Gå til innhold

Elisabeth

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer navnet Elisabeth. Evt. Elisa. Noen tanker?

Anonymkode: e472e...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er egentlig et bra valg, men jeg kunne ikke gjort det selv. Er mange med det navnet jeg tenker på som ikke gir meg gode vibber.

Anonymkode: 5f2c9...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at 17 000 heter det i Norge, så det er relativt vanlig.. Mye vanligere enn jeg hadde trodd. Men i følge statistikken er de fleste i alderen 50+, så da blir hun muligens "alene" om navnet i sin generasjon

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er fint. :) 

Det er et klassisk navn: riktignok ikke så vanlig på barn i dag, men uten at det har et gammelmodig preg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Ser at 17 000 heter det i Norge, så det er relativt vanlig.. Mye vanligere enn jeg hadde trodd. Men i følge statistikken er de fleste i alderen 50+, så da blir hun muligens "alene" om navnet i sin generasjon

TS

De siste 11 årene er det 30-50 jenter hvert år som har fått navnet. Vi gikk for et tilsvarende guttenavn (veldig populært og vanlig for vår besteforeldergenerasjon, og ganske vanlig som del av dobbeltnavn til utpå 80-tallet, så har det ligget på rundt 40 i året fra rundt 2010). Perfekt for vår del, ingen som leer et øyelokk eller hever et øyenbryn over navnet. Det er stødig og fint (synes vi), norrønt (som vi ville ha), samtidig er sjansen ganske liten for at han kommer til å møte veldig mange på egen alder med samme fornavn.

Elisabeth er i tillegg trygt og "kjent" uten å være ekstremt populært i mange land, om man skulle være opptatt av å ha et navn som også fungerer på f.eks. engelsk :)

Anonymkode: 36ebb...c5a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det (Elisabeth) er et pent navn. Har dog litt for mange assosiasjoner til mammas venninner til at jeg virkelig klarer å elske det. 

Anonymkode: 5ef47...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke Elisabeth. Synes derimot Elisa er fint. :)

Anonymkode: 5aa11...547

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, for meg er Elisabeth et kjerring-navn. Elisa er greit, men oldemora mi het det så tenker seriøs dame med stor svart kjole og håret i en stram knute. 

Anonymkode: 1916a...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint navn. Ingenting feil med det. Kunne fint valgt det selv, hvis ikke det var fordi jeg ikke synes det passer så godt med navnet til førstefødte (som var viktig å bruke pga oppkalling etter en spesiell person) 

Anonymkode: 0a83a...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

TS

Heter det selv og er i midten av juni 20-årene. Var ikke så fornøyd med det som barn husker jeg, ville hete noe sånt som Martine, Karoline etc som var veldig populært på den tiden, men har blitt veldig glad i det som voksen.

Det er vanlig og godt kjent for folk, men møter ikke så ofte noen med navnet egentlig, og har aldri opplevd å være flere i samme omgangskrets, klasse eller lignende som heter det samme. 

Anonymkode: 807b4...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det fineste navnet jeg vet. Det er et sterkt og solid navn. Jeg kjenner flere flotte kvinner som heter det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2022 den 2.31):

TS

Ja, det er sånn man må tenke. Trenger ikke hete Krysatimumme Filippine for å skille seg ut i klassen. Det holder med navn som ikke er populære akkurat nå. Så er det jo greit at mange kanskje ikke liker Bente og Gro, men hvis det er viktig å skille seg ut så er det disse navnene man kan gjøre det med uten å gå bananas med noe ingen har hørt.

Anonymkode: a4d61...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...