Gå til innhold

Styre hjemme- og innetid for 18-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter som blir 18 år i april. Hun er aldri hjemme, etter skolen drar hun rett til venner og kommer hjem etter jeg har lagt meg eller overnatter der. Jeg synes det er alt for mye og kjenner også at jeg tar det litt personlig, altså at det betyr at hun ikke trives hjemme (noe hun nekter for, men som jeg fortsatt tror).

Spørsmålet er: Hva hadde du gjort i denne situasjonen? 

Jeg velger å la henne gjøre stort sett som hun vil, men jeg vil vite hvor hun er, når hun kommer hjem og at hun er trygg. Andre kommenterer dette og synes at jeg er en dårlig forelder/lar henne gjøre for mye som hun vil. 

Jeg synes det hadde vært hyggelig om hun i det minste spiste middag hjemme et par ganger i uka. Jeg betaler alt for henne og gir henne 1000 kroner i lommepenger i måneden i tillegg. Hun gjør nesten ingenting husarbeid hjemme/ hjelper ikke til (hun er jo ikke her). 

Anonymkode: e0c0c...166

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke kontrollere når en 18-åring skal være hjemme. Du kan velge å ikke gi henne 1000 kroner for ingenting.

• Liker 7
Skrevet

For det første hadde jeg kuttet ut lommepenger. Hun bidrar ikke hjemme, ergo ingen penger. Jeg hadde betalt busskort og mobil frem til hun var ferdig på videregående. Så lenge hun er under 18 år, hadde jeg hatt innetider, men ikke leggetider. Du er ikke hennes venninne, men mor. Lykke til, jeg vet at det ikke er enkelt ♥️

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Du som forelder har plikt til å forsørge din datter så lenge hun går på videregående. Så jeg synes det du gjør nå er helt rettferdig og logisk. Det er vanlig at en på 18 år har venner og sitt eget sosiale liv, og hun må få leve det livet som hun selv ønsker. Innetider og leggetider er helt uaktuelt når man er 18 år, men det er selvfølgelig hyggelig og betryggende at hun sier ifra hvor hun skal og når hun eventuelt tenker å komme hjem :) 

Anonymkode: 9dc42...0ff

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en 18 åring i hus, hun må hjelpe til hjemme. Kommer stort sett alltid hjem fra skolen, er veldig sjeldent med venner i ukedagene pga mye skolearbeid, jobb og trening. Hun sier ifra om det er endring i planene. fredag og lørdag er hun med venner, kommer stort sett hjem, og til tid vi er enige om. Sier jeg en tid hun skal være hjemme så er hun hjemme til den tiden, sover hun over så sier hun ifra og spør om det er ok, kommer aldri hjem veldig sent og ville aldri blitt over om det ikke var avtalt. Sånn er det så lenge hun bor hjemme. Her spiser vi hjemme sammen stort sett hver dag, har også et eldre søsken som bor hjemme som er student. Også fulgt samme regler. Må ikke mase om legge tider heller, ungdommen skjønner selv når det bør være i seng når det skal opp neste dag for skole. mitt hus mine regler, og det er helt uproblematisk og noe vi kommer til enighet om. Får penger innimellom, ikke fast, men jeg  betaler for alt stort sett. Har jobb hvor hun tjener en 5000-6000 pr.mnd og sparer mesteparten

Anonymkode: ac99f...a59

• Liker 2
Skrevet

Hvor koselig gjør du det hjemme da? 
Inviterer du til pizza og felles serie, eller maser du om husarbeid?

Det er jo litt rart å være hos andre hele tiden i disse pandemitider…

Anonymkode: b216d...e4e

Skrevet

Sikker på at det ikkje er eit hannkjønn som gjer at ho er lite heime?

Anonymkode: af8ef...ea4

• Liker 1
Skrevet

Husker mamma sa til meg da jeg ble 18, at så lenge jeg bodde under hennes tak, så måtte jeg følge enkle regler. 

De reglene var å respektere at jeg ikke bodde alene, og derfor

1. Si fra om du ikke kommer hjem til middag.

2. Si fra hvor og hvem du evt. sover hos. 

3. Følg opp skole og skolearbeid. 

4. Kom jeg hjem etter at mamma hadde lagt seg, så måtte jeg være stille, ikke begynne med bråkete aktiviteter (se på tv med høy lyd, lage mat osv.) 

5. Spis middag hjemme minst 2 dager i uken (jeg kunne dra ut etterpå, og ha med folk hjem til å spise med oss - så lenge jeg sa fra hvor mange som kom i god tid)

6. Ønsket jeg penger utover mobil, busskort osv., så måtte jeg enten skaffe meg jobb - eller bidra med ting hjemme. (Jeg gjorde begge deler)

Du kan ikke bestemme over hva, hvem eller når 18 åringen din skal være hjemme eller legge seg, men du har rett til å ha husveggen som gjelder hos dere - av hensyn til alle som bor der. Det gjelder jo uansett om man bor hjemme, i kollektiv og etterhvert når man skaper seg en egen familie. Man må ta hensyn til de man bor med!  

Anonymkode: fe74b...50f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en 18 åring i hus, hun må hjelpe til hjemme. Kommer stort sett alltid hjem fra skolen, er veldig sjeldent med venner i ukedagene pga mye skolearbeid, jobb og trening. Hun sier ifra om det er endring i planene. fredag og lørdag er hun med venner, kommer stort sett hjem, og til tid vi er enige om. Sier jeg en tid hun skal være hjemme så er hun hjemme til den tiden, sover hun over så sier hun ifra og spør om det er ok, kommer aldri hjem veldig sent og ville aldri blitt over om det ikke var avtalt. Sånn er det så lenge hun bor hjemme. Her spiser vi hjemme sammen stort sett hver dag, har også et eldre søsken som bor hjemme som er student. Også fulgt samme regler. Må ikke mase om legge tider heller, ungdommen skjønner selv når det bør være i seng når det skal opp neste dag for skole. mitt hus mine regler, og det er helt uproblematisk og noe vi kommer til enighet om. Får penger innimellom, ikke fast, men jeg  betaler for alt stort sett. Har jobb hvor hun tjener en 5000-6000 pr.mnd og sparer mesteparten

Anonymkode: ac99f...a59

Herre gud. Du hat jo oppdratt en robot. Det er egentlig litt bekymringsverdig at hun følger alt du sier så lett.

Dwt er jo nesten som du at det som et selvfølge at en voksent menneske skal gjøre alt slik du vil.

Anonymkode: 034a1...cb6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvor koselig gjør du det hjemme da? 
Inviterer du til pizza og felles serie, eller maser du om husarbeid?

Det er jo litt rart å være hos andre hele tiden i disse pandemitider…

Anonymkode: b216d...e4e

Ja, jeg inviterer på både det ene og det andre :) Men hun vil være med venner, ikke med meg. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Sikker på at det ikkje er eit hannkjønn som gjer at ho er lite heime?

Anonymkode: af8ef...ea4

Ikke noe hankjønn, men har tenkt at en av vennene egentlig er en kjæreste, om det er det du mener. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har en datter som blir 18 år i april. Hun er aldri hjemme, etter skolen drar hun rett til venner og kommer hjem etter jeg har lagt meg eller overnatter der. Jeg synes det er alt for mye og kjenner også at jeg tar det litt personlig, altså at det betyr at hun ikke trives hjemme (noe hun nekter for, men som jeg fortsatt tror).

Jeg velger å la henne gjøre stort sett som hun vil, men jeg vil vite hvor hun er, når hun kommer hjem og at hun er trygg. Andre kommenterer dette og synes at jeg er en dårlig forelder/lar henne gjøre for mye som hun vil. 

Jeg synes det hadde vært hyggelig om hun i det minste spiste middag hjemme et par ganger i uka. Jeg betaler alt for henne og gir henne 1000 kroner i lommepenger i måneden i tillegg. Hun gjør nesten ingenting husarbeid hjemme/ hjelper ikke til (hun er jo ikke her). 

Min er 18 til sommer. Jeg lar han gjøre som han vil, så lenge han møter opp på skolen i hverdagen og jobben han har 3 helg, så gjør han som han vil, men han har 4-5 i snitt, så er ikke så redd for han.

han gjør en del hjemme hvis han er hjemme og spiser kanskje middag med oss en gang i uka, meg og pappan + søsterene på 14,10 og 6

Anonymkode: e5256...ed8

• Liker 1
Skrevet

Dette er nesten som min mor. Hun ville laget en tråd: "Styre hjemme- og innetid for 48-åring"

• Liker 3
Skrevet
Athena79 skrev (18 timer siden):

Hun er MYNDIG. 

I april. 

Anonymkode: 779b6...42d

Skrevet

En 18 åring skal selvsagt få mer frihet, men så lenge de bor hjemme og går på skole kan man likevel stille noen krav. Ha forventninger til å hjelpe til der hun bor, bidra til fellesskapet og sove hjemme i ukedagene når det er skole. Det er verdt å investere i ungdommen og selvregulering er ikke nødvendigvis på plass dagen man bikker 18 år. 

Anonymkode: a3e39...a72

Skrevet
Michaelhe skrev (3 timer siden):

Dette er nesten som min mor. Hun ville laget en tråd: "Styre hjemme- og innetid for 48-åring"

😅

Nei, så gale er det ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2022 den 20.06):

Hmm, det er jo litt betenkelig at hun absolutt ikke ønsker å være hjemme der hun bor. Det normale er jo at de overnatter hos venninner nå og da og kanskje spesielt i helgene. Det må være at hun han møtt noen hun liker ekstra godt da, som hun ønsker å tilbringe all sin tid med. 

Anonymkode: 98513...a66

Skrevet

Hun må som andre voksne mennesker si ifra hvor hun er, når hun kommer hjem og bidra med et minimum der hun bor.

Anonymkode: 36f3b...3f7

Skrevet

så lenge hun bor hos deg så må hun følge dine regler

Anonymkode: e6bdb...0f0

Skrevet
Michaelhe skrev (13 timer siden):

Bor du hjemme hos moren din? 😳

Anonymkode: 19c63...b19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...