livmor Skrevet 28. januar 2022 #1 Skrevet 28. januar 2022 (endret) ..hvor lang tid gikk det før du fikk svar på henvisningen? Endret 28. januar 2022 av livmor
Bendie Skrevet 28. januar 2022 #2 Skrevet 28. januar 2022 (endret) livmor skrev (54 minutter siden): ..hvor lang tid gikk det før du fikk svar på henvisningen? Jeg er foreløpig ikke henvist til rehabilitering. Grunnet til det er at mitt problem er kognitiv dysfunksjon og fatigue. Jeg ser flere med samme ettervirkninger er blitt dårligere etter rehabilitering. Jeg vil derfor ha dokumentert hva jeg sliter med. Er nå under utredning for å få klarhet i dette. Ventet vel i nesten 3 måneder på utredning . Når det er klart vil jeg søke tilpasset rehabilitering. Har du problemene hjerte eller lunger er det mange bra rehabilitering tilbud , men ventelistene er lange. Jeg anbefaler deg å melde deg inn i covid-19 langtidssyke på Facebook. Der er det mange med god erfaring angående rehabilitering Endret 28. januar 2022 av Bendie 1
livmor Skrevet 28. januar 2022 Forfatter #3 Skrevet 28. januar 2022 Bendie skrev (44 minutter siden): Jeg er foreløpig ikke henvist til rehabilitering. Grunnet til det er at mitt problem er kognitiv dysfunksjon og fatigue. Jeg ser flere med samme ettervirkninger er blitt dårligere etter rehabilitering. Jeg vil derfor ha dokumentert hva jeg sliter med. Er nå under utredning for å få klarhet i dette. Ventet vel i nesten 3 måneder på utredning . Når det er klart vil jeg søke tilpasset rehabilitering. Har du problemene hjerte eller lunger er det mange bra rehabilitering tilbud , men ventelistene er lange. Jeg anbefaler deg å melde deg inn i covid-19 langtidssyke på Facebook. Der er det mange med god erfaring angående rehabilitering Tankevekkende det du skriver, det er ikke lunger som problemet mitt heller. Er veldig usikker på hva som er riktig «merkelapp» på mine problemer, men det går på voldsom hodepine, synsforstyrrelser, vondt i ansikt, hals og ører, hjertebank og sykdomsfølelse. Alt som krever konsentrasjon, tilstedeværelse over tid (altså mer enn noen minutter), mye lyder, skarpt lys, vind og en rekke andre ting sender hodet ut i noe som kjennes som en kjempestressreaksjon. Tror det er du som har gitt meg tips om facebookgruppen tidligere, så der er jeg medlem. Masse nyttig, men klarer på en måte ikke helt å kjenne igjen min egen situasjon i mye som skrives der. Muligens bare hodet mitt som ikke klarer å plukke ut riktig info.
Bendie Skrevet 28. januar 2022 #4 Skrevet 28. januar 2022 (endret) livmor skrev (19 timer siden): Tankevekkende det du skriver, det er ikke lunger som problemet mitt heller. Er veldig usikker på hva som er riktig «merkelapp» på mine problemer, men det går på voldsom hodepine, synsforstyrrelser, vondt i ansikt, hals og ører, hjertebank og sykdomsfølelse. Alt som krever konsentrasjon, tilstedeværelse over tid (altså mer enn noen minutter), mye lyder, skarpt lys, vind og en rekke andre ting sender hodet ut i noe som kjennes som en kjempestressreaksjon. Tror det er du som har gitt meg tips om facebookgruppen tidligere, så der er jeg medlem. Masse nyttig, men klarer på en måte ikke helt å kjenne igjen min egen situasjon i mye som skrives der. Muligens bare hodet mitt som ikke klarer å plukke ut riktig info. Jeg kan se den. Jeg kjenner meg igjen i mye som beskrives, men innleggene kan drukne litt. Som deg sliter jeg med hodepine, sanseinntrykk i sær lyd og generelt sosiale tilsetninger og ting som krever oppmerksomhet . Jeg må fokusere på en ting om gangen, om ikke oppleves ting forstyrrende for hjernen. Det skal ikke mye til før hode koker og jeg ikke klarer å ta i mot noe form for innputt. Jeg har hyppig sykdomsfølese, som kan sitte i dager. Kjenner meg veldig igjen i din beskrivelse av stressreaksjon, jeg opplever det eksakt likt. En del rehabilitering går ut på å øke aktiviteten og slår uheldig ut for de som sliter kognitivt. Jeg anbefaler utredning hos nevropsykolog, som jobber med infeksjoner som påvirker hjernen. Endret 29. januar 2022 av Bendie 1
livmor Skrevet 28. januar 2022 Forfatter #5 Skrevet 28. januar 2022 Bendie skrev (4 minutter siden): Jeg kan se den. Jeg kjenner meg igjen i mye som beskrives, men samtidig er det kanskje noen stemmer som høres bedre. Som deg sliter jeg med hodepine, sanseinntrykk i sær lyd og generelt sosiale tilsetninger og ting som krever oppmerksomhet . Jeg må fokusere på en ting om gangen, om ikke oppleves ting forstyrrende for hjernen. Det skal ikke mye til før hode koker og jeg ikke klarer å ta i mot noe form for innputt. Jeg har hyppig sykdomsfølese, som kan sitte i dager. Kjenner meg veldig igjen i din beskrivelse av stressreaksjon, jeg opplever det eksakt likt. En del rehabilitering går ut på å øke aktiviteten og slår uheldig ut for de som sliter kognitivt. Jeg anbefaler utredning hos nevropsykolog, som jobber med infeksjoner som påvirker hjernen. Tusen takk for råd, jeg er ganske sikker på at økt aktivitet heller ikke er svaret for meg. Det er ikke vanskelig å se at dager der det blir for mange inntrykk utløser en reaksjon i kroppen som kan sitte lenge. Så godt som all fysisk aktivitet forverrer i tillegg hjertebanken, som igjen forverrer de andre symptomene. Jeg har bare vært syk i tre måneder og holder på å rable, så har virkelig sympati med dere som har stått i dette i lang tid.
Bendie Skrevet 28. januar 2022 #6 Skrevet 28. januar 2022 livmor skrev (2 minutter siden): Tusen takk for råd, jeg er ganske sikker på at økt aktivitet heller ikke er svaret for meg. Det er ikke vanskelig å se at dager der det blir for mange inntrykk utløser en reaksjon i kroppen som kan sitte lenge. Så godt som all fysisk aktivitet forverrer i tillegg hjertebanken, som igjen forverrer de andre symptomene. Jeg har bare vært syk i tre måneder og holder på å rable, så har virkelig sympati med dere som har stått i dette i lang tid. Har du sjekket pulsen din? Ser mange sliter med PoTS. Høy puls ved aktivitet. Hvis pulsen øker mer enn 30 slag fra liggende/ sittende til stående, har du trolig tilstanden. Flere får puls opp mot 160 bare ved å gå opp en trapp eller gå til postkassen. I og med du får hjertebank, bør du tenke på dette. Ja, det er veldig fortvilende. Har selv vært syk i ett år og har møtt med at det vil gå over med tiden til hjelp. Jeg er ikke så sikker på det. Mange blir bedre, men det er også de som er syke to år etter smitte og de med kognitive skader, ser ut til å slite lengre. Masse god bedring 1
Anbefalte innlegg