AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #1 Skrevet 28. januar 2022 Hei! Pga graviditet og amming (mest amming) har jeg lagt på meg nesten 50 kg(!!) Og ammingen som hos andre hjelper på vektnedgang gir motsatt effekt her, noen som har opplevd det samme? Har gått fra å være tynn til å være overvektig:( Vet at amming er bra, men dette er også veldig deprimerende og jeg føler at det er direkte helseskadelig:( Blir ekstremt sulten og har ulvehunger til en hver tid:( Tips? Anonymkode: 2a3b6...c3e
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #2 Skrevet 28. januar 2022 Hadde det på samme måte sist. Og brukte åresvis på å gå ned i vekt. Nå er jeg gravid igjen, og må bare godta at sånn er min kropp. Ha fokus på baby og å ha det bra nå. Det kommer en tid der du ikke ammer, og har bedre tid til å ta tak i vekta. Anonymkode: 847c5...661 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #3 Skrevet 29. januar 2022 Jeg gikk heller ikke ned i vekt av å amme. Har holdt ut med ammingen til nå, nå er hun 11mnd og ammingen dabber av av seg selv. Men jeg har vurdert å slutte siden hun var 6mnd av hensyn til egen helse. Hvor lenge siden fødsel? Har du noen helsetilstander og plager som forverres av overvekt? Om du ønsker å slutte så er det jo helt opp til deg. Det blir folk av barn som får erstatning også Anonymkode: 03aee...9d1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #4 Skrevet 29. januar 2022 Hei, hvis du leter etter vitenskapelige artikler om amming så er det faktisk sånn at det ikke er bevist noen korrelasjon mellom amming og vektnedgang. Det er en myte. Jeg gikk en del ned i vekt etter fødsel, men de siste harde 10 kiloene fikk først av etter at jeg sluttet og amme. Det eneste som fungerer er å spise mindre. Og du kan ikke tenke «jammen jeg må jo spise masse fordi jeg lager melk». Har du 50 kg for mye så har kroppen din allerede mer enn nok å ta av. Prøv å holde deg under 2k kcal for dagen. Anonymkode: 13b73...636 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #5 Skrevet 29. januar 2022 Babyen er snart 10 mnd, så har holdt på en god stund! Jeg holder meg unna sukker i ukedagene, og beveger meg normalt.. Anonymkode: 2a3b6...c3e
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #6 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Babyen er snart 10 mnd, så har holdt på en god stund! Jeg holder meg unna sukker i ukedagene, og beveger meg normalt.. Anonymkode: 2a3b6...c3e Da tenker jeg at det er helt i orden å gi seg om du vil det. Barnet spiser vel en del fast føde? Anonymkode: 03aee...9d1
nilie Skrevet 29. januar 2022 #7 Skrevet 29. januar 2022 Hos meg var det omvendt, jeg raste ned da jeg begynte å amme, men gikk det like raskt opp igjen da jeg sluttet. Kan det være økt matlyst forbundet med amming som forårsaker det for deg?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #8 Skrevet 29. januar 2022 Det er jo klart at amming i seg selv gjør at man går ned i vekt om man spiser slik man normalt sett gjør. Eneste forskjellen er at amming gjør en mer sulten enn vanlig, i tillegg til at det fort kan bli en del stillesitting ettersom at man som ammende mor er veldig bundet til huset. Dersom man er bevisst på søtsuget og stillesittingen og passer på, vil man jo gå ned i vekt når et barn tømmer deg for fett og kalorier. Om du bare fyller på og ikke bruker noe, vil du selvsagt gå opp i vekt Anonymkode: 1fcbe...459 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #9 Skrevet 29. januar 2022 Opp 50 kg pga amming? Man går ikke opp 50 kg av å amme. Du spiser for for mye - stick to facts Anonymkode: 665d9...011 5
tirben Skrevet 29. januar 2022 #10 Skrevet 29. januar 2022 Hvis du har gått opp 50 kg, ville jeg tatt grep. Noter alt du putter i munnen på en app. Se hvor mange kalorier du får i deg på en vanlig dag. Hvis du skal ned i vekt, bør du ikke over 2000 pr dag. Husk å skrive opp hver ostebit eller salamiskive og tenk på om du drikker mye med kalorier. Jeg ble ofte så tørst når jeg ammet, og måtte alltid ha vann ved siden av meg. Styr unna fruktjuice og mineralvann med sukker.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #11 Skrevet 31. januar 2022 Altså! Jeg drikker kun lettbrus, spiser mye proteinrikt, kun sukker i helgene. Jeg er vanligvis svært slank, men jeg snuser vanligvis, kan kanskje ha med det å gjøre. Har nok en appetitt som er vanskelig å kontrollere:( 50 kg er ikke kun nå, men også under graviditet. Anonymkode: 2a3b6...c3e
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #12 Skrevet 31. januar 2022 Hormoner er noe dritt til tider. Jeg gikk NED som gravid. Mistet matlysten helt. Eneste jeg syns var ok å drikke var sjokolademelk. Og da drakk jeg det fordi jeg ikke ville gå ned i vekt, ikke fordi det var så veldig godt. Når jeg begynte å amme derimot.. Hallo ulvehunger. Har lagt på meg jeg også, men jeg tør ikke veie meg. 😅 Anonymkode: be698...209 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #13 Skrevet 31. januar 2022 Det er ingenting fysiologisk ved amming som gjør at man legger på seg, annet enn at man forbruker ca 500kcal mer i døgnet ved FULLAMMING. Jeg regner med at du ikke fullammer en på 10 mnd, så da bruker heller ikke kroppen lenger de 500kcal ekstra. Det er dessverre bare å ta seg sammen og gjøre en innsats, som alle andre. Snakker av erfaring 😅 Anonymkode: a1ece...9cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå