AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #1 Skrevet 29. januar 2022 Kort oppsummert på en fredags natt, i forhold nummer tre. Denne gangen er vi begge studenter (vel, han er ferdig med bachelorgrad og har fast jobb), og bor i parleilighet. Ingen oppvaskmaskin. Han har hjemmekontor, og jobber mye oppstykket gjennom arbeidsdagene. Han, torsdag kveld: "I morgen skal jeg vaske gulv 🥰". Han, fredag kveld: snorker. Hvem vasket opp? Jeg! Hvem feide det jævla gulvet? Jeg! Hvem er apatisk? JEG! Hvem bytter ellers på senga, sørger for at sengetøy er vasket, sørger for at vi har dopapir og at dette er tilgjengelig på badet? Jeg! Jeg er så lei! De to andre jeg beklageligvis har vært sammen med, har vært på samme måte. NULL EVNE TIL Å FAKTISK GJØRE NOE HJEMME. Hvorfor er jeg så jævlig patetisk som tillater dette?! Joda, nåværende kjæreste kan vaske opp. Han kan bytte på senga. Han kan vaske sengetøy. Men ikke på egenhånd. Jeg PRØVER å senke standarden min. Det bare ender med at ingenting blir gjort, og når jeg til slutt endelig klarer å ta det opp, blir det BARE dårlig stemning (min personlighetstype er av type "beklager at jeg er til" og forklarer hvorfor jeg ikke tok førerkort før jeg var 26 - dvs: jeg klarer ikke vinne). Jeg lot være å vaske badet. Det holdt i 3 uker, før jeg gjorde det. Fordi det så ut som dritt. For dem som har sett på obsessive compulsive cleaners på youtube: jeg vokste opp hos den mora der det var drit overalt. Det var snakk om å sove i samme sengetøy - med brune flekker, æsj - i flere måneder i strekk. Innendørs røyking, og et badekar og bad fylt med skittentøy. Jeg har virkelig JOBBET for å fjerne meg fra dette. Hva får jeg? UBRUKELIGE mannfolk som ikke evner å gjøre en DRITT hjemme. Jeg savner å være singel, virkelig. Men jeg kommer til å gi etter - som alltid. Jeg kommer til å vaske opp koketoppen han har griset til, tallerkenen, stekepanna og bestikket han har brukt, fordi han bruker EN MILLIARD ÅR på å gjøre det selv. Hva er så meningen med dette innlegget? Jo, som i emnetittelen: er det faktisk menn som klarer å ta hånd om egen oppvask innen 12 timer etter de fortært et måltid de har laget på egenhånd?! OG, jeg vil bare klage og FÅ DET UT: jævla mannfolk! Jeg føler meg bare helt DØD innvendig, og klaging nytter ikke (dårlig stemning, må vite). Livet er gledesløst - er DETTE meningen med et parforhold: å rydde opp etter en tilsynelatende myndig person som ikke har boevne? Anonymkode: dc234...bc0 13 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #2 Skrevet 29. januar 2022 Ja. Kun når de vil ha noe av deg, som sex. Da rydder de og gjør det lille ekstra … Anonymkode: 62ab4...7c4 9
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #3 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor er jeg så jævlig patetisk som tillater dette?! Det kalles medavhengighet og skyldes typisk oppvekst med rusmisbrukere eller psykisk syke foreldre. Du ble en slags forelder enda du skulle vært barn, og tok mye mer ansvar enn det du skulle hatt. Det du beskriver at du gjør (senker standarden, gjør alt mulig for han, tar ting ut her fremfor å ta det mot han osv) er å fortsette denne rollen. Du verner om han som om han tåler ingenting og du selv tåler alt. Anonymkode: 541ab...af5 19 1 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #4 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det kalles medavhengighet og skyldes typisk oppvekst med rusmisbrukere eller psykisk syke foreldre. Du ble en slags forelder enda du skulle vært barn, og tok mye mer ansvar enn det du skulle hatt. Det du beskriver at du gjør (senker standarden, gjør alt mulig for han, tar ting ut her fremfor å ta det mot han osv) er å fortsette denne rollen. Du verner om han som om han tåler ingenting og du selv tåler alt. Anonymkode: 541ab...af5 Det verste er at jeg noen ganger føler meg slem for å påpeke ting. Vi fikk gratispizza. Han varmet den i ovnen. Jeg kom med en kommentar om han hadde fjernet gamle smuler som lå der. "Du har så lite tiltro til meg" sa han. Jeg følte meg litt slem - at jeg enkelte ganger kan ha godt av å ta tenke LITT før jeg sier noe. Samtidig: tror han ALDRI uoppfordret hadde fjernet smuler fra stekeovnen. Når det gjelder barndommen, vel, mye dritt. Orker ikke legge ut om alt, men vi kan ta utgangspunkt i at mamma jobbet som "fast vikar", brukte alt av egne penger på seg selv, mens pappa jobbet mye, og bidro til familien AS. Jeg var den usynlige dritten, mens broren min var både engelen og problembarnet 🙄 Anonymkode: dc234...bc0 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #5 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Ja. Kun når de vil ha noe av deg, som sex. Da rydder de og gjør det lille ekstra … Anonymkode: 62ab4...7c4 Nei, faktisk ikke her. Altså. vi har det bra sammen og har mye nærhet, som jeg liker. Men når det gjelder husarbeid.. jeg føler virkelig at jeg sørger for at vi har rene tallerkener og dasspapir. For noen dager siden ville jeg bare kaste alt av porselen. Så leeeeeeeeiiii... Anonymkode: dc234...bc0 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #6 Skrevet 29. januar 2022 Ja. Det finnes menn som gjør husarbeid. Som handler inn vaskepulver når det er tomt, som koster når det er skittent og som tar med klærne dine når han selv skal vaske tøy. De finnes. Min mann gjør nok mer enn snittet av menn, men vi er allikevel ikke på 50/50 av hverken husarbeid eller den emosjonelle delen (ta ansvar for gaver, ha kontroll på når ting skjer osv). Vi har hatt maaaange runder her og jeg har spilt av podkaster og lest artikler om dette for han. Da begynte det å gå opp et lyd for han at det fremdeles er skjevdeling selv om han vasker gulvet. Du må slutte å tillate at dette skjer. Og du må være sinnsykt tydelig i kommunikasjonen din. At du lar være å vaske badet er IKKE å være tydelig, det er å være passov aggressiv mot kjæresten din og det er døden på et forhold. Du må sette deg ned med han og si feks "mandag 31. januar er det slutt på skjevdelingen av husarbeid. Fra da av forventer jeg at du tar din del, men OGSÅ at du tar ansvaret for å gjøre ting." feks. Og det skal ikke være NOEN mulighet for unnasluntring. Dropper han å vaske sin del den uken er det faktisk fullt frem å bli forbanna. "Vi hadde en avtalr om å vaske, du holdt ikke denne avtalen og det gjør meg sint på deg." Og hvis han fremdeles ikke ser problemet… slå opp. Han respekterer deg ikke. Det er DET som er problemet, han respekterer deg ikke. Anonymkode: d8467...369 16
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #7 Skrevet 29. januar 2022 Den som ser noe først, tar det. Han vasker kjøkken, rydder oppvaskmaskin, henger opp klær, tørker bort søl, rydder med seg kopper og annet fra rom til rom, helt av seg selv. Faste oppgaver har vi delt mellom oss. Og aldri har jeg trengt å minne han på det han har på seg. Badene ble vasket torsdag, gulvene støvsugd i går. Om han ikke tar det betyr det jo at det er på meg. Og det ville vært så fullstendig mangel på omsorg og respekt at jeg ikke ville orket et samliv med han. En ting vi gjør som gjør uka enklere for begge er å lage en ukeplan hver søndag. Der står det hvem som skal ukeshandle, hvilke gaver som må kjøpes inn, hvem som skal kjøre hit og dit, hvem som skal lage middag, om badet skal vaskes ned, at elektriker skal bestilles, og alt mulig slikt. På den måten løser vi "det tredje skiftet" sammen, og unngår at det plutselig smeller i en travel hverdag. Anonymkode: 1f76c...1ad 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #8 Skrevet 29. januar 2022 Som man reder ligger man. Dette dreier seg om premissene i starten av et forhold, hvis en snakker om hvordan en vil ha det det, og har jevn arbeidsfordeling i starten av et forhold, slipper man å måtte "oppdra gubben" når man har skjemt ham bort. Samma med ting som tradisjonelt er menns gebet, det gjennomsnittsmannen greier av praktiske syssler utomhus, greier gjennomsnittskvinnen også, hvis hun vil. Anonymkode: 9f6ba...7f3 6
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #9 Skrevet 29. januar 2022 Ja, min kjæreste/samboer gjør det. Det eneste han ikke gjør er å brette klær/legge på plass kler 😅 Ellers gjør han alt annet. Anonymkode: 09925...c6c 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #10 Skrevet 29. januar 2022 Med første samboer innførte vi en fast dag for rengjøring. Han tok kjøkkenet, jeg tok badet. Vekslet på hvem som støvsugde, vasket og fiksa de andre rommene. Kjøkkenet var hans ansvar daglig, badet var mitt. Alt gikk supert av seg selv. Jeg tok alt av klesvask. Andre samboer ganske lik stil. Men vi roa ned litt, ikke nødvendig å vaske en gang i uka. Tredje, med små barn. Kaos! Ting har sklidd ut. Han gjør ikke daglig ting for å holde kjøkkenet i orden, jeg gjør ikke så mye som jeg bør på badet. Vaskerommet er evig kaos. Støvsuger og vasker når det trengs, det kan flyte noen dager, ting utsettes og det krangles om hvem som bør gjøre hva. Begge føler vi gjør mer enn den andre ser. Han har en tendens til å stikke ut i garasjen til hobbybilen sin (har to biler). Siden han mekker på den mener han det er rett at mer av hus og barn faller på meg. Fuck han som bare stikker til egentid.... Anonymkode: 16f60...c72 2
Chord Skrevet 29. januar 2022 #11 Skrevet 29. januar 2022 Jeg tror også det har litt med hva man tillater i starten av et forhold, at du legger lista. Men jeg har aldri vært nødt til å sette ned foten eller kjefte på samboeren min, oppdragelse er det mødre som skal ta seg av og lista bør jo legges i oppveksten. Vi har ikke 50/50, for jeg er mye mer opptatt av ryddighet enn han, men han ligger aldri på latsiden og gjør mye for at vi skal bo i et rent, ryddig og pent hus. Har hatt samboerskap tidligere med menn som ikke har gjort noe/lite, men jeg har lært at det ikke er mulig å trylle menn til å bli noe annet enn de er. Mulig de skjerper seg litt i starten men så sklir det bare ut igjen.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #12 Skrevet 29. januar 2022 Jeg er som TS, men er mann! Kvinnen i mitt liv gjør ca 10% av alt husarbeid, og jeg liker å holde på. Vær så snill å ikke generaliser. ALLE MENN er ikke sånn! Anonymkode: 55048...88d 13 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #13 Skrevet 29. januar 2022 Ja mannen min gjør det. Ikke like mye som meg. Men det er fordi han ikke «ser» alt som må gjøres 🤪. Men jeg kam absolutt ikke klage🤩 Anonymkode: baa49...b27
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #14 Skrevet 29. januar 2022 Jeg ligger i senga en lørdagsmorgen og leser innlegget ditt. Ironisk nok hører jeg masse lyder nedenfra. For mannen har allerede stått opp og nå er han nede og ordner kjøkkenet. Tar ut av oppvaskmaskinen, rydder opp fra i går kveld. Lager frokost. PS: her i huset er det mannen som tar all støvsuging og gulvvask. PPS: ALDRI få barn med en slabbedask som ikke gidder bidra. Du kommer til å angre dypt og inderlig. Anonymkode: 272f8...fb5 12 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #15 Skrevet 29. januar 2022 Typen min er like ryddig som Monica i Friends. Mens jeg er rotekoppen. Anonymkode: d1261...033 2
Rosa Dartle Skrevet 29. januar 2022 #16 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Typen min er like ryddig som Monica i Friends. Mens jeg er rotekoppen. Anonymkode: d1261...033 Sånn er det her også 😅 Altså, han ser ikke at vi må støvsuge lister, tørke støv og vaske vinduer, men han er flink til å rydde, ta over med støvsugeren og holde kjøkkenet ryddig og rent.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #17 Skrevet 29. januar 2022 Jeg gjør det frivillig både i og utenfor forhold, men har blitt kronisk singel. Kan derfor ikke bidra til å bedre statistikken. Anonymkode: bc0c0...361
Isambard Skrevet 29. januar 2022 #18 Skrevet 29. januar 2022 En student er kanskje litt barn enda? Vant til at mamma rydder? 1
Gjest AprilRyan Skrevet 29. januar 2022 #19 Skrevet 29. januar 2022 Ja, eksen var veldig flink på sånt og egentlig flinkere enn meg på mange ting. Vasket klær, tok oppvasken, byttet på senga og generelt gjorde sin del av husarbeidet. Det var dessverre andre ting som ikke fungerte der. Jeg har ikke støv på hjernen og er fornøyd om det er normalt rent og ryddig. Jeg tror det er viktig å legge lista fra dag en og ikke gjøre alt av husarbeidet for å være snill og så forvente at han skal begynne å gjøre ting etter hvert. Det er heller ikke lurt å pirke på at han gjør ting annerledes enn deg. Så lenge ting blir gjort så er det ikke så nøye om det ikke er perfekt gjort. Tror man må la folk slippe til. Ingen gidder å gjøre det om man blir fortalt at det er "feil" hele tiden. Noen er jo selvfølgelig håpløse på sånt, men hører ofte om kvinner som er misfornøyde med å måtte gjøre alt. Så kommer det frem at hun gjerne har tatt alt av husarbeid fra dag en for å være snill eller pirker på det mannen har gjort og gjerne gjør ting om igjen fordi måten mannen har gjort det på er "feil".
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #20 Skrevet 29. januar 2022 Isambard skrev (1 minutt siden): En student er kanskje litt barn enda? Vant til at mamma rydder? Så da tenker du at kjæresten skal oppdra han? Anonymkode: 272f8...fb5 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå