Heehee Skrevet 28. januar 2022 #1 Skrevet 28. januar 2022 Jeg fikk nylig 3,7 i Snitt første halvår 10.klasse. Så jeg lurer på om studiespess kommer til å bli vanskelig for meg og om jeg bør da velge yrkesfag. Jeg lurer også på om noen har tips for å eventuelt øke til 4,5 kanskje, eller hvertfall et snitter over 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #2 Skrevet 28. januar 2022 Det er en myte at yrkesfag er så enkelt at de med lave karakterer klarer seg bra der. Velg etter hva du har lyst til gå på eller noe du ønsker å bli Jeg har selv gått yrkesfag (hadde over 5 i snitt fra ungdomsskolen) for jeg ønsket å utdanne meg innen elektro, å det er ganske genialt å få jobb å lønn fra man er 18 😅 Anonymkode: 6e950...79b 2 2
Heehee Skrevet 28. januar 2022 Forfatter #3 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er en myte at yrkesfag er så enkelt at de med lave karakterer klarer seg bra der. Velg etter hva du har lyst til gå på eller noe du ønsker å bli Jeg har selv gått yrkesfag (hadde over 5 i snitt fra ungdomsskolen) for jeg ønsket å utdanne meg innen elektro, å det er ganske genialt å få jobb å lønn fra man er 18 😅 Anonymkode: 6e950...79b Tusen takk for svar , men det jeg også lurte på om var liksom om studiespes vil bli for vanskelig for meg med 3,7 i snitt, siden jeg ønsker og gå elektro studie eller idrettsfag. Så jeg kan få utdanning i politi forsvar eller elektro, men jeg frykter at jeg ikke vil lykkes på studieforberedende linjer… på grunn av snittet.
Snabeltann Skrevet 28. januar 2022 #4 Skrevet 28. januar 2022 Hva med idrettslinje med studspes? Om du tenker politi? 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #5 Skrevet 28. januar 2022 Hadde selv 3,8 i snitt nesten hele ungdomsskolen og fikk omtrent samme snitt på VGs også. Vil si at jeg kunne gjort det bedre men samtidig gjorde jeg mitt beste.. Fikk 4,5 siste halvår i 3. klasse og det var i 2020 da vi hadde hjemmeskole. Så mye handler om trivsel, hvordan miljøet er i klassen osv. Føler at endel får bedre karakterer hvis de smisker litt med lærerne, noe jeg ikke gjorde. Sier ikke at det er sånn det er alle steder men føler det var litt sånn på min skole og i min klasse.. Det hadde egentlig ikke så mye med saken og gjøre men ja. Vil jo si at det er bedre å gå studiespesialisering enn elektro hvis du vil studere senere. Men du kan jo alltids ta påbygg men er jo samtidig kanskje vanskelig å vite om du i det hele tatt vil studere og hva det går ut på hvis du går elektro først. Uansett tror jeg ikke du vil ha problemer med å komme deg gjennom VGs. Men det er jo mye man ikke kommer inn på da med 37-38 i snitt.. Ikke for å være negativ altså men er mye jeg ikke kommer inn på nå når jeg har ca 40 studiepoeng (usikker på om det er det som er navnet). Kommer helt an på hva du vil og hvor du vil studere da. Men for min del er det mye jeg egentlig ville som jeg ikke kommer inn på men angrer uansett ikke på at jeg gikk studiespesialisering. Anonymkode: cb8ba...c02 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #6 Skrevet 28. januar 2022 Du, det er veldig mye spennende du kan bli med yrkesfag. Har du sett på hvilke muligheter som finnes? Hvilken fagretning kunne du tenkt deg? Anonymkode: bf607...34e
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #7 Skrevet 28. januar 2022 Snabeltann skrev (3 minutter siden): Hva med idrettslinje med studspes? Om du tenker politi? Man kan enten gå studiespesialisering med toppidrett og da har du litt flere «studiespesialiserings» fag eller idrettsfag og da har man flere fag med idrett. Nå har ikke jeg gått noen av de linjene men kjenner flere og de hadde lengre skoledager enn oss på studie. Men det kan jo være greit hvis man er veldig interessert i idrett/toppidrett. Men jeg vil si at det er en litt tungvindt måte å få generell studiekompetanse på. Anonymkode: cb8ba...c02 1
Heehee Skrevet 28. januar 2022 Forfatter #8 Skrevet 28. januar 2022 Snabeltann skrev (11 minutter siden): Hva med idrettslinje med studspes? Om du tenker politi? Idrettslinje er faktisk det jeg vurderer, men med tanke på snittet så kan det bli vanskelig….. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #9 Skrevet 28. januar 2022 Heehee skrev (14 minutter siden): Tusen takk for svar , men det jeg også lurte på om var liksom om studiespes vil bli for vanskelig for meg med 3,7 i snitt, siden jeg ønsker og gå elektro studie eller idrettsfag. Så jeg kan få utdanning i politi forsvar eller elektro, men jeg frykter at jeg ikke vil lykkes på studieforberedende linjer… på grunn av snittet. Karaktersnittet for å komme inn på Politihøgskolen er ganske skyhøyt. Du må også ha minst karakteren 3 i norsk. Det sagt, velg det du har mest lyst til! Ikke tenk at det er noe du ikke klarer. Du klarer det hvis du bestemmer deg! Anonymkode: 1afb2...d92 1
Heehee Skrevet 28. januar 2022 Forfatter #10 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du, det er veldig mye spennende du kan bli med yrkesfag. Har du sett på hvilke muligheter som finnes? Hvilken fagretning kunne du tenkt deg? Anonymkode: bf607...34e Har tenkt litt på elektro, men jeg har blitt litt skremt opp med påbygg….😶 så jeg vet ikke hva som er lurest
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #11 Skrevet 28. januar 2022 Det lureste er å søke på det du ønsker å gå på. Du bør følge interessene dine. Anonymkode: 96031...7f0 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #12 Skrevet 28. januar 2022 Heehee skrev (Akkurat nå): Har tenkt litt på elektro, men jeg har blitt litt skremt opp med påbygg….😶 så jeg vet ikke hva som er lurest Et år med påbygg er bedre enn tre år på studiespess. Men ikke sikkkert at du fåe behov for påbygg en gang Anonymkode: 96031...7f0 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #13 Skrevet 28. januar 2022 https://www.vilbli.no/nb/nb/no/idrettsfag-fag-og-timefordeling/program/v.id/v.ididr3----/p2 Her kan du se at det er endel flere timer på idrettsfag enn studiespesialisering Anonymkode: cb8ba...c02 1
Heehee Skrevet 28. januar 2022 Forfatter #14 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): https://www.vilbli.no/nb/nb/no/idrettsfag-fag-og-timefordeling/program/v.id/v.ididr3----/p2 Her kan du se at det er endel flere timer på idrettsfag enn studiespesialisering Anonymkode: cb8ba...c02 Kan det bety at idrettsfag er vanskeligere enn studiespes??
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #15 Skrevet 28. januar 2022 Hvis du har lyst til å jobbe med elektro så går du på det. Vanskelige fag er enklere når man har interesse for fagene. Anonymkode: 32bef...333 1 1
Snabeltann Skrevet 28. januar 2022 #16 Skrevet 28. januar 2022 Heehee skrev (6 minutter siden): Idrettslinje er faktisk det jeg vurderer, men med tanke på snittet så kan det bli vanskelig….. Grunnen til at jeg foreslår det, er at på skolen her har idrettslinja veldig godt miljø både toppidrett fotball, langrenn og breddeidrett. Det er gode lærere som bryr seg om elevene, og varierte dager med fag og trening, og jeg tror det er viktig for å holde motivasjonen oppe. Er selv lærer på ungdomsskolen, og ser mange 10.klassinger er så skoleleie! Mange får en "ny vår" på vgs, og gjør det faktisk bedre
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #17 Skrevet 28. januar 2022 Har en som går Studiespes første året. Han fikk 4,8 i snitt og jobber hardt for å klare det samme på vgs. Han jobber mye mer med skolearbeid enn kamerater som går på ulike yrkesfag. Anonymkode: ac358...ce3 2
Heehee Skrevet 28. januar 2022 Forfatter #18 Skrevet 28. januar 2022 Snabeltann skrev (2 minutter siden): Grunnen til at jeg foreslår det, er at på skolen her har idrettslinja veldig godt miljø både toppidrett fotball, langrenn og breddeidrett. Det er gode lærere som bryr seg om elevene, og varierte dager med fag og trening, og jeg tror det er viktig for å holde motivasjonen oppe. Er selv lærer på ungdomsskolen, og ser mange 10.klassinger er så skoleleie! Mange får en "ny vår" på vgs, og gjør det faktisk bedre Tusen takk for svaret. Jeg skal ihvertfall da søke på idrettsfag. men jeg lurte på om siden du er lærer på ungdomsskolen, om hva du tenker at jeg kan gjøre for å øke snittet. Sånn at jeg kanskje kommer inn på idrett?
Snabeltann Skrevet 28. januar 2022 #19 Skrevet 28. januar 2022 Heehee skrev (Akkurat nå): Tusen takk for svaret. Jeg skal ihvertfall da søke på idrettsfag. men jeg lurte på om siden du er lærer på ungdomsskolen, om hva du tenker at jeg kan gjøre for å øke snittet. Sånn at jeg kanskje kommer inn på idrett? Hvilke fag synes du er mest utfordrende? Mestrer du norsk sånn høvelig, og knekker koden der, så har du jo minst 3 karakterer bare der - kommer du opp i norsk både til skriftlig og muntlig - 6 karakterer. Tenk over at alle fag teller like mye på snittet, også småfag som KRLE, k&h, musikk, tilvalgsfag etc. Liksom, strever du i matte-trø til i KRLE da, for å kompensere. 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #20 Skrevet 28. januar 2022 Søk da også idrettsfag på flere skoler. Du har ikke så dårlige karakterer at du ikke skal kunne klare å få gode karakterer heller. Vil du gjerne bli politi så bruker du det som motivasjon til å jobbe godt med skole. Anonymkode: 50f03...561 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå