Gå til innhold

Flere hundre tusen nordmenn risikerer å få «long covid» og hukommelsestap, frykter forsker som leder den norske coronastudien

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Flere hundre tusen nordmenn risikerer å få «long covid» og hukommelsestap, dersom de mest pessimistiske prognosene slår til frykter forsker som leder den norske coronastudien.

Sitat

Aldri før har vi hatt så mange smittede i Norge. Mange flere skal bli syke. Og selv om mye tyder på at omikronvarianten av viruset gjør oss mindre syke, er lege og forsker Arne Søraas bekymret.

– Vi må forberede oss på at «long covid» kan ramme forferdelig mange fremover, sier Søraas.

https://www.vg.no/nyheter/i/KzkwM4/toppforsker-bekymret-for-long-covid-kan-ramme-forferdelig-mange

Dette har ikke FHI eller myndighetene snakket noe særlig om, hvorfor? Utrolig mange forskere rundt om i verden deler bekymringen om long-covid. Hva vet FHI som mange av verdens beste forskere ikke vet?

Dette er de fire faktorene amerikanske forskere mener kan trigge long covid :

* Høy konsentrasjon av virus i blodet ved sykdomsutbrudd.
* Funn av autoantistoffer i blodet, som kan føre til autoimmune sykdommer.
* Epstein-Barr virus (de som har hatt kyssesyken), som svært mange mennesker har i dvaletilstand i kroppen
* Diabetes 2

Jeg mener at man fortsatt bør ha noen tiltak i samfunnet . Feks påbud om bruk av munnbind på buss/bane/tog/butikk osv hvor man ikke kan holde avstand osv. Det er rett og slett uansvarlig å åpne opp alt når man vet så lite om omicron og long-covid.

Endret av NorthernLight
  • Liker 17
  • Hjerte 7
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
37 minutter siden, NorthernLight said:

Dette har ikke FHI eller myndighetene snakket noe særlig om, hvorfor? Utrolig mange forskere rundt om i verden deler bekymringen om long-covid. Hva vet FHI som mange av verdens beste forskere ikke vet?

Folk er lei og vil ut og feste, så sånne nyheter passer seg ikke. I 2022 kan man nemlig vedta at et virus ikke er "farlig" lenger, så er det bare sånn.

Hadde man funnet at 50% av alle covid-smittede fikk permanent long-covid, hadde sikkert flertallet fortsatt sagt, "fuck it, er 50/50 sjans, det er verdt det, må leve livet, schål!" 😂

Vel vel, er ikke min kropp og hjerne.

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Ubiquiti skrev (2 minutter siden):

Folk er lei og vil ut og feste, så sånne nyheter passer seg ikke. I 2022 kan man nemlig vedta at et virus ikke er "farlig" lenger, så er det bare sånn.

Hadde man funnet at 50% av alle covid-smittede fikk permanent long-covid, hadde sikkert flertallet fortsatt sagt, "fuck it, er 50/50 sjans, det er verdt det, må leve livet, schål!" 😂

Vel vel, er ikke min kropp og hjerne.

Helt enig. 50/50 = mer enn bra nok, " for det skjer ikke meg."

• Liker 6
Skrevet

Fortsatt er folk imot vaksine tvang 🤦‍♀️

• Liker 4
Skrevet
neiernei skrev (34 minutter siden):

Fortsatt er folk imot vaksine tvang 🤦‍♀️

Jeg forstår det ikke. Det er for sent å angre når man har fått ettervirkningenr.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
Honey Dew skrev (18 minutter siden):

Jeg forstår det ikke. Det er for sent å angre når man har fått ettervirkningenr.

Folk har for lite hjernekapasitet etter økonomiske problemer etter permittering eller psykiske problemer etter 2 år på hjemmekontor. De vil ikke innse at det kan innbære risiko å få covid-19 

• Liker 3
Skrevet
NorthernLight skrev (6 timer siden):

Flere hundre tusen nordmenn risikerer å få «long covid» og hukommelsestap, dersom de mest pessimistiske prognosene slår til frykter forsker som leder den norske coronastudien.

https://www.vg.no/nyheter/i/KzkwM4/toppforsker-bekymret-for-long-covid-kan-ramme-forferdelig-mange

* Epstein-Barr virus (de som har hatt kyssesyken), som svært mange mennesker har i dvaletilstand i kroppen
* Diabetes 2

Jeg mener at man fortsatt bør ha noen tiltak i samfunnet . Feks påbud om bruk av munnbind på buss/bane/tog/butikk osv hvor man ikke kan holde avstand osv. Det er rett og slett uansvarlig å åpne opp alt når man vet så lite om omicron og long-covid.

De skjønner kanskje at det å få «langtidsvirkninger» etter virussykdom ikke nødvendigvis er så uvanlig-at det går over etterhvert og at byrden og skaden ved nedstengning, frykt og sterke tiltak ikke veier opp for den lille risikoen noen har for å få plager en stund etter infeksjon? Jeg vet jo ikke, men poenget er at det er sammensatt og mange hensyn å ta og veie opp mot hverandre når det er snakk om å sette inn sterke tiltak for å hindre en sykdom

• Liker 21
Skrevet
rosemarin skrev (24 minutter siden):

De skjønner kanskje at det å få «langtidsvirkninger» etter virussykdom ikke nødvendigvis er så uvanlig-at det går over etterhvert og at byrden og skaden ved nedstengning, frykt og sterke tiltak ikke veier opp for den lille risikoen noen har for å få plager en stund etter infeksjon? Jeg vet jo ikke, men poenget er at det er sammensatt og mange hensyn å ta og veie opp mot hverandre når det er snakk om å sette inn sterke tiltak for å hindre en sykdom

Allerede i januar-21 ble det advart om en økning på 10% økning i uføre med covid som grunn. Dette da sammenlignet med tidligere kriser, altså uten at selve sykdommen er grunnen.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/M35zyo/alarm-om-ny-vekst-i-antall-ufoere-fra-et-historisk-hoeyt-nivaa

Jeg antar at legger man long-covid som sykdom oppå dette igjen, mer en dobles tallet.

Dette blir meget stygt.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Vepsen skrev (15 minutter siden):

Allerede i januar-21 ble det advart om en økning på 10% økning i uføre med covid som grunn. Dette da sammenlignet med tidligere kriser, altså uten at selve sykdommen er grunnen.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/M35zyo/alarm-om-ny-vekst-i-antall-ufoere-fra-et-historisk-hoeyt-nivaa

Jeg antar at legger man long-covid som sykdom oppå dette igjen, mer en dobles tallet.

Dette blir meget stygt.

Det begynner å bli meget stygge helsemessige konsekvenser For et helt folk av å leve I konstant frykt og med store begrensninger på livet. Så uansettt så er det noe Som må veies opp for risikoen for konsekvenser av viruset. Jeg har ikke svaret, jeg bare er opptatt av å prøve å se litt helhet- noen har hengt seg helt opp i frykt og risiko knyttet til smittespredning og viruset. 

Endret av rosemarin
  • Liker 10
Skrevet
rosemarin skrev (3 minutter siden):

Det begynner å bli meget stygge helsemessige konsekvenser For et helt folk av å leve I konstant frykt og med store begrensninger på livet. Så uansettt så er det noe Som må veies opp for risikoen for konsekvenser av viruset. Jeg har ikke svaret, jeg bare er opptatt av å prøve å se litt helhet- noen har hengt seg helt opp i frykt og risiko knyttet til smittespredning og viruset. 

Siden det vil ta forskere mange år å kartlegge hvilken variant av viruset som førte til den og den type long-covid og flere mutanter kommer til å dukke opp, er dette duket for tidenes press på velferden i Norge.

Det skremmende er at dette er akkurat det myndighetene trenger for å få en legitm grunn til virkelig å stramme inn på ytelsene. Dette har vært ønsket fra alle parti i årevis, men ingen går selvsagt til valg på dette.

Men nå har de fått en grunn i fanget.

Skrevet
Vepsen skrev (27 minutter siden):

Siden det vil ta forskere mange år å kartlegge hvilken variant av viruset som førte til den og den type long-covid og flere mutanter kommer til å dukke opp, er dette duket for tidenes press på velferden i Norge.

Det skremmende er at dette er akkurat det myndighetene trenger for å få en legitm grunn til virkelig å stramme inn på ytelsene. Dette har vært ønsket fra alle parti i årevis, men ingen går selvsagt til valg på dette.

Men nå har de fått en grunn i fanget.

Vel. Velferdsstaten er en saga blott allerede, og det lå i kortene lenge før korona ble et tema i det hele tatt. En oljealder som nærmer seg slutten, stadig flere pensjonister og andre som står utenfor arbeidslivet, færre arbeidsplasser og en kravmentalitet blant mange ovenfor offentlig velferd som ikke ligner grisen, er alle tegn på at velferdsstaten går mot slutten uansett. Korona og de enorme kostnadene og konsekvensene for næringslivet, fører til at dette nok skjer raskere enn forventet, og allerede om 10-20 år bør man ikke bli overrasket over hvis man f. eks. må betale helseforsikringer selv eller betydelige skolepenger for høyere utdanning. 

Skrevet

Alle kommer til å bli smittet etterhvert så smittsom som omikron er. Skulle vi unngått det måtte vi hatt mye strengere tiltak enn det vi har nå. Ikke mye som tilsier at long covid er såpass problematisk at det er verdt å stenge ned hele samfunnet i ukjent tid.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Athod skrev (23 minutter siden):

Alle kommer til å bli smittet etterhvert så smittsom som omikron er. Skulle vi unngått det måtte vi hatt mye strengere tiltak enn det vi har nå. Ikke mye som tilsier at long covid er såpass problematisk at det er verdt å stenge ned hele samfunnet i ukjent tid.

Husk at mange med dårlig immunforsvar osv må til sykehus av forskjellige grunner, kjøpe mat i butikk osv, de kan ikke isolere seg helt. Det er også mange som ikke vil risikere å få long-covid feks. Skal det være sånn at man ikke tar hensyn til disse? Påbud av munnbind feks er ikke ett veldig inngripende tiltak når man har så ekstremt mye smitte i samfunnet og når man ikke vet konsekvensene av omicron bølgen på sikt.

Endret av NorthernLight
  • Liker 9
  • Hjerte 2
Skrevet
NorthernLight skrev (15 minutter siden):

Husk at mange med dårlig immunforsvar osv må til sykehus av forskjellige grunner, kjøpe mat i butikk osv, de kan ikke isolere seg helt. Det er også mange som ikke vil risikere å få long-covid feks. Skal det være sånn at man ikke tar hensyn til disse? Påbud av munnbind feks er ikke ett veldig inngripende tiltak når man har så ekstremt mye smitte i samfunnet og når man ikke vet konsekvensene av omicron bølgen på sikt.

Nei, vi skal ikke ta hensyn til disse. De vil bli smittet uansett. 

Long covid er ikke et argument for tiltak. Tiltak vil ikke ha betydning for hvor mange som blir smittet, bare når.

• Liker 19
Skrevet
1 minutt siden, Example said:

Long covid er ikke et argument for tiltak. Tiltak vil ikke ha betydning for hvor mange som blir smittet, bare når.

Dæven, nå holdt jeg på å dette av stolen av forbauselse over at vi faktisk er enige om dette.

Kjente igjen navn og profilbilde og forventet noe helt annet. 

• Liker 4
Skrevet
NorthernLight skrev (10 timer siden):

* Diabetes 2

Jeg er så enig med deg! Nå syns jeg det begynner å bli virkelig skummelt, og enda verre blir det når de snart skal åpne opp enda mer😔 Jeg lever så isolert jeg kan, og håper i det lengste at jeg skal klare å holde meg unna smitte. Jeg bruker munnbind på jobb og i butikk, og handler matvarer på tider med lite mennesker. Alt annet av butikker og restauranter m.m holder jeg meg borte fra. Krysser fingre for at regjeringen ikke åpner opp helt, men beholder munnbind og avstand, og isolasjon av syke selv om de føler seg friske. Det er helt horribelt at det snakkes om at covid-positive uten symptomer skal kunne gå på jobb og være ute i samfunnet! Da smitter de jo alle rundt seg!! 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Example skrev (40 minutter siden):

Absolutt ikke enig med deg. Det kommer nye vaksiner som er rettet mot omicron, og flere studier peker på at vaksiner kan redusere sjanser for long-covid. Skal man ha ett samfunn hvor man ikke tar hensyn til hverandre? Ikke tar hensyn til de svake i samfunnet med dårlig immunforsvar, de som responderer dårlig på vaksiner, folk med kreft osv? Hvor mange kommer til å bli ufør også evt etter denne bølgen? hvor mye vet man om utsiktene etter omicron? vel ikke så mye, dette er ett rimelig nytt virus... 

• Liker 12
  • Hjerte 1
Skrevet
Gjest Nora skrev (32 minutter siden):

Krysser fingre for at regjeringen ikke åpner opp helt, men beholder munnbind og avstand, og isolasjon av syke selv om de føler seg friske. Det er helt horribelt at det snakkes om at covid-positive uten symptomer skal kunne gå på jobb og være ute i samfunnet! Da smitter de jo alle rundt seg!! 

Enig med deg. Men dessverre så virker det som om regjeringen/FHI vil ha svenske strategi anno 2020 hvor man så og si ikke har tiltak. Ikke så morsomt feks om en som har dårlig immunforsvar blir behandlet på sykehus etc av en som er smittet av covid men ikke trenger å være i isolasjon feks hvis vedkommende ikke har symptomer. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
42 minutter siden, Example said:

Selvsagt kan man unngå å bli smittet så lenge man er villig til å gjøre hva enn som må til. "Beslutningen" om at alle liksom skal smittes har like stor legitimitet som når man prøver å vedta at viruset ikke lenger er farlig. Totalt uinteressant.

Man må praktisk talt være suicidal for å villig akseptere å bli smittet av dette når man vet så lite som man faktisk gjør om senvirkningene av dette.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Ubiquiti skrev (3 minutter siden):

Selvsagt kan man unngå å bli smittet så lenge man er villig til å gjøre hva enn som må til. "Beslutningen" om at alle liksom skal smittes har like stor legitimitet som når man prøver å vedta at viruset ikke lenger er farlig. Totalt uinteressant.

Man må praktisk talt være suicidal for å villig akseptere å bli smittet av dette når man vet så lite som man faktisk gjør om senvirkningene av dette.

men covidviruset vil ikke forsvinne. Hvor mange år skal man ha tiltak?

• Liker 5
  • Opprett ny...