sint, frustrert og lei meg, så jeg klarte ikke akkurat å selge meg inn. Hva kan jeg gjøre i denne situasjonen?

Anonymkode: 38c27...5d8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At han tar det opp er ikke ulovlig (men merkelig siden du ikke går ut i permisjon før deadline). Det som ikke er lov er diskriminering, altså at du mister arbeidsoppgaver fordi du er gravid eller går glipp av lønnsøkning av samme grunn. Ville nok heller tatt en ekstra prat med sjefen om at du virkelig ønsker ansvar for prosjektet, så kan dere snakke uten forstyrrelser. 

Anonymkode: a3238...8d3

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At han tar det opp er ikke ulovlig (men merkelig siden du ikke går ut i permisjon før deadline). Det som ikke er lov er diskriminering, altså at du mister arbeidsoppgaver fordi du er gravid eller går glipp av lønnsøkning av samme grunn. Ville nok heller tatt en ekstra prat med sjefen om at du virkelig ønsker ansvar for prosjektet, så kan dere snakke uten forstyrrelser. 

Anonymkode: a3238...8d3

Ts her, takk for svar.

Problemet er at når det først er tatt opp vil det være som en elefant i rommet og hvis jeg ikke får prosjektet får jeg aldri vite om graviditeten min kan være noe av grunnen.

Vi har en på jobb som er mye syk pga kronisk sykdom, det er ikke alltid gunstig at hun har ansvaret for prosjekter, men ingen av oss har noen gang sagt dette. Om det ikke er ulovlig oppleves det i hvert fall som uetisk.

Skrevet

Er du fagorganisert? Du har ofte tilgang på juridisk veiledning gjennom fagforeningen. Verneombud? Bedriftshelsetjeneste? Det er sterkt vern mot diskriminering av gravide, å frata deg arbeidsoppgaver høres ikke lovlig ut.

Anonymkode: 19a2e...f81

Gjest Blondie65
Skrevet

Det han gjorde, TS, var å bruke alle "argumenter" for hvorfor HAN (heretter "Per") skulle få prosjektet. Det du bør gjøre er å snakke  med sjefen din på tomannshånd og gjøre oppmerksom på at dersom du blir diskriminert pga. graviditet så blir det månelyst. Jeg synes også du kan si til sjefen at du er skuffet over at "Per" fikk lov å si slike ting uten å bli motsagt. Du står jo ikke der og sier at "Per" er ute av stand til å ta over prosjekter fordi han er mye hjemme med sykt barn?

Arbeidsmiljøloven kap. 13, pkt 4 er klar på at gravide ikke skal diskrimineres på lik linje som andre grupper. Les gjerne hele Kapittel 13. Vern mot diskriminering for å få med hva som anses som diskriminering. Kap. 13.8 gjør det også klart at din påstand om diskriminering grunnet graviditet er det arbeidsgivers plikt å motbevise. I dette tilfellet sies det at din graviditet medfører at du ikke kan ta et prosjekt som varer de fire neste månedene. Det er jo helt "pling i bollen". 

Skrevet

Er du fagorganisert? Du har ofte tilgang på juridisk veiledning gjennom fagforeningen. Verneombud? Bedriftshelsetjeneste? Det er sterkt vern mot diskriminering av gravide, å frata deg arbeidsoppgaver høres ikke lovlig ut.

Takk for svar.

Ja, er organisert så har tenkt å snakke med de tillitsvalgte neste uke. Verneombud har vi ikke hatt på flere år..

Avgjørelsen på hvem som får prosjektet er ikke tatt, men hvis jeg ikke får det får jeg aldri vite om det er pga graviditeten. Jeg blir strengt tatt ikke fratatt en arbeidsopgpave, men får i så fall ikke tildelt et prosjekt jeg har hatt lyst på i et halvt år.

Hadde sjefen min stoppet ham da han begynte å snakket om det hadde jeg vært mer komfortabel, jeg opplevde meg helt alene og var ikke forberedt på å måtte forsvare graviditeten min.

Skrevet

Hvorfor bare avbrøt du ikke han med å si noe sånt som «det er jo ikke relevant her, prosjektet er ferdig lenge før min permisjon starter, så det trenger du ikke å tenke på»

Anonymkode: e06c7...4e8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Blondie65 skrev (2 minutter siden):

Det han gjorde, TS, var å bruke alle "argumenter" for hvorfor HAN (heretter "Per") skulle få prosjektet. Det du bør gjøre er å snakke  med sjefen din på tomannshånd og gjøre oppmerksom på at dersom du blir diskriminert pga. graviditet så blir det månelyst. Jeg synes også du kan si til sjefen at du er skuffet over at "Per" fikk lov å si slike ting uten å bli motsagt. Du står jo ikke der og sier at "Per" er ute av stand til å ta over prosjekter fordi han er mye hjemme med sykt barn?

Arbeidsmiljøloven kap. 13, pkt 4 er klar på at gravide ikke skal diskrimineres på lik linje som andre grupper. Les gjerne hele Kapittel 13. Vern mot diskriminering for å få med hva som anses som diskriminering. Kap. 13.8 gjør det også klart at din påstand om diskriminering grunnet graviditet er det arbeidsgivers plikt å motbevise. I dette tilfellet sies det at din graviditet medfører at du ikke kan ta et prosjekt som varer de fire neste månedene. Det er jo helt "pling i bollen". 

Takk for svar. Det et veldig godt poeng, jeg skal absolutt ta dette med sjefen. Skal lese meg opp på arbeidsmiljøloven også. Takk for tips!

Kjenner bare på en motløshet og har nesten mistet lyst på prosjektet i frykt for hva som blir sagt hvis jeg plutselig skulle bli sykemeldt.. Da hadde han jo rett.. Det hele gir meg en bismak nå. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor bare avbrøt du ikke han med å si noe sånt som «det er jo ikke relevant her, prosjektet er ferdig lenge før min permisjon starter, så det trenger du ikke å tenke på»

Jeg gjorde jo det, men da var det allerede sagt. Og resten av møtet ble for min del preget av det fordi jeg ble så satt ut og frustrert av det. Det var en hersketeknikk fra hans side som dessverre funket.

Skrevet

Selv om jeg er gravid selv, forstår jeg arbeidsgiver dersom de velger noen andre til dette prosjektet. 3 av 4 gravide blir sykemeldt iløpet av svangerskapet. Selv hadde jeg så kraftig bekkenløsning at jeg gikk med krykker og ikke klarte å sitte siste halvdel av svangerskapet. Din sjangse får heller bli etter permisjonen. 

Anonymkode: 38a93...455

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selv om jeg er gravid selv, forstår jeg arbeidsgiver dersom de velger noen andre til dette prosjektet. 3 av 4 gravide blir sykemeldt iløpet av svangerskapet. Selv hadde jeg så kraftig bekkenløsning at jeg gikk med krykker og ikke klarte å sitte siste halvdel av svangerskapet. Din sjangse får heller bli etter permisjonen. 

Dette er jeg helt uenig i. Hvis arbeidsgiver bevisst velger å ikke gi det til meg fordi jeg er gravid er det diskriminering. Får jeg ikke dette prosjeket får jeg i stedet 6-7 andre mindre prosjekt, det blir like mye jobb for kollegene mine å ta over disse hvis jeg plutselig blir borte på dagen. 

Er det greit å bli diskriminert fordi man har barn også da? Jeg har stilt opp mye mer på jobb de siste 4 årene enn kollegaen min med barn har. Han jobber aldri overtid og er hjemme med sykt barn støtt og stadig, mens jeg i blant må dekke over for hans fravær. Jeg har ikke hatt sykefravær de siste tre årene (bortsett fra en uke i karantene, men da jobbet jeg hjemmefra). Det ville ikke falt meg inn å bruke det i mot ham. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå er ts allerede 3mnd på vei, forbi den typiske perioden hvor mange blir litt sykmeldte. Hun har heller ikke en fysisk krevende jobb. Det kan like gjerne hende at hun fint klarer å jobbe.

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Dette er jeg helt uenig i. Hvis arbeidsgiver bevisst velger å ikke gi det til meg fordi jeg er gravid er det diskriminering. Får jeg ikke dette prosjeket får jeg i stedet 6-7 andre mindre prosjekt, det blir like mye jobb for kollegene mine å ta over disse hvis jeg plutselig blir borte på dagen. 

Er det greit å bli diskriminert fordi man har barn også da? Jeg har stilt opp mye mer på jobb de siste 4 årene enn kollegaen min med barn har. Han jobber aldri overtid og er hjemme med sykt barn støtt og stadig, mens jeg i blant må dekke over for hans fravær. Jeg har ikke hatt sykefravær de siste tre årene (bortsett fra en uke i karantene, men da jobbet jeg hjemmefra). Det ville ikke falt meg inn å bruke det i mot ham. 

Man kan synes og mene mye rart her i livet. Man kan okke seg over kollegaer med barn som NOK EN GANG tar sykt barn dag, og man kan stønne over at kollegaen er i ferd med å få barn nr 5 på 7 år. Men DET får man gjøre inni seg. Man har ikke lov til å "tenke for den gravide" og frata dem arbeidsoppgaver eller forskjellsbehandle foreldre fordi de velger å få flere barn. Et av de største godene med at far fikk permisjon er at denne utidige "å nei, helvete nå er det nok en gravid" eller "vi ansetter ikke kvinner under 36 vi". 

Skrevet

Nå er ts allerede 3mnd på vei, forbi den typiske perioden hvor mange blir litt sykmeldte. Hun har heller ikke en fysisk krevende jobb. Det kan like gjerne hende at hun fint klarer å jobbe.

Takk! Veldig godt poeng. Hvis det skal være greit å ikke gi jobber pga gaviditet bør arbeidsgiver styre unna å gi jobber til alle kvinner med partner som er i en fertil alder. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Slik hadde jeg løst det.

Tenker at mange kan lite om graviditet, termin, og alt det der. Og med det automatisk tatt utgangspunkt i at det ikke var "vondt" ment. 

Jeg jobber selv prosjektbasert og kunderettet. Og både graviditeter, permisjoner (også pappaperm), barnehagetilvenning, og alt slikt, er en del av diskusjonene når vi setter sammen team. Og tilsvarende er de som er ute en del av diskusjonene når vi planlegger arbeidsoppgaver de neste månedene. 

Da jeg selv trengte hensyn en periode på grunn av personlige forhold var det veldig godt å ha en arbeidsplass som kunne regulere ned ansvarsområder over en periode, for så å oppjustere igjen når det passet bedre med situasjonen ellers. 

Anonymkode: 08798...767

• Liker 1
Skrevet
Blondie65 skrev (2 minutter siden):

Man kan synes og mene mye rart her i livet. Man kan okke seg over kollegaer med barn som NOK EN GANG tar sykt barn dag, og man kan stønne over at kollegaen er i ferd med å få barn nr 5 på 7 år. Men DET får man gjøre inni seg. Man har ikke lov til å "tenke for den gravide" og frata dem arbeidsoppgaver eller forskjellsbehandle foreldre fordi de velger å få flere barn. Et av de største godene med at far fikk permisjon er at denne utidige "å nei, helvete nå er det nok en gravid" eller "vi ansetter ikke kvinner under 36 vi". 

Amen!

Jeg jobbet i mange år i barnehage og så meg lei på at vi alltid ringte mor når et barn var syk og måtte hentes. Jeg begynte å bare ringe fedrene. Uavhengig av hvem som til slutt hentet tenkte jeg i hvert fall at sjefen til disse mannfolkene sannsynigvis fikk med seg at også menn har syke barn.

• Liker 3
  • Hjerte 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Da jeg selv trengte hensyn en periode på grunn av personlige forhold var det veldig godt å ha en arbeidsplass som kunne regulere ned ansvarsområder over en periode, for så å oppjustere igjen når det passet bedre med situasjonen ellers. 

Selvsagt er det det, og det burde absolutt være en selvfølge over alt. Men du er enig i at initiativet til dette må komme fra deg, ikke fra "velmenende" arbeidsgivere eller kollegaer som skal "tenke" for deg? 

Skrevet
Blondie65 skrev (Akkurat nå):

Selvsagt er det det, og det burde absolutt være en selvfølge over alt. Men du er enig i at initiativet til dette må komme fra deg, ikke fra "velmenende" arbeidsgivere eller kollegaer som skal "tenke" for deg? 

Jeg ser du skriver i hermetegn. 

Jeg er sikkert preget av å jobbe på en arbeidsplass der jeg aldri har opplevd annet enn at vi bryr oss om hverandre. Og med det kan snakke åpent om slike ting. 

Andre står derfor fritt til å løfte en bekymring. For jeg vet at jeg kan svare, og at det blir forstått, og akseptert. 

• Liker 2
Skrevet

Slik hadde jeg løst det.

Tenker at mange kan lite om graviditet, termin, og alt det der. Og med det automatisk tatt utgangspunkt i at det ikke var "vondt" ment. 

Jeg jobber selv prosjektbasert og kunderettet. Og både graviditeter, permisjoner (også pappaperm), barnehagetilvenning, og alt slikt, er en del av diskusjonene når vi setter sammen team. Og tilsvarende er de som er ute en del av diskusjonene når vi planlegger arbeidsoppgaver de neste månedene. 

Han har selv barn og jeg hadde nylig fortalt om graviditeten og om termnien, så han var veldig klar over at dette prosjektet er over lenge før jeg skal ut i permisjon og jeg konfronterte ham også med det. Du kjenner jo ikke til denne situasjonen så merkelig at du skal legge deg opp i hvordan jeg tolket det. Han brukte flere hersketekniker mot både meg og andre i møtet, så dette var helt bevist. Jeg er mer skuffa over at ikke sjefen brøt inn og sa at dette var irrelevant for diskusjonen.

Det kan hende din jobb er litt vitkigere enn min, det er ikke noe fare for å miste kunder eller lignende på min arbeidsplass. Vi har hatt mange andre gravide og det har alltid gått fint også om de blir sykemeldt.

Hadde jeg bedt om å slippe å få dette prosjektet fordi jeg kjenner at jeg ikke klarer det hadde det vært noe helt annet. Her handler det om et prosjekt jeg har lyst på og er kvalifisert til å gjøre. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Takk for svar.

Ja, er organisert så har tenkt å snakke med de tillitsvalgte neste uke. Verneombud har vi ikke hatt på flere år..

Avgjørelsen på hvem som får prosjektet er ikke tatt, men hvis jeg ikke får det får jeg aldri vite om det er pga graviditeten. Jeg blir strengt tatt ikke fratatt en arbeidsopgpave, men får i så fall ikke tildelt et prosjekt jeg har hatt lyst på i et halvt år.

Hadde sjefen min stoppet ham da han begynte å snakket om det hadde jeg vært mer komfortabel, jeg opplevde meg helt alene og var ikke forberedt på å måtte forsvare graviditeten min.

Har du snakket med sjefen din? Jeg ville tatt det opp med ham på tomannshånd. Når det er sagt ville jeg trent på å håndtere denne type påstander, du gir et sterkere inntrykk og stiller sterkere som kandidat om du klarer å si ifra at den problemstillingen ikke er relevant siden deadline er to måneder før termin. Istedenfor å bli preget og lei deg. På min arbeidsplass ville det vært en grunn til å ikke gi deg tillit som prosjektleder fordi det skaper usikkerhet på om du kan håndtere uventede hendelser eller ko flykter i teamet. Kommer selvsagt an på hva jobben din er, men hos oss er det viktig.

Anonymkode: 23932...d1e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...