Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi har en liten en som våkner veldig fort av lyder. 3 mnd gammel. Har alltid vært sånn, og med et storesøsken så er det ikke så enkelt med lydnivå - han er tre år og bråker en del. Trassgråting og hyling av diverse årsaker vekker også baby. 

Tidligere har vi løst det ved at baby har våkna og sovnet raskt igjen, og dermed hatt ganske avbrutte dupper på ettermiddagene og morgenene hele livet. Men nå er det sånn at det er vanskeligere å få minste til å sove, og våkner han så er han våken liksom. Er jo også i gang med å innføre faste dupper og leggetid nå. 

Er begge foreldre hjemme så funker det ved at en av oss må ut og trille (midt i frokost og middag dessverre), men jeg er stort sett alene hver morgen før barnehagen og på ettermiddagen/middagstid en til to ganger i uken. Baby sover første dupp på vei til bhg, men våkner ganske raskt når vi har kommet dit. Får ikke sove i vogna med største på ståbrett, så blir grining til han er levert, eller så tar jeg eldste i egen vogn og baby i bæresjal. Da sovner han men våkner med en gang vi er inne i barnehagen og gråter hele veien hjem  da han ikke er uthvilt🙈

på ettermiddagen får jeg ikke nok tid til å legge babyen uten forstyrrelser fra eldste, og kan ikke gå fra eldste hjemme mens jeg triller minste heller (bor i blokk). 

eldstemann kunne sovnet i en flokk med bjeffende hunder som baby, så dette er helt ukjent territorie for oss. Og ikke si at vi burde ha vent han til lyd, for her har det ikke vært mye stillhet 😅 

Men noen tips til hvordan han kan sovne og sove bedre på tross av storebror? Eller har hatt det likt og kan si at det gikk over?

Anonymkode: 149a8...607

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En ting har du rett i, de tåler det de tåler av lyd uavhengig av hvor mye en prøver å venne de til høye/mye lyder. Lillebror her våknet allerede på sykehuset av dører og babygråt. Storesøster sov gjennom alt, og gjør det enda!

Men til problemstillingen.. Lillebror er 10 mnd og det er akkurat 3 år mellom mine to, og kjenner meg igjen i alt du skriver. Vi bor heldigvis i enebolig så vi har kunnet løst det ved at storesøs sitter på iPaden og ser på meg fra vinduet mens jeg triller i hagen, også sover han duppen ute.. Har du prøve å sette på lyd (musikk, vifte feks) mens du får han til å sove slik at det blir en egen konstant støy på soverommet hans som kan overdøve litt av støyet fra storesøsken? 🤔

Anonymkode: be294...46c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2022 den 18.50):

Hei, vi har en liten en som våkner veldig fort av lyder. 3 mnd gammel. Har alltid vært sånn, og med et storesøsken så er det ikke så enkelt med lydnivå - han er tre år og bråker en del. Trassgråting og hyling av diverse årsaker vekker også baby. 

Tidligere har vi løst det ved at baby har våkna og sovnet raskt igjen, og dermed hatt ganske avbrutte dupper på ettermiddagene og morgenene hele livet. Men nå er det sånn at det er vanskeligere å få minste til å sove, og våkner han så er han våken liksom. Er jo også i gang med å innføre faste dupper og leggetid nå. 

Er begge foreldre hjemme så funker det ved at en av oss må ut og trille (midt i frokost og middag dessverre), men jeg er stort sett alene hver morgen før barnehagen og på ettermiddagen/middagstid en til to ganger i uken. Baby sover første dupp på vei til bhg, men våkner ganske raskt når vi har kommet dit. Får ikke sove i vogna med største på ståbrett, så blir grining til han er levert, eller så tar jeg eldste i egen vogn og baby i bæresjal. Da sovner han men våkner med en gang vi er inne i barnehagen og gråter hele veien hjem  da han ikke er uthvilt🙈

på ettermiddagen får jeg ikke nok tid til å legge babyen uten forstyrrelser fra eldste, og kan ikke gå fra eldste hjemme mens jeg triller minste heller (bor i blokk). 

eldstemann kunne sovnet i en flokk med bjeffende hunder som baby, så dette er helt ukjent territorie for oss. Og ikke si at vi burde ha vent han til lyd, for her har det ikke vært mye stillhet 😅 

Men noen tips til hvordan han kan sovne og sove bedre på tross av storebror? Eller har hatt det likt og kan si at det gikk over?

Ha faste dupper ute i vogna. Har dere veranda kan vogna stå der. Hvis ikke setter du vogna inne på et soverom med vinduene helt åpne. 

Vår baby er også sånn. Her kan vi ikke sette inn i oppvaskmaskin en gang. Så han sover 3 faste lange dupper ute i vogna. Må ut å vugge i ny og ned eller sette på vognvugger. Han er 4 mnd.

Anonymkode: 402f9...672

Skrevet

Jeg var alene med liten baby og storebror under første nedstengning i pandemien. Babyen sov kun inntil meg/ved puppen eller i vogn under konstant bevegelse. Våknet med en gang om den stoppet, ved høye lyder, biler som kjørte veldig fort forbi o.l. Det ble veldig mye skjermtid på eldste, for å si det slik. 

Når babyen er våken, og når du får mulighet, bør du bruke mye tid sammen med storesøskenet. Jeg satt mye på gulvet med babyen på fanget og bygde duplo. (Klistremerkebaby) Leste bok for eldste mens jeg ammet. Alt mulig for at eldste skulle føle seg sett og ivaretatt, og dermed forhåpentligvis skulle klare å ta hensyn til babyen når den sov.

Synes rådet du fikk om jevn dur, musikk, hvit støy (søk opp white noise på Spotify) o.l. er godt. Hvit støy hjalp oss med eldste, som var helt ekstremt vanskelig på søvnfronten.

Min neste tanke er at babyers sovemønstre endrer seg stadig vekk, og at det går seg til. Men du så slitsomt det er når det står på. Du har min fulle medfølelse. ❤

Anonymkode: 48333...183

• Hjerte 1
Skrevet

bæresjal? Det gir mer trygghet ved oppvåkning.

Anonymkode: 17ce7...3e2

Skrevet

Jeg har problemer med akkurat det samme! Snart 4 mnd her, og vekker skikkelig for den minste lyd. Storesøsken var aldri sånn. Syns det er litt rart. Babyen føles veldig lettskremt for alt mulig😕

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2022 den 18.50):

Et tips vi har brukt her er å sette på white noise på telefonen e.l. Ved siden av baby, så de plutselig høye lydene fra resten av familien ikke merkes så godt. Vi forsøker også å ha på jevn lyd når baby legges. Som for eksempel: radio, musikk, tv e.l. 

Anonymkode: d9bb7...a54

Skrevet

Eldste min var veldig lydsensitiv. Det hjalp å unngå for mye endring i lydnivået. Altså gå trilletur steder med jevn støy, fremfor sted med bare sporadisk biltrafkk. Hvit støy på mobilen ved siden av vognen når den sto stille, o.l. 

Anonymkode: 7222d...c58

Skrevet

Vår har vært lydsensitiv heile veien. Hvit støy har funka bra for å unngå brå lyder. Da setter vi bare på Spotify på telefon eller en iPad og legger i nærheten av der han sover. Kan også være lurt å prøve å få litt avstand der han sover og der dere er. F. Eks om han kan sove i vogn ute eller på et lukket rom. Vi måtte bruke sleepy troll mange måneder når vi innførte dupp i vogn. Ofte sov han bare 30 min og flere ganger, men av og til ble det også lengre dupper da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...