AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #1 Skrevet 28. januar 2022 Kjenner egentlig på at det er litt dust å tenke sånn, men sånn er det nå en gang… Jeg ønsker å ta hans navn som mellomnavn når vi gifter oss, men jeg ønsker at han skal ønske det selv, ikke fordi jeg spør om det. Vet at han hadde sagt ja med en gang om jeg hadde spurt. Vi har barn på hver vår side så det er ikke naturlig å bytte etternavn helt. Jeg hadde syntes det var fint dersom han ville tatt mitt etternavn som mellomnavn, men han tok ikke eksen sitt så mulig det ikke er hans greie… Kanskje jeg skulle bare begynne med det, å be ham tenke litt på dette med etternavn og vurdere om han kunne tenke seg å ta mitt som mellomnavn? Noen som har vært i liknende situasjon eller har råd å komme med? Tror nesten jeg er litt redd for å bli såret dersom han sier nei til å ta imot mitt, og dersom han foreslår at vi bare beholder våre egne… Anonymkode: 76ed0...3c7
Loonsta Skrevet 28. januar 2022 #2 Skrevet 28. januar 2022 Kanskje han venter på at du skal si at du ønsker å ta hans navn, men han vil ikke si noe først i tilfelle du opplever det som press? Kan hende han bare prøver å ta hensyn her 😊 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #3 Skrevet 28. januar 2022 Å så usikker... du bør være mer trygg på en mann som du vurderer å gifte deg med. Anonymkode: 06425...3a7 13 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #4 Skrevet 28. januar 2022 Jeg er kanskje direkte men finner det rart at dette ikke er noe man rett og slett ikke bare spør partneren sin om? Forventninger til alle mulige ting bør jo bli snakket om før man velger å gifte seg. Anonymkode: e8958...e07 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #5 Skrevet 28. januar 2022 Kutt ut det navnebytte-tullet. Vi er kommet til 2022. Anonymkode: caa12...495 5
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #6 Skrevet 28. januar 2022 Det her er jo rett og slett bare noe man snakker om. Anonymkode: 831db...277 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #7 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kjenner egentlig på at det er litt dust å tenke sånn, men sånn er det nå en gang… Jeg ønsker å ta hans navn som mellomnavn når vi gifter oss, men jeg ønsker at han skal ønske det selv, ikke fordi jeg spør om det. Vet at han hadde sagt ja med en gang om jeg hadde spurt. Vi har barn på hver vår side så det er ikke naturlig å bytte etternavn helt. Jeg hadde syntes det var fint dersom han ville tatt mitt etternavn som mellomnavn, men han tok ikke eksen sitt så mulig det ikke er hans greie… Kanskje jeg skulle bare begynne med det, å be ham tenke litt på dette med etternavn og vurdere om han kunne tenke seg å ta mitt som mellomnavn? Noen som har vært i liknende situasjon eller har råd å komme med? Tror nesten jeg er litt redd for å bli såret dersom han sier nei til å ta imot mitt, og dersom han foreslår at vi bare beholder våre egne… Anonymkode: 76ed0...3c7 Jeg skjønner ikke hva du egentlig spør oss om. Du vil ikke spørre ham, fordi du tror han vil si ja? Og da er det ikke et "riktig" ja, fordi du har spurt? Tror du vil få det bedre på alle måter dersom du ikke kompliserer enkle spørsmål. Anonymkode: 05642...2f4 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #8 Skrevet 28. januar 2022 Går du å forventer at han skal se dine tanker ellers også? Hvis du sitter å tenker på noe sånn så må du snakke om det, ved å bygge opp en stor forventning om at han skal ta slike initiativer fordi du sitter og ruger på det er opphav til mye frustrasjon. Anonymkode: 831db...277 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #9 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Kutt ut det navnebytte-tullet. Vi er kommet til 2022. Anonymkode: caa12...495 Kutt ut det bitterhet tullet. Vi er kommet til 2022 og man trenger ikke bli sinna for at enkelte ønsker å bytte navn ❤️❤️❤️ Anonymkode: 7bb53...a76 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #10 Skrevet 28. januar 2022 Jeg tror du må jobbe litt med forventningene dine. Mannen din er jo ikke tankeleser. Du vil ta navnet hans, men du vil ikke spørre, fordi du vil han på magisk vis skal skjønne det selv og at det betyr mer hvis HAN foreslår det? Beklager, men det høres ut som oppskriften på å bli skuffet. Du må være ærlig om hva du ønsker. Å gå rundt å håpe at mannen din skal «velge riktig» (fra ditt perspektiv altså) uten at du engang har sagt til han hva det er, synes jeg rett og slett er å forvente litt mye av ham. Anonymkode: b4202...26e 6
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #11 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kutt ut det bitterhet tullet. Vi er kommet til 2022 og man trenger ikke bli sinna for at enkelte ønsker å bytte navn ❤️❤️❤️ Anonymkode: 7bb53...a76 Bitter? Vet du hva ordet betyr? Anonymkode: caa12...495 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #12 Skrevet 28. januar 2022 Ingen er tankelesere. Hvordan kan han vite at du vil han skal spørre om dette? Når vi forlovet oss sa mannen min "hva tenker du om etternavn?". Jeg ville ta hans. Han ble glad for det, men det var aldri en forventning fra han. Få forventer dette, i alle fall i min omgangskrets (vi er fra 25-40 år). Derfor syns jeg det er rart du vil at han skal spørre deg om det. Dette er å lage problemer av ingenting. Anonymkode: 44523...108 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #13 Skrevet 28. januar 2022 Virkelig? Du har barn og skal til å gifte deg, og så holder du på sånn? Anonymkode: c4e72...9e8 3
Loff77 Skrevet 28. januar 2022 #14 Skrevet 28. januar 2022 Kanskje tidsmaskin er tingen, par hundre år bakover passer nok bra 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #15 Skrevet 28. januar 2022 Jeg lager ikke noe problem. Jeg lufter noen tanker anonymt på et forum for å få noen innspill. Takk for gode innspill, ikke takk for negative kommentarer. Ser av og til noen kommenterer at ts har «forsvunnet» fra tråden sin da det ikke kommer svar, og det forstår jeg ofte at de gjør når jeg leser kommentarene. Høflighet går ikke ut på dato. ts Anonymkode: 76ed0...3c7 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #16 Skrevet 28. januar 2022 Het det dere heter. Null problem, ingen trenger å bytte eller ta ekstra navn. Anonymkode: 1bcad...b98 2
MapleSirup Skrevet 28. januar 2022 #17 Skrevet 28. januar 2022 Bra grunnlag for ekteskap når DETTE er vanskelig å snakke om… 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #18 Skrevet 28. januar 2022 Herlighet, det er da bare å ta hans navn da, dersom du vil det. 🤷♀️ Jeg tok mannens etternavn da vi giftet oss, spurte han da ikke om «lov» til det. Anonymkode: 6a2b9...d76
Loff77 Skrevet 28. januar 2022 #19 Skrevet 28. januar 2022 Hva med barna dine egentlig, mamma ville ikke ha vårt navn lenger? 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #20 Skrevet 28. januar 2022 Spør han da, vel? Og hva om han ikke vil og heller ikke vil at du skal ta hans? Da må du jo uansett bare forholde deg til det og jeg håper da virkelig du liker han godt nok til å ikke ville avlyse giftemålet på grunn av et navn. Anonymkode: fa987...a19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå