Gå til innhold

Våkenetter..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klokka er straks 4, begge ungene har vært våkne fra klokka 2.. De er sure, leie å den ene er tett å hoster, men selvfølgelig vil de ikke sove...

Vi har ei på 1,5 å ei på 2,5, fra tid til annen våkner de på natt... Dette er egentlig ikke noe problem, sålenge far er hjemme.. Da har vi muligheten til å ta den første "ved rota" evt ta en hver om begge våkner.. De er somregel i drømmeland innen 3 minutter..

Nå er imidlertid far på nattjobb å jeg er alene å får ikke delt meg.. Den eldste kom rasende klokka 2 å vekket dermed den yngste også, det ble først ett forsøk på å putte alle i én seng, dette resulterte i en hoppefest uten like, før begge raste avgårde mot stua klare for å starte dagen..

Hva er praktisk gjennomførbart i sånne situasjoner for at vi skal få lagt oss igjen noen gang? 😳

Med far på jobb om natten, er jeg jo også alene med ungene om dagen å jeg trenger virkelig søvn om natta! Det gjør jo ungene å, de er jo ikke den beste versjonen av seg selv etter sånne netter, itillegg skal de aktiviseres igjennom dagen uten å forstyrre far som sover...

Den yngste har fått sitte litt med Bjørnis (😳) å en kjeks mens jeg i 30 minutter prøvde å legge meg igjen med den eldste, dette var ett mislykket forsøk, eldste er fast bestemt på at dagen skal starte å har nå funnet frem klærne hun skal ha på for dagen 🤪

Den yngste er som sagt tett å snørrete, lettere frustrert men vil heller ikke innse at det er natt 😅 Hun sliter generelt med søvn i sykdomsperiodene..

Hvordan løser andre sånne situasjoner? Vi har det sånn stor sett hver gang far jobber natt, å jeg mener det er litt uholdbart for alle parter, i lengden...

Jeg tenker også at det ikke er forsvarlig å sette igjen en av de alene så altfor lenge mens jeg styrer med legging..

Jeg føler jeg trenger noen innspill fra utsiden nå, kanskje noe jeg ikke har sett selv...

Anonymkode: 401c0...9ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du lar barna være sjef. Det er de ikke, du er.

Anonymkode: 0b621...4e1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du lar barna være sjef. Det er de ikke, du er.

Anonymkode: 0b621...4e1

Jeg lar overhodet ikke barna være noe sjef, nei. Men jeg får ikke lagt én med den andre på armen... Ingen sover heller, når den andre skriker.. Jeg spurte om hva jeg skulle gjøre, praktisk, konkret... Ikke hvem som bestemmer

Skrevet

Er nok dessverre ikke så mange gode løsninger. De er jo små også. Det er enklere når de er eldre og kan snakkes mer med om hvorfor det er natta og at man ikke skal vekke andre. Er det en av de som pleier å våkne først? Kan det hjelpe å samsove med den ene, slik at man får denne raskere til å sovne igjen ved oppvåkning? Feks den eldste som står opp og kommer inn. 

Anonymkode: 48b40...b75

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er nok dessverre ikke så mange gode løsninger. De er jo små også. Det er enklere når de er eldre og kan snakkes mer med om hvorfor det er natta og at man ikke skal vekke andre. Er det en av de som pleier å våkne først? Kan det hjelpe å samsove med den ene, slik at man får denne raskere til å sovne igjen ved oppvåkning? Feks den eldste som står opp og kommer inn. 

Anonymkode: 48b40...b75

Jeg samsover med yngste, hun våkner fortsatt hyppig på natt, så slik får jeg tatt meg av henne med én gang, før hun vekker resten av nabolaget 😅 Planen er å legge henne på eget rom ila våren, da er vi litt spent på om de vekker oss eller hverandre først da de våkner 🤣

Skrevet

her styrer jentene dine altfor mye, du er ikke sjef nok over de

Anonymkode: 6c3a9...3d0

• Liker 1
Skrevet

Hadde det sånn med største en periode, ekstremt tung. Han var plutselig våken fra 01-04 på natta flere ganger I uka. Vår løsning ble å kjøre han i søvn igjen, da gikk det fort. 

Endret  på soverutinene på dagen, da gav det seg. Til tider låste jeg også soveromsdøren (vi samsov) så han ikke kom seg ut i stua. Jeg lå i senga og gav null respons, han gav seg stortsett etter en lengre stund 😅

Anonymkode: 44320...ae1

Skrevet

Har du forsøkt å legge begge i senga di fra kvelden av? Ha en egen rutine når far er borte hvor de legges i din seng, og da kan du kjapt stryke på ryggen, rette på dyna eller finne vann før de rekker å våkne ordentlig midt på natta. 

Anonymkode: 9413f...6ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

her styrer jentene dine altfor mye, du er ikke sjef nok over de

Anonymkode: 6c3a9...3d0

Som nevnt tidligere, jeg tar gjerne imot konkrete tips, å undres over hvordan du kommer frem til din konklusjon.. Belær meg gjerne om hvordan jeg er en dårlig mor..

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du forsøkt å legge begge i senga di fra kvelden av? Ha en egen rutine når far er borte hvor de legges i din seng, og da kan du kjapt stryke på ryggen, rette på dyna eller finne vann før de rekker å våkne ordentlig midt på natta. 

Anonymkode: 9413f...6ec

Det har ikke vært forsøkt hittil, medt fordi de ikke legger seg samtidig og litt fordi vi er redd vi plutselig har senga full av unger på heltid 😅

Men vi kan jo kanskje finne en middelveg på leggetid 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde det sånn med største en periode, ekstremt tung. Han var plutselig våken fra 01-04 på natta flere ganger I uka. Vår løsning ble å kjøre han i søvn igjen, da gikk det fort. 

Endret  på soverutinene på dagen, da gav det seg. Til tider låste jeg også soveromsdøren (vi samsov) så han ikke kom seg ut i stua. Jeg lå i senga og gav null respons, han gav seg stortsett etter en lengre stund 😅

Anonymkode: 44320...ae1

Vi har prøvd alle slag, med eldste 😅 Hun har alltid vært en søvnkverulant 😂 Men det er etter de ble 2, at disse tingene har fingert dårlig 😬

Skrevet

Det som fungerer her er å ALDRI forlate rommet. 
Når det har gått 2-3 timer i mørket på eget rom uten hell, da skal jeg innrømme at vi står opp. Det har kanskje skjedd 3 ganger.

Siden de er 2 så må du for all del ikke ha de på samme rom når de våkner på nettene, da vil de nok bare gire hverandre opp og du ender i en dårlig sirkel. 

Anonymkode: e9664...f42

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...