Mammamiax Skrevet 28. januar 2022 #1 Skrevet 28. januar 2022 Hei! barnehagen til sønnen min sender stadig ut Mail til oss foreldre hvor de sier hvor viktig det er at vi sender tider på levering og henting hver eneste uke. hvis de ikke har fått beskjed om at et barn kommer før 7:30 vil det ikke være ansatte der til å ta imot selvom barnehagen egentlig åpner 6:30. jeg syntes det virker veldig snodig da jeg selv jobber i barnehager via bemanningsbyrå og aldri har opplevd det noe annet sted. Når man har barn og jobb vil uforutsette ting skje som kan gjøre at man må levere før/hente senere enn planlagt. Kan barnehagen kreve dette? Prøvd å søke etter svar på nett men finner ingenting om det.. 3
Ulrikke Skrevet 28. januar 2022 #2 Skrevet 28. januar 2022 Sannsynligvis er de rammet av mye fravær, og vil dermed ha ansatte der når det faktisk er barn tilstede, og at ikke en voksen "bruker opp" en halv time av sin vakt på å være alene uten barn på avdeling. Vi har gjort dette, og ingen har protestert - men om noen skulle få akutt behov dagen før, så har de jo lov til å si fra. Det er for barnas beste at det er flest voksne til stede mens de er der. 29
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #3 Skrevet 28. januar 2022 Det høres helt sykt ut! Alle vet hvor vanskelig det kan være å nå ett tidspunkt med barn. Om man planlegger å dra i bhg til kl 07.00, så kan klokken noen ganger bli 7.15... Høres ut som ett stressede opplegg. Anonymkode: 1b9d8...4ab 6
Mellion Skrevet 28. januar 2022 #4 Skrevet 28. januar 2022 Ja barnehagen kan gjøre dette og burde også gjøre det, de vil da ha bedre bemanning i de tidene barna er satt opp. Nå som det er mye sykdom blant ansatte så er dette beste måte å gjøre det på, enn at det plutselig skal være en ansatte på jobb kl 07 men så kommer ikke første barn før 08. De flest vet jo hvordan de jobber hver uke og skjer det noe uforutsett sånn at man ikke får hentet til satt tid så vil sikkert barnehagen være behjelpelig med dette. 20
Mellion Skrevet 28. januar 2022 #5 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det høres helt sykt ut! Alle vet hvor vanskelig det kan være å nå ett tidspunkt med barn. Om man planlegger å dra i bhg til kl 07.00, så kan klokken noen ganger bli 7.15... Høres ut som ett stressede opplegg. Anonymkode: 1b9d8...4ab Det er ikke kom før «satt tid» om man kommer senere gjør da ikke noe 10
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #6 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det høres helt sykt ut! Alle vet hvor vanskelig det kan være å nå ett tidspunkt med barn. Om man planlegger å dra i bhg til kl 07.00, så kan klokken noen ganger bli 7.15... Høres ut som ett stressede opplegg. Anonymkode: 1b9d8...4ab Det er vel ikke det det handler om her, du vet om du planlegger å levere 06:30 eller 08 f.eks. TS jeg syns dette er helt greit. Det er mye fravær for tiden og vanskelig å skaffe nok vikarer, da er det jo bra at bhg tar ansvar for å ha tilstrekkelig bemanning den tiden det faktisk er barn der. Jobber man f.eks turnus vet man jo om på forhånd om det er tidligvakt og behov for å lever ved åpningstid, eller om man har seinvakt og planlegger lang morgen hjemme. Anonymkode: 7516f...e99 18
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #7 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det høres helt sykt ut! Alle vet hvor vanskelig det kan være å nå ett tidspunkt med barn. Om man planlegger å dra i bhg til kl 07.00, så kan klokken noen ganger bli 7.15... Høres ut som ett stressede opplegg. Anonymkode: 1b9d8...4ab Men man skal jo gjerne på jobb etter man har levert barna i barnehagen, så helt umulig å planlegge kan det jo ikke være? Har hatt mange kollegaer med barn i barnehagen, og alle klarer jo å komme på jobb til riktig tid? Skal ikke si det ikke har vært unntak, men antar jo at barnehagen ikke er mer rigid enn den jevne arbeidsplass når det gjelder helt spesielle tilfeller. Helt spesielle tilfeller har de fleste forståelse for. Anonymkode: 79502...b93 10
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #8 Skrevet 28. januar 2022 Er barnehagen på gult eller rødt nivå? Med tanke på smitte og korona? Vår bhg har hatt noen uker med reduserte tider nå, pga smittetrykk, og at kommunen var på gult nivå. Anonymkode: 4cdfe...bd3 1
Mammamiax Skrevet 28. januar 2022 Forfatter #9 Skrevet 28. januar 2022 Takk for svar. Jeg forstår utrolig godt at de vil ha tider når det er mye sykdom spesielt når det er korona osv. greia er at det har vært slik siden før koronaen kom. Jeg er kanskje vanskelig når jeg mener at man skal kunne bruke åpningstidene dems spesielt når vi betaler den summen vi gjør.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #10 Skrevet 28. januar 2022 Mange barnehager gjør dette nå fordi bemanningssituasjonen er svært krevende. Man trenger ikke akkurat være rakettforsker for å forstå hvorfor de gjør det sånn. Det er jo for å sikre best mulig bemanning og tilbud til barna. Hva er problemet med å melde hvilke tider man leverer og henter? Anonymkode: a6914...c9c 12
Mammamiax Skrevet 28. januar 2022 Forfatter #11 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er barnehagen på gult eller rødt nivå? Med tanke på smitte og korona? Vår bhg har hatt noen uker med reduserte tider nå, pga smittetrykk, og at kommunen var på gult nivå. Anonymkode: 4cdfe...bd3 Grønt nivå og nok ansatte
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #12 Skrevet 28. januar 2022 Skjønner de godt egentlig, barnehagen vi bruker åpner klokka 7 men det er aldri barn der før 8. Utrolig teit for den ansatte å gå en time og vente på barna. Anonymkode: dc69a...03d 7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #13 Skrevet 28. januar 2022 De mener vel bare sånn ca? De planlegger jo bemanning. Jeg legger alltid inn hente/leveringstider, og selvsagt kan de avvike ti minutter - men noen (som meg) jobber turnus og leverer alt fra 0630-0930 alt etter turnus. Skjønner godt at de ønsker å vite om sønnen min kommer ved åpning eller etter samling liksom 😅 Anonymkode: 7f679...4e2 7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #14 Skrevet 28. januar 2022 Her har barnehagen hatt det siden hun begynte i august 2020. Vi legger inn det tidligste vi kommer til å levere og det seneste hun kan komme til å bli hentet. Vi har feks sendt inn 0815 - 1545 selv om vi som regel levere nærmere 9 og henter rundt halv 3 - 3. Men vi trenger litt fleksibilitet i tilfelle den andre må hente en dag eller lignende. Jeg ser ikke på dette som noe problem, vil mye heller ha personal i barnehagen når det er mest barn enn at de begynner for tidlig, eller kommer for sent på jobb 😊 Anonymkode: b8321...800 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #15 Skrevet 28. januar 2022 Jeg forstår barnehagen, men samtidig mener jeg at de ikke kan holde stengt bare fordi barn ikke er meldt inn. Barnehagens åpningstid står jo i vedtektene. Feks hvis jeg har senvakt en dag, så planlegger jeg levering til frokost kl 8.30 eller rett etter frokost kl 09. Men, jeg jobber i helsevesenet og kan risikere å bli beordret på tidligvakt istedenfor. Da må min mann levere, som pga sin jobb da må levere 07 og ikke 09 som opprinnelig planlagt. Vår barnehage har heldigvis forståelse for dette, men jeg forstår jo også barnehagen sin side... Vår barnehage åpner 07 som de skal uansett, men vil vite hvor mange som kommer mtp om de må være 1 eller 2 på jobb så tidlig. Om barnehagen egentlig skal åpne 06.30, men velger å ikke åpne før første barn er meldt inn feks kl 07.30, så vil vel det føre til at foreldre skriver at barna deres kommer 06.30, kun for å være på den sikre siden? Det er jo ingen tjent med. Anonymkode: 4863d...7ae 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #16 Skrevet 28. januar 2022 Så tidlig åpningstid, er det privat barnehage? Isåfall kan de sikkert gjøre som de vil.. Anonymkode: 66c3a...cda
Mammamiax Skrevet 28. januar 2022 Forfatter #17 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg forstår barnehagen, men samtidig mener jeg at de ikke kan holde stengt bare fordi barn ikke er meldt inn. Barnehagens åpningstid står jo i vedtektene. Feks hvis jeg har senvakt en dag, så planlegger jeg levering til frokost kl 8.30 eller rett etter frokost kl 09. Men, jeg jobber i helsevesenet og kan risikere å bli beordret på tidligvakt istedenfor. Da må min mann levere, som pga sin jobb da må levere 07 og ikke 09 som opprinnelig planlagt. Vår barnehage har heldigvis forståelse for dette, men jeg forstår jo også barnehagen sin side... Vår barnehage åpner 07 som de skal uansett, men vil vite hvor mange som kommer mtp om de må være 1 eller 2 på jobb så tidlig. Om barnehagen egentlig skal åpne 06.30, men velger å ikke åpne før første barn er meldt inn feks kl 07.30, så vil vel det føre til at foreldre skriver at barna deres kommer 06.30, kun for å være på den sikre siden? Det er jo ingen tjent med. Anonymkode: 4863d...7ae Ja, det er nettopp dette det er snakk om. Jeg må sende Mail med tider en uke i forveien og det er vanskelig mtp jobben jeg har hvor ting ofte endres (siden jeg er vikar). Om jeg da har sagt 7:30 en dag kan jeg ikke komme før for da er det ingen voksne på avdelingen.
Mammamiax Skrevet 28. januar 2022 Forfatter #18 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så tidlig åpningstid, er det privat barnehage? Isåfall kan de sikkert gjøre som de vil.. Anonymkode: 66c3a...cda Nei, det er faktisk kommunal
Snedig Skrevet 28. januar 2022 #19 Skrevet 28. januar 2022 Mammamiax skrev (33 minutter siden): Ja, det er nettopp dette det er snakk om. Jeg må sende Mail med tider en uke i forveien og det er vanskelig mtp jobben jeg har hvor ting ofte endres (siden jeg er vikar). Om jeg da har sagt 7:30 en dag kan jeg ikke komme før for da er det ingen voksne på avdelingen. Herlighet, sånn kan man jo ikke holde på. Jeg hadde faktisk sett meg om etter en ny barnehage. Eller bare skrevet konsekvent skrevet feks 7-16.30 hver dag (hvis 7 er det tidligste du kan komme til å levere). Ting dukker opp og du leverer senere om du ønsker, men pga jobb trenger du barnehageplass mellom tidspunktene du har satt opp. 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #20 Skrevet 28. januar 2022 Det er helt ok. Vanlig flere steder det Anonymkode: a4ff1...31b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå